Reviews op je website helpen je bezoekers te overtuigen van de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw bedrijf, en jezelf onderscheiden van de concurrentie

Wil jij ook uitblinken online? Overweeg dan om reviews op je website te plaatsen van een of meerdere bekende bronnen zoals:

  • Google Mijn Bedrijf (snel naar)
  • Facebook (snel naar)
  • Of externe review tools zoals: Feedback Company, TrustPilot, Kiyoh of Klantenvertellen (snel naar)

Het plaatsen van reviews kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Veel websites nemen genoegen met een paar tekstuele recensies met een plaatje van sterren erbij. Als je echt betrouwbaar over wil komen, dan kies je voor een live weergave van verifieerbare reviews.

In dit blog lees je hoe je makkelijk reviews op jouw website kan plaatsen:

Hoe plaats ik Google reviews op mijn website?

Voor het plaatsen van Google reviews op je website heb je natuurlijk eerst een eigen vermelding nodig in Google Mijn Bedrijf (Engels: Google Places) en wat positieve recensies. Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf vermelding? Dan kun je hem hier aanmaken.

De reviews van Google Mijn Bedrijf kun je vervolgens op je website tonen met behulp van een externe tool of plugin. Hieronder leg ik uit hoe je reviews kan embedden op een WordPress website met de Google Reviews Widget van Rich Plugins.

✅ Stap 1: Download en activeer de Google Reviews Widget plugin

  • Login bij WordPress;
  • Open het tabblad plugins;
  • Kies voor nieuwe plugin;
  • Zoek naar Google Reviews Widget;
  • Download en activeer de widget;
  • Open de widget settings via Instellingen -> Google Reviews.

Google Reviews Widget

✅ Stap 2: Maak een API sleutel aan voor Google Places

De Google Reviews Widget helpt je om reviews op je website weer te geven middels informatie ‘calls’ naar Google. Om dit te kunnen doen heb je eerst een geldige API sleutel nodig van Google Places. Hieronder lees je stap-voor-stap hoe je dat doet. Je kunt tevens instructies in het Engels vinden in het Settings tabblad van de Google Reviews Widget en via een eigen filmpje van Rich Plugins.

1. Maak een project aan in het Google Cloud Platform

  • Login met je Google account bij Google API’s via deze link;
  • Ga akkoord met de voorwaarden;
  • Klik op nieuw project maken;
  • Vul een naam in voor je nieuwe project (indien gewenst kun je het project ook koppelen aan een Organisatie).

2. Activeer de Places API voor je project

  • Klik op de knop ‘API’s en services inschakelen’;
  • In de API’s bibliotheek kies je vervolgens voor de ‘Places API’;
  • Schakel de Places API in.

3. Maak gegevens aan voor de Places API

  • Open het gegevens tabblad;
  • Klik op de link ‘Inloggegevens in API’s en Services’;
  • Klik op de button ‘Inloggegevens maken’ en vervolgens op ‘API -sleutel’;
  • Kopieer de nieuw aangemaakte ‘API sleutel’.

4. Google Reviews Widget instellen

  • Plak je API sleutel bij de settings van de widget en klik op save.
  • Klik vervolgens op het tabblad ‘Shortcode’ om je Google Mijn Bedrijf plaats te koppelen.

✅ Stap 3: Koppel de Places ID van jouw bedrijf in de widget

Met een geldige API-sleutel hoef je alleen nog maar de widget aan jouw eigen Google Mijn Bedrijf vermelding te koppelen voor reviews op je website. Hiervoor heb je de unieke Places ID van je bedrijf nodig. Hieronder lees je hoe je deze kunt vinden en toevoegen aan je reviews widget.

1. Vind je Places ID

  1. Google je eigen bedrijf
  2. Gebruik ‘Element inspecteren’ op de review plaatsen knop
  3. Zoek naar ‘data-pid’
  4. De code die hierachter staat is je Places ID
places id vinden

2. Plak je Places ID en klik op connect Google

  • Je kunt vervolgens nog wat instellingen aanpassen naar wens, een foto toevoegen aan de reviews, etc.
  • De shortcode in het venster rechts kun je gebruiken om je reviews weer te geven op je website.
Google review op website met shortcode

✅ Stap 4: Plaats je widget shortcode op je website

Afhankelijk van je website kun je de shortcode voor de reviews widget op verschillende plekken plaatsen. Bijvoorbeeld in de header van je website (extra opvallend), de footer, je sidebar of ergens anders op.

Afhankelijk van je wensen kun je een kleine widget plaatsen met alleen je bedrijfsnaam, sterren, aantal recensies en een logo, maar ook een korte lijst met reviews!

✅ Stap 5: Zorg voor meer reviews!

Een goede widget om reviews op je website te tonen is mooi, maar nog mooier is natuurlijk een widget gevuld met talloze positieve reviews!

Om het klanten makkelijk te maken om jou een review te geven op Google, kun je ze een linkje sturen. Hieronder 2 voorbeelden:

Een linkje voor jouw bedrijf.
Je hoeft alleen JOUW PLACES ID te vervangen met het unieke Place ID van je Google Mijn Bedrijf vermelding:

https://search.google.com/local/writereview?placeid=JOUWPLACESID

En een linkje om Saleswizard een leuke review te geven!
https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJbxvLrrKlx0cRPckQhi9o1Kg

Enige voorwaarde is dat je klanten even inloggen op hun eigen Google account om je een review te geven.

Als je dit linkje te lang vindt kun je ook heel goed gebruik maken van een link shortener zoals Bitly, waarmee je linkjes kort maar krachtig kan maken: http://bit.ly/review-saleswizard

Hoe plaats ik Facebook reviews op mijn website?

Voor het plaatsen van Facebook reviews op je website heb je, net als bij Google, eerst een eigen pagina nodig in Facebook en wat positieve recensies. Heb je nog geen Facebook bedrijfspagina? Lees hier hoe je de perfecte Facebook bedrijfspagina kan maken.

Facebook reviews kun je vervolgens op meerdere manieren op je website plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld alle individuele reviews apart op je website embedden met de ingebouwde functionaliteit van Facebook, of met behulp van een widget al je reviews en gemiddelde scores weergeven.

Hieronder leg ik uit hoe je individuele reviews kan embedden en hoe je de gemiddelde score kan weergeven op een WordPress website met de Social Reviews & Recommendations Widget van Rich Plugins.

Individuele Facebook reviews embedden op je website

Individuele reviews op je website plaatsen is veel werk, maar kan wel mooi zijn en heeft een hele authentieke uitstraling. Hieronder lees je hoe je individuele Facebook reviews kan embededden.

Stap 1: Ga naar je Facebook bedrijfspagina en klik op de reviews;
Stap 2: Klik bij een review op de 3 puntjes en kies de optie insluiten;
Stap 3: Kopieer de iframe code en plaats deze op je website!

Facebook reviews op je website weergeven met widget

Het weergeven van Facebook reviews met de widget van Rich Plugins werkt net zoals bij de Google Reviews, maar dan (gelukkig) met minder stappen.

✅ Stap 1: Download en activeer de Facebook Reviews Widget plugin

  • Login bij WordPress;
  • Open het tabblad plugins;
  • Kies voor nieuwe plugin;
  • Zoek naar Facebook Reviews Widget;
  • Download en activeer de widget;
  • Open de widget settings via Instellingen -> Facebook Reviews.
Facebook reviews voor op je website

✅ Stap 2: Koppel je Facebook pagina aan de widget

  • Ga naar Instellingen -> Facebook Reviews
  • Ga vervolgens naar het tabblad: Shortcode
  • Login met het FB account waarmee je de FB pagina beheert
  • Koppel je gewenste pagina

Tip: het is tevens mogelijk om de Facebook reviews in te stellen vanuit het widgets scherm

✅ Stap 3: Pas je widget aan naar wens en plaats de shortcode

  • Stel je widget in naar wens (bijvoorbeeld met reviews of alleen de gemiddelde score)
  • Kopieer de code en plaats naar wens op je website.

Hoe plaats ik externe reviews op mijn website?

Naast Google en Facebook is het ook mogelijk om reviewtools zoals Feedback Company, TrustPilot, Kiyoh, Klantenvertellen of zelfs Yelp te tonen op je website.

Deze review tools voorzien je van een eigen pagina om reviews op in te zamelen, en een unieke shortcode om op je website te plaatsen. Dit is makkelijker om in te stellen dan Google Reviews, maar niet gratis.

Vrijwel al deze reviewtools werken hetzelfde, met een reviewpagina en shortcode of widget.
De makers van deze review tools hebben hun eigen tutorials voor hoe je de reviews op je website plaats. Bekijk hieronder een overzicht:

Waarom reviews op je website plaatsen?

Het spreekt voor zich dat goede reviews je bedrijf betrouwbaarder laten lijken en je helpen jouw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie, maar wist je ook dat:

  • Website reviews van Google kunnen bijdragen aan je rankings?
  • Je met rich snippets of structured data de reviews ook in de Google resultaten kan tonen voor een hoger doorklikpercentage (CTR)?
  • >80% van consumenten online recensies leest voordat ze een aankoop doen, en dat 85% van deze consumenten meer dan 10 recensies lezen voordat ze vertrouwen krijgen in een bedrijf?
  • Mensen vaak net zoveel vertrouwen hebben in reviews als in een persoonlijke aanbeveling van vrienden of familie? En dat terwijl reviews op een website soms nog wel eens hartstikke nep kunnen zijn! Google reviews hebben daarbij een extra goede reputatie omdat ze vrijwel altijd door echte individuen geschreven zijn. Mensen die veel bijdragen aan Google reviews worden hiervoor ook beloond met het stempel ‘Local Guide’.
  • Je het beste effect haalt uit gemiddeld 4,2 tot 4,5 sterren voor je bedrijf? 5 sterren wordt namelijk mogelijk als ‘verdacht’ gezien door consumenten. Het is dan ook af te raden om negatieve reviews te weren. Mocht je een negatieve review krijgen, reageer hier dan wel op. Dit is ook een mogelijkheid die Google Mijn Bedrijf je biedt als ondernemer!
  • Recensies van Google Mijn Bedrijf en Facebook helemaal gratis zijn!

Reviews op je website plaatsen

Heb je hulp nodig bij het tonen van reviews op je website? Of kunnen wij je stap-voor-stap door deze handleiding voor reviews plaatsen loodsen? Neem dan contact met ons op!

Help mij met reviews

Over de auteur

Niels is SEO en SEA marketeer bij Saleswizard. Zijn focus ligt op onderzoek en de analyse van website prestaties met tools als Google Analytics en Tag Manager. Want meten is weten en dat leidt tot het beste resultaat!