Wat zijn hashtags en hoe gebruik je deze op Instagram?

Instagram is bezig aan een indrukwekkende opmars. In 2015 had Instagram nog maar 1,8 miljoen gebruikers. Nu is dat al gegroeid tot 4,1 miljoen. 2,1 miljoen mensen gebruiken Instagram dagelijks. Het aantal Instagram posts groeit natuurlijk navenant. Hashtags kunnen ervoor zorgen dat jouw updates meer bereik krijgen. Maar wat zijn hashtags en hoe gebruik je hashtags op Instagram? In dit blog over Instagram hashtags leg ik je dat uit.

Wat zijn Instagram hashtags?

Hashtags worden gebruikt op Twitter, Pinterest, Linkedin en natuurlijk Instagram. Een hashtag begint met een # gevolgd door een woord zonder spaties. Het doel van hashtags is het groeperen van berichten over één en hetzelfde onderwerp. Dat kunnen evenementen, gebeurtenissen of onderwerpen zijn.

In principe kan je elk woord gebruiken als hashtag. Goede hashtags zijn woorden die veel worden gezocht door jouw doelgroep en waarvoor jij relevant bent. Voor het onderwerp social media zijn goede hashtags bijvoorbeeld:

#socialmediatips
#socialmedia
#instagram

Wat is het nut van hashtags?

Instagram wordt steeds meer als inspiratiebron gebruikt. Daarvoor wordt de zoek- of explorefunctie in Instagram gebruikt. Zoek je bijvoorbeeld op social media marketing, dan krijg een overzicht te zien waarbij je kan kiezen voor populaire of recente posts. Allemaal allemaal gericht op social media marketing. Hoe hoog jouw post getoond wordt, is afhankelijk van:

  • het aantal berichten dat de hashtag gebruikt;
  • hoeveel reacties en likes jouw bericht krijgt;
  • de timing van je bericht;
  • de kwaliteit van je Instagramaccount en betrokkenheid van je volgers.

Hoe gebruik je hashtags op Instagram?

Sommige Instagrammers verwerken de hashtags in de tekst bij hun foto of video. Sommige Instagrammers verwerken de hashtags in de eerste reactie. De meeste gebruikers plaatsen de hashtags onder hun bericht. Instagram laat je maximaal 30 hashtags gebruiken. Maar welke hashtags kan je dan het beste gebruiken? Dat lees je in de eerste tip!

hashtags onderzoeken

Tip 1: Vind de beste hashtags voor jouw bedrijf

In principe kan je elk woord gebruik als hashtag. Goede hashtags zijn woorden die veel worden gezocht door jouw doelgroep en waarvoor jij relevant bent.

Als je net begint op Instagram doe je er goed aan naar concurrenten te kijken. Welke hashtags gebruiken zij en welke zouden voor jou ook zinvol zijn om te gebruiken? Maak hier een lijst van.

Vervolgens kan je gebruikmaken van een tool als https://hashtagify.me. Met deze tool kan je de populariteit en trends van bepaalde hashtags achterhalen. Ook krijg je suggesties van gerelateerde hashtags.

Met de website https://displaypurposes.com kan je heel eenvoudig gerelateerde hashtags genereren en kopiëren naar je post. Met enkele kliks kopieer je zo 30 hashtags in je Instagrampost en vergroot je het bereik gigantisch.

Voor het onderwerp social media zijn goede hashtags bijvoorbeeld:

#socialmedia
#socialmediamarketing
#marketing
#digitalmarketing
#branding
#marketingdigital
#socialmarketing
#contentmarketing
#socialmediatips
#onlinemarketing
#smm
#marketingtips

NB: Voordat je de hashtags blindelings kopieert, doe je er wel verstandig aan ze eerst te checken op Instagram zelf. Soms wordt een hashtag namelijk ook in andere context gebruikt en dan is het weer niet zo handig om te gebruiken.

Tip 2: Gebruik altijd het maximaal aantal hashtags

Sommige grote succesvolle Instagram Accounts gebruiken helemaal geen hashtags. Zij beschikken over zoveel volgers dat ze toch wel bereik en engagement hebben. Met een beginnend Instagramaccount heb je die luxe niet en moet je elke kans op weergave zien te pakken. Instagram biedt je de mogelijkheid 30 hashtags te gebruiken. Gebruik ze voor het grootste bereik dus allemaal.

Tip 3: Kies relevantie boven populariteit

Natuurlijk is het verleidelijk om los te gaan op hashtags als #instacool, #happy, #selfie of #instafood. Mocht jouw bericht als eerste worden getoond, dan bereik je natuurlijk enorm veel mensen. Maar vraag je hierbij twee zaken af:

  1. hoe groot is de kans dat jouw bericht uit 139 miljoen recente berichten als eerste getoond wordt?
  2. hoe relevant is een post van jouw bedrijf in een feed over eten?

Kies daarom altijd voor relevantie en accepteer dat jouw bericht misschien minder bereik heeft, maar wel wordt getoond aan de juiste doelgroep.

Hashtag suggesties genereren

Tip 4: Ga niet lopen spammen

Alles wat nieuw is trekt natuurlijk ook spamtactieken aan. Sommige bedrijven adviseren bijvoorbeeld #f4f (Follow for follow) of #l4l (like for like) te gebruiken. Misschien dat je wel veel likes krijgt en volgers, maar dit is zeker niet jouw doelgroep. Je hebt er dus uiteindelijk helemaal niets aan behalve dat je account misschien wat indrukwekkender oogt.

Als je verschillende producten en diensten aanbiedt, is het verstandig lijstjes aan te maken van hashtags die je per onderwerp kunt (her)gebruiken. Bewaar deze bijvoorbeeld op je telefoon in je notities, zodat je deze gemakkelijk kunt kopiëren en plakken.

Tip 5: Wissel de hashtags af, maar blijf wel consistent

Het werkt niet om bij elke post maar weer dezelfde hashtags te gebruiken. Sterker nog, het is tegen de richtlijnen van Instagram in om telkens dezelfde content, comments of hastags te gebruiken.
Maar als je afwisselt in hashtags, volg dan wel een bepaalde lijn zodat je account een duidelijk profiel krijgt. Het Instagram algoritme vindt het dan makkelijker jouw account te categoriseren en te matchen met de juiste doelgroep. Des te groter jouw bereik onder een gerichte doelgroep.

Tip 6: Gebruik geen irrelevante hashtags

Als je de verkeerde hashtags gebruikt, krijgt je bericht vanzelf negatieve feedback. Andere gebruikers kunnen namelijk aangeven dat jouw bericht niet bij deze hashtag getoond moet worden.  In het voorbeeld hierna zie je bijvoorbeeld een prachtige dame op het strand, maar wat heeft ze toe te voegen aan het onderwerp social media marketing? Waarschijnlijk niet veel. Door op de drie bolletjes boven het bericht te klikken, kan een gebruiker het bericht eenvoudig als niet relevant rapporteren. Hoe meer negatieve feedback, hoe minder jouw bericht zal worden vertoond.

irrelavant Instabericht rapporteren

Geen bericht voor deze hashtag

Tip 7: Gebruik hashtags in je Instagram Bio

In je Instagram Bio kan je ook hashtags gebruiken. Vermeld hier vooral merk- of bedrijfsgerelateerde hashtags. Als een profielbezoeker op 1 van je hashtags klikt waarop je niet zichtbaar bent, is je bedrijf helemaal uit beeld. Branded hashtags zijn ook uitermate geschikt voor het bundelen van een serie verhalen of het verzamelen van user generated content.

Tip 8: Bewerk de hashtags van een bericht

Alhoewel het beter is direct de juiste hashtags toe te voegen aan je bericht, is het mogelijk deze achteraf te bewerken. Heb je bijvoorbeeld na het lezen van dit blog in de gaten, dat je mogelijk de verkeerde hashtags hebt gebruikt, pas ze dan gewoon aan. Je kan hashtags toevoegen, verwijderen of aanpassen. Klik op de drie bolletjes boven in je bericht en kies voor bewerken.

Tip 9: Gebruik hashtags in een story

Op de pagina van een hashtag zie je precies 1 story staan. De kans is klein, maar hoe cool zou het zijn als jouw story daar staat? Voeg daarvoor je hashtag toe aan je story met de hashtag sticker of voeg de hashtag toe met de tekstfunctie.

Tip 10: Houd je bericht overzichtelijk

Als je 30 hashtags aan je bericht toevoegt, wordt het al snel onoverzichtelijk. En je wilt niet dat de hashtags te veel afleiden van de inhoud van je bericht. Je kunt dat voorkomen.

Als je na je bericht drie witregels toevoegt, toont Instagram de hashtags pas als je op [meer] klikt. Daarnaast is het ook mogelijk de hashtags toe te voegen in een reactie op de post. De hashtags zijn dan alleen maar zichtbaar als je klikt op [alle x reacties bekijken].

Social Media Uitbesteden?

Heb je wel oog voor de mogelijkheden van Instagram en andere Social Media maar echt geen tijd? Social media kan je uitbesteden aan Saleswizard. Wij bedenken een succesvolle strategie, maken een content kalender en posten deze op al je social media kanalen!

ik heb interesse

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.