Zakelijk bloggen: Goed voor je bedrijf en je bekendheid

Veel bedrijven laten de mogelijkheden van zakelijk bloggen onbenut. En dat is jammer want met zakelijk bloggen trek je meer bezoekers naar je website, verbeter je de online reputatie en bekendheid van je bedrijf en werk je ook nog eens aan de verbetering van de vindbaarheid van je website in Google. Bloggen is voor elk bedrijf relevant. Of je nou een dakdekker bent of kenniswerker, het maakt niet uit. Ben je nog niet overtuigd? Lees dan deze 10 redenen waarom je zeker online moet bloggen!

1. Elk blog kan je delen op meerdere online platformen

Natuurlijk kost het tijd om een blog te schrijven en bij te houden. Maar heb je eenmaal een goed blog geschreven, dan kan je dat gebruiken op verschillende platformen. Je kan je artikel bijvoorbeeld:

  • delen op Facebook;
  • delen op Linkedin;
  • insturen als persbericht;
  • gebruiken voor je e-mailnieuwsbrief.

De investering die je zo doet in een nieuw blog levert je veel traffic en bekendheid op die je anders niet zou hebben gehad.

2. Je website wordt beter vindbaar in Google

Een blog leent zich er uitermate goed voor om je website beter vindbaar te maken in Google. Voor elke zoekopdracht zijn er tientallen variaties of long-tail-zoektermen te bedenken waarop jij, je website met een extra blog goed vindbaar kan maken. Rondom het onderwerp van dit artikel “zakelijk bloggen” zijn 67 vragen te bedenken waarover wij nog zouden kunnen schrijven op onze website. Deze vragen genereer je eenvoudig via de online tool Answer the Public waarover wij al eerder schreven in het artikel “Zoekwoordenonderzoek van a tot z!

Waarom zakelijk bloggen

3. Je profileert jezelf als expert

Als bedrijf bouw je snel veel kennis en ervaring op in jouw branche. Je bent al snel een expert. Door over je bedrijf, je projecten, je producten, praktische tips of over je klanten te schrijven, ben je niet alleen een expert maar wordt je ook zo gezien. Veel ondernemers onderschatten het belang van online profilering en het imago dat daarmee wordt verkregen. Regelmatig bloggen draagt bij aan een beter imago en leidt ook tot meer informatie aanvragen of aankopen via je website.

Workshop Bloggen voor bedrijven

Wil je ook leren om een zakelijk blog bij te houden? Schrijf je dan nu in voor onze workshop Zakelijk Bloggen voor ondernemers.

Ja, stuur mij de datum van deze workshop

4. Je vergroot de bekendheid van je producten of diensten

Grote kans dat je klanten slechts 1 product of dienst van je bedrijf afnemen. En je klanten volgen je vaak op social media. Door regelmatig te bloggen over andere zaken die je ook nog aanbiedt, vergroot de bekendheid van die diensten en dus de kans op nieuwe aankopen door bestaande klanten. Zo las een bestaande klant van Saleswizard het artikel over “Meer Rendement op Adwords” en heeft ons inmiddels opdracht verstrekt een Adwords campagne voor zijn bedrijf in te richten. En dat is slechts één voorbeeld. Zodra je begint met bloggen zul je vaker horen “ik zag je voorbij komen op LinkedIn, ik dacht laat ik weer eens contact opnemen”.

5. Je ontvangt meer bezoekers op je website door je blog te delen op Social Media

Schrijf je een goed blog, dan kun je die delen op social media. Het bereik van social media als Facebook en Linkedin is zo hoog dat je 40-50% van je bezoekers via social media kunt verkrijgen. Je kan je blogs posten op je zakelijke pagina’s en delen via je Privénetwerk. Daarnaast kun je ook actief deelnemen aan groepen en daarin je posts nog eens delen. In het acquisitierapport van Google Analytics houd je vervolgens eenvoudig bij hoeveel mensen via Social media op jouw website zijn gekomen.

6. Je ontvangt meer traffic door Voice Search

Voice Search is spraakgestuurd zoeken en maakt een gigantische opmars. De verwachting is dat in 2020 ruim 50% van de zoekopdrachten gebeurt met Voice search. Het zoekgedrag bij voice search is anders. Zoekopdrachten zijn langer en zijn vaker in de vragende vorm (i.p.v. “voice search” bijvoorbeeld “wat is voice search”).  Met je blog kan je daarop inspelen. Je kan bijvoorbeeld blogs schrijven over veelgestelde vragen in jouw branche. Door deze vragen te stellen en te beantwoorden maak je kans op voice search resultaten en kliks naar je website. Ga daarom na welke vragen je klanten regelmatig stellen en schrijf hier blogs over.

7. Je ontvangt meer leads via je website

Door regelmatig te bloggen ontvang je meer leads. Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven die 1 of 2 keer per maand bloggen, meer leads ontvangen. Daarnaast blijkt de aanwezigheid van informatieve pagina’s op een website te leiden tot meer aankopen of informatie aanvragen.

8. Het aantal volgers van je bedrijf groeit vanzelf

Als lezers je blog interessant vinden, is de kans groot dat ze je bedrijf gaan volgen. Dat kan bijvoorbeeld door je Facebook- of Linkedinpagina te liken of te volgen. Of door zich in te schrijven op je mailnieuwsbrief. Omdat je zo een breder publiek op bouwt, investeer je in de toekomst van je bedrijf.

9. Meer omzet door te investeren in de customer journey

Klanten zijn er niet zomaar. Daar gaan vaak meerdere contact momenten aan vooraf. Globaal gezien zijn er tijdens deze reis 4 fasen:

  • zichtbaarheid – awareness
  • betrokkenheid – engagement
  • geloofwaardigheid – consideration
  • conversie – conversion

Potentiële klanten blijken ook zomaar 3 – 9 keer een contactmoment te hebben met je bedrijf alvorens een aankoop te doen. Deze ‘reis’ kan zomaar 2-3 maanden duren en verschillende soorten blogs kunnen inspelen op elke fase. Hoe je dat doet, lees je bij het 10e voordeel van zakelijk bloggen.

Customer journey en bloggen

10. Gebruik je blogs om er mee te adverteren

Op elk social media kanaal kan je adverteren (zie bijvoorbeeld Facebook adverteren of Linkedin adverteren). Door te adverteren zorg je ervoor dat je een groter bereik verkrijgt en ook bekender wordt buiten je huidige netwerk. Jouw blogs bieden je een uitstekende basis om mee te adverteren. Je kan nieuwe doelgroepen bereiken (wordt zichtbaar). Of je kan met remarketing websitebezoekers nogmaals bereiken (betrokkenheid). Uiteindelijk levert dat je meer en meer sales op (conversie).

Starten met zakelijk bloggen?

Hoe interessant en noodzakelijk ook, zakelijk bloggen krijgt te weinig prioriteit van de meeste ondernemers. Herken jij jezelf in één of meerdere van deze punten?:

“De tijd ontbreekt. Ik wil wel maar ik heb te weinig tijd om te bloggen”

“Inspiratie is mijn probleem. Ik zou niet weten waar ik elke week over moet schrijven”

“Ik kan wel wat bedenken om over te schrijven maar het lukt me niet om dit goed op te schrijven”

“Niemand zit te wachten op mijn blog, wat is er nou zo interessant aan mijn vak”

Vraag dan meer informatie aan over onze workshop of download ons E-Book “Starten met Zakelijk Bloggen”. Je kan ook gewoon een mail sturen naar sales@saleswizard.nl.

Beginnen met Bloggen?

Wil jij beginnen met bloggen? Download dan ons gratis E-book boordevol met tips om zakelijk te gaan bloggen!

Ja, ik stuur mij het gratis E-book “Starten met zakelijk bloggen”

Categorie: Content Marketing