19 tips om je LinkedIn profiel te optimaliseren

LinkedIn heeft in Nederland met ruim 7,2 miljoen gebruikers de op één na hoogste penetratiegraad ter wereld. Je vindt op LinkedIn miljoenen potentiële klanten, werkgevers en werknemers.

LinkedIn heeft het afgelopen jaar een stille opmars gemaakt en is langzamerhand uitgegroeid tot het het #1 zakelijke platform voor B2B leadgeneratie en recruiters.

Als je serieus met LinkedIn aan de slag wilt, doe je er goed aan je LinkedIn profiel te optimaliseren. Maar hoe pak je dat nou aan? En waar moet je beginnen?

Optimaliseer je persoonlijke LinkedIn profiel

Het klinkt logisch maar de optimalisatie van je persoonlijke profiel wordt door veel mensen vergeten. Wat je ingeeft bij je persoonlijke profiel is overal zichtbaar. Als je reageert op een bericht, als je iets een interessant vindt, als je een connectieverzoek doet en als je zelf een artikel of link deelt. Kortom je LinkedIn profiel is overal zichtbaar en het is de eerste indruk die telt!

De drie belangrijkste onderdelen van jouw persoonlijke profiel op LinkedIn zijn je:

  1. Profiel foto
  2. Koptekst bij je profiel
  3. LinkedIn samenvatting

7 Belangrijke tips voor een goede profielfoto op LinkedIn

Een goede profielfoto is cruciaal voor LinkedIn. Hierna zet ik de belangrijkste tips voor je op een rij:

  1. Het ideale plaatje is een profielfoto waarop je gezicht en schouders zichtbaar zijn. Zoom je teveel uit dan is je gezicht slechter zichtbaar.
  2. Kijk recht in de camera. Zo lijkt het alsof je met jouw profielbezoeker in gesprek bent. Kijk je weg dan kom je ongeïnteresseerd en moeilijk benaderbaar over.
  3. Gebruik een foto waarop je lacht. Mensen die lachen worden sneller aardiger en makkelijker benaderbaar gevonden.
  4. Draag neutrale kleren en gebruik een neutrale achtergrond bij de foto. Dus geen rommelig kantoor of je vrolijkste blouse gebruiken. Leg het accent op je gezicht.
  5. Gebruik een recente foto en wees vooral jezelf. Authenticiteit en echtheid zijn enorm belangrijk.
  6. Zorg dat het formaat van de foto groot genoeg is. Een te kleine foto wordt korrelig en slechter zichtbaar op LinkedIn
  7. Maak alsjeblieft geen selfie. Ook een vakantiefoto is niet zo handig. Investeer in je profielfoto en neem een professionele fotograaf in de arm.

Het kan best handig zijn om je profielfoto op een onafhankelijk platform te testen (want je vrienden of collega’s geven vast sociaal gewenste antwoorden). Op https://www.photofeeler.com kan je zo’n test maken. Je foto wordt dan getest op factoren als competent, likable en influential. Best confronterend om te zien hoe er naar jouw profielfoto wordt gekeken. Misschien toch weer tijd voor en stropdas?

Linkedin Profielfoto testen

7 tips voor een goede koptekst bij je LinkedIn profiel

Naast een goede profielfoto is een goede koptekst bij je profielfoto net zo belangrijk. Deze moet voor jouw doelgroep interessant zijn en direct de aandacht trekken. Eenvoudigweg je functie en bedrijfsnaam ingeven is niet verstandig. Zeker niet als het onbegrijpelijke functiebenamingen betreft waarbij je iedereen laat gissen naar wat je werkelijk voor hen kan betekenen. Gebruik daarom de volgende 7 tips voor het schrijven van een goede kopregel in je LinkedIn Profiel.

  1. De kopregel is maximaal 120 tekens. In previews worden maar 80 tekens vertoond. Vertel dus in de eerste 80 regels waarom jij interessant voor anderen bent.
  2. Benoem niet alleen je functie/status en het bedrijf waarvoor je werkt. Beschrijf vooral je toegevoegde waarde voor anderen.
  3. Vertel niet alleen wie je bent en wat je doet maar wat je voor anderen kunt doen. Gebruik getallen, certificaten, awards om je toegevoegde waarde te onderstrepen.
  4. Gebruik zoektermen in je koptekst zodat je vaker in de zoekresultaten van LinkedIn en Google verschijnt.
  5. Wijzig je je koptekst als jij je op een andere doelgroep richt. Pas je koptekst dus aan op de belangrijkste behoefte van je doelgroep.
  6. Je kunt icoontjes of emoticons gebruiken om beter op te vallen. Let er echter wel bij op dat dit niet ten koste gaat van je deskundige uitstraling.
  7. Verwerk een duidelijke CTA (Call-to-Action) in je profielbeschrijving. Bijvoorbeeld “stuur mij een bericht”, “maak een connectie”, “reageer op mijn artikel”of “vraag mij een baan voor je vinden” als je een recruiter bent.

Hierna vind je enkele profielen uit mijn eigen LinkedIn Newsfeed. Links profielen met indrukwekkende maar onduidelijke kopteksten zoals “Global Chief Growth Officer”. En rechts voorbeelden van hoe het ook kan: “Ben je werkzoekend? Presenteer jezelf gratis in mijn netwerk”.

Koptekst Linkedin Profiel

5 tips voor een goede samenvatting op LinkedIn

Als mensen je LinkedIn profiel bezoeken, dan springt de LinkedIn samenvatting direct in het oog. Het eerste gedeelte van de samenvatting wordt direct onder je profielfoto en koptekst weergegeven. Je samenvatting is belangrijk omdat de woorden die je daarin gebruikt de kans vergroten dat je verschijnt in de zoekresultaten. Daarnaast kan een goede LinkedIn samenvatting geïnteresseerden over de streep trekken om contact met je op te nemen. Een goede samenvatting op LinkedIn:

  1. legt de focus op aantoonbare resultaten;
  2. vertelt een persoonlijk verhaal;
  3. inspireert en is herkenbaar voor de lezer;
  4. is geschreven in spreektaal;
  5. gebruikt voorbeelden en details in plaats van algemeenheden die voor iedereen kunnen gelden.

LinkedIn profiel verbeteren?

Zelf heb ik ook nog lang niet het perfecte LinkedIn profiel. Maar toch vind ik het leuk als je mij opzoekt op LinkedIn en een connectie maakt. Klik op de afbeelding om direct naar mijn LinkedIn profiel te gaan. Wie weet kunnen we elkaar helpen het LinkedIn profiel te verbeteren!

Heb je hulp nodig met het herschrijven van je LinkedIn profiel? Of met een betere LinkedIn profielfoto? Ik help je graag met het verbeteren van je LinkedIn profiel. Laat het me weten door te mailen naar frank@saleswizard.nl

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.