De 8 meestgestelde vragen over Google Mijn Bedrijf | Saleswizard
Google Mijn Bedrijf, Zoekmachine Marketing

De 8 meestgestelde vragen over Google Mijn Bedrijf

Google Mijn bedrijf

Geschreven door
Paula Wullink-Hubbers

Bijgewerkt op
20 februari, 2024

Met deze 8 vragen & antwoorden haal je meer uit Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf/Google My Business biedt steeds meer extra features aan. Heel erg fijn, maar voor velen ook reden tot verwarring! Dagelijks helpen wij onze klanten met het instellen van Google Mijn Bedrijf. Om enkele van deze vragen bij jou weg te halen, hebben wij de 8 meestgestelde vragen op het gebied van Google Mijn Bedrijf voor je op een rij gezet.

Vraag 1: Waarom is Google Mijn Bedrijf zo belangrijk?

Met een Google Mijn Bedrijf account kan je de gegevens beheren die Google toont als mensen zoeken naar jouw bedrijf. Als je deze informatie goed beheert, vergroot je de kans dat jouw bedrijf wordt weergegeven in Google. Bijvoorbeeld als mensen in Google of Google Maps zoeken naar bedrijven in jouw branche en regio. Het geeft je bovendien de mogelijkheid de Google vermelding eenvoudig aan te passen. Voeg bijvoorbeeld informatie toe over je openingstijden, locatie, services en telefoonnummer.

Vraag 2: Kan ik mijn Google bedrijfsvermelding verwijderen?

Ook als je de vermelding zelf niet hebt aangemaakt, toont Google informatie over je bedrijf. Deze informatie haalt Google uit andere online of openbare bronnen (zoals de KVK). Een bedrijfsvermelding kan je dan ook niet zomaar verwijderen. Een vermelding kan je wel als permanent gesloten markeren of aanpassen. Als je jouw account verwijdert, blijft je bedrijfsvermelding online. Alleen de informatie die je zelf hebt toegevoegd, bijvoorbeeld foto’s, extra informatie en posts, verdwijnen.

Vraag 3: Kan iedereen zomaar mijn Google Mijn Bedrijf vermelding aanpassen?

Hier kunnen we helder in zijn: ja! Het voelt wellicht niet prettig dat iedereen, dus ook concurrenten of ontevreden klanten, wijzigingen kunnen aanbrengen in jouw bedrijfsvermelding. Maar het kan gewoon… Als je bent ingelogd met je Google account, zoek je het bedrijf waarvan je de vermelding wilt aanpassen. Vervolgens klik je in de bedrijfsvermelding op de link “Een bewerking voorstellen” en je kunt aan de slag!

Wij namen de proef op de som bij een concullega en inderdaad. Onze ingediende bewerking (verbetering van de URL, van http:// naar https://) wordt gewoon geaccepteerd (zie de onderstaande afbeelding). Google geeft wel aan dat er wijzigingen in je bedrijfsvermelding zijn, maar zelf krijg je daar geen melding van. Je hebt dus geen mogelijkheid de aanpassingen van anderen te controleren, goed te keuren of af te wijzen. De enige mogelijkheid om ongewenste wijzigingen ongedaan te maken, is door zelf de informatie van je bedrijf aan te passen. Log dus regelmatig in op je dashboard van Google Mijn Bedrijf!

Google bedrijfsvermelding aanpassen zonder account

Controle Google mijn bedrijf

Vraag 4: Heeft mijn Google Mijn Bedrijf-vermelding invloed op mijn positie in Google?

Jazeker. Er is een positieve correlatie tussen de informatie in Google Mijn Bedrijf en de positie van je website in Google. Zeker sinds de laatste Medic update van Google is de bedrijfsvermelding in belang toegenomen. In deze update staat E(expertise), A(autoriteit) en T(rust) centraal. Zaken die je met Google Mijn Bedrijf uitstekend kunt onderschrijven door gebruik te maken van Google Reviews en Google Posts.

Vraag 5: Zijn Google Posts voor mij als bedrijf zinvol?

Google Posts worden zichtbaar als iemand op je bedrijf zoekt in Google of Google Maps. Vooral voor restaurants of winkels is dit een uitgekiende mogelijkheid om potentiële klanten te triggeren je bedrijf of website te bezoeken. Google Posts zijn geen social media posts. Hash-tags hebben dus ook geen zin. Bedenk heel goed welke informatie je kwijt wilt in de 300 tekens die je hebt voor een Google Post. Immers, hoe eerder een boodschap of belangrijke informatie duidelijk is, hoe beter. Draai dus nergens omheen, maar wees kort en bondig. Je kunt verschillende posts plaatsen met elk hun eigen formaat. Denk aan:

  • Bedrijfsnieuws
  • Evenementen
  • Aanbiedingen
  • Productinformatie

Google Posts staan 7 dagen live. Je kunt berichten ook automatisch laten ‘verlopen’ op een bepaalde datum, bijvoorbeeld aan het eind van een actie of evenement. Kies tot slot voor een pakkende afbeelding. Meer over Google Posts lees je in ons eerdere blog.

Vraag 6: Wat moet ik doen als ik mijn aanmeldgegevens kwijt ben?

Ben je de inloggegevens van je Google Mijn Bedrijf account kwijt en denk je dat een van je (oud-)medewerkers of iemand van een marketingbureau waar je wel eens mee hebt samengewerkt jouw bedrijfsvermelding heeft geclaimd? Dan is het slim bij deze mensen na te vragen of zij jou de inloggegevens kunnen geven. Je kan hen ook vragen in te loggen en jou vervolgens de primaire eigenaar te maken. Is er niemand te vinden die jouw inloggegevens heeft? Dan kun je het volgende doen:

  1. Probeer een nieuwe bedrijfsvermelding aan te maken met je bedrijfsnaam
  2. Er zal een bericht verschijnen dat deze vermelding al is geclaimd
  3. Google toont een fragment van het e-mailadres dat deze claim draagt
  4. Herken je dit e-mailadres en weet je het wachtwoord? Log dan in
  5. Herken je dit e-mailadres niet? Klik dan op Toegang aanvragen
  6. Vul vervolgens het formulier in
  7. Google stuurt de actuele beheerder jouw verzoek tot toegang


De huidige eigenaar van jouw bedrijfsvermelding heeft 7 dagen om op jouw verzoek in te gaan. Wordt jouw eigendomsverzoek goedgekeurd? Dan kun je zelf de vermelding van je bedrijf weer updaten en optimaliseren. Wordt jouw verzoek door de huidige beheerder afgekeurd of genegeerd? Dan kun je Google vragen het beheer over te dragen, als je kunt aantonen dat jij de eigenaar bent van het bedrijf.

Vraag 7: Hoe kan ik fake reviews verwijderen?

Dat gaat helaas niet zonder slag of stoot. Wat je eerst goed bij jezelf moet afvragen is: ‘zijn dit daadwerkelijk fake reviews, of zijn het echte, negatieve beoordelingen waar ik gewoon niet happy mee ben?’ Echte recensies, die toevallig negatief zijn over jouw bedrijf, zal Google namelijk niet zomaar verwijderen. Maar dat betekent niet dat jij er verder ook niks mee hoeft te doen. Wij raden je aan beleefd te reageren op degene die de negatieve beoordeling heeft geschreven. Zo laat je zien dat je de beoordelingen over je bedrijf leest, dat je naar oplossingen zoekt en dat je streeft naar tevreden klanten.

Ben je er van overtuigd dat de review fake is? Log dan in op Google Mijn Bedrijf, zoek de betreffende beoordeling op, klik op de drie puntjes ernaast en selecteer ‘Markeren als ongepast’. NB: Alleen grove schendingen van het beleid worden in behandeling genomen. Dat zijn bijvoorbeeld:

  • haatdragende, gewelddadige of ongepaste inhoud;
  • advertenties of spam;
  • irrelevante reviews;
  • tegenstrijdige belangen.

Zelfs als je van mening bent dat je volgens dit beleid 100% in je recht staat, treedt Google maar mondjesmaat op. Je zult zelf met harde bewijzen moeten komen. Het kan zelfs noodzakelijk zijn om een juridische procedure op te starten om je gelijk te halen. Google heeft daarvoor zelfs een speciaal juridisch klachtenformulier geopend.

Vraag 8: Waar vind ik meer tips over Google Mijn Bedrijf?

Voor al je andere vragen aangaande Google Mijn Bedrijf, kun je het beste naar het forum gaan. Hier zijn veel experts uit de branche actief die al jouw vragen kunnen beantwoorden. Ook vind je er vele andere gebruikers die wellicht eenzelfde situatie als de jouwe hebben meegemaakt. Je ontvangt daardoor snel reacties van ervaringsdeskundigen. Naast antwoorden en oplossingen vind je op dit forum ook vele tips en tricks om jouw bedrijfsvermelding nog beter te beheren en jouw Google Posts nog interessanter te maken.

Hulp nodig bij het aanpassen van Google Mijn Bedrijf?

Wil jij meer weten over welke mogelijkheden je allemaal hebt met je Google Mijn Bedrijf-account? Maak een afspraak met ons en laat je adviseren en inspireren over hoe jouw bedrijf het beste voor de dag komt in Google resultaten dankzij Google Mijn Bedrijf!

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?