Wat is de metabeschrijving?
De meta description, of metabeschrijving, is een stukje HTML op je website met daarin de samenvatting van de pagina. De meta description is één van de SEO metatags die zoekmachines vertellen waar je pagina over gaat. Andere SEO tags zijn de title tag, de metatag robots en meta-keywords.
Met SEO tools als Yoast of Rank Math kun je deze tekst ingeven en optimaliseren voor Google. Deze tekst is meestal zichtbaar onder de titel in de zoekresultaten van Google. In de afbeelding hierna zie een voorbeeld van een metabeschrijving.
Google herschrijft bijna 62,78% van alle meta omschrijvingen
In de praktijk blijkt dat Google voor 62,78% van de zoekresultaten een eigen metabeschrijving voor de pagina genereert. Dat blijkt uit een recent data onderzoek van Ahrefs. Dus ook al heb je de meta description netjes ingevuld en kan Google de code van de website lezen, toch toont Google een eigen samenvatting van de pagina. In een fractie van een seconde bepaalt Google kennelijk dat de eigen samenvatting beter is dan die van de website.
Maar heeft het dan nog wel zin om de meta omschrijving te optimaliseren? Is de meta description nog wel een ranking factor in Google?
Is de meta description een ranking factor in Google?
Als Google 63% van de meta descriptions herschrijft, heeft het dan nog wel zin om deze te optimaliseren? Is de metabeschrijving nog wel een belangrijke ranking factor? Om die vraag te beantwoorden, moeten we een stukje terug in de tijd.
In 2009 verklaarde Google dat Meta keywords al jaren niet meer gebruikt werden in het algoritme omdat daarmee te veel werd gespamd (Posted by Matt Cutts, Search Quality Team).
Wat betreft de meta description gaf Google destijds aan dat het deze informatie wel gebruikt, maar alleen in die gevallen dat de metabeschrijving een goede samenvatting geeft van de pagina. Op het webmaster forum adviseert Google nog steeds:
- op elke pagina een metabeschrijving toe te voegen;
- voor elke pagina een unieke meta description te schrijven;
- als metabeschrijving een relevante en goede samenvatting te geven.
Het lijkt er dus op dat Google de metabeschrijving nog wel gebruikt, mits de meta description een goede samenvatting geeft en niet wordt gebruikt voor spam doeleinden (daarmee bedoelt Google overmatig gebruik van zoekwoorden om de zoekresultaten te beïnvloeden). Het lijkt er dus wel op dat de metabeschrijving bijdraagt aan de vindbaarheid van je website, maar helemaal zeker is het niet.
Trefwoorden gebruiken in je meta beschrijving
Zodra de theorie geen eenduidig uitsluitsel geeft, en ook de meningen van diverse experts verschillen, val ik meestal terug op praktijkonderzoek. Voor dit doel heb ik een flink aantal top tien resultaten in Google laten onderzoeken voor [loodgieter + plaats], Loodgieter Rotterdam, etc. In de grafiek hierna vind je de resultaten.
De conclusies uit dit onderzoek luiden als volgt:
- Bij alle top 10 posities is de meta description op de website ingevuld
- In 71% komt de ingevulde meta beschrijving overeen met de getoonde (wordt dus niet door Google herschreven)
- In 100% van de onderzochte websites wordt zowel de zoekterm als de plaats gebruikt
- Slechts de helft van de getoonde bedrijven is daadwerkelijk in die plaats gevestigd
- Zoekterm en plaats staan in 70% van de metabeschrijvingen vooraan
- Bij de helft van de getoonde omschrijvingen worden tekens zoals vinkjes gebruikt om op te vallen
De meta beschrijving optimaliseren voor Google
De meta description moet volgens Google een goede en relevante samenvatting zijn van waar je pagina over gaat. Anders wordt jouw metabeschrijving niet eens gebruikt en genereert Google er zelf een. Dat is wel een primaire voorwaarde. Voldoe je aan deze voorwaarde, dan kun je op de volgende manier de meta description optimaliseren:
- gebruik minder dan 154 tekens in je meta description
- verwerk de zoektermen of trefwoorden erin
- neem voor lokale vindbaarheid ook de plaats op
- plaats de zoektermen vooraan in de omschrijving
- zorg dat de meta tag 100% relevant is
- laat je beschrijving opvallen voor een hogere CTR
Door de meta description goed te optimaliseren, slagen 5 van de 10 websites vindbaar te worden in een plaats waarin ze helemaal niet gevestigd zijn. Het loont zich dus wel degelijk om de meta description te optimaliseren voor Google.
Verhoog de Click Through Rate met een pakkende meta omschrijving
De Click Through Rate (CTR) kun je verhogen door het schrijven van pakkende meta omschrijvingen. Wordt jouw website getoond bij de eerste 10 resultaten in Google? Dan kan een goede omschrijving de CTR flink verhogen.
Net zoals dat voor titels het geval is (zie ook het blog “7 tips voor het schrijven van een pakkende titel“), kun je daarvoor de volgende tips gebruiken:
- sluit aan bij de zoekintentie van de gebruiker
- combineer de zoekopdracht met een belofte of mooi resultaat
- verwerk cijfers in je omschrijving
- gebruik triggers die ons brein prikkelen (problemen, niets willen missen, autoriteit, lijstjes, etc)
- hanteer bewezen schrijfformules (7 uiterst succesvolle tips voor het schrijven van meta descriptions)
- test met Google of Facebook Ads welke beschrijving beter werkt
Naast deze tips, kun je ook tekens zoals vinkjes e.d. gebruiken om meer op te vallen tussen alle andere resultaten. Veel websites gebruiken de vinkjes om hun USP’s (unique selling points) overzichtelijk weer te geven. Deze USP’s kunnen de gebruiker net dat zetje geven om op jouw website te klikken.
De meta description is, na de titel, het eerste wat mensen zien in Google. Besteed dus voldoende tijd aan het bedenken van een goede omschrijving. Het levert je meer bezoekers op je website op en mogelijk zelfs een hogere positie in Google.
Meta descriptions optimaliseren
Begrijp je het belang van goede meta beschrijvingen maar heb je onvoldoende tijd of kennis om deze zelf te optimaliseren? We nemen jou dit graag uit handen. Je kan ons team van tekstschrijvers en SEO experts inschakelen voor het schrijven van je SEO teksten of alleen voor het optimaliseren van je metatags. Interesse? Mail naar sales@saleswizard.nl of laat je gegevens achter via het formulier.
Vrijblijvende Scan van jouw meta descriptions?
Wil je weten welke SEO kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website met betere meta descriptions? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvang van ons een vrijblijvende en volledige SEO Scan!