Wat is Linkbuilding en wat mag er wel en niet?

Als je over SEO (Search Engine Optimization) leest, komt de term Linkbuilding meer dan geregeld voorbij. De meningen zijn verdeeld. Sommige ‘experts’ schrijven dat je ver van Linkbuilding moet blijven, omdat het tegen de richtlijnen is van Google. Anderen geven juist aan dat juist links het verschil kunnen maken. Dus hoe zit het nou en wat is Linkbuilding eigenlijk helemaal? In dit blog “Linkbuilding voor beginners” proberen wij dat in begrijpelijke taal uit te leggen.

Wat is een link?

Een link is een stukje tekst of een afbeelding waarop je kunt klikken en waarmee je vervolgens wordt doorgestuurd naar een andere pagina of website. Als er meer en betere links naar jouw website verwijzen, dan kan je website een hogere autoriteit opbouwen en beter ranken in Google.

Wat is een link?

Wat is Linkbuilding?

Linkbuilding omvat alle activiteiten die je kunt ondernemen om meer links te verkrijgen naar jouw website. De visie van Google is dat goede content vanzelf wordt beloond met links. Dat zijn ‘natuurlijke’ of ‘organische’ links. En van dit soort links kan je er geen genoeg hebben.

Voor de meeste webmasters is dat echter makkelijker gezegd dan gedaan. Vandaar dat veel websitebeheerders zelf op zoek gaan naar het verkrijgen van links. Linkbuilding dus. Maar is Linkbuilding in 2019 nog wel toegestaan?

Linkbuilding togestaan?

Mag Linkbuilding wel of niet?

Als je deelneemt aan linkuitwisselingsprogramma’s of andere links probeert te verkrijgen om de zoekresultaten te beïnvloeden, dan is dat tegen de webmaster guidelines van Google. Je riskeert dan een Google Penalty. Daarmee begint dus het grijze gebied. Van Google mag Linkbuilding niet, maar het werkt wel, zo blijkt. Links zijn enorm belangrijk om hoog te ranken in Google.

Kun je door Linkbuilding een Google Penalty krijgen?

Deze vraag houdt veel mensen natuurlijk bezig. Het is natuurlijk enorm zonde als je door enkele foute links zomaar je mooie posities kwijt raakt door een Google Penalty. Tussen 2013 en 2017 kwam dat ook best vaak voor. Google heeft zelfs een speciale tool ontwikkeld (de disavow tool), waarmee je foute links kunt uploaden om zo je penalty ongedaan te maken. Maar tegenwoordig is dit risico wel heel erg laag geworden. Waarom? Links zijn nog wel belangrijk, maar veel minder dan enkele jaren terug. Google focust minder op penalties en meer op andere manieren om de juiste zoekresultaten te tonen.

3 pijlers van SEO

Waarom zijn links nog steeds belangrijk?

Google gebruikt een complex algoritme met meer dan 192 factoren, waaronder zelfs machine learning en kunstmatige intelligentie om zoekresultaten te bepalen. Maar van al deze factoren zijn dit de 3 belangrijke pijlers waarop een hoge positie in Google wordt gebaseerd:

  1. content
  2. techniek
  3. autoriteit (links)

Net als Google zijn wij ook van mening dat je content op nummer 1 moet staan. Zorg dus voor goede, begrijpelijke teksten en laat woorden waarop je graag gevonden wil worden voldoende terugkomen in je tekst. Techniek is daarna het meest belangrijk. Wij zien bijvoorbeeld dat snelle websites, die mobiel goed zijn geoptimaliseerd, beter ranken.

Websites zonder links zullen ondanks de goede content en techniek echter niet snel ranken. Links waren en zijn daarom nog steeds enorm belangrijk. Maar niet alle links zijn even belangrijk. Het gaat niet alleen om het aantal, maar vooral om relevante links van websites met een hoge autoriteit. Relevantie, autoriteit en aantal links, is dus waar je op moet letten.

Relevante Link

Wat zijn relevante links?

Relevantie wordt bepaald door de inhoud van de link (de ankertekst) en de website waarop de link wordt geplaatst. Als er veel links zijn met als inhoud “loodgieter Amsterdam”, dan is het waarschijnlijk dat je een loodgieter in Amsterdam bent. Dit heet ook wel keyword match: de inhoud van de link komt overeen met de zoekopdracht waarop je goed gevonden wilt worden.

Let op: Omdat dit zo goed werkt heeft Google dit aan banden gelegd met de zogenaamde Penguin Update. Als je nu te veel links verkrijgt waarin het zoekwoord voorkomt waarop je wilt worden gevonden, bereik je het tegendeel: je website zal lager ranken….

Daarnaast is het van belang links te verkrijgen van websites die iets te maken hebben met jouw branche. Als je een loodgieter bent in Amsterdam, dan is een link op een speelgoedwebsite niet zo relevant. Een link op een op verzamelgids van loodgieters daarentegen, is dat weer wel.

Naast relevantie is de autoriteit van een link belangrijk. Er zijn namelijk enorm veel verzamelgidsen, startpagina’s en websites waarop je een link kan plaatsen. Als de website veel autoriteit heeft, dan telt een link veel zwaarder mee. Maar wat is autoriteit? En hoe kun je die meten?

Domein Autoriteit en trustflow

Wat is de autoriteit van een link?

De autoriteit van een website waarop je een link wil plaatsen, kun je op de eerste plaats zelf wel bedenken. Websites van overheidsinstanties, onderwijsinstellingen, landelijke media, belangrijke blogs of bijvoorbeeld Wikipedia hebben een hoge autoriteit. Één link op zo’n website geeft je website vaak een enorme boost. Bij ‘normale’ websites wordt de autoriteit vaak uitgedrukt met een score.

Vroeger gebruikte Google zelf daar Pagerank voor, maar deze score geven ze nu niet meer vrij. Vandaar dat de verschillende Linkbuilding tools, nu zelf scores hebben ontwikkeld. Moz gebruikt DA (domein autoriteit), Hrefs DR (Domain rank) en Majestic (Trust Flow). Hoe hoger de score, hoe meer autoriteit en dus waarde een link heeft. In dit blog kun je lezen hoe de autoriteit van een domein kan verhogen.

Naast relevantie en autoriteit is het aantal links van belang. De vraag hoeveel en welke links je ongeveer nodig hebt, kun je beantwoorden met een concurrentie analyse.

Waarom je altijd een concurrentie analyse moet uitvoeren

De vraag hoeveel en welke links je nodig hebt, verschilt van geval tot geval. Afhankelijk van de kwaliteit van je website en de concurrentie, zullen dat er meer of minder zijn. Het beste is daarom de praktijk te onderzoeken en een concurrentieanalyse uit te voeren.

Voor een goede concurrentieanalyse, typ je eerst de zoekterm in waarop je gevonden wilt worden. Vervolgens onderzoek je de backlinks van de eerste tien websites. Je kunt daarvoor verschillende gratis en betaalde Linkbuilding tools gebruiken.

Linkbuilding tools

Welke Linkbuilding tools kun je gebruiken?

Als je in Google “backlink checker” intypt, verschijnen er verschillende gratis tools die je voor een eerste indruk prima kunt gebruiken. Voorbeelden zijn Neil Patel, Small Seo Tools of Seo Quake.

Betaalde Linkbuilding tools geven een completer en vooral actueler beeld van de links. De meest gebruikte Linkbuilding tools zijn:

Linkbuilding tool Prijs per maand
https://nl.majestic.com € 39,95
https://ahrefs.com € 89,26
https://www.link-assistant.com/ € 124,75
https://moz.com € 89,26
https://www.semrush.com/ € 89,26
https://cognitiveseo.com € 116,58

Met behulp van deze tools, kun je achterhalen welke links je concurrenten gebruiken om hoog te scoren in Google. Hoe je deze Linkbuilding tools kunt gebruiken, wordt duidelijker aan de hand van onderstaand voorbeeld.

Linkbuilding voorbeeld uit de praktijk

Ter illustratie laten we je hierna de resultaten zien van de de concurrentieanalyse op de zoekterm “loodgieter Amsterdam”. Dit is een zeer concurrerende zoekopdracht:

– waarin 1.430.000 websites met elkaar concurreren
– waarop maandelijks 3600 keer wordt gezocht
– waarbij het per klik minimaal € 4,68 kost om te adverteren in Google

Hierna het overzicht dat we met hulp van de Linkbuilding tool majestic.com hebben opgesteld.

Relatie links en top in Google

In deze top 10 van Google blijken er gemiddeld 91.508 links nodig zijn, vanaf gemiddeld 168 verschillende websites. Gemiddeld komt in 24% van de gevallen de ankertekst van de link overeen met de matchende zoekterm (keyword match). Dat is nogal wat en natuurlijk veel te veel links om organisch te zijn verkregen. Zo blijkt ook wel als we de domeinen waarop de links zijn geplaatst beter bekijken. Wij hebben de 223 links van de website die op nummer 1 rankt als je zoekt op loodgieter Amsterdam stuk voor stuk bekeken en komen tot de volgende verdeling:

Verdeling van soorten links

De meeste links zijn verkregen via linkruil (40,5%). Bijna 33% van de links zijn geplaatst op startpagina’s (waaronder veel klonen). Afgerond 27% van de links zijn geplaatst op blogs en deze zijn voor het merendeel van slechte kwaliteit.

Slechts één link valt binnen de richtlijnen van Google. De rest van de links zijn allemaal gekocht, geruild of op andere manier verkregen. Eerlijk gezegd schrok ik wel een beetje van deze manier van Linkbuilding. Ongeveer 50% van de links valt onder de noemer ‘linkspam’ en wordt absoluut niet toegestaan door Google.

Het is dus verbazingwekkend hoe je met slechte links toch op nummer 1 kunt staan in Google op een zeer concurrerende term. Linkbuilding werkt dus erg goed, ook al zijn de links van lage kwaliteit en hebben de websites geen of weinig autoriteit.

Als je begint met Linkbuilden, zou ik je deze praktijken zeker niet aanraden. Maar mits goed toegepast kunnen ze wel tot indrukwekkende resultaten leiden. Hieronder worden de belangrijkste manieren van Linkbuilding verder toegelicht.

Op welke websites kun je links plaatsen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om links te plaatsen, maar de belangrijkste zijn:

  1. Websites van linkpartners;
  2. Startpagina’s, startpagina klonen en linkdirectories;
  3. Blogwebsites;
  4. Overige websites zoals van brancheverenigingen, leveranciers, klanten, media en bedrijvengidsen.
top 3 manieren van linkbuilding

Links via Linkpartners

Je hebt deze e-mail of een variant vast regelmatig ontvangen:

“Beste ondernemer,

Ik bezocht je website en ben onder de indruk van je bedrijf. Ik zou graag een link willen plaatsen op je website naar ………. Ik plaats dan graag een link terug naar jouw website op één van bijgaande websites. Zo helpen we elkaar en worden we beiden beter gevonden in Google”.

Deze manier van Linkbuilden heet linkruil. Je kunt zelf actief op zoek gaan naar linkpartners en op dezelfde manier mailen. Of je kan ingaan op linkruilvoorstellen van anderen. Maar pas op! Van ruilen komt vaak huilen. Vaak is de kwaliteit van de aan jou geboden links slecht. Lees in het blog “Linkruil voorstel ontvangen? Zo check je de kwaliteit!” hoe je met deze voorstellen kunt omgaan.

Links op startpagina’s

Veel experts claimen dat links op startpagina’s niet meer werken. Als ons mini-onderzoekje één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat startpagina’s nog steeds werken. De eerste startpagina was startpagina.nl. Daarna zijn er tientallen klonen opgezet. Nog steeds komen er elke maand nieuwe startpagina’s bij. Enkele voorbeelden zijn:

goedbegin.nl
start.be
startkabel.nl
eigenoverzicht.nl
uwpagina.nl
onzestart.nl
frisbegin.nl
slimmestart.nl
links.nl
expertpagina.nl
allepaginas.nl
startsleutel.nl

Vaak kun je een linkje zonder kosten aanmelden in ruil voor een linkje terug. Verstandiger is het om een linkje terug te geven van een andere website. Dat wordt A-B-C-linkruil genoemd.

Soms moet je betalen voor een link. Let op: Betalen voor een link is tegen alle regels van Google in. We zien echter dat het te pas en te onpas wordt gedaan en zoals uit het voorbeeld blijkt, niet zomaar wordt gestraft door Google. Ik zou het je niet 1-2-3 adviseren, maar je kunt kennelijk erg ver gaan.

Bloggen Saleswizard

Links in guestblogs

In het voorbeeld ontdekten we enorm veel links op blogwebsites. Linkbuilding websites of guestblogs worden deze ook wel genoemd. Deze guestblogs worden gebruikt om op te bloggen en links te plaatsen.

Er zijn legitieme blogwebsites zoals dezaak.nl, bizz.nl of frankwatching.nl met veel verkeer. Maar er zijn nog veel meer dubieuze blogwebsites waarop blogs worden geplaatst met nauwelijks verkeer en die alleen als doel hebben te Linkbuilden.

Het valt nog niet mee om een blog te plaatsen op websites met een goede reputatie en autoriteit. Het vergt geld, tijd en zeer goede content. Vandaar dat bedrijven eigen guestblogs ontwikkelen, waarop eenvoudiger een blog kan worden geplaatst. Als een bedrijf beschikt over een netwerk van blogs waarop je artikelen kunt plaatsen, noemt men dat ook wel Private Blog Network (PBN).

Ook wij beheren honderden blogs en besteden er veel tijd aan en geld in om een zo’n goed mogelijke kwaliteit te waarborgen. Er zijn ook marktplaatsen beschikbaar zoals hulc.nl waarop je tegen betaling een blog kunt plaatsen op deelnemende websites.

Overige mogelijkheden voor links

De beste mogelijkheden om links van hoge kwaliteit te verkrijgen, zijn links op websites van klanten, leveranciers, (lokale) media en bijvoorbeeld branche- of ondernemingsverenigingen. Vraag je klanten en leveranciers dus of ze een partnerpagina hebben, waarop jouw website vermeld kan worden. Stuur persberichten naar media. En overweeg lid te worden van branche- of ondernemingsverenigingen.

Zelf Linkbuilden

Zelf Linkbuilden

Linkbuilden is geen hogere wetenschap. Met vallen en opstaan kun je dat prima zelf doen. Vergis je echter niet in de tijd die het kost en reserveer ook voldoende budget. Als je zelf wilt Linkbuilden, volg dan deze stappen:

  1. Kies een Linkbuilding tool en sluit een (proef)abonnement af;
  2. Voer een zoekwoorden analyse uit om de belangrijkste zoektermen te bepalen;
  3. Onderzoek de links van je belangrijkste concurrenten;
  4. Stel vast op welke websites het vaakst links geplaatst worden en maak een lijst van websites waarop jouw link moet komen te staan;
  5. Bepaal de optimale verdeling van ankerteksten (m.b.v. je concurrentie analyse)
  6. Maak één of meerdere extra websites die je voor A-B-C linkruil kunt gebruiken;
  7. Plan dagelijks voldoende tijd in om links aan te melden, linkruil verzoeken te doen en reacties te beantwoorden;
  8. Houd in je lijst bij wat de status is van de link plaatsing;
  9. Gebruik Google Search Console om te zien welke links door Google gesignaleerd worden;
  10. Controleer je rankings wekelijks om te zien wat er met je posities gebeurt.
Linkbuilding Tips

10 belangrijke Linkbuilding tips

Alhoewel het risico op op Google Penalty’s flink minder is geworden, zijn er wel bepaalde Linkbuilding richtlijnen die je in acht moet nemen:

  1. Verdeel links gelijkmatig over de tijd en bouw Linkbuilding geleidelijk op;
  2. Begin met een flink aantal links met je bedrijfsnaam als ankertekst;
  3. Beperk het percentage exact match links tot maximaal 25%;
  4. Zorg dat de links naar verschillende pagina’s op je website verwijzen, dus niet alleen naar je belangrijkste pagina(‘s);
  5. Plaats niet alleen dofollow links, zorg ook voor enkele nofollow links;
  6. Plaats geen links op websites die van zeer slechte kwaliteit zijn, of niets met jouw branche te maken hebben;
  7. Koop geen links van van partijen die actief het kopen van links promoten. Of je benaderen met spreadsheets. Of 500 links aanbieden voor 1,-.
  8. Plaats je links niet in footers of in de sidebar van websites.
  9. Plaats weinig tot geen links op websites met een lage domein autoriteit
  10. Varieer voldoende in de soorten links blogs, startpagina’s en linkruil

Linkbuilding is iets wat je gedurende langere tijd moet volhouden om de vruchten ervan te kunnen plukken. Aanvankelijk kan je website zelfs minder hoog ranken, of stuiteren je posities in Google op en neer. Na enkele maanden merk je echter duidelijk het resultaat.

Linkbuilding uitbesteden

Mocht je na het lezen van dit blog besluiten dat je de Linkbuilding wilt uitbesteden, bekijk dan de mogelijkheden op:

Wij beschikken over enorm veel linkruilpartners, startpagina’s en guestblogs. Gecombineerd met de zorgvuldig opgebouwde kennis en ervaring, levert het je de beste resultaten voor een goede prijs.

Mocht je linkbuilding toch zelf willen doen, overweeg dan deel te nemen aan onze cursus “linkbuilding voor beginners”.

Cursus Linkbuilding voor beginners

Wil je zelf leren hoe je moet Linkbuilden? Regelmatig organiseren wij de praktische cursus “Linkbuilding voor beginners”. Ontdek alle mogelijkheden en en leer hoe je ze zelf toe kunt passen. De kosten zijn €500,- per deelnemer.  Meld je aan voor de cursusdata.

ik heb interesse

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.