Facebook, Social Media

Ken jij de Facebook Event Setup Tool al?

Gebruik de Facebook Event setup tool om gebeurtenissen in te stellen

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Facebook Gebeurtenissen instellen met de Facebook Event Setup tool

Als je het Facebookpixel op je website hebt geïnstalleerd, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. Facebook biedt je allerhande statistische informatie, vergelijkbaar met Google analytics en misschien nog wel beter, maakt het je mogelijk website bezoekers te retargetten en gebeurtenissen te meten. Gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld het klikken op een link, invullen van een formulier of het doen van een bestelling. Voorheen was dat ook wel mogelijk, maar was het noodzakelijk allerlei code op je website te plaatsen. Met de Facebook Event Setup Tool is dat niet meer nodig en kan je zonder al teveel technische kennis zelf aan de slag.

In 3 eenvoudige stappen kan je al gebruikmaken van de Facebook event setup tool. Lees hieronder hoe.

Stap 1: Installeer het basis Facebook Pixel.

Het Facebookpixel is een stukje code dat je op je website plaatst. Het bevat een uniek ID en de koppeling naar jouw advertentieaccount. Zodra je de code op je website hebt geplaatst, kan Facebook data van en over bezoekers op je website verzamelen. Installeer dus eerst het Facebook basispixel.

  1. Open Facebook advertentiebeheer;
  2. Klik op het Menu in de linkerbovenhoek;
  3. Klik op Pixels.

Facebook Pixel Installeren

Hierna vraagt Facebook je om je Pixel een naam te geven (normaal gesproken je bedrijfsnaam) en je domeinnaam aan te geven. Klik je op doorgaan, dan wordt het pixel aangemaakt. Nu moet het Facebookpixel nog op je website geplaatst worden. Ook dat gaat tegenwoordig heel eenvoudig, omdat Facebook hier een ruime keuze biedt aan partners. Standaard krijg je de keuze uit WordPress, Google Tagmanager en Handmatig installeren. Wij geven de voorkeur aan het gebruik van Google Tagmanager. Voor het gebruik van Google Tagmanager raden we je aan ons blog Google Tagmanager Tutorial voor beginners te lezen. Je kan de pixelcode natuurlijk ook aan support@saleswizard.nl sturen. Dan regelen wij dat voor je!

Stap 2: Controleer of je Facebookpixel goed is geïnstalleerd

Als het basis Facebookpixel goed is geïnstalleerd, kan je dat controleren door opnieuw via Facebook advertentiebeheer naar je pixel te gaan. Bovenin zie je dan bij de status staan [actief] en wordt een groen balletje getoond.

Eventueel kan je ook gebruikmaken van de Facebook Pixel Helper. Deze extensie kan je aan je browser toevoegen. Met de Facebook Pixel Helper kan je de goede werking van je pixel controleren en aan troubleshooting doen. Zeker bij het instellen van van gebeurtenissen, is het een handige hulp.

Facebook Pixel Helper

Stap 3: Facebook Gebeurtenissen instellen met de Facebook Event Setup Tool

Werkt het Facebookpixel eenmaal goed, dan kan de magie beginnen. Ga opnieuw naar je Facebookpixel en je ziet nu aan de linkerzijde het menu met de opties [Overzicht], [Gebeurtenissen testen], [Diagnostische gegevens] en [Instellingen]. Met deze laatste optie open je de Facebook Event Setup Tool. Als eerste krijg je de keuze de code handmatig te installeren of de setup tool te gebruiken. Je kiest voor de setup tool. Daarna voeg je jouw website toe en open je de website via de blauwe knop. Vervolgens zie je op de voorgrond van je website de setup tool in beeld. Je kan nu beginnen met het instellen van gebeurtenissen.

Gebeurtenissen instellen stap 1

Facebook Gebeurtenissen instellen stap 2

Facebook Gebeurtenissen instellen stap 3

Type Facebook gebeurtenissen

Via de tool kan je nu kiezen voor het bijhouden van het klikken op een knop of link of het bezoeken van een URL van je website. Selecteer de pagina waarop je een gebeurtenis wilt bijhouden en kies voor [nieuwe knop]. De Facebook tool markeert nu alle knoppen die je kunt selecteren. Selecteer de knop waarvan je de gebeurtenis wilt bijhouden. Vervolgens moet je het type Facebookgebeurtenis kiezen. Je kan kiezen uit de volgende standaard Facebook gebeurtenissen:

  1. Zoeken
  2. Inhoud bekijken
  3. Abonneren
  4. Lead
  5. Proefperiode starten
  6. Contact
  7. Locatie zoeken
  8. Planning
  9. Sollicitatie verzenden
  10. Product aanpassen
  11. Doneren
  12. Toevoegen aan winkelwagen
  13. Toevoegen aan verlanglijstje
  14. Betaalproces starten
  15. Betaalgegevens toevoegen
  16. Aankoop
  17. Voltooide registratie

Klik daarna op bevestigen, vervolgens op configuratie voltooien en je hebt je eerste Facebook gebeurtenis ingesteld.

Wat is het nut van gebeurtenissen beheer in Facebook?

Zodra je het Facebookpixel goed hebt ingesteld en gebeurtenissen kunt beheren, komen drie zeer waardevolle instrumenten tot je beschikking. Dat zijn:

  1. aangepaste conversies;
  2. aangepaste doelgroepen;
  3. koppeling van je pixel aan je productcatalogus.

1. Aangepaste conversies instellen

Aangepaste conversies zijn gebeurtenissen zoals een aankoop in je website of het aanvragen van meer informatie via een contactformulier. Zodra je een aangepaste conversie hebt ingesteld, kan je gebruikmaken van de Facebook’s Campagnedoelstelling: Optimaliseren voor Conversies. Met behulp van deze doelstelling optimaliseert Facebook jouw campagne automatisch zodanig dat je meer conversies behaalt. Facebook laat dan op het juiste moment je beste advertentie zien aan mensen die het meest geneigd zijn te converteren.

2. Aangepaste doelgroepen aanmaken

Met het Facebookpixel kan je aangepaste doelgroepen maken die zijn gebaseerd op het gedrag van deze bezoekers op je website. Deze doelgroepen kunnen mensen zijn die een bepaalde pagina van je website hebben bezocht (bijvoorbeeld ‘Tarieven’, ‘Contact’ of ‘Over ons’. Of mensen die een bepaalde handeling hebben uitgevoerd zoals het toevoegen van een product aan de winkelwagen, het opstarten van het betaalproces, etc.

Aangepaste Doelgroep instellen

Aangepaste doelgroepen gebaseerd op gebeurtenissen

Als je deze aangepaste doelgroepen eenmaal hebt aangemaakt, kan je ze selecteren voor een conversiecampagne. Mensen die een product in de winkelwagen hebben gedaan maar niet hebben afgerekend, kan je daarna opnieuw en heel gericht benaderen met een advertentie. Bijvoorbeeld met een kortingscoupon om het laatste zetje te geven. Soms is het meerdere malen zien van je aanbod al voldoende. Aangepaste doelgroepen vormen de basis van elke succesvolle Facebook Campagne.

Verkopen uit catalogus

3. Combineer pixeldata met je Facebook Catalogus

Als je producten via je website verkoopt, kan je de pixeldata gebruiken om:

  • producten uit je website automatisch te koppelen aan je pixel en je Facebookcatalogus;
  • verkopen uit catalogus te optimaliseren voor conversies;
  • dynamische productadvertenties te tonen aan de hand van het bezoekersgedrag op je website.

Een Facebookcatalogus is de lijst met producten uit je website waarmee je wilt adverteren. Deze kan je handmatig toevoegen, koppelen via jouw shopping CMS of via het Facebookpixel. Deze laatste manier heeft als voordeel dat alle informatie zoals prijs en beschikbaarheid automatisch wordt gesynchroniseerd. Wel moet je webshop zijn voorzien van microdata.

Is je productcatalogus eenmaal gekoppeld aan je pixel, dan kan je campagnedoelstelling ‘Verkopen uit catalogus optimaliseren voor conversies’ gebruiken. Met de pixeldata kan Facebook jouw advertenties laten zien aan mensen die het meest waarschijnlijk zullen overgaan tot een aankoop.

Nog mooier wordt het met dynamische productadvertenties. Kies je voor deze optie, dan stelt Facebook de advertentie automatisch samen aan de hand van het gedrag en de interesses van de bezoeker.

Start met het beheren van Facebook gebeurtenissen

Het Facebookpixel en de gebeurtenissen die je kunt bijhouden op je website, stellen je in staat zeer effectieve advertentiecampagnes te bouwen. Waar een advertentie gericht op bereik, merkbekendheid of verkeer naar je website alleen zelden leidt tot het gewenste resultaat, lukt dat je met behulp van het Facebookpixel wel. De Facebook event setup tool helpt je op eenvoudige wijze belangrijke gebeurtenissen vast te leggen. Daarmee kan je aangepaste doelgroepen op gaan bouwen die je kunt gebruiken voor uiterst krachtige retargetting advertenties. Start daarom vandaag nog met het beheren van Facebook gebeurtenissen. De Facebook event setup tool is daarvoor onmisbaar.

Vrijblijvende Facebook Advertentie Check

Wil je weten welke kansen jij nu laat liggen op het gebied van Facebook Adverteren? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvende en volledige Facebook Advertentie Scan.

ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
    Content Marketing, SEO
    Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2025]