Wat zijn de 10 belangrijkste social media trends voor 2020?
Niets is zo veranderlijk als social media. De social media trends volgen elkaar in rap tempo op en wat vorig jaar ‘in’ was, kan dit jaar zomaar ‘uit’ zijn. Het sociale netwerk Google Plus sterft 2 april 2019 een stille dood. Facebook verliest gebruikers en Instagram maakt een indrukwekkende opmars. Pinterest blijkt een indrukwekkend traffic middel naar je website.
Benieuwd wat er nog meer gaande is? Lees dan dit blog over de 10 belangrijkste social media trends in 2020.
Social Media Trend 1: Steeds groter aandeel van social media in het medialandschap
De consument besteedt 8 uur per dag aan mediaconsumptie en besteedt steeds minder tijd aan traditionele media zoals krant, tv en radio. Tv kijken doet men via Netflix, muziek luisteren via Spotify. Een steeds groter deel van de online tijd wordt ingenomen door social media. Jong volwassenen besteden gemiddeld 1-3 uur aan social media. 1 op de 10 jongeren is zelfs verslaafd aan social media. (bron: CBS)
Waarom is social media dus zo belangrijk? Omdat je via social media de consument wél kan bereiken, betrokkenheid met je merk kan creëren, communities kan bouwen en 1-op-1 conversaties kan voeren. Alhoewel veel bedrijven nog steeds worstelen met hun social media strategie, wordt wel steeds meer onderkend dat social media marketing steeds belangrijker wordt.
Social Media Trend 2: Verschuiving van Facebook naar Instagram
Op de website Marketingfacts zijn de social media cijfers over 2019 gedeeld. Het aantal Nederlandse Facebookgebruikers is met 640.000 gebruikers gedaald tot 10,1 miljoen. Ook nam het dagelijks gebruik van Facebook af tot 6,8 miljoen Nederlanders. Instagram daarentegen groeide van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers. Instagram wordt inmiddels door 2,7 Miljoen Nederlanders dagelijks gebruikt, een groei van 26 procent ten opzichte van 2017. Een andere opvallende groeier is Pinterest. Het aantal gebruikers nam met 18% toe tot 3,5 miljoen gebruikers.
Social Media Trend 3: Video marketing trends in 2019
Video wordt steeds populairder. In 2019 bestaat 80% van al het internetverkeer uit video’s (bron Cisco). De verwachting is dat in 2020 gemiddeld 84 minuten per dag worden besteed aan het bekijken van video’s via social media. Ruim 80% van de consumenten geeft aan liever een video te zien dan een post te lezen op social media. Het bereik van een video is gemiddeld dan ook 2,5 keer zo groot dan een gewone post op social media.
Er zijn 7 belangrijke video trends te onderscheiden:
- Het bekijken van video’s via de smartphone blijft stijgen;
- Video’s zullen in toenemende mate verticaal worden;
- Aanbod live video’s neemt toe;
- Consumenten kopen sneller na of bij het zien van een video;
- Opmars van 360 graden video’s;
- Inzet van video door recruitment;
- Video wordt persoonlijker.
Over 1 trend is iedereen het eens: Video is hot en zorgt meer bereik en goedkopere advertenties op social media.
Social Media Trend 4: Meer en meer ephemeral content (stories)
Ephemeral content is content zoals foto’s en video’s die worden gedeeld met Instagram-, Snapchat- en Facebook stories. Deze content verdwijnt binnen 24 uur en speelt daarmee supergoed in op fear of missing out (FOMO). Ephemeral content maakt een flink opmars sinds Snapchat dit introduceerde. Ephemeral content heeft de eigenschap dat het meer aandacht krijgt, meer interacties heeft en vaker wordt gedeeld omdat het aanbod vaak nog maar enkele uren zichtbaar is. Het aantal bedrijven dat op post via Instagram Stories is het afgelopen jaar verviervoudigd.
Social Media Trend 5: Wij snakken allemaal naar authenticiteit
In deze tijden van fake news, datalekken en populisme verlangen wij meer dan ooit naar betrouwbaarheid en echtheid. Authentiek zijn betekent niets meer en niets minder dan echt zijn en een uniek eigen karakter hebben. Dat geldt voor persoonlijke profielen maar zeker ook voor bedrijven.
Ongeveer 50% van de familiebedrijven geeft aan dat zij concurreren door middel van unieke en authentieke producten en relaties, maar bijna geen enkel bedrijf draagt dat ook naar buiten via social media. Social media wordt te veel uitbesteedt aan dure reclame bedrijven zonder daarbij oog te hebben voor het eigen unieke karakter. Hier liggen voor bedrijven nog veel kansen.
Social Media Trend 5: De opmars van Chatbots
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner op websites en Messenger Programma’s zoals Facebook Messenger en WhatsApp. Steeds meer consumenten raken gewend en geven zelfs de voorkeur aan chatbots boven persoonlijke service. Chatbots zijn namelijk sneller, altijd bereikbaar, geven betere informatie en zijn steeds beter in staat gewone taal te ontcijferen met kunstmatige intelligentie.
Ook voor bedrijven biedt het gebruik van Chatbots veel voordelen zoals besparing op personeel en een nieuw kanaal om 1-op-1 conversaties te voeren met hun klanten. Berichten via messenger services kennen namelijk een veel hogere open ratio dan bijvoorbeeld via e-mailnieuwsbrieven. Het is niet duur en ook moeilijk om je eigen chatbot te bouwen. Bekijk deze video tutorial van manychat om een goed idee te krijgen wat er bij komt kijken.
Social Media Trend 6: Het belang van communities
In het enorm aanbod social media zoeken steeds meer consumenten hun heil in communities. Voorbeelden van communities zijn groepen op Facebook of Linkedin waarin mensen één of meerdere interesses gemeen hebben. Dat kunnen zijn woonplaats, hobby’s, overtuigingen, expertise of gewoon de behoefte ergens bij te willen horen.
Sinds de update van Facebook begin 2018 waarin het aankondigde minder nieuws van bedrijven en meer nieuws van lokale communities en relaties te tonen, staan communities weer helemaal bovenaan de lijst van prioriteiten. Ook Linkedin heeft groepen opgepoetst en een nieuwe belangrijke plek gegeven in haar app. Voor bedrijven is het daarom van toenemend belang om aan zinvolle communities deel te nemen of deze zelfs te starten.
Social Media Trend 7: De opkomst van micro influencers
Influencers hebben een grote fanbase op social media platforms als Instagram, YouTube en Snapchat. Voorbeelden van belangrijke influencers in Nederland zijn Nikkitutorials, Anna Nooshin, Enzo Knol en StukTV.
In 2019 verschuift de aandacht van de grote en bekende influencers naar de zogenaamde micro influencers. Micro influencers beschikken over een kleine community (vaak minder dan 10.000 fans), richten zich op niche en hebben veel interactie met hun fanbase. De inzet van micro influencers blijkt zeer effectief doordat:
- ze relevanter voor je merk zijn (niche);
- ze beter vertrouwd worden door hun fans (veel interactie);
- er meer en meer kleine influencers beschikbaar zijn;
- deze eenvoudig benaderbaar zijn via marktplaatsen als Join, Linkpizza en Hulc;
- de prijsstelling erg aantrekkelijk is (50-250 euro per post).
Wij verwachten dan ook dat meer een meer bedrijven gebruik zullen gaan maken van micro influencers. Voor bereik, voor autoriteit en voor linkbuilding.
Social Media Trend 8: Pay to Play
Sinds jaren daalt het het aantal organische weergaven op social media. Heb je met veel pijn en moeite duizenden volgers opgebouwd, dan moet je niet raar opkijken als je daar nu nog maar een fractie van bereikt.
Het bereik van een organische post op Facebook (dus zonder sponsoring) is gedaald tot gemiddeld 2,3%. Dat betekent dat nog maar 2,3% van je fanbase jouw post ziet. Social media kanalen zijn voor bedrijven dus veranderd in pay-to-play kanalen. Dat betekent dat je moet betalen voor bereik, betrokkenheid en sales als je mee wilt doen. Pay to play dus…
Social Media Trend 9: Customer Journey Mapping
Steeds meer bedrijven realiseren zich dat een consument niet zich op 1 en hetzelfde social kanaal beweegt. Iemand switcht net zo gemakkelijk van Facebook naar Pinterest. De meeste mensen hebben dan ook meerdere social media accounts.
Een consument:
- doet inspiratie op via Pinterest en instagram;
- verdiept zich in het hoe en wat via Youtube en blogs;
- ontwikkelt een voorkeur voor jouw merk via social ads;
- wordt overtuigd door de mening van micro influencers en recensies;
- en koopt uiteindelijk na meerdere contactmomenten via je website.
De vraag op welk social media kanaal jij je moet richten, is daardoor steeds minder relevant. Het wordt steeds meer de kunst om het juiste moment gebruik te maken van het juiste social media platform. De basis daarvoor wordt gevormd door customer journey mapping, oftewel het in kaart brengen van de klantreis.
Social Media Trend 10: (Re)marketing like a pro
Doordat het aantal adverteerders op social media hand over hand toeneemt, is het zaak om meer uit je bestaande doelgroepen te halen. Kliks om nieuwe potentiële klanten te bereiken worden namelijk steeds duurder. Omdat Facebook Ads net als Google Ads is gebaseerd op een veilingsysteem, is het einde van de prijsstijging nog lang niet in zicht.
Remarketing stelt je in staat meer rendement uit je huidige doelgroepen te halen.Met behulp van Google Remarketing en Facebook Retargeting is het bijvoorbeeld mogelijk websitebezoekers, winkelwagen verlaters en Facebookvolgers en -reageerders nogmaals te benaderen met een gerichte promotie. Het rendement op dit soort promoties is altijd veel hoger dan wanneer jij je op nieuwe doelgroepen richt.
Het is ook mogelijk zogenaamde look-a like doelgroepen samen te stellen. Op basis van je huidige website traffic weten Google en Facebook uitstekend nieuwe klanten voor je te vinden.
De tijd van even een berichtje op Facebook boosten is echt voorbij. Wil je met succes adverteren op social media, dan zul je de social media campagnes moeten gaan professionaliseren. Of gebruikmaken van een professional natuurlijk…
Social Media Uitbesteden
Net als veel ondernemers zul je ongetwijfeld ook te druk zijn om de kansen van social media optimaal te benutten. Maar social media marketing is echt te belangrijk om te negeren. Wil je optimaal inspelen op de laatste social media trends en je tijd optimaal benutten? Laat je dan adviseren over je strategie, besteed het maken en posten van je social media content uit en reageer snel op berichten en vragen van volgers. Besteed kortom je social media uit aan Saleswizard. Lees hier meer over de mogelijkheden voor het uitbesteden van social media.
Social media audit
Wil je weten welke online marketing kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit de social media kanalen? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvang van ons een vrijblijvende en volledige social media audit.