Wie bezoekt mijn website?!
“Welke bedrijven bezoeken je website?” of “Welke bedrijven klikken op mijn Adwords advertenties?”. Als jij dat ook wilt weten heb je zeker wat aan dit artikel. Het is namelijk heel eenvoudig om erachter te komen welke bedrijven je website bezoeken. En die informatie kan je bijvoorbeeld weer gebruiken om je verkopers te voeden met potentieel geïnteresseerde klanten. Of als je concurrenten wilt uitsluiten van je Adwords Campagne zodat ze niet op jouw advertenties klikken. Het kan dus best handig zijn om te weten wie je website bezoekt.
Waarom zou je zakelijke bezoekers willen herkennen?
Als jij je richt op de zakelijke doelgroep, dan is het handig om te weten wie je website bezoekt. In het blog “Wat is een goed conversiepercentage?” werd al duidelijk gemaakt dat je blij mag zijn met een conversiepercentage van rond de 4%. De andere 96% verlaat dus weer je website zonder dat je weet wie dat is. En dat is zonde want zeker in de zakelijke markt kunnen de kosten per klik zomaar oplopen tot meer dan 10 euro. Als je weet wie je website bezoekt, kan je meer rendement halen uit je marketinguitgaven.
Maar ook als jij je richt op de particuliere markt, kan lead identificatie software zinvol zijn. In veel branches is de concurrentie namelijk zo toegenomen, dat bedrijven op elkaars advertenties klikken. Als je weet wie je onnodig op kosten jaagt, kan je die concurrenten uitsluiten van je adwordscampagne en zelfs van je website.
Hoe kom je te weten welke bedrijven je website bezoeken?
Door gebruik te maken van zogenaamde tracking code kan je veel informatie over je website bezoekers achterhalen. Tracking code is een klein stukje (onzichtbare) code die je op je website plaatst en waarmee meer te weten kan komen over je bezoekers. De meeste bekende tracking code is afkomstig van Google Analytics. Alle lead identificatie software (waarmee je dus zakelijke website bezoekers kan herkennen) maakt gebruik van tracking code.
De tracking code stuurt het IP adres van de bezoeker naar Google Analytics of andere software. Ook alle informatie over de bezochte pagina’s, de duur van het bezoek van eerdere bezoeken kunnen op deze wijze worden bijgehouden. Als je het IP adres van de bezoeker weet, kan je de zakelijke bezoekers daaruit filteren. Dat kan gratis met behulp van Google Analytics. Of betaald met behulp van handige online tools.
Met Google Analytics je zakelijke bezoekers identificeren
Omdat de meeste bedrijven beschikken over een internetverbinding op naam van het bedrijf, is het mogelijk het IP adres van de bezoeker te koppelen aan de naam van dat bedrijf. Wij hebben daarvoor een gedeeld rapport in Google Analytics gemaakt. Als je dat wil gebruiken, volg de volgende stappen:
- Login bij je Google Analytics account
- Klik vervolgens op deze link voor het rapport zakelijke bezoekers
- Selecteer vervolgens je domein en klik op de knop maken
Hierna opent het rapport zakelijke bezoekers in je Google Analytics account. Je kan het rapport vervolgens opslaan, exporteren of automatisch delen via e-mail. Je kan het rapport zo instellen dat dit bijvoorbeeld wekelijks of dagelijks naar je verkoopafdeling wordt gemaild. Zo heb je er zelf geen omkijken meer naar.
Het rapport kan je nog verbeteren door het filter aan te scherpen. Zie je bijvoorbeeld toch nog namen van internetproviders staan zoals KPN of Telfort dan kan je die toevoegen aan het filter. Ga daarvoor naar je aangepaste rapporten, klik op bewerken en voeg de naam toe aan de lijst met internet service providers.
Handige Software Tools om bedrijven te herkennen
De laatste jaren zijn er veel nieuwe handige tools op de markt verschenen om bedrijven te herkennen. Alhoewel deze tools op hetzelfde principe zijn gebaseerd als Google Analytics, bieden ze een aantal voordelen:
- gemakkelijk in het gebruik;
- aantrekkelijke user interface;
- betere herkenning van bedrijven;
- herkenning van contactpersonen binnen bedrijven;
- eenvoudig te koppelen aan CRM- en verkoopsystemen;
- in te stellen triggers en alerts bij frequent bezoek van bepaalde prospects;
- filtermogelijkheden om de hot leads te herkennen.
De meeste apps bieden allerlei handige features, waarbij niet alleen het bedrijf wordt herkend, maar je nog veel meer informatie krijgt aangereikt. Bijvoorbeeld alle contactgegevens maar ook via wie je mogelijk met behulp van LinkedIn of Facebook in contact met dit bedrijf kan komen. Bijgaand als voorbeeld een schermafdruk van de tool Online Succes.
Als belangrijkste nadeel hebben de tools dat er betaald moet worden aan de hand van het aantal paginaweergaven. Of het aantal geïdentificeerde bedrijven. Hierna hebben wij de belangrijkste tools en de kosten voor je op een rij gezet.
Kosten van lead identificatie software
Er zijn verschillende tools op de markt die je goed kunnen helpen bij het herkennen van de bedrijven die je website bezoeken. De tools hebben allemaal verschillende pakketten en tarieven. Voor een een website met ongeveer 2000 bezoekers per maand, zijn hierna de kosten met elkaar vergeleken:
Gratis Uitproberen | Kosten per maand | Aantal pageviews | Aantal herkende bedrijven | |
Salesfeeed | 30 dagen | € 87 | 2500 | Onbeperkt |
Leadbuilder | 14 dagen | € 99 | 2000 | Onbeperkt |
Onlinesucces | 30 dagen | € 116 | Onbeperkt | 250 |
Leadfeeder | 30 dagen | € 50 | Onbeperkt | 200 |
Leadexpress | 14 dagen | € 60 | Onbeperkt | Onbeperkt |
Website Leads | Geen proef | € 290 | Onbeperkt | 200 |
Leadboxer | 30 dagen | € 42 | Onbeperkt | 200 |
LeadBerry | 30 dagen | € 42 | Onbeperkt | 200 |
Vergelijk de aanbieders op meer dan kosten alleen
Leadfeeder, Leadboxer en Leadberry lijken veruit het voordeligste. Deze tools zien er echt mooi uit en zijn eenvoudig te koppelen. Echter het zijn allemaal internationale tools waarbij de gebruikte datakoppelingen minder goed zijn dan de Nederlandse tools. Kortom, de tools zijn mooi, maar de informatie is minder.
Wij raden daarom aan te kijken naar het aantal bedrijven dat met succes worden geïdentificeerd. En naar de extra geleverde informatie. De komende tijd zullen we daarom verschillende tools met elkaar testen en met elkaar vergelijken. En met Google Analytics natuurlijk want deze tool is gewoon gratis door iedereen te gebruiken. De resultaten zullen we in dit blog delen.
Aan de slag met bedrijven herkenning?
Wil je de bedrijven die je website bezoeken kunnen herkennen? Wij helpen je graag. Heb je voldoende aan het rapport zakelijke bezoekers? Of wil je dat we één van de voornoemde tools koppelen aan je website? Laat het ons weten. We helpen je graag.
30 dagen gratis bedrijven herkennen?
Wil je weten welke bedrijven je website herkennen? Wij verzorgen nu gratis de implementatie van de tracking code en een gratis pilot van 30 dagen!