Seo bloggers houden elke update van Google in de gaten. Zo werd het door Google geclaimde patent m.b.t. positiewijzigingen in Google vrijwel direct opgemerkt. Dit patent duidt op een slimme val die Google voor spammers heeft ingebouwd.

Wat houdt het patent in?

Als SEO activiteiten zoals linkbuilding en on page optimalisatie onnatuurlijk lijken, kan het nieuwe mechanisme invloed hebben op je positie. Google positioneert je website dan volledig onvoorspelbaar, je website kan flink dalen of in het geheel niet van positie veranderen. In elk geval doet de website niet, wat je op basis van SEO activiteiten zou verwachten.

Wat bereikt Google ermee?

Het officiële standpunt luidt dat het is bedoeld om de zogenaamde Google Dance, waarbij de positie van een website flink op en neer gaat, te verminderen. Resultaten in google zouden daarmee stabieler worden. Echter in het Patent zelf kun je ook lezen:

“As explained above, the delayed and/or negative response to the rank-modifying spamming may cause the spammer to take other measures to correct it. For example, for a delayed response, the spammer may subject the document to additional rank-modifying spamming (e.g., adding additional keywords, tiny text, invisible text, links, etc.). For a negative response, the spammer may revert the document and/or links to that document (or other changes) to their prior form in an attempt to undo the negative response caused by the rank-modifying spamming.

Het is dus de bedoeling om de spammer uit te lokken tot het nemen van acties zoals het aanpassen van teksten en links naar de website. Het resultaat daarvan is dat of alle positie verhogende acties ongedaan worden gemaakt of dat juist extra acties worden ondernomen zoals spammy linkbuilding waarmee de de spammer vanzelf in de penguin val loopt.

Dus, het einde van SEO?

Dat wordt zo ongeveer bij elke update van Google voorspeld. Echter, Google is helemaal niet tegen SEO bedrijven. Google is voor goede content. Als je als SEO bedrijf goede content creëert en je promotionele activiteiten zijn gebaseerd op eerlijke, degelijke en relevante linkbuilding, dan kan je nog steeds zeer goede resultaten bereiken voor je klanten.

Onverklaarbare positiewijzigingen van je website?

Verandert de positie van je website op onverklaarbare wijze? Wij kijken graag even mee en geven u gratis advies. Vind je dit artikel nuttig? Like het artikel of verspreid het verder via Twitter.

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.