Wil jij jouw bedrijf op Google zetten? Een Google bedrijfsprofiel aanmaken en beheren is zo geregeld, maar echt uitblinken tussen andere bedrijven kan moeilijk zijn. Bedrijven met een slecht scorende bedrijfsvermelding in Google mijn bedrijf lopen hierdoor talloze klanten mis. Wil je jouw Google bedrijfsprofiel optimaliseren volgens de nieuwste guidelines? Lees dan verder!
Google bedrijfsprofiel aanmaken en tips
In dit blog lees je hoe een eigen Google bedrijfsprofiel (voorheen Google mijn bedrijf profiel) kunt aanmaken in 10 eenvoudige stappen. Daarnaast krijg je wat extra tips om je Google bedrijfsprofiel 100% te optimaliseren. Klik op een van onderstaande links om direct naar dat onderdeel te gaan:
- Wat is een Google bedrijfsprofiel?
- Stappenplan Google bedrijfsprofiel aanmaken
- Nieuw profiel aanmaken
- Stap 1: Vul je bedrijfsnaam in
- Stap 2: Kies de meest relevante bedrijfscategorie
- Stap 3: Geef jouw bedrijfsadres en/of servicegebied op
- Stap 4: Voeg je telefoonnummer en website toe
- Stap 5: Geef een geldig postadres op
- Stap 6: Voeg je services (dienstverlening) toe
- Stap 7: Voeg je openingstijden toe
- Stap 8: Zet berichten aan
- Stap 9: Beschrijf jouw bedrijf
- Stap 10: Voeg bedrijfsfoto’s en een logo toe
- Google bedrijfsprofiel verifiëren
- Bestaand profiel claimen
- Google bedrijfsprofiel beheren en aanpassen
- Tips voor Google bedrijfsprofiel optimaliseren
- Tip 1: Vul je bedrijfsprofiel volledig in
- Tip 2: Controleer de plaatsing van je Maps pin
- Tip 3: Vul je afwijkende en speciale openingstijden in
- Tip 4: Meer afbeeldingen toevoegen aan GMB
- Tip 5: Verzamel Google reviews met de juiste keywords
- Tip 6: Voeg producten, diensten, gerechten en menu’s toe
- Tip 7: Maak regelmatig Google posts aan
- Tip 8: Maak een Google website aan
- Tip 9: Stel vragen in je bedrijfsvermelding en beantwoord deze
- Tip 10: Meerdere locaties toevoegen aan Google maps
- Tip 11: Gebruik UTM tagging om websitebezoek uit GMB te meten
- Hulp bij het optimaliseren van Google mijn Bedrijf?
Wat is een Google bedrijfsprofiel?
Het Google bedrijfsprofiel (voorheen Google mijn bedrijf profiel of Google my business profile) is een gratis vermelding van jouw bedrijfsgegevens in de Google zoekresultaten. Potentiële klanten krijgen direct relevante informatie te zien wanneer ze naar jouw bedrijfsnaam zoeken. Ook kun je hiermee jouw bedrijf toevoegen aan Google maps voor klanten die zoeken naar soortgelijke bedrijven.
Enkele belangrijke bedrijfsgegevens die je hiermee aan potentiële klanten kunt tonen zijn: je bedrijfslocatie, je contactgegevens, diensten en producten, gratis google bedrijfsreviews, Google posts en nog veel meer.
Is jouw bedrijf al zichtbaar in Google maps, maar heb je zelf nog geen Google bedrijfsprofiel gemaakt? Mogelijk heeft Google zelf al een bedrijfsvermelding voor je aangemaakt die je kunt claimen om je online aanwezigheid te verbeteren. Zo niet, dan helpt Saleswizard je hieronder met het stap-voor-stap aanmaken van je eigen Google bedrijfsprofiel en optimaliseren voor lokale vindbaarheid.
Stappenplan Google bedrijfsprofiel aanmaken
Om een Google bedrijfsprofiel aan te maken en te beheren heb je enkele dingen nodig, namelijk:
- Een eigen Google account / gmail account;
- Een postadres voor je bedrijf ter verificatie;
- Een telefoonnummer en mailadres voor je bedrijf.
Heb je nog geen Google account? Lees dan hier hoe je deze kunt aanmaken. Lees vervolgens onderstaand stappenplan voor een nieuw Google bedrijfsprofiel aanmaken. Heeft Google al een bedrijfsprofiel aangemaakt? Klik hier om te lezen hoe je een bedrijfsprofiel kunt claimen. Heb je eerder al eens een profiel aangemaakt in Google mijn bedrijf? Lees dan verder hoe je deze kunt optimalseren!
Nieuw Google bedrijfsprofiel aanmaken
Wil je een nieuw Google bedrijfsprofiel aanmaken? Ga dan naar https://business.google.com. Klik op de blauwe knop “Nu beheren” en log in met je Google account. Volg onderstaande stappen om een nieuw profiel aan te maken. Als je al eerder een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt met Google mijn bedrijf, dan kun je inloggen via dezelfde link om je bestaande profiel te beheren met Google bedrijfsprofielmanager. In de volgende stappen dien je minimaal alle vereiste velden in te vullen.
Stap 1: Vul je bedrijfsnaam in voor je Google bedrijfsprofiel
Vul hier de echte bedrijfsnaam in. Laat je niet verleiden door de mogelijkheid om de bedrijfsnaam vol te stoppen met keywords. Dit kan worden afgestraft door Google. Wat je bijvoorbeeld niet moet doen is: “Online marketingbureau Saleswizard SEO SEA Social Media Emailmarketing”. Mocht jouw bedrijfsnaam niet je bedrijfstype / hoofdkeyword bevatten kun je overwegen om deze als enige toe te voegen. Bijvoorbeeld: “Saleswizard” wordt “Online Marketing Bureau Saleswizard”. Zorg dan wel dat dit keyword in combinatie met je bedrijfsnaam voorkomt op je website. Bijvoorbeeld in de tekst of in je logo.
Zorg dat je alleen echte en accurate informatie gebruik tijdens het aanmaken van je Google bedrijfsprofiel.
Lees hier de uitgebreide Google richtlijnen voor bedrijfsnamen.
Stap 2: Kies de meest relevante bedrijfscategorie
Google vraagt je bij het aanmaken van een bedrijfsprofiel om een bedrijfscategorie op te geven. Er zijn meer dan 3900 categorieën om uit te kiezen. Pleper.com heeft een handige tool die je een overzicht van alle Google bedrijfsprofiel categorieën kan geven en categorieën die gerelateerd zijn aan jouw hoofdcategorie. Probeer voor deze eerste primaire categorie de meest relevante te kiezen die aansluit op jouw belangrijkste dienstverlening. Stel bijvoorbeeld dat je zowel schilderwerk als stucwerk uitvoert. Kies dan voor Schilder of Stukadoor afhankelijk van welke voor jouw bedrijf het belangrijkst is.
Je kunt later nog meer categorieën toevoegen tot maximaal 10. Google adviseert zelf zo min mogelijk categorieën te gebruiken en je categorieën te beperken tot de kernactiviteiten van je bedrijf.
Tip: kijk welke categorieën je concurrenten gebruiken in Google zoekresultaten voor verschillende diensten.
Lees hier de uitgebreide Google richtlijnen voor categorieën.
Stap 3: Geef jouw bedrijfsadres en/of servicegebied op
Je bedrijf op Google Maps zetten kan alleen als je beschikt over een fysiek bedrijfsadres of gedefinieerd servicegebied. Bij het aanmaken van een Google bedrijfsprofiel word je gevraagd of klanten jouw bedrijf fysiek kunnen bezoeken of niet:
Kies voor ja wanneer klanten jouw bedrijf kunnen bezoeken, bijvoorbeeld als je een kantoor of winkelpand hebt.
Kies voor nee wanneer je klanten jouw bedrijf niet kunnen bezoeken, bijvoorbeeld als je vanuit huis werkt of op locatie werkt bij klanten.
Vul vervolgens het adres in waar jouw bedrijf gevestigd is en/of het servicegebied waar je dienstverlening biedt aan klanten. Zo help je Google jouw bedrijf te tonen in de lokale zoekresultaten en help je klanten jouw bedrijf te vinden. Klanten kunnen met een fysiek adres ook direct een route opvragen naar jouw bedrijf.
Hoe kun je je bedrijf toevoegen aan Google maps?
Om jouw bedrijf met pin te tonen in Google maps of bij lokale zoekresultaten moet je bij het aanmaken van GMB een fysiek bezoekadres invullen in je Google bedrijfsprofiel. Je bedrijfsadres wordt hiermee getoond in de GMB knowledge graph, Google maps, Google streetview en je kunt een route plannen naar jouw bedrijfsadres. Als je geen fysiek bezoekadres opgeeft, zal Google je vragen om enkele servicegebieden aan te geven, waar jouw bedrijf haar dienstverlening of producten aanbiedt. Ook met een fysieke bedrijfslocatie kun je een servicegebied instellen. Bijvoorbeeld wanneer je zowel een fysieke winkel als dienstverlening bij de klant op locatie hebt.
Je kunt voor je Google bedrijfsprofiel tot maximaal 20 servicegebieden instellen. Voor optimale lokale vindbaarheid adviseert Google om ervoor te zorgen dat de buitengrenzen van je servicegebied niet verder liggen dan ongeveer 2 uur rijden vanaf je bedrijfslocatie.
Lees hier de uitgebreide Google richtlijnen voor adres en servicegebied gegevens.
Stap 4: Voeg je telefoonnummer en website toe
Geef hier eerst je primaire bedrijfstelefoonnummer op. Je kunt er later meer toevoegen.
Google adviseert om voor je primaire nummer indien mogelijk gebruik te maken van een lokaal telefoonnummer. Voor klanten is een vast (lokaal) telefoonnummer vaak het meest betrouwbaar.
Heb je geen vast, lokaal, nummer? Je kunt ook een callcenter nummer (085/088) opgeven of een mobiel nummer, maar dit is niet ideaal.
Als jouw bedrijf al een website heeft kun je jouw website adres toevoegen. Heb je geen eigen website? Je kunt dan ook een eigen Google site aanmaken (zie tip 8).
Lees hier de uitgebreide Google richtlijnen voor website en telefoongegevens.
Stap 5: Geef een geldig postadres op
Om jouw Google bedrijfsprofiel te verifiëren vraagt Google om een geldig postadres voor jouw bedrijfsprofiel. Op dit adres ontvang je post m.b.t. je bedrijfsprofiel, waaronder een verificatiecode. Dit adres wordt niet getoond aan het publiek in de Google zoekresultaten.
Stap 6: Voeg je services (dienstverlening) toe
Tijdens het Google bedrijfsprofiel aanmaken krijg je de mogelijkheid om bij je gekozen hoofdcategorie één of meerdere services (diensten) toe te voegen. Je krijgt maximaal 300 tekens om je dienstverlening te beschrijven. Stop je services niet helemaal vol met keywords, maar probeer accuraat te beschrijven wat je dienst is, belangrijke aanvullende informatie en zorg dat het matcht met de informatie op je website.
Wanneer je je bedrijfsprofiel hebt aangemaakt kun je later nog meer services toevoegen. Deze moet je dan koppelen aan een van je gekozen categorieën.
Voorbeeld:
Stel, de dienstverlening van jouw bedrijf is stucwerk en schilderwerk. Als je meer stucwerk doet dan schilderwerk heb je Stukadoorsbedrijf als hoofdcategorie gekozen. Voeg dan bijvoorbeeld services toe als: stucwerk, gevel stucen, raapwerk, et cetera. Voeg nadat je het Google bedrijfsprofiel hebt aangemaakt nog de tweede categorie ‘schilder’ toe. Hier kun je dan services aan verbinden als ‘interieur schilderen’, ‘exterieur schilderen’, ‘deuren schilderen’ et cetera.
Lees hier hoe je extra services kunt toevoegen in Google mijn Bedrijf.
Stap 7: Voeg je openingstijden toe
Vul je openingsdagen en tijden zo accuraat mogelijk in. Door openingstijden toe te voegen aan je Google bedrijfsprofiel voorkom je dat klanten voor een dichte deur komen te staan of dat ze je proberen te bereiken op een moment dat je de telefoon niet kan opnemen. Hierdoor is de kans dat je klanten misloopt of kwijtraakt kleiner.
Stap 8: Zet berichten in je Google bedrijfsprofiel aan
Wil je dat potentiële klanten direct contact opnemen met je bedrijf via Google? Dan wil je gebruik maken van Google berichten en offerteverzoeken. Zet hiervoor de optie om berichten te ontvangen aan. Klanten kunnen hiermee contact opnemen via jouw bedrijfsprofiel in de zoekresultaten of Google maps. Wil je dit momenteel nog niet of ben je dit eerder vergeten bij het aanmaken van een Google mijn bedrijf profiel? Geen probleem. Je kan deze optie altijd later aanzetten.
Om je berichten te lezen en beantwoorden kon je vroeger gebruik maken van de Google mijn bedrijf app. Deze is sinds kort echter niet meer te downloaden. Google vraagt je nu om hiervoor de Google maps app te gebruiken (Android / iOS).
Lees hier hoe je berichten kunt lezen en beantwoorden in de Google Maps app.
Na enige tijd gebruik te hebben gemaakt van berichten kun je in aanmerking komen om een formulier toe te voegen aan je bedrijfsprofiel voor offerteverzoeken (quotes). Dit geldt helaas slechts voor geselecteerde bedrijven met specifieke bedrijfscategorieen.
Lees hier meer over offerteverzoeken via Google mijn bedrijf.
Stap 9: Beschrijf jouw bedrijf
Probeer in de beschrijving jouw bedrijf zo accuraat mogelijk te beschrijven. Het gaat hier om een korte beschrijving van maximaal 750 tekens. Enkele tips zijn om in elk geval je bedrijfsnaam en belangrijkste diensten/keywords te noemen, wat unique selling points (waarom klanten met jou contact op moeten nemen) en een call-to-action (bel vandaag, vraag nu een offerte aan). Aanvullende informatie zoals een korte geschiedenis van je bedrijf en andere dingen die handig zijn om te weten kun je ook toevoegen. Wat je niet moet doen is linkjes of andere html code hierin zetten.
Lees hier de richtlijnen voor je bedrijfsprofiel beschrijving.
Stap 10: Voeg bedrijfsfoto’s en een logo toe
Voeg enkele bedrijfsfoto’s toe aan je bedrijfsprofiel om klanten te laten zien dat je betrouwbaar bent. Foto’s moeten minimaal 720 pixels breed en 720 pixels hoog zijn en een jpg- of png-bestandstype hebben. Zorg dat je minimaal 1 omslagfoto toevoegt aan je Google bedrijfsprofiel en 1 logo. Hiernaast wordt aangeraden om minimaal 3 bedrijfsfoto’s toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld foto’s toevoegen van je gevel, interieur, diensten en personeel.
Je Google bedrijfsprofiel is aangemaakt en dient alleen nog geverifieerd te worden.
Google bedrijfsprofiel verifiëren
Voordat jouw complete Google bedrijfsprofiel getoond wordt in Google moet je het profiel in Google mijn bedrijf verifiëren. Afhankelijk van de ingevulde gegevens krijg je hiervoor verschillende opties: verificatiecode via telefoon, per sms of via briefpost. Als je geen telefoonnummer hebt ingevuld is de enige optie om een verificatiecode via briefpost aan te vragen. Het kan tot 11 werkdagen duren voordat je deze ontvangt.
Bij elk van deze opties ontvang je een verificatiecode die je moet invoeren om je bedrijfsprofiel te verifiëren. Nadat de verificatie is geslaagd kan het even duren voordat je bedrijfsvermelding in Google wordt getoond, maar dat duurt doorgaans niet lang.
Bestaand Google bedrijfsprofiel claimen
In sommige gevallen heeft Google zelf al een bedrijfsprofiel voor jouw bedrijf aangemaakt dat je kunt claimen. Om een bestaand Google mijn bedrijf profiel te claimen, zoek je in Google naar jouw bedrijf. Klik in het bedrijfsprofiel vervolgens op ‘Dit bedrijf claimen’ > ‘Ik ben eigenaar of beheerder van dit bedrijf’. Vervolgens gebruik je één van de verificatiemethoden die Google aangeeft om jouw eigendom van het bedrijfsprofiel te verifiëren.
Google bedrijfsprofiel beheren en aanpassen
Om de gegevens in jouw Google bedrijfsprofiel aan te passen moet je inloggen bij Google met het account dat eigenaar of beheerder is van jouw bedrijfsprofiel. Je kunt de eerde ingevulde gegevens voor jouw bedrijf vervolgens relatief makkelijk wijzigen.
Hoe kun je een Google bedrijfsprofiel beheren?
- Google jouw bedrijfsnaam.
Je krijgt vervolgens jouw bedrijfsprofiel te zien en kunt direct vanuit de zoekresultaten of Google maps aanpassingen doen. Bekijk dit filmpje van Google voor meer info.
- Alternatief: login met je Google account in bij Google Bedrijfsprofielmanager op https://business.google.com/ en pas je gegevens aan.
Heb je zelf het Google bedrijfsprofiel niet aangemaakt?
Mogelijk kun je deze dan claimen. Wanneer je het profiel geclaimd hebt kun je het Google bedrijfsprofiel beheren.
Ben je de logingegevens van je bedrijfsprofiel kwijt?
Probeer met een ander account eigenaarschap aan te vragen van het bedrijfsprofiel. Je krijgt bij het invullen van de formulieren een hint van welk mailadres eigenaar is van het profiel. Als je het mailadres hebt kun je de ‘wachtwoord vergeten functie’ van Google gebruiken om je wachtwoord te resetten. Met deze geresette logingegevens kun je vervolgens de gegevens in je Google bedrijfsprofiel aanpassen.
Tips voor Google bedrijfsprofiel optimaliseren
Nadat je de basisgegevens voor je Google bedrijfsprofiel hebt ingevuld kun je deze altijd aanpassen en aanvullen om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Hieronder lees je enkele belangrijke tips voor het verder optimaliseren en beheren van je profiel:
Tip 1: Vul je Google bedrijfsprofiel volledig in
Deze tip spreekt voor zich, maar het is altijd aan te raden om je Google bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk in te vullen. Dus niet alleen de vereiste velden. Zorg wel dat de info die je opgeeft accuraat is en niet afwijkt van de kernbezigheden van je bedrijf. Je kunt ingevulde informatie altijd later aanpassen.
Tip 2: Controleer de plaatsing van je Maps pin voor lokale vindbaarheid
Wanneer je je bedrijfsadres opgeeft, plaats Google een ‘pin’ in Google maps op de kaart om de fysieke locatie van jouw bedrijf weer te geven. Meestal klopt dit aardig, maar soms komt de locatie van de pin in de lokale zoekresultaten niet overeen met je daadwerkelijke locatie. Bijvoorbeeld wanneer jouw bedrijf in een groter bedrijfspand of bedrijventerrein gevestigd is of op een nieuw adres dat nog niet bij Google bekend is. Om Google te helpen hun lokale zoekresultaten te verbeteren kun je handmatig de locatie speld aanpassen door deze te verplaatsen naar je exacte locatie.
Tip 3: Vul je speciale en afwijkende openingstijden in
Gaat jouw bedrijf wel eens dicht vanwege feestdagen of speciale gelegenheden? Om te voorkomen dat potentiële klanten voor een dichte deur komen te staan, kun je in je Google bedrijfsprofiel afwijkende openingstijden instellen. Heeft je bedrijf speciale openingstijden voor verschillende diensten e.g. tijden voor lunch of diner. Dan kun je deze ook toevoegen.
Lees hier hoe je afwijkende openingstijden kunt toevoegen in Google mijn bedrijf.
Tip 4: Meer afbeeldingen toevoegen aan je Google bedrijfsprofiel
Met meer afbeeldingen kom je betrouwbaarder over bij potentiële klanten en wordt je mogelijk beter gevonden. Denk hierbij aan foto’s van je bedrijfspand, dienstverlening, producten, projecten en medewerkers.
Weet je niet wat voor afbeeldingen je moet toevoegen? Zoek naar jouw diensten of bedrijfstak (e.g. stukadoor) in Google. Bekijk welke afbeeldingen hiervoor worden getoond in de zoekresultaten en voeg soortgelijke foto’s toe aan je bedrijfsvermelding. Vermijd stockfoto’s.
Probeer foto’s te maken op locaties waar je gevonden wil worden om je rankings in de lokale zoekresultaten te optimaliseren. De locatiedata (EXIF) in de foto’s kan mogelijk door Google gebruikt worden om in te schatten voor welke locaties jouw bedrijfsprofiel relevant is. Mocht foto’s maken op locatie geen optie zijn dan kun je ook de EXIF data aanpassen met handige tools zoals GeoImgr.
Hiernaast is het aan te raden om de bestandsnaam van je foto aan te passen. Je kunt hier keywords en locaties in verwerken. Dat maakt het voor Google een stuk interessanter.
Lees hier tips van Google voor het toevoegen van foto’s.
Het kan soms voorkomen dat er foto’s van klanten (bijvoorbeeld uit reviews) op je Google bedrijfsprofiel worden getoond. Met jouw eigen foto’s kun je jouw bedrijf is het beste licht zetten
Tip 5: Verzamel Google reviews met de juiste keywords
Als je een Google bedrijfsprofiel hebt aangemaakt, kunnen Google-gebruikers reviews plaatsen bij je bedrijf. Het is altijd een goed idee om tevreden klanten te vragen om een review te plaatsen. Dit kun je makkelijk doen met een directe link naar je Google reviews formulier. Het aantal Google reviews en je gemiddelde review score zijn een van de belangrijkste factoren voor hoge rankings in de lokale zoekresultaten.
Woorden die vaak voorkomen in reviews worden door Google vetgedrukt weergegeven bij reviews. Deze vallen hierdoor extra op. Het is dus een goed idee om klanten te vragen specifieke woorden / onderwerpen te gebruiken in hun reviews voor maximale relevantie en vindbaarheid. Vraag reviewers bijvoorbeeld om te beschrijven welke diensten ze hebben afgenomen en geef ze hierbij wat steekwoorden. Zo vallen je sterke punten beter op.
Log ook regelmatig in bij je Google bedrijfsprofiel om antwoord te geven op reviews en om je gegevens te beheren.
Tip 6: Voeg producten, diensten, gerechten en menu’s toe aan je Google bedrijfsprofiel
Verkoop je specifieke producten met een vaste prijs? Je kunt deze met foto, prijs en beschrijving toevoegen aan je bedrijfsvermelding. Hierbij kun je ook een link toevoegen naar je productpagina. Je kunt de productgegevens op je Google bedrijfsprofiel beheren en aanpassen via het kopje ‘Producten’ in de sidebar van GMB.
Lees hier de richtlijnen voor producten.
Heb je een horecabedrijf of restaurant? Dan kun je in je bedrijfsprofiel je menu en populaire gerechten toevoegen, aanpassen en beheren.
Tip 7: Maak regelmatig Google posts aan voor je Google bedrijfsprofiel
Google houdt van relevante en tijdige content. Google heeft hierom daarom de optie toegevoegd om nieuws, aanbiedingen en evenementen te delen in de vorm van Google posts op jouw Google bedrijfsprofiel.
Het voordeel van Google posts is dat je potentiële klanten direct relevante tijdelijke informatie kan tonen die van belang is. Google posts worden namelijk maar tijdelijk getoond. Daarnaast hecht Google meer waarde aan bedrijven die actief klanten bereiken met hun producten.
Het nadeel is dat posten door veel bedrijven als tijdrovend wordt gezien. Mocht je net als Saleswizard een eigen blog bijhouden, post dan altijd ook je content via Google bedrijf posts.
Tip 8: Maak een Google website aan
Voor bedrijven die (nog) geen eigen website hebben is het aan te raden om alvast een Google website aan te maken. Dit is technisch gezien een aparte Google dienst, maar is vaak gekoppeld aan Google mijn bedrijf. Je kunt een Google site maken door in te loggen bij https://sites.google.com/. Voor bedrijven die al een website hebben zijn links vanaf een Google site een goede toevoeging voor je SEO / linkbuilding strategie.
Tip 9: Stel vragen in het Google bedrijfsprofiel en beantwoord deze
Potentiële klanten kunnen via de knowledge graph van je bedrijfsvermelding vragen stellen over jouw bedrijf. Iedere Google gebruiker kan een vraag stellen en/of deze beantwoorden. Veel gelikete vragen en antwoorden worden getoond in je Google bedrijfsprofiel.
Het is hierdoor ook mogelijk om zelf vragen te stellen en met andere accounts te beantwoorden voor je bedrijf. Een voorbeeld van Saleswizard: waar kan ik parkeren?
Tip 10: Meerdere locaties toevoegen aan je Google bedrijfsprofiel
Heb je een bedrijf met meerdere fysieke locaties die je in de lokale resultaten wil tonen? Dan zul je voor elke locatie een apart Google bedrijfsprofiel aan moeten maken. Anders krijg je niet elke locatie van je bedrijf in Google maps te zien. Je kunt meerdere locaties makkelijk beheren door deze te groeperen in Google mijn bedrijf.
Tip 11: Gebruik UTM tagging om websitebezoek uit het Google bedrijfsprofiel te meten
Wil je in Google Analytics organische bezoekers en bezoekers die op je website zijn gekomen via je Google bedrijfsprofiel uit elkaar houden? Dat kan heel makkelijk door UTM code toe te voegen aan de website-link.
www.jouwwebsite.nl/?UTM_source=GMB_listing&UTM_medium=organic
Met deze UTM code vertel je Google Analytics dat het verkeer je GMB profiel als bron heeft.
Klaar om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren met een Google bedrijfprofiel
Met deze handleiding en tips kun jij aan de slag om je eigen Google bedrijfsprofiel te maken, beheren en optimaliseren. Wil jij beter gevonden worden met jouw bedrijf? Ga ook aan de slag met zoekmachine optimalisatie van jouw website. Meer weten? Neem contact op via sales@saleswizard.nl en ontvang vrijblijvend advies!
Hulp nodig bij Google mijn bedrijf optimaliseren?
Heb je naast deze tips meer hulp nodig om jouw online vindbaarheid lokaal met een Google bedrijfsprofiel of website te verbeteren?
Vraag meer informatie aan en we doen je graag een voorstel!