Linkedin bedrijfspagina inrichten en beheren

Linkedin wordt alom erkend als het beste sociale medium voor B2B Marketing, werving en selectie en digitaal netwerken. De basis wordt gevormd door je eigen persoonlijke profiel op Linkedin. Maar je Linkedin bedrijfspagina is ook zeker de moeite waard en de laatste tijd ook voorzien van allerlei nieuwe snufjes.

In dit blog leg ik je stapsgewijs uit hoe je een Linkedin bedrijfspagina kunt aanmaken en optimaliseren in 7 eenvoudige stappen.

Wat is een LinkedIn bedrijfspagina?

Een bedrijfspagina op Linkedin is te vergelijken met een bedrijfspagina op Facebook. Op een Linkedin bedrijfspagina kan je belangrijke informatie over je bedrijf vermelden. Daarnaast kan je berichten posten met nieuws, tips, aanbiedingen en artikelen.

Berichten op je Linkedin Pagina worden voor een gedeelte getoond aan de volgers van je bedrijfspagina. Het bereik van een bericht kan je vergroten door het te delen met je persoonlijke linkedin profiel onder je eigen connecties of in groepen waarin je deelneemt.

Net als op Facebook kan je het bereik van een bericht vergroten door te zorgen voor interessante posts en updates die uit zichzelf veel reacties en likes krijgen. Linkedin vermindert dit gratis bereik echter meer en meer. Voor meer bereik van je posts, kan je daarom adverteren. Dit adverteren kan alleen als je een Linkedin Bedrijfspagina hebt.

Als je nog geen Linkedin Pagina hebt, leg ik je hierna uit hoe je deze kunt aanmaken en inrichten. Ook als je al wel een Linkedin Pagina hebt, kan het zinvol zijn alle stappen nog even na te lopen. Linkedin heeft de laatste tijd veel extra mogelijkheden toegevoegd. Hierna ben je weer helemaal up-to-date.

Stap 1: Een linkedin Bedrijfspagina maken

Heb je nog geen bedrijfspagina? Voeg deze deze dan als volgt toe:

  1. Log in op Linkedin
  2. Klik rechtsboven op de vierkantjes bij [Werk]

Hierna heb ik als voorbeeld de stappen doorlopen voor het maken van een Linkedin Bedrijfspagina voor de website Nieuwsloket.

Bedrijfspagina toevoegen op Linkedin

In het opengeklapte menu scroll je vervolgens naar beneden en kies je voor [Bedrijfspagina maken +]. Kies hierna het juiste type pagina. Je kan kiezen uit:

  1. Klein bedrijf (minder dan 200 medewerkers);
  2. Gemiddeld bedrijf (meer dan 200 medewerkers);
  3. Showcasepagina (subpagina’s), als je bedrijf uit meerdere merken/onderdelen bestaat;
  4. Onderwijsinstelling.

Linkedin paginadetailsBegin hierna met het vullen de identiteit van je Linkedin bedrijfspagina en doorloop de volgende stappen.

  1. Pagina identiteit: Vul hier de naam van je bedrijf in.
  2. Openbare Linkedin URL: Vul hier de URL in (meestal de naam van je bedrijf).
  3. Website: Vul hier de URL in van je website.

Pagina Details LinkedinGeef de bedrijfsdetails in van je Linkedin Pagina:

  1. Bedrijfstak: De branche waarin je bedrijf actief is.
  2. Bedrijfsgrootte: Het aantal werknemers.
  3. Soort bedrijf: De bedrijfsvorm (BV, NV, eenmanszaak).

Voer vervolgens de profieldetails van je pagina in:

  1. Upload je logo.
  2. Schrijf je Slogan: Vertel in korte krachtige woorden wat je bedrijf doet en voor anderen kan betekenen. Voeg eventueel emoticons toe voor extra aandacht.
  3. Bevestig dat je de officiële vertegenwoordiger bent.

Profieldetails Linkedin pagina

Klik als laatste op [pagina maken]. Je Linkedin Pagina is klaar!

Stap 2: Je Linkedin Pagina beheren

Nadat je de Linkedin Pagina hebt aangemaakt, kan je de pagina beheren. Je pagina is pas compleet als je de volgende zaken hebt toegevoegd:

Linkedin Pagina beheren

  1. Begin als eerste met het toevoegen van een goede coverafbeelding. Gebruik hiervoor een afbeelding met een afmeting van 1536 x 768 pixels.
  2. Voeg een beschrijving van je bedrijf toe. Je hebt hiervoor 2000 woorden en gebruik deze goed. Verwerk in de beschrijving:
    1. zoveel mogelijk woorden waarop potentiële klanten zouden kunnen zoeken;
    2. mijlpalen, certificeringen die je autoriteit onderstrepen;
    3. de wijze waarop mensen met je in contact kunnen komen.
  3. Voeg je specialisme toe. Je kunt 20 specialismen toevoegen. Deze bepalen voor een deel op welke zoekopdrachten je bedrijf naar voren kan komen.
  4. Stel de juiste knop in op je Linkedin Bedrijfspagina.
  5. Geef de locatie of locaties van je bedrijf op.

Knoppen op Linkedin Bedrijfspagina

Stap 3: Voeg Hashtags toe aan je pagina (NIEUW!)

Zo af en toe voegt Linkedin nieuwe mogelijkheden toe aan je pagina. De nieuwste functie is Hashtags(#). Als je als beheerder bent ingelogd op je bedrijfspagina, kan je hashtags toevoegen aan je pagina. Dit maakt het mogelijk om met je pagina interessante onderwerpen (maximaal 3) te volgen, te delen en te reageren als bedrijf.

Hashtags Linkedin Bedrijfspagina

Stap 4: Maak gebruik van Content Suggesties (Nieuw!)

De tweede vernieuwing die Linkedin heeft geïntroduceerd is de functie [Contentsuggesties]. Met contentsuggesties kan je inzien welke content op dit moment populair is binnen je doelgroep. Je kan daarop aansluiten door soortgelijke interessante content te creëren of door content van anderen op jouw pagina te delen. Op deze manier blijf je als bedrijfspagina interessant om te volgen.

Contentsuggesties Linkedin

Stap 5: Begin met het posten van content

Nu je pagina helemaal is ingericht, is het tijd om te gaan posten. Bedenk welke content interessant is voor je doelgroep. Bedrijfsnieuws, erkenningen, certificaten, mijlpalen, showcases, tips & adviezen zijn onderwerpen waarover je kunt gaan schrijven. Voor de meeste bedrijven is het nog niet zo eenvoudig om regelmatig interessante content te schrijven. Omdat een goede voorbereiding het halve werk is, adviseer ik altijd gebruik te maken van een content kalender.

 

Er zijn verschillende soorten updates mogelijk:

 

  1. artikelen;
  2. foto’s;
  3. video’s;
  4. pdf’s;
  5. links naar je website.

Om interessant te blijven voor je doelgroep, kun je het beste blijven afwisselen met verschillende soorten content. Al zien we wel dat videocontent over het algemeen een veel hoger bereik heeft dan andere soorten posts.

Update plaatsen Linkedin

Stap 5: Deel je Linkedin Updates via je persoonlijke profiel en in Linkedin groepen

Zeker als je nog niet veel volgers op je Linkedin bedrijfspagina hebt, zullen je posts aan niet zoveel mensen worden getoond. Als je dit bereik wilt vergroten, kan je behalve adverteren, het bericht delen via je persoonlijke profiel en in Linkedin groepen.

Als een bericht met je persoonlijke profiel wilt delen, switch dan eerst naar de weergave van je Linkedin Pagina als lid. Vervolgens klik je op het pijltje onderin je paginabericht zodat je het bericht kunt het delen in je persoonlijke feed en in de groepen waarvan je lid bent. Zie hierna de afbeeldingen.

Linkedin Update delen met je persoonlijke profiel

Delen in een Linkedin groep

Stap 6: Monitor de activiteit op je pagina

Via de beheerdersweergave op Linkedin kan je zien wie je post heeft gedeeld, interessant heeft gevonden, een reactie heeft gegeven of je bedrijf heeft vermeld. Het is mogelijk om als bedrijf op reacties te reageren of personen te taggen en te bedanken voor hun interesse. Over het algemeen zorgen deze interacties wel voor een veel hoger bereik van je updates.

Daarnaast biedt Linkedin je paginastatistieken aan. Hiermee kan je volgen wat het bereik per update is geweest, hoeveel bezoekers je pagina heeft gehad en hoe het aantal volgers zich ontwikkelt. Gebruik deze informatie om je pagina verder te optimaliseren.

Activiteit Linkedin

Stap 7: Start met adverteren op Linkedin

Alleen als je een Linkedin bedrijfspagina beheert, kan je adverteren op Linkedin. Omdat Linkedin net als Facebook het aantal organische (gratis) weergaven sterk vermindert, kan het zinvol zijn updates te sponsoren. Je betaalt dan weliswaar voor kliks, maar je kunt wel precies instellen voor welke doelgroep je post is bedoeld en wat je bereid bent daarvoor te betalen.
Adverteren op Linkedin

Linkedin Strategie

Zonder strategie ben je nergens. Bedenk wat en wie je wilt bereiken met je Linkedin Bedrijfspagina. Plan vooruit en en leg een contentkalender vast. Vraag je collega’s en relaties updates van je pagina te delen. En tot slot; wees bereid om zo af en toe een bericht te promoten.

Meer linkedin bedrijfspagina tips?

Heb je behoefte aan extra ondersteuning op het gebied van Linkedin? Laat het ons weten!

ik heb interesse

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.