Apple's IOS 14.5 is uit. Is dit het einde van Facebook ads? | Saleswizard
Facebook

Apple’s IOS 14.5 is uit. Is dit het einde van Facebook ads?

Apple’s IOS 14.5 is uit. Is dit het einde van Facebook ads

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Wat betekent Apple’s IOS 14.5 update voor jouw Facebook Ads?

Waarschijnlijk heb je al berichten voorbij zien komen als “Is dit het einde van Facebook adverteren?” of “Facebook adverteren is dood” en “Bereid je voor op de IOS 14 update!”.

Maar wat is er precies aan de hand?

In dit blog leg ik je uit:

  • wat de IOS 14 privacy update is;
  • waarom deze een impact heeft op het rendement van je Facebookadvertenties;
  • hoe je in 4 stappen het Facebook Pixel kunt aanpassen om succesvol te kunnen blijven adverteren.

Wat is de IOS 14.5 privacy update?

Op 26 april 2021 heeft Apple de IOS 14.5 update uitgebracht. Met IOS 14.5 introduceert Apple het App Tracking Transparantie (ATT) protocol. Dit stelt je in staat te bepalen welke apps jouw activiteiten in apps en websites van andere bedrijven mogen volgen. Facebook verwacht dat ongeveer 90% van de IOS gebruikers ervoor zullen kiezen niet gevolgd te willen worden.

Bij de installatie van IOS 14.5 word je gevraagd of apps (zoals Facebook) je tracking verzoeken mogen sturen. Zet je deze functie uit, dan kunnen apps je niet langer vragen of jij hun cookies accepteert. Standaard kunnen apps jouw internetgedrag dan niet langer volgen. Zet je deze functie aan, dan mogen apps nog wel vragen of je hun cookies accepteert, maar dan moet je dat nog steeds per app accepteren. Op je Iphone ziet dat er als volgt uit:

Facebook toestaan je activiteiten te tracken

Met de IOS 14.5 update kunnen Iphone-gebruikers dus tracking door alle apps, en dus ook Facebook, uitschakelen. All apps moeten voortaan vragen of ze je mogen volgen. Deze tracking zorgt ervoor dat bijvoorbeeld Facebook kan zien welke website je bezoekt en wat je doet op die website. Alleen op basis van deze tracking kan Facebook jou persoonlijke advertenties laten zien en dat is wat Facebookadvertenties juist zo effectief maakt.

De impact van cookieless adverteren op Facebook

Als Facebook niet langer het gedrag van gebruikers kan volgen, zijn dit de gevolgen op een rij:

  • Facebook kan gebruikers nog maar 7 dagen tracken (dat was 180 dagen!) dus retargeting mogelijkheden nemen af;
  • aangepaste en soortgelijke doelgroepen worden veel kleiner en dus minder effectief;
  • minder mogelijkheden om dynamische (shopping) advertenties te personaliseren;
  • doelgroepen zul je veel beter moeten instellen omdat Facebook minder goed kan leren wat een goede doelgroep is voor jouw advertentie;
  • campagnes gericht op conversies worden minder effectief omdat Facebook maximaal 7 dagen conversies kan meten (in plaats van 28 dagen).

Al met al zal het Facebook advertentie algoritme minder goed werken. Facebook krijgt minder data en is daardoor minder goed in staat de juiste advertentie aan de juiste gebruiker te tonen.

Gevolgen van de IOS 14 update op Facebook advertenties

Dankzij tracking kun je als adverteerder Facebook campagnes optimaliseren voor conversies (verkopen of leads), advertenties personaliseren op basis van gedrag en eigenschappen en kun je websitebezoekers retargeten. Retargeting is zo krachtig omdat een websitebezoeker zelden of nooit bij het eerste bezoek overgaat tot een transactie. Gemiddeld zijn daar zelfs 7 contactmomenten voor nodig. Door de IOS update 14.5 verdwijnt dus veel van de effectiviteit van Facebookadvertenties.

Zonder tracking ben je als adverteerder veel minder in staat Facebook advertenties te optimaliseren. Facebook zelf geeft aan dat het rendement op Facebook advertenties voor kleine adverteerders zomaar met 70% kan verminderen. Kost een conversie je nu 10 euro, dan kost diezelfde conversie je straks dus 33 euro. Dat kun je voorkomen als je direct actie onderneemt.

Er zijn namelijk wel stappen die je kunt ondernemen om de beperking als gevolg van de IOS 14 update zoveel mogelijk tegen te gaan.

In 4 stappen de gebeurtenisconfiguratie van je Facebook Pixel aanpassen

Als je de gegevens van gebruikers nog zoveel mogelijk wilt kunnen gebruiken voor het optimaliseren van je campagnes, moet je de volgende stappen doorlopen:

  1. Maak een Facebook Business Manager account
  2. Verifieer je domein in Facebook Business Manager
  3. Stel de Facebook Conversie API in
  4. Configureer maximaal 8 conversiegebeurtenissen voor tracking

Stap 1: Facebook Business Manager account maken

Heb je nog geen Facebook Business Manager (FBM)? Maak dan eerst je Facebook Business Manager en koppel je Facebookpagina en Facebookadvertentie account aan de Facebook Business Manager.

Stap 2: Verifieer je domein in je Facebook Business Manager

Om je domein te verifiëren log je in op het Facebook Business Manager account dat eigenaar is van het Facebookadvertentieaccount. Selecteer vervolgens bij ‘Merkveiligheid’ de optie ‘Domeinen’.

Domein verifiëren in Facebook Business Manager

Voeg je domein toe en verifieer je domein vervolgens door het plaatsen van een metatag of html bestand op je website of door een DNS TXT-record toe te voegen aan je domeinhosting. Zodra je deze stappen goed hebt doorlopen, wordt in het groen (of met een groen bolletje) vermeld dat je domein is geverifieerd.

Stap 3: Stel de Facebook Conversion API in

Naast de IOS 14.5 update beperken ook adblockers en browsers de tracking mogelijkheden van het Facebookpixel in toenemende mate. Het Facebookpixel zal dus steeds minder data via de browser (of apps) doorsturen, waardoor je advertenties steeds minder effectief worden.

De oplossing hiervoor is de Facebook Conversion API die gebeurtenissen rechtstreeks vanaf jouw server (in plaats van de browser van je klant) deelt met Facebook. De afbeelding hierna maakt dat duidelijk.

Facebookpixel conversion API

De conversion API zorgt ervoor dat je weer data verkrijgt die wordt geblockt door IOS 14.5, adblockers of door webbrowsers. Webgebeurtenissen stuur je niet via het facebookpixel (3rd party), maar via je eigen server (1st party) naar Facebook. Dit lost dus in één keer meerdere problemen op.

Conversion API instellen via partnerintegratie

De Conversion API is inmiddels voor de meest gebruikte platformen (WordPress, Magento, Woocommerce) beschikbaar en kan als volgt worden gekoppeld:

  1. Login op je bedrijfsmanager en ga naar gebeurtenisbeheer
  2. Ga naar het tabblad instellingen en kies ‘instellen via partnerintegratie’
  3. Selecteer je platform en doorloop de stappen:
    1. plugin downloaden en installeren
    2. plugin activeren en koppelen met Facebook
    3. verbinding verifiëren
    4. gebeurtenissen instellen en controleren

Is het niet mogelijk gebruik te maken van één van de beschikbare partnerintegraties, vraag dan jouw webdeveloper om de Conversion API handmatig te installeren.

Stap 4: configureer maximaal 8 conversiegebeurtenissen

Door de update van Apple kun je maximaal 8 conversiegebeurtenissen per webdomein instellen. Facebook advertenties kun je na de update alleen nog maar optimaliseren voor één van deze conversiegebeurtenissen. Je stelt ze als volgt in:

  1. login op je bedrijfsmanager;
  2. kies bij bedrijfstools (de 9 bolletjes onder het huisje) de optie gebeurtenisbeheer;
  3. selecteer het juiste pixel. Selecteer het tabblad “meting van verzamelde gebeurtenissen” en klik op de knop “webgebeurtenissen configureren”;
  4. selecteer nu het juiste domein en klik op gebeurtenissen beheren.
Gebeurtenisbeheer Facebook

Je kunt nu maximaal 8 gebeurtenissen instellen, die voor jou van belang zijn. Heb je een webshop, dan zijn dat bijvoorbeeld aankoop, toevoegen aan winkelwagentje, toevoegen aan wishlist en betaalproces starten. Stel vervolgens de prioriteit in (aankoop is belangrijker dan inhoud bekijken) en klik op verzenden.

Heb je een bedrijfswebsite, dan moet je mogelijk eerst aangepaste conversies maken zoals het invullen van een formulier of het bellen van een nummer. Dat doe je door eerst de gebeurtenis in te stellen en deze vervolgens te koppelen aan een aangepaste conversie. Daarna kun je deze conversie selecteren als één van de 8 gebeurtenissen die voor jouw campagnes van belang zijn.

Facebook en de IOS 14 update: niets doen is geen optie

Nu IOS 14.5 uitgebracht is, kun je flinke rendementsdalingen verwachten op je Facebookadvertenties. Tenminste, als je niets doet. Doorloop dus sowieso alle voorgaande stappen om gebruik te kunnen blijven maken van Facebook advertenties. En zelfs als je wel alle stappen hebt doorlopen, zul je bestaande campagnes en strategieën tegen het licht moeten houden. Je kunt minder op het algoritme vertrouwen en zult meer aandacht moeten besteden aan je doelgroep targeting.

Facebook advertenties blijven uiterst rendabel, maar het opzetten en managen is wel weer een stukje uitdagender geworden!

Hulp nodig bij jouw FB ads?

Wil je weten wat het effect is van de IOS 14 update op jouw Facebookadvertenties? Heb je hulp nodig bij het instellen van de conversie API of websitegebeurtenissen? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen!

ik wil hulp

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?