Adverteren op Youtube: een stap-voor-stap handleiding
Video Marketing

Adverteren op Youtube: de stap-voor-stap uitleg

Adverteren op youtube

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

In 6 stappen starten met adverteren op Youtube

Zie je op Youtube advertenties van je concurrenten voorbijkomen? Of vraag jij je af hoe je op Youtube kunt adverteren?

Je bevindt je in goed gezelschap. Ruim 52% van de bedrijven overweegt dit jaar nog te starten met adverteren op Youtube. Mede dankzij de vernieuwingen die Youtube heeft doorgevoerd voor adverteerders, is adverteren dan ook veel aantrekkelijker geworden.

In dit blog leg ik je uit hoe je advertenties kunt plaatsen op Youtube en wat de nieuwste mogelijkheden zijn om te adverteren.

  1. Koppel je Youtube account aan je Google Ads account
  2. Kies je campagnedoelstelling
  3. Selecteer het juiste advertentieformat
  4. Gebruik de goede campagne instellingen
  5. Creëer een doelgroep voor jouw advertentie
  6. Plaats je eerste youtube advertentie
Youtube account koppelen

Stap 1: Youtubekanaal koppelen aan je Google Ads account

Om te starten met adverteren op Youtube, moet je beschikken over een:

  1. Google Ads account
  2. Youtubekanaal

Heb je nog geen Youtubekanaal, maak dat dan eerst aan (Lees op het blog “Hoe maak je een Youtubekanaal?” hoe dat moet). Log vervolgens in op je Google ads account en klik op de sleutel rechts bovenin je scherm. Ga naar [instellen] en klik op gekoppelde accounts. Scroll naar beneden totdat je Youtube ziet en klik op details. Zoek vervolgens jouw Youtube account en klik op [Koppelen].

Je kunt meerdere Youtube kanalen koppelen aan je Google Ads account. Als je eigenaar bent, wordt het kanaal direct toegevoegd. Als je geen eigenaar bent, wordt een bericht verstuurd naar de eigenaar van het account. De eigenaar kan het verzoek vervolgens goedkeuren.

Doelstellingen Youtube Campagne

Stap 2: Youtube campagne aanmaken, kies je doelstelling

Nu jouw Youtube Kanaal is gekoppeld, kan je jouw eerste youtube advertentiecampagne aanmaken. Klik op campagne maken en kies het juiste doel voor je campagne. Deze doelen zijn gelijk aan de fasen van de customer journey:

  1. Awareness => Merkbekendheid
  2. Consideration => Product- en merkoverweging of website verkeer
  3. Purchase => Sales of Leads

Alhoewel iedereen uiteindelijk vooral meer sales of leads wil, blijken campagnes die deze drie fasen goed combineren meer rendement op te leveren. Kies dus niet te snel voor een campagne gericht op sales, maar bouw je merkbekendheid en merkoverweging eerst goed op.

Stap 3: Selecteer het juiste advertentieformat

Het nieuwe Youtube adverteren biedt je veel nieuwe mogelijkheden. Zoveel dat ik ze hierna voor je toelicht.

Bumperadvertenties

Bumperadvertenties zijn video’s van maximaal zes seconden. Bumper Ads worden vertoond voor, tijdens of na het bekijken van een youtube video (InStream) en kunnen niet worden overgeslagen.

Bumpervideo’s zijn vooral geschikt voor het opbouwen van naamsbekendheid en verkrijgen van bereik. Bumpervideo’s hebben over het algemeen de laagste kosten per duizend bereikte mensen (CPM, Cost per mille). De meeste weergaven worden verkregen via de mobiele telefoon.

Bumper Ad maken: een ABCD’tje?

Waarschijnlijk denk je “Zes seconden? Dat is veel te kort!”. Dat dacht ik ook in eerste instantie, totdat ik deze voorbeelden zag.

Ongemerkt heb ik op Youtube ook al veel Bumper Ads gezien. Net als 92% van de Youtube gebruikers, vind ik deze advertenties niet vervelend en soms zelfs leuk. Google geeft aan dat succesvolle Bumper Ads bestaan uit 4 essentiële elementen:

  • Attract: Trek onmiddellijk de Aandacht met de juiste beelden en geluid
  • Brand: Verwerk je Merk en Logo op een herkenbare manier
  • Connect: Gebruik herkenbare problemen of behoeften
  • Direct: Gebruik een Call-to-Action

In dit blog van Google worden deze elementen uitgebreider toegelicht en lees je hoe je volgens deze theorie effectieve Bumper Ads maakt.

Instream videoadvertenties of TrueView ads

Instream of TrueView ads zijn Instream ads en geschikt voor alle advertentielengten die wel kunnen worden overgeslagen (na 5 seconden). Trueview Ads zijn succesvoller als je ze gebruikt in combinatie met Bumper Ads. Een kwestie van herkenning dus.

Er zijn 3 soorten TrueView ads:

  1. TrueView voor bereik
  2. TrueView discovery
  3. TrueView action

TrueView Instream advertenties voor bereik kunnen op twee manieren worden ingezet. Op basis van CPM (Cost per Mille) of CPV (Cost per view). Bij CPV worden alleen kosten berekend als een video langer dan 30 seconden wordt bekeken.

TrueView Discovery Ads zijn advertenties die op de homepagina, categoriepagina of een pagina met zoekresultaten van Youtube worden vertoond. De advertenties kunnen op basis van CPV worden ingesteld waarbij kosten worden berekend als kijkers klikken om de advertenties te bekijken.

TrueView Action advertenties zijn video’s met een Call-to-action (CTA) waarbij kijkers direct kunnen overgaan tot een aankoop of informatieaanvraag. Deze advertenties kunnen worden ingeschakeld op basis van de biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ of ‘doel CPA (Cost per Acquisition)’.

Ik kan het me best voorstellen dat je nu duizelt, maar uiteindelijk is het redelijk eenvoudig. Zeker als je onderstaand overzicht gebruikt voor de selectie van het juiste advertentieformaat.

Advertentie formats in youtube

Stap 4: Youtube Campagne instellingen

Nadat het juiste doel en advertentietype hebt geselecteerd, is het tijd om je campagne verder in te richten. Achtereenvolgens wordt je gevraagd om de volgende 17 punten verder in te vullen:

  1. de naam van de campagne;
  2. de biedstrategie
  3. het budget
  4. de netwerken waarin je wilt adverteren
  5. de talen
  6. de locaties
  7. uitgesloten content
  8. typen en labels
  9. selectieve optimalisatie
  10. apparaten
  11. frequentie limieten
  12. advertentieplanning
  13. demografische kenmerken
  14. doelgroepen
  15. zoekwoorden
  16. onderwerpen
  17. plaatsingen

Hoe beter je jouw doelgroep weet te definiëren met deze criteria, hoe succesvoller de Youtube advertentiecampagne. Tijdens het invullen is rechtsboven een teller zichtbaar die aangeeft hoeveel vertoningen mogelijk zijn. De meeste punten spreken voor zich, maar het kiezen van de juiste doelgroep is zo belangrijk dat ik het hierna apart behandel.

Doelgroepen selecteren voor Youtube

Stap 4: Selecteer de juiste doelgroep voor jouw Youtube advertentie

Privacy is natuurlijk wel een dingetje tegenwoordig, maar als adverteerder is het smullen geblazen.

Je kan doelgroepen selecteren op basis van:

  • interesses en gewoontes (affiniteitsdoelgroepen)
  • waar ze actief naar zoeken of plannen voor maken (in-market doelgroepen)
  • verkeer op je website (websitebezoekers of soortgelijke doelgroepen)
  • doelgroepcombinaties van 1, 2 en 3.

Doelgroepcombinaties zijn natuurlijk uitermate geschikt voor TrueView advertenties. Zo kunnen wij bijvoorbeeld een doelgroep samenstellen van bezoekers die én de website van Saleswizard hebben bezocht én binnenkort van plan zijn een marketingbureau in te schakelen. Zie je de mogelijkheden? Welke doelgroepen kan jij samenstellen op basis van deze mogelijkheden?

Youtube advertentie maken

Stap 6: Jouw Youtube advertentie maken

Nadat je de campagnedoelstelling, het advertentieformat en de juiste doelgroep hebt gekozen, is het tijd voor de advertentie zelf.

Zoek op Youtube de Video die je wilt promoten. Kopieer de URL en plak deze in de advertentie. Geef de URL van de landingspagina op je website in en schrijf een CTA en koptekst voor je advertentie.

Klik vervolgens op [Campagne Maken] en je eerste Youtube Advertentie staat klaar. Het duurt nu ongeveer 24 uur en daarna zijn de eerste statistieken beschikbaar. Hoeveel mensen heb je bereikt? Hoeveel kliks waren er naar je website? En hoeveel conversies heb je weten te boeken? Alles is meetbaar en online inzichtelijk.

Hulp nodig bij het adverteren op Youtube?

Wil je ook zichtbaar zijn op Youtube met jouw bedrijf? Wil je meer mensen bereiken of de bekendheid verhogen? Of wil je de kracht van Youtube gebruiken voor leads of aankopen op je website? Het kan allemaal, zolang je maar weet hoe.

Wij helpen je er graag bij! Laat ons weten hoe we contact met je kunnen opnemen of bel direct naar 088-7709999. Zien we binnenkort ook jouw bedrijf voorbij komen op Youtube?

Hulp bij adverteren op Youtube?

Wil je gebruikmaken van de nieuwe advertentiemogelijkheden op Youtube? Laat ons je helpen met adverteren op Youtube!

Help mij met adverteren

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?