Zo haal je meer rendement uit je Facebook advertenties

Veel ondernemers hebben er wel van gehoord, maar nog meer vragen zich nog steeds af “wat is het Facebook pixel” nu eigenlijk. Hoe werkt het Facebook pixel en wat kan je ermee? Het Facebook Pixel is een krachtige tool waarmee je nog meer rendement kunt halen uit je Facebook advertenties. In de basis wordt het pixel gebruikt voor 3 zaken, namelijk het:

  • volgen van Facebook gebruikers op jouw website;
  • opbouwen van een retargeting lijsten;
  • gebruik van aangepaste doelgroepen.

Facebook gebruikers volgen op jouw websiteAnalytics van het Facebook Pixel

Als je het Facebook Pixel installeert op je website, kan je precies volgen wat de Facebook gebruikers doen. Welke pagina’s ze bezoeken, of ze een aankoop doen of een informatie aanvraag inzenden. Sinds kort is het zelfs mogelijk om te zien welke handelingen ze precies verrichten. Bijvoorbeeld het klikken op toevoegen winkelwagen of het klikken op je belknop.

Beter sturen op rendement

Door het Facebook pixel kan je exact bijhouden wat het rendement op je Facebook campagnes is. Campagnes met weinig rendement kan je stopzetten of aanpassen en campagnes met veel rendement kan je kopiëren en opnieuw inzetten. In de campagnes zelf kan je ook eenvoudig advertenties of doelgroepen testen. Dankzij de informatie van het Facebook pixel weet je precies welke advertenties je het meeste geld opleveren.

Retargeting lijst opbouwenAangepaste doelgroepen maken met het facebook pixel

Zodra je het Facebook pixel hebt geïnstalleerd, wordt iedereen die je website bezoekt, toegevoegd aan je retargeting lijst. Je website bezoekers moeten natuurlijk wel zijn ingelogd op hun facebook account. Maar zeker op mobiel is dat tegenwoordig bijna iedereen. Als een bezoeker is toegevoegd aan je retargeting lijst, kan je hen specifieke Facebook advertenties laten zien die aansluiten bij het website bezoek. En dus ook zeer waarschijnlijk bij hun behoefte. Bijgaand voorbeeld laat zien hoe wij met behulp van het Facebook pixel een specifieke doelgroep hebben gemaakt van iedereen die onze webdesign pagina heeft bezocht. Advertenties gericht op eerdere bezoekers van je website of onderdelen daarvan, zijn natuurlijk  veel winstgevender omdat ze al specifieke interesse hebben getoond.

Aangepaste doelgroepen (custom audiences)

Er zijn verschrikkelijk veel mogelijkheden die je kunt toepassen voor het maken van aangepast doelgroepen (Custom Audiences). Maar dankzij het Facebook pixel kan je Facebook ook laten zoeken naar Facebook profielen die veel gemeen hebben met je huidige websitebezoekers. Je kan Facebook zelfs laten zoeken naar soortgelijke doelgroepen als de websitebezoekers die een specifieke pagina heeft bezocht. Het is bijna griezelig hoe goed Facebook in staat is deze match te maken.

Hulp nodig bij het adverteren op Facebook?

Je hebt ongetwijfeld al kennisgemaakt met de kracht van Facebook Adverteren. Als Online marketing Bureau willen we jou graag helpen het optimale uit je Facebook Advertenties te halen. Installatie en gebruik van het Facebook pixel is daar een belangrijk onderdeel van. Net zoals het schrijven en maken van effectieve Facebook advertenties. Als professioneel Facebook Adverteerder willen wij jouw bedrijf graag helpen om meer rendement te halen uit je facebook advertenties. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden. Wij adviseren je graag!

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.