Er is veel informatie over ankerteksten, maar welke ankertekst werkt het best om hoog in Google te komen?

Wat is een ankertekst?

Een ankertekst is een tekst waar een hyperlink in is verwerkt. Dat is een link in een tekst waar je op kan klikken. Google analyseert welke woorden er zijn gekozen in de ankertekst. Dit kan helpen om nog beter gevonden te worden.

Wat is een ankertekst

Waarom zijn ankerteksten belangrijk?

Vroeger was één ankertekst belangrijk. Namelijk het zoekwoord waar je op gevonden wou worden. In 2009 zou je nog op nummer 1 kunnen staan in Google door het gebruik van het zoekwoord in je ankertekst. Vandaag de dag is het complexer geworden en moet je variëren met diverse zoekwoorden in je ankertekst. Een ankertekst is een tekst die gebruikt wordt om te linken naar een website. Google let erop dat de woorden in je ankertekst ook terugkomen op de pagina waar je naar linkt.

Welke soort ankerteksten zijn er?

Er zijn verschillende varianten die gebruikt worden als ankertekst. Maar welke manier is het beste om te gebruiken zodat je op nummer 1 terecht komt in Google? Om dit uit te zoeken is het handig om ze eerst op een rijtje te zetten welke mogelijkheden gebruikt worden.

Ankertekst varianten die gebruikt worden zijn:

  • Trefwoorden: Deze ankertekst bevat een van jouw zoekwoorden.
  • Trefwoorden plus: Deze ankertekst bevat één van jouw zoekwoorden aangevuld met andere tekst .
  • Merk: De ankertekst is gewoon jouw merknaam (bijv. Coca Cola).
  • Merk + trefwoord: De ankertekst is jouw merknaam met een trefwoord (bijv. “gebruikte auto’s van Autotrader”).
  • Gedeeltelijk trefwoord: De ankertekst bevat een deel van jouw volledige trefwoord dat je wilt promoten.
  • Volledige URL: De ankertekst is letterlijk de URL waar hij naar verwijst “https://www.saleswizard.nl”.
  • WebsiteNaam.nl: De ankertekst is als URL geschreven “www.saleswizard.nl“.
  • Home-URL: De ankertekst is de startpagina-URL, zelfs als de link naar een subpagina wijst.
  • URL met www: De ankertekst is de volledige URL zonder http:// (bijv. www.saleswizard.nl/linkbuilden).
  • Geen tekst: Bijvoorbeeld een afbeelding link zonder (alt) tekst.
  • Paginatitel / Blogtitel: De ankertekst is de metatitel van een pagina of blog bericht.
  • Natuurlijk: Deze ankertekst heeft geen verwijzing naar willekeurige sleutelzinnen (bij. “deze website” of “hier”).

De belangrijkste ankertekst

Uit het onderzoek van Search Engine Journal kwam naar voren dat in veel backlinkprofielen (Een backlinkprofiel is een overzicht van backlinks, afkomstig van meerdere sites.) die op nummer één staan in Google als ankertekst veel de Paginatitel/ Blogtitel werden gebruikt.

Search Engine Journal heeft in Google telkens het eerste resultaat onderzocht en vervolgens de backlinks bekeken in Ahrefs. Hieruit bleek dus dat er veel links worden gebruikt met daarin de volledige titel van de pagina of het blog. We hebben deze theorie zelf ook uitgeprobeerd met het blog “Nieuw: Promoot je bedrijf met Google Posts!” en dit verscheen weliswaar niet op nummer 1 maar wel direct op de eerste pagina.

Welke Ankertekst gebruiken

Voor het complete onderzoek: How To Build Backlinks – A Link Strategy From 5,734 Anchor Texts.

Keywords in de titel van je blogbericht

Het is zeer gebruikelijk en natuurlijk om een ​​website te verwijzen naar een ander blogbericht of website door de titel te gebruiken. Net zoals je een boek zou verwijzen naar de titel van een ander boek.  Omdat dit ‘natuurlijk’ overkomt, ziet Google de links minder snel als spam en draagt de link bij aan de autoriteit van de betreffende pagina.

De paginatitel moet ongeveer in 25% van de links als ankertekst gebruikt worden. Dat blijft uit de onderzochte positie 1 websites. Dus 1 op de 4 links moet als anker de paginatitel bevatten. Een nog hoger percentage leidt er toe, dat andere zoekwoorden op de pagina ook beter gaan scoren.

Websites die op positie één staan, hebben dit al uitgevogeld.

Meer resultaat met linkbuilding

Uiteraard komt er veel meer kijken bij de linkbuilding puzzel dan slechts het type ankertekst. De overige 11 categorieën spelen ook een belangrijke rol, laat staan pagina relevantie, de website autoriteit, enz. Door het gebruik van de volledige paginatitel in je ankerteksten te verhogen, zul je merken dat het resultaat van je linkbuildingactiviteiten toeneemt.

Meer weten over linkbuilding? Lees ook:

Linkbuilding maakt je website beter vindbaar!