penguin

Pas op voor Penguin

In mei vorig jaar veranderde Google de manier waarop het backlinks beoordeelde drastisch, de zogenaamde Penguin update. Voor deze update was het mogelijk dat je met backlinks en de anchortekst(de naam van de link) je pagina of website omhoog kon krijgen in Google. Wilde je bijvoorbeeld gevonden worden op het woord “linkbuilden” dan zorgde je er voor dat je meer backlinks met de anchortekst “linkbuilden” had dan je concurrent. Alhoewel dit wel een erg simpele voorstelling van zaken is, was de anchortekst van je links enorm bepalend voor de de positie van je website in Google.

Je linkprofiel verbeteren

Website eigenaren die werden getroffen door de penguin update, hadden al snel door dat dit werd veroorzaakt door een te eenzijdig linkprofiel; te veel links met een en dezelfde anchortekst. Om dit linkprofiel aan te passen kan je nieuwe links maken met andere anchorteksten, links verwijderen of gebruik maken van de Disavowtool die Google in het afgelopen najaar introduceerde. Voor sommige website eigenaren was de enige oplossing opnieuw te beginnen met een nieuwe domeinnaam. Het is dus een kostbare zaak om te herstellen van een Penguin Penalty.

Wat is het juiste linkprofiel

Alhoewel er veel is geschreven over wat je niet moet doen, zijn er nog maar weinig experimenten bekend over hoe het linkprofiel er dan wel uit moet zien. Op deze website las ik echter een interessante case study. Onderzocht werden websites die in de top 10 stonden op bepaalde zoektermen. Hieruit blijkt dat maar 1/3 van de links de zoekterm bevat waarop wordt getarget. En dat minder dan 1/5 van de backlinks de exacte zoekterm bevat. Het linkbuilden op het merk blijkt belangrijker dan gedacht, net als het linkbuilding op de URL, respectievelijk goed voor 31% en 18%.

Gevarieerd linkprofiel

Webshop linkprofiel

Voor webshops blijkt deze analyse net iets anders te liggen. Is het je bedoeling om een categorie te promoten, dan kun je wel bovenstaande verdeling als handvat gebruiken. Is je doel echter een specifiek product, dan blijkt de verhouding keyword match en overige anchorteksten ongeveer 50/50 te zijn.

Gratis linkprofiel analyse

Vraag meer informatie bij ons aan en ik voer een gratis analyse van je linkprofiel uit. Je krijgt dan een:

  • overzicht van al je links naar jouw website;
  • pie chart van de door jou gebruikte anchortekten;
  • gratis advies welke en hoeveel backlinks jij moet creëren om te stijgen in Google.

 

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.