Heb je er alles aan gedaan om je website goed vindbaar te maken met een mooi webdesign, goede unieke inhoud en goede pagina optimalisatie en is je website nog steeds niet vindbaar op de voor jou belangrijkste zoekwoorden?
Dan is de kans groot dat je te weinig aandacht hebt besteed aan linkbuilden. Het Google zoekmachine algoritme is een goed bewaard geheim en regelmatig aan verandering onderhevig, maar nog steeds bepaalt linkbuilding voor meer dan 40% de vindbaarheid van je website. Globaal gezien zijn de belangrijkste factoren:
- Autoriteit van je domein (ouderdom, hosting, etc.): 31%
- Bezoekersaantallen en bezoekersgedrag: 6%
- Social media mention (links in facebook, twitter, Google+): 5%
- On page optimalisatie (gebruik van het keyword): 15%
- Kwaliteit en kwantiteit van links: 22%
- Anchortekst van de links (het woord waarmee je website wordt gelinkt): 20%
Klik hier als de rankingfactoren in detail wil bekijken. Hierna geven wij je 9 linkbuilding tips, waarmee je jouw website of pagina in de top 10 van Google kunt krijgen.
1. Selecteer de juiste zoektermen
Alhoewel het natuurlijk prachtig is om ergens bovenaan te staan in Google, is dat in het geheel niet van belang als niemand op dat zoekwoord zoekt. Goede linkbuilding begint dus met selectie van de juiste zoektermen. Gebruik daarvoor het Google zoekwoorden hulpprogramma.
2. Zorg voor relevante links met kwaliteit
Het is niet de hoeveelheid links die telt, maar de kwaliteit van links die van belang is. In onze dagelijkse praktijk komen wij regelmatig websites tegen, die met enkele relevante goede links bovenaan staan in Google ondanks hevige concurrentie. Als je actief op zoek gaat naar links, let dan op de volgende zaken:
- maak vooral gebruik van Nederlandse links en domeinen
- probeer te focussen op PR 1 links of hoger
- plaats alleen links op websites die relevant zijn voor jouw website
- plaats alle links handmatig, maak dus geen gebruik van software of iets dergelijks
- check goed of de PR van de website wel goed is, bijvoorbeeld door de backlinks van die website te checken
- wees zeer terughoudend met het plaatsen van je link op pagina’s met meer dan 30 uitgaande links
- maak zoveel mogelijk gebruik van zogenaamde ‘in content’ links, dus jouw link in een stuk gerelateerde tekst
3. Zorg voor een gevarieerd linkprofiel
Nog maar kort geleden was het eenvoudig mogelijk je pagina of website in de top 10 van Google te krijgen met 1 bepaalde zoekterm, door zoveel mogelijk links te verzamelen met in de anchortekst diezelfde zoekterm. Sinds de Penguin update vorig jaar werkt dat volledig averechts en moet je zorgen voor een gevarieerd linkprofiel. Op de volgende link kan je meer lezen over een ‘Penguin Proof Linkprofiel‘. Kort samengevat is het van belang de volgende verdeling van de anchortekst aan te houden:
- je bedrijfsnaam: 30%
- je domeinnaam: 18%
- diverse anchors (klik hier, lees verder, etc.): 17%
- zinsdeel (je zoekterm in combinatie met 1 of meerdere woorden): 17%
- exact match (het zoekwoord waarop je vonden wil worden): 18%
Alhoewel het natuurlijk geen exacte wetenschap is, zijn dit wel handvatten waar jij je aan kan houden. Klik hier als je wilt weten hoe je vooral niet moet linkbuilden.
4. Zorg voor backlinks met verschillende pagerank
Behalve dat de anchorteksten van je links gevarieerd moeten zijn, is het ook van belang dat je links hebt afkomstig van websites met een verschillende pagerank. Dus een variatie van links van PR 0, PR 1, PR 2 en hoger. Op het moment dat je alleen links hebt van websites met PR 5 of hoger, dan is dat niet natuurlijk en lijkt het alsof je links hebt gekocht. En die indruk wil je niet wekken. Zorg er daarom voor dat ongeveer 35-40% van links staan op websites met een pagerank n/a of 0. Verdeel de rest netjes over websites met een hogere pagerank.
5. Breid het aantal links geleidelijk uit
Wees voorzichtig met het toevoegen van links naar je website en breid het aantal links geleidelijk uit. Zeker als het domein nieuw is, moet je de eerste 3 maanden zeer terughoudend zijn. Het is niet natuurlijk dat je website in 1 dag tientallen links verzamelt met een hoge pagerank en daarna maanden niets. Een aantal van 3 goede relevante links per week met pagerank is in eerste instantie voldoende.
6. Zorg voor voldoende deeplinks
De homepage van je website is meestal de pagina die het beste scoort in Google. Dan ligt het voor de hand om vooral naar de homepage te linken. Natuurlijker is het echter als er ook naar onderliggende pagina’s wordt gelinkt oftewel deeplinks. Ongeveer 15% van je links moet verwijzen naar onderliggende pagina’s.
7. Ga voor de lange termijn
Alhoewel linkbuilden de sleutel naar succes is, moet je geen korte termijn resultaten verwachten. Nieuwe links worden weliswaar snel geïndexeerd door Google, maar echte duurzame resultaten kan je pas verwachten na een periode van 3-6 maanden.
Sterker nog, om link spam tegen te gaan, verlaagt Google tijdelijk je rankings alvorens je website op de nieuwe definitieve positie te plaatsen. Hier kan je meer lezen hoe dat precies werkt.
8. Gebruik social media en in het bijzonder Google+
Hiervoor gaf ik al aan dat het gebruik van Social Media een van de belangrijke factoren is voor de vindbaarheid van je website. Social media kan je direct traffic, social mention en links naar je website opleveren. Daarnaast zijn er steeds meer aanwijzingen dat het gebruik van Google’s eigen social media tool Google+, extra wordt beloond. Hier kan je meer lezen over het effect van Google+.
9. Word een autoriteit in jouw branche
Google is zeker geen fan van linkbuilding en wijst er regelmatig op dat linkbuilden bestraft kan worden als jij op enigerlei wijze bezighoudt met links kopen, linkruil, etc. De manier om links te verkrijgen naar jouw website, vindt Google, is om goede interessante unieke content te delen, waar andere mensen naar linken gewoon omdat jouw content voor hen wat toevoegt. Heb je kennis op jouw vakgebied die voor anderen interessant is, maak daarvan dan handig gebruik door er regelmatig over te schrijven op jouw website en eventueel op websites van anderen, het zogenaamde guestbloggen.
Linkbuilden uitbesteden
Linkbuilden kan in principe best zelf doen. Veel ondernemers boeken zelfs uitstekende resultaten en je hoeft echt geen expert te zijn om een goede linkbuilding campagne uit te voeren. De tijd die je aan het linkbuilden moet besteden is wel aanzienlijk en ik kan me best voorstellen dat je daarvoor de tijd niet hebt, of deze niet wilt vrijmaken.
Samen met mijn collega’s verzorg ik de linkbuilding voor honderden verschillende opdrachtgevers. Soms op basis van no-cure-no-pay en soms op basis van het schrijven en/of plaatsen van 1 of meerdere expert blogs. Klik hier als u meer wilt weten over onze linkbuilding mogelijkheden.