Google Shopping Handleiding voor beginners - Meer omzet uit je webshop
webshops, Adwords

Google Shopping handleiding voor beginners

Google shopping banner]

Geschreven door
Dion Jeurissen

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Starten met Google Shopping

Het internet brengt vele voordelen met zich mee, en een groot deel van deze voordelen draait om gemak. Een bekend voorbeeld van dit gemak is online shopping. Kopen vanuit de luie stoel is iets wat we steeds meer doen, en dat is eigenlijk ook helemaal niet zo gek. Online is er ontzettend veel keuze en kun je meer vinden in kortere tijd. Daarnaast heb je geen last van openingstijden en wordt je bestelling vaak de volgende dag nog gratis bezorgd.

De voordelen van online shoppen zorgen er voor dat we met z’n allen massaal online producten kopen. Zo gaf 80% van de consumenten in 2018 aan dat ze wel eens producten online kochten en zijn er in 2018 meer dan 200 miljoen orders geplaatst.

Dat zijn een hoop consumenten die online naar producten zoeken, en dus een hoop mogelijkheden voor jou om deze producten aan te bieden. Alleen, hoe ga jij nou zorgen dat mensen de producten van jouw webshop kunnen vinden? Er zijn immers een hele hoop andere webshops die ook hun producten willen verkopen.

De beste manier om boven je concurrenten uit te komen, en dus meer te verkopen, is door het gebruik van Google shopping. Met dit platform van Google kun je jouw producten boven de resultaten van jouw concurrenten weergeven en zijn je producten dus sneller zichtbaar voor deze overvloed aan online shoppers.

Wil jij met je webshop boven je concurrenten uitkomen en je omzet verhogen? Of ben je nog van plan een webshop te maken, bijvoorbeeld via Magento? Lees in dit blog hoe je Google shopping kunt gebruiken voor jouw bedrijf.

Wat is Google Shopping?

Voordat je erachter komt hoe je Google Shopping voor jouw bedrijf kunt inzetten is het misschien handig om eerst te weten wat het nu precies is. Google Shopping is een onderdeel van het advertentieplatform Google Ads, waarmee je jouw producten online kunt promoten in de zoekresultaten van Google.

Google Shopping biedt de mogelijkheid om jouw producten te weergegeven met productafbeeldingen, de naam van het product, de prijs en jouw website. Ook kunnen er eventuele highlights worden weergegeven zoals kortingen of gratis verzending.

Met Google Shopping kun je jouw producten dus veel prominenter presenteren dan met traditionele tekstadvertenties, die alleen uit tekst bestaan.

Bekijk hieronder een voorbeeld van de Google Shopping advertenties bij het zoekwoord “fiets”.

Google shopping fiets

Zoals je kunt zien verschijnen de Google shopping resultaten nog boven de zoekresultaten en worden er behalve tekst ook productafbeeldingen, prijzen en eventuele highlights weergegeven.

Deze visuele presentatie met mogelijkheid tot directe vergelijking zorgt ervoor dat Google Shopping een uitermate effectieve manier om je individuele online producten zichtbaar te promoten en direct te concurreren.

Naast de selectie aan Google Shopping resultaten boven de gewone zoekresultaten is er ook een apart “Shopping” kopje op Google waar je alle shopping resultaten kunt zien en tevens kunt filteren op bijvoorbeeld prijs en categorie.

Gratis Google shopping listing

Om bedrijven tijdens de Corona crisis een handje te helpen heeft Google sinds April 2020 ook wat gratis listings toegevoegd. Sinds deze update is dus ook mogelijk om tussen de resultaten van het “shopping” kopje te komen zonder daarvoor te hoeven betalen!

Om gebruik te maken van deze gratis listings is het belangrijk dat je jouw Google ads account koppelt aan je merchant centre en hierin Platforms van Google configureert.

Klinkt dit allemaal een beetje te ingewikkeld? Geen paniek, binnenkort brengen wij een handleiding uit waarin we stap voor stap laten zien hoe je dit allemaal kunt instellen. Hou onze website hiervoor in de gaten!

Google Shopping listing

Hoe werkt Google Shopping?

In tegenstelling tot Google Search en Google Display Ads werkt Google Shopping niet direct op basis van zoekwoorden, maar via een feed van producten die je upload via Google Merchant Centre. In deze productfeed laat jij aan Google weten welke producten je wilt promoten en daarbij lever je de benodigde informatie zoals de prijs en bijbehorende afbeelding aan. Google bepaalt dan op basis van biedingen, website en productfeed welke producten er vertoond worden bij een bepaalde zoekopdracht.

Om een Google Shopping Campagne te starten, heb je een Google Ads account en een Google Merchant Centre account nodig. Omdat het proces voor veel kleine bedrijven nogal ingewikkeld is, volgt binnenkort een stap voor stap handleiding om jouw eerste Google Shopping campagne te starten.

Waarom Google Shopping?

Google Shopping is een ideaal platform om direct je producten online te promoten. Een groot deel van de consumenten die op zoek zijn naar een product beginnen hun zoektocht namelijk via Google.

Doordat de Google Shopping advertenties boven de gewone zoekresultaten komen te staan, en prominent worden weergegeven door het gebruik van productafbeeldingen, vallen deze meer op en kun je de consumenten al meteen aan het begin van hun zoektocht binnenhalen.

Met de beste foto of laagste prijs kun jij je gemakkelijk van je concurrenten onderscheiden en doordat een groot deel van de informatie waar de consument op zoek is al in de advertentie staat vermeld zul je meer relevant verkeer op je website ontvangen. Hierdoor blijkt vaak dat Google Shopping relatief meer verkopen oplevert voor een lagere prijs in vergelijking met bijvoorbeeld een Google Search Campagne.

Een ander voordeel is dat je kunt adverteren op productniveau. In tegenstelling tot een Search Campagne bij Google Ads waar vaak productcategorieën worden gepromoot, kun je met Google Shopping eenvoudig met de producten zelf adverteren. Als bezoekers op deze producten klikken, zullen ze ook direct naar de verkooppagina van het desbetreffende product verwezen worden. Dit is vooral ideaal als jij een webshop hebt met een groot aantal producten.

Wat kost Google Shopping?

De kosten van Google Shopping zijn gebaseerd op kosten per klik. Jij betaalt dus pas zodra iemand op een van je advertenties klikt. Klikt niemand op je advertenties? Dan zul je ook niks betalen.

De kosten per klik zullen verschillen op basis van je producten, competitie en biedstrategieën. Je kunt hoger bieden om verder vooraan te komen maar ook met een bescheiden bod kun je klikken ontvangen.

Verder kun je ook meer focus leggen op bepaalde producten door je biedingen hierop af te stellen. Zo is het mogelijk om verschillende biedingen in te stellen per merk, categorie of zelfs individuele producten. Net als bij Search en Display Ads kun je gewoon een dagbudget instellen waardoor je controle hebt over je uitgaven.

Google shopping

Google Shopping, wanneer begin jij?

Google shopping is een van de beste manieren om jouw online producten te promoten. Als je geen gebruikt maak van het platform zul je merken dat een groot gedeelte van het klikandeel naar jouw concurrenten gaat en jij omzet zult missen. De vraag is dus niet ‘Ga jij ook Google Shopping gebruiken?’, maar ‘Wanneer begin jij?’.

Binnenkort brengen wij een handleiding uit om stap voor stap een Google Shopping campagne in te stellen. Dit is een goed moment om in te stappen en zelf je eerste campagne aan te maken! Als je momenteel nog vragen hebt over Google Shopping of hulp nodig hebt bij het instellen van je campagnes of biedstrategie kun je altijd even contact met ons opnemen.

Ps. Wil jij nog een webshop laten maken? Of heb je Magento 1.0 en wil je overstappen naar Magento 2.0? Misschien zijn deze pagina’s dan iets voor jou:

Magento 1.0 naar Magento 2.0 in 9 stappen

Magento webshop laten maken

Starten met Google Shopping

Wil jij meer omzet halen uit je webwinkel en heb je hulp nodig met het opzetten van Google Shopping? We helpen je graag. Laat via onderstaande knop je gegevens achter voor meer informatie.

ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?