Heb je ooit één van deze SEO fouten gemaakt?
Je hebt veel geld geïnvesteerd in een nieuwe website. Bloed, zweet en tranen heb je in je teksten gestopt. Je hebt alle SEO blogs gelezen, en bent op zoek gegaan naar de beste tips. En dan… nul resultaat in Google en geen enkele bezoeker op je website. Welke SEO fouten heb je gemaakt?
Wat ging er mis? Wat heb je verkeerd gedaan? Wat heb je over het hoofd gezien?
Dagelijks worden wij gevraagd om SEO advies en SEO audits. Dit zijn de ergste SEO fouten die we tegen zijn gekomen.
SEO fout 1: De NOINDEX meta tag staat (nog) ingesteld
Noindex is een meta tag die je instelt op je website om te voorkomen dat de robots van zoekmachines zoals Google of Bing de pagina of hele websites indexeren. Deze tag is volkomen logisch als je website nog niet af is, maar tamelijk desastreus als je wilt dat je website wordt gevonden.
Onlangs ontvingen wij bijvoorbeeld deze vraag naar meer informatie:
“Goedemiddag! Wij zijn twee jonge jongens die hard aan hun website werken. Graag horen we wat jullie ervan vinden en wat nog beter kan. We weten dat we nog een lange weg te gaan hebben.”
Tijdens het bestuderen van de website code valt direct de Noindex meta tag op. Je vraagt dan eigenlijk aan Google om de website niet te indexeren. Meestal geven ze wel gehoor aan deze oproep…
Is je website gemaakt in WordPress, dan kun je deze instelling eenvoudig ongedaan maken. Ga naar instellingen=>Lezen en verwijder het vinkje bij “Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren”.
SEO fout 2: Verkeerde XML Sitemap gekoppeld in het Search Console
Een XML sitemap is als het ware een inhoudsopgave van je website. Het Search Console is de beheeromgeving van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kunt controleren en aanpassen.
De XML sitemap kun je meestal vinden door sitemap.xml achter je website URL te typen. Kijk bijvoorbeeld op www.saleswizard.nl/sitemap.xml voor de sitemap van Saleswizard. Die ziet er zo uit:
Het bevat de inhoudsopgave van alle berichten (post_sitemap.xml), pagina’s (page_sitemap.xml), categorieën (category_sitemap.xml), tags (post _tag-sitemap.xml) en schrijvers (author-sitemap.xml). Met de SEO plugin Yoast wordt deze automatisch gegenereerd.
De sitemap kun je vervolgens koppelen aan je search console. Log daarvoor in op het Google Search Console. Klik aan de linkerzijde op Sitemaps, en geef de locatie van je sitemap op. Na enkele dagen kun je zien hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn, en of er eventueel fouten zijn die je kunt corrigeren.
Als je de sitemap goed koppelt in het Google Search Console kun je de vindbaarheid van je website enorm bevorderen. Maar wat als je de verkeerde sitemap koppelt?
Het volgende voorbeeld komt regelrecht uit de praktijk. Wij mochten een opdrachtgever assisteren bij de SEO van hun website. Een jaar geleden hadden zij een nieuwe website gelanceerd. Sindsdien werd er een forse daling van het aantal bezoekers geconstateerd. Tijdens onze SEO audit kwamen we enorm veel 404 meldingen tegen. Een 404 melding betekent dat een pagina wordt opgeroepen die helemaal niet bestaat. Er werden maar liefst 2.421 problemen gevonden.
Dat kan natuurlijk gebeuren als je een nieuwe website lanceert. Soms hebben pagina’s een nieuwe plek gekregen. In dat geval moet je de oude pagina’s laten verwijzen naar de nieuwe pagina’s. In dit voorbeeld was er echter meer aan de hand.
Wat bleek? De webdeveloper was vergeten de oude sitemap te verwijderen en de nieuwe toe te voegen. Google had daardoor de verkeerde ‘inhoudsopgave’ van de website. Met als gevolgd dus ontelbare 404 meldingen. Oeps!
Dit euvel wisten wij snel te herstellen. Maar wat bleek? Het aantal 404 meldingen was afgenomen, maar ze kwamen nog steeds naar voren. Dat is toch echt iets om je zorgen over te maken. Het was dus puzzelen geblazen om te ontdekken waardoor dat kwam. De webdeveloper zelf had geen idee.
In arren moede hebben we toen besloten de sitemap uit te pluizen om te kijken waar de fout zat. En warempel, de sitemap bleek gewoon paginaverwijzingen te bevatten naar pagina’s die helemaal niet bestonden. Oeps!
Er bleek een fout in de software te zitten die verkeerde paginaverwijzingen genereerde. Sommige onderdelen van de sitemap werden handmatig toegevoegd, maar niet onderhouden. Na enig aandringen werden deze fouten gelukkig hersteld.
Je website of pagina’s wijzigen zonder 301 verwijzing (redirect)
Een 301 redirect is als het ware een verhuisbericht aan Google. Je meldt daarmee dat de oude pagina URL niet meer bestaat (en niet meer geïndexeerd hoeft te worden), en dat de inhoud op een nieuwe URL te vinden is.
Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je een:
- pagina verwijdert omdat deze niet meer actueel is
- pagina verplaatst omdat dit beter is voor de structuur van je website
- nieuwe website lanceert waarmee de structuur volledig verandert
- SSL toevoegt aan je domein waardoor al je URL’s veranderen
- domeinnaam verandert vanwege bijvoorbeeld een naamsverandering
In al deze gevallen zorg je met een 301 redirect dat de pagina die wordt bezocht permanent verplaatst is naar een nieuwe locatie. Bezoekers worden zo automatisch naar de juiste pagina omgeleid.
Doe je dat niet, dan krijgt de bezoeker een 404 pagina te zien. Ook verliezen verwijzende links naar jouw website hun waarde. Dat gaat ten koste van je domein autoriteit en daarmee ook van je vindbaarheid in Google.
SEO fout 3: De verkeerde zoekwoorden gebruiken
Soms horen we in gesprekken: “Mijn website is goed vindbaar. Als je zoekt op mijn naam sta ik bovenaan”. Echt dit is geen grap, het komt regelrecht uit de praktijk. Maar andere verkeerde uitgangspunten komen ook voor. Voorbeelden zijn zoekwoorden met:
- een hoog volume maar zonder enige relevantie voor jouw bedrijf;
- de verkeerde zoekintentie;
- relevantie voor je bedrijf maar met een hoge concurrentie;
- geen of weinig zoekvolume;
Zoekwoorden met een hoog zoekvolume lijken natuurlijk vaak wel interessant, maar zijn dat meestal niet. Zo wordt er op “social media” maandelijks 22.200 keer gezocht en op “social media uitbesteden” maar 480 keer. Als je wilt adverteren op “social media uitbesteden” dan blijkt dit € 7,02 te kosten en “social media” kost maar € 1,28. Een klik op “social media uitbesteden” is maar liefst vijfeneenhalf keer zo duur!
Dit verschil wordt verklaard door de zoekintentie. De intentie van een zoekopdracht kan informatie, oriëntatie of transactie gericht zijn. Als mensen vooral op zoek zijn naar informatie, kun je weinig conversies of transacties verwachten. Transactiegerichte woorden zijn bijvoorbeeld “uitbesteden”, “kopen” en “offerte”. Heb je wel veel bezoekers op je website en maar weinig aanvragen voor informatie of verkoop je weinig, dan kan dit zomaar de oorzaak zijn.
Zoekwoorden met een hoge concurrentie zijn misschien wel aantrekkelijk, maar mogelijk niet haalbaar met een beperkt budget. Websites met een hogere domein autoriteit worden namelijk ook hoger gerankt in Google. Deze autoriteit wordt verkregen door een hoge naamsbekendheid en heel veel links naar de website. Iets wat voor een kleine portemonnee natuurlijk niet zomaar haalbaar is.
Soms krijgen we wel eens de vraag om een website vindbaar te maken op een product of vakterm die geen zoekvolume heeft in Google. Omdat niemand ernaar zoekt, is er vaak maar weinig concurrentie en is het vrij eenvoudig om bovenaan in Google te komen. Maar wat heb je er dan eigenlijk aan? Ik noem dat ook wel ego zoektermen. Leuk voor je ego maar je hebt er helemaal niets aan.
Het fundament van alle goede SEO is de zoekwoorden analyse. Één van de grootste SEO fouten is daarom een verkeerde zoekwoorden analyse.
SEO fout 4: Te weinig tekst op je website
Geef je designers en stylisten alle vrijheid, dan ontwerpen ze waarschijnlijk zomaar een website zonder plaats voor tekst of call-to-actions. Hoe mooi het ontwerp dan ook mag zijn, zonder tekst geen vindbaarheid in Google. Google houdt nu eenmaal van tekst.
Als je bijvoorbeeld zoekt op “autoverzekering afsluiten” en je telt het aantal woorden van de websites die bovenaan staan, dan is dit het resultaat:
- Positie 1: 1770 woorden
- Positie 2: 2780 woorden
- Positie 3: 1957 woorden
SEO fout 5: Verkeerd of onvolledig gebruik van SEO meta tags
Meta tags zijn HTML marketingen (dus niet direct zichtbaar voor de bezoeker) waarmee zoekmachines eenvoudiger belangrijke onderdelen van de pagina kunnen herkennen. Deze onderdelen zijn:
<h1>KOPTEKST 1</h1>
<h2>KOPTEKST 2</h2>
<h3>KOPTEKST 3</h3>
<alt=”BESCHRIJVING AFBEELDING” </>
Problemen die we vaak tegenkomen zijn:
- Geen ingevulde of gemarkeerde meta tags
- Meerdere H1 tags op 1 pagina
- Dubbele tags op dezelfde website
- Geen zoektermen in de meta tags
- Te korte of te lange meta tags
- Ontbrekende title tag voor (interne) links
Door het onjuiste of onvolledige gebruik van SEO meta tags voorkom je dat zoekmachines jouw website en pagina’s optimaal indexeren.
SEO fout 6: Heilig vertrouwen op het groene bolletje
Groene bolletje? Daar bedoel ik het groene bolletje in Yoast mee. Yoast is de meest gebruikte SEO plugin die je helpt een pagina te optimaliseren. Behulpzaam maar zeker geen garantie voor succes.
In het blog dat ik schreef over SEO Trends zie je bijvoorbeeld dat het blog een groen bolletje heeft voor SEO trends en een oranje bolletje voor SEO trends 2020. En dat terwijl het blog niet in de top 10 rankt voor SEO trends en wel voor SEO trends 2020.
Datzelfde geldt eigenlijk voor alle SEO tools die op de markt zijn. Ik ben een echte liefhebber van SEO tools, maar blijf toch vooral op het gezonde verstand vertrouwen.
SEO fout 7: Over-optimaliseren voor Google
Je website optimaliseren voor Google heeft zeker zin. Maar overal waar “te veel” voor staat is niet goed. Zo bestaat er iets als je website te veel optimaliseren: over-optimaliseren dus. Voorbeelden die we tegenkomen zijn:
- keyword stuffing in tekst, SEO tags en links
- onnatuurlijk veel links naar één pagina
Met keyword stuffing verwerk je zo vaak mogelijk je belangrijkste zoektermen. Voorheen hielp dat wel, maar nu kan het averechts werken. Zo is het zelfs mogelijk een Penguin penalty op te lopen waardoor je zomaar tientallen posities lager rankt.
Google is nu veel beter in staat te herkennen wat een persoon zoekt, en het ontdekt de betekenis van woorden en zinnen ook veel beter. Het was al langer zo, maar zeker na de Bert Update geldt dat je webteksten gericht moeten zijn op je bezoeker en niet alleen om te ranken op één of meer zoekwoorden.
SEO fout 8: Snel of gemakkelijk SEO resultaat verwachten
Hè? 8 SEO fouten? In de titel van dit blog kondigde ik de 7 ergste SEO fouten aan, maar deze fout mag eigenlijk niet missen.
Je hebt te weinig geduld, je wil te snel resultaat of je besteedt te weinig tijd aan SEO? Sorry, er bestaat niet zoiets als snel of gratis succes in Google.
SEO is een activiteit waarbij je regelmatig tijd en geld in je website moet stoppen. Het frustrerende is dan ook nog eens dat je het effect van werkzaamheden pas na enige tijd kunt zien. Gemiddeld duurt het bijvoorbeeld drie maanden voordat linkbuilding effect heeft, of kan het drie tot zes weken duren voordat een nieuwe pagina of blog volledig is geïndexeerd.
Als je iets goeds doet merk je dat dus pas na langere tijd. Maar als je iets fout doet, merk je dat direct…
Ontdek de SEO fouten in jouw website
Wil je weten welke SEO fouten jij hebt gemaakt? Laat weten welke website je wilt laten controleren en je ontvangt van ons een vrijblijvende SEO audit.