Meer rendement op je Facebook Campagne?

Facebook biedt jou als adverteerder geweldige kansen. Ook met een klein budget kan je namelijk succesvolle Facebook marketing funnels bouwen die zorgen voor een continue stroom van nieuwe klanten.

Maar na het aanvankelijke succes, kan er zomaar het klad in komen. Bereik, betrokkenheid en het aantal aanvragen of verkopen zakken in. Het rendement op je campagne stort zomaar helemaal in elkaar.

In dit blog zet ik 6 mogelijke oorzaken uiteen die er zomaar voor kunnen zorgen dat je teveel betaalt voor advertenties of te weinig resultaat behaalt.

Fout 1: Tegen jezelf bieden

Net als Google Ads worden Facebook Ads geplaatst op basis van een veiligingsysteem en biedingen op weergaven, kliks of conversies. Een weergave van je advertentie is gebaseerd op:

Advertentie Kwaliteit
X
Doelgroep Relevantie
X
Bod Strategie voor Campagne
Facebook Bodstrategie

Bij het instellen van je campagne, kies je natuurlijk voor de optie laagste kosten. Zie bijgaande afbeelding. Daarmee biedt Facebook automatisch meer om meer resultaat uit je campagne te halen. Dat doet Facebook uitstekend behalve als je dezelfde doelgroep gebruikt in meerdere campagnes of advertentiesets. Dan biedt je als het ware tegen jezelf.

Facebook Campagnestructuur - Concurrentie met jezelf

Bovenstaande diagram maakt dat duidelijk. In een Facebook account zijn 2 campagnes aangemaakt. In beide campagnes komen de doelgroepen [eigenaren van MKB bedrijven] en [ZZP’ers] voor. Als je dit op deze manier inricht, promoot je met 2 verschillende advertenties op hetzelfde moment bij precies dezelfde doelgroep. Op deze manier concurreer je dus met jezelf.

Accounts die op deze manier zijn opgebouwd, zullen of veel te veel uitgeven per beoogd resultaat of helemaal niet meer worden vertoond.

Als je wel verschillende campagnes wilt draaien, zul je dus doelgroepen moeten opsplitsen en of uitsluiten zodat je niet met jezelf concurreert.

Fout 2: Je gebruikt een te lage bod limiet

Bij het instellen van campagnes biedt Facebook je de mogelijkheid om een bod limiet in te stellen. Een bod limiet is de maximale prijs die je wilt betalen voor kliks, weergaven of conversies. Stel je de bod limiet te laag in (wat natuurlijk wel verleidelijk is), worden je advertenties weinig of helemaal niet vertoond.
Doelkosten in Facebook instellen

Fout 3: Je maakt geen gebruik van Budget Optimalisatie

Het is altijd verstandig om meerdere advertenties te testen in een campagne. Zo kan je advertenties variëren op basis van verschillende foto’s, advertentieteksten, kopregels en CTA-knoppen. Als je Budget Optimalisatie niet gebruikt, zal Facebook het budget gelijk over de advertenties blijven verdelen. Ook als er 1 of meerdere advertenties ondermaats presteren.

De manier om dat te voorkomen is, bij het instellen van je campagne de optie [Budget Optimalisatie] aan te zetten. Zie onderstaande afbeelding.
Budget Optimalisatie Facebook

Fout 4: Je behaalt minder conversies dan mogelijk

Het uiteindelijke doel van elke Facebook Marketing Funnel is natuurlijk het genereren van leads, offerte aanvragen, klanten of directe verkopen. We adverteren immers niet omdat we Mark Zuckerberg nou zo’n aardige vent vinden…

Als je campagne geen conversies of verkopen realiseert, zul je meer aandacht moeten besteden aan conversie optimalisatie. Enerzijds kan je werken aan je aanbod (hoe maak je dat aantrekkelijker). Anderzijds kan je werken aan de manier waarop je doelgroep sneller converteert. Bijvoorbeeld door een snellere website, een eenvoudiger formulier of afrekenpagina.

Een andere mogelijkheid is het veranderen van je bodstrategie. Automatisch staat deze strategie ingesteld op laagste kosten. Als je gebruikmaakt van de optie [Doelkosten] en deze op het maximum instelt dat je bereid bent te betalen, kan je mogelijk meer conversies realiseren. Let er dan wel op dat je bij de campagne voldoende budget ingeeft en de doelkosten niet te laag instelt. Anders bereik je het tegenovergestelde.

Fout 5: Geen rekening houden met de relevantiescore

De relevantiescore is een cijfer van 1(slecht) tot 10 (super) dat wat zegt over de relevantie van de advertentie voor de doelgroep van de campagne. Deze score wordt lager als iemand klikt op “Ik wil dit niet zien” en hoger als mensen langer kijken naar je video of meer klikken. Als je advertentie een relevantiescore heeft van 1, wordt je advertentie nog wel vertoond maar moet je veel meer betalen voor een resultaat dan wanneer je advertentie een 10 scoort.

Mogelijke redenen zijn:

mensen zien je advertentie te vaak;
je advertentie is niet goed genoeg;
de verkeerde doelgroep is geselecteerd.

Mensen zien je advertentie te vaak

Om te voorkomen dat mensen je advertentie te vaak zien, kan je de frequentie van je advertentieweergaven aan dezelfde persoon verlagen. Als mensen je advertentie te vaak zien, is de kans namelijk groter dat ze op “Ik wil dit niet zien” klikken.

Frequentie Facebook Advertentie instellen

De Facebook Advertentie is niet goed genoeg

Hoe goed je ook denkt te weten wat je doelgroep leuk vindt, 1 ding is zeker: je zit er vaker naast dan dat je gelijk hebt. Wees dus nooit 100% overtuigd van eigen marketing skills en test altijd verschillende advertentie varianten. Kies vervolgens voor Budget Optimalisatie en Facebook toont de best advertentie het meest.

De verkeerde doelgroep

Facebook biedt uitgebreide mogelijkheden om op basis van kenmerken een doelgroep samen te stellen. Een vaak voorkomende fout is dat doelgroepen worden samengesteld op basis van gemeenschappelijke kenmerken zonder deze te combineren.

Bij het samenstellen van je doelgroep heb je de mogelijkheid om te kiezen voor personen die:

tenminste overeenkomen met 1 van de gekozen criteria (OF);
ook voldoen aan 1 van de gekozen criteria (EN);
niet voldoen aan 1 van de gekozen criteria.

In het onderstaande voorbeeld denkt men te kiezen voor eigenaren van kleine bouwbedrijven. De doelgroep is nu 1.800.000 mensen groot en dat kan natuurlijk niet in Nederland. Als de interesse [Bouw] bij de criteria onder (EN) wordt ingevuld, bestaat de doelgroep nog maar uit 57.000 personen.
Doelgroepselectie Facebook

Fout 6: Te kleine doelgroep

De keerzijde van een zeer nauwkeurige doelgroepselectie kan zijn dat je doelgroep juist weer te klein wordt. Het Facebook Advertentie algoritme komt namelijk het beste tot zijn recht als het kan leren aan welke mensen jouw advertentie het beste getoond kan worden. Een te kleine doelgroep resulteert al snel in een lage relevantiescore en een hoge prijs per resultaat (weergave, klik of conversie).

Als dat het geval is, kan je het beste een nieuwe campagne starten en bij de doelgroepselectie het keuzevakje [Breid interesses uit] aanvinken. Facebook gaat nu zelf op zoek naar andere mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw advertentie.

Facebook Interesse uitbreiden

Facebook Campagne aanpassen of opnieuw beginnen?

Herken je 1 van deze fouten in je campagne? Dikke kans dat je meer rendement kunt halen uit je Facebook Campagne. Naarmate campagnes langer actief zijn, zijn deze fouten moeilijker te herstellen. De slechte ‘kwaliteit’ draag je als het ware mee, ook al heb je de fouten netjes hersteld.
Wat dan wel? Het beste is om te leren van je fouten en de Facebook Campagne helemaal opnieuw op te bouwen. Voorkom de hiervoor genoemde fouten, bouw de campagne stap-voor-stap op en je campagne gaat weer als een raket.

Facebook Advertentie Check?

Als je twijfelt of jij je Facebook Campagne wel goed hebt ingesteld, laat ons dan vrijblijvend een check uitvoeren op je Facebook Advertenties. Vraag deze check aan via onderstaande Knop of stuur een mail naar sales@saleswizard.nl. Wil je eigenlijk eerst de basics leren? Woon eens een Facebook Workshop bij en meld je gratis aan.

Ja, ik heb interesse!

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.