Meer volgers op Instagram, hoe doe je dat?

Je bent enthousiast van start gegaan met Instagram maar je hebt nog geen volgers? Je post leuke foto’s en video’s maar je merkt dat ze nauwelijks worden bekeken? Geef de moed niet op want alle begin is moeilijk. Instagram is het snelst groeiende sociale netwerk van dit moment en een erg leuk kanaal om je bedrijf mee op de kaart te zetten. We hebben zo’n honderd snel groeiende Instagram accounts bekeken en de door hun strategieën voor jou op een rij gezet. In dit blog geven we je 10 tips om je Instagram te laten groeien.

Tip 1: Zet je Instagram account om naar een zakelijk profiel

Met een zakelijk Instagramprofiel beschik je over een aantal handige voordelen. Zo is het voor klanten gemakkelijker om contact met bedrijf op te nemen. Ook krijg je meer inzicht door handige statistieken over het aantal volgers, betrokkenheid en weergaven. Ook is het mogelijk bericht extra te promoten met advertenties. In dit blog lees je hoe je jouw Instagram account kunt omzetten naar een zakelijk Instagramprofiel.

Tip 2: Like foto’s van je doelgroep

Begin met het het liken van (veel) foto’s van je doelgroep. Stel dat jij je richt op aannemers of bouwbedrijven, zoek dan op hashtags als #bouw #bouwen #renovatie etc. Hier vind je snel een overzicht van populaire en recente posts van bouwbedrijven. Begin met het liken van foto’s. De meeste accounts krijgen niet zoveel likes op hun foto’s. Daardoor krijg je al snel de aandacht en worden jouw foto’s ook geliked.

Tip 3: Reageer op populaire foto’s

Als een foto veel likes heeft, is alleen een like misschien niet voldoende. Geef dan een leuke reactie op de foto. Reacties als ‘nice’, ‘leuk’ of ‘tof’ gaan niet werken. Hoe meer moeite erin stopt een persoonlijke reactie te geven hoe beter.

Tip 4: Begin met regelmatig posten van foto’s

Af en toe een foto delen gaat niet werken. Het is best veel werk, maar probeer eens 30 dagen achter elkaar een foto of video te posten. Als je in een flow zit, heb je soms zomaar 10 afwisselende posts bedacht. Dus werk vooruit! Of werk met een contentkalender en maak een overzicht van je ideeën. Als je elke dag gaat posten, merk je dat je account beetje bij beetje groeit.

Voorbeeld social media kalender

Tip 5: Ga je doelgroep volgen

Deze tactiek lijkt een beetje spammy, maar is super effectief: het volgen van de Instagram accounts van je doelgroep. Hoe het werkt? Als jij een account gaat volgen, krijgt de eigenaar van dat account een melding. In de meeste gevallen wordt je daarna ook terug gevolgd. Er zijn zelfs Apps voor om dit voor je te automatiseren, maar dat is wel minder persoonlijk en sympathiek.

Als je deze tactiek wilt gebruiken, volg de volgende stappen:

  1. Vind andere accounts in jouw bedrijfstak met een groot aantal volgers;
  2. Bekijk hun volgers en volg alleen die accounts die waardevol voor jou kunnen zijn;
  3. Vergroot de kans dat deze accounts je terug volgen door te reageren op hun foto’s;
  4. Kijk dan een week wie je je niet terug volgt en ontvolg deze accounts.

Veel mensen vinden deze tactiek super irritant, maar eerlijk is eerlijk: het werkt wel! Let er wel op dat je maar maximaal 60 accounts per uur kunt gaan volgen en in totaal 7500 accounts.

Tip 6: Share 4 Share (S4S)

Met deze tactiek ga je op zoek naar mensen die actief zijn in dezelfde doelgroep. Je biedt ze aan een foto van hen te sharen in ruil voor een share terug. Vandaar ‘share-4-share’. Als je deze tactiek gebruikt met mensen die niet direct concurrenten zijn maar wel dezelfde doelgroep bedienen, is het een win-win voor allebei.

Als je een bericht wilt delen, kan dit niet via een ingebouwde functie zoals bij Facebook of op Linkedin. Hoe dit wel kan? Maak hiervoor een schermafbeelding, resize deze en post de foto vervolgens via je eigen account. Door het account te taggen (type @ gevolgd de naam van het account) verwijs je door naar de maker van de foto.

hashtags instagram

Tip 7: Maak uitbundig gebruik van hashtags

Hashtags zijn een handige manier om meer bereik te verkrijgen voor je foto’s. Vind voor meer bereik de relevante hashtags voor jouw bericht. Per bericht kan je maximaal 30 hashtags gebruiken. Zeker in het begin raad ik aan deze allemaal in te zetten. Hier lees je meer over het gebruiken van hashtags op Instagram.

Tip 8: Zorg voor een hogere betrokkenheid

Betrokkenheid, oftewel ‘engagement’, zorgt voor een hoger bereik van je posts. Als er meer mensen je foto liken of erop reageren, stijgt het bereik gigantisch. Dé manier om de engagement te verbeteren is om zelf ook veel te liken en te reageren op posts van je volgers. Als zij dan een post van jou zien, is de kans dat ze jouw foto liken of hierop reageren vele malen groter. Geven en nemen als het ware, maar dan op Instagram.

Tip 9: Maak handig gebruik van (micro) influencers

Instagram beschikt over een ruim arsenaal aan micro influencers. Instagrammers die in hun eigen niche een eigen, vaak actieve fanbase hebben opgebouwd. Als hun doelgroep ook aantrekkelijk is voor jouw bedrijf, kun je hen vragen een shout-out te doen naar jouw account. Daar vragen ze meestal wel een klein bedrag voor. Je kan influencers zelf benaderen via Instagram messaging of gebruik maken van online marktplaatsen als Hulc, Linkpizza of Join.marketing.

Tip 10: Geef populaire posts een advertentieboost

Als je een zakelijk Instagram account hebt, kun je op 2 manieren adverteren, namelijk via het Facebook Advertentiebeheer of rechtstreeks vanuit de Instagram App. Natuurlijk is het veel leuker om zelf met originele posts nieuwe volgers te krijgen, maar soms kan een klein beetje adverteren je account net dat zetje in de juiste richting geven. Bijkomend voordeel van het adverteren is bovendien dat je post precies en alleen bij die doelgroep terecht komt waar jij je op richt.

Hulp bij Instagram?

Wil je meer hulp bij het opzetten en beheren van je zakelijke Instagramaccount? Of je social media helemaal uitbesteden? Neem contact op voor een vrijblijvend en gratis consult over Instagram.

Ja, neem contact met me op

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.