Wat is zoekintentie? Handleiding met duidelijke voorbeelden
SEO, Zoekmachine Marketing

Wat is zoekintentie? Complete handleiding met voorbeelden

Wat is zoekintentie?

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
6 april, 2024

Zoekintentie: de basis van je SEO strategie

Als je pagina’s niet ranken ligt het echt niet aan een linkje of woordje meer of minder. Grote kans dat je gewoon niet voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker.

Zoekintentie is het grote waarom van de zoekopdracht in Google. Als je beter begrijpt waarom een zoekopdracht wordt ingetypt, weet je ook beter welke content op je website daarbij hoort.

Vergeet daarom even wat je hebt gelezen over SEO, doe een stapje terug en vraag jezelf af: wat is de zoekintentie nu eigenlijk? En hoe kan ik mijn content aanpassen om beter aan de sluiten bij de zoekintentie? Hierna vertel ik hoe je dat kan doen, maar eerst een uitleg over zoekintentie.

Wat is zoekintentie?

Zoekintentie (of user intent) is het waarom van een zoekopdracht. Als content optimaal aansluit bij de zoekintentie, hoef je meestal niet verder te zoeken. Google plaatst content die het beste aansluit bij de zoekintentie, hoger in het zoekresultaat.

Zoek je naar handschoenen dan toont Google webshops met handschoenen. Wil je weten wat de hoofdstad is van Peru, dan laat Google Wikipedia als eerste zien. Wil je de afstand van de aarde tot de maan weten, dan geeft Google je het antwoord. En zoek je naar bouwbedrijf, dan geeft Google een overzicht van Google Maps en bouwbedrijven in de buurt. Google begrijpt dus prima wat we zoeken en wat onze zoekintentie is.

Als Google marktleider wil blijven als zoekmachine, moet het als beste voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker. Alle verbeteringen van de zoekmachine, en dus ook alle Google updates, zijn hierop gericht. Eigenlijk vormt dit ook gewoon de basis van Google zoals je ook kunt lezen in de missie van Google:

Missie van Google

Hoe begrijpt Google wat we zoeken?

Vroeger maakte Google vooral gebruik van woorddichtheid, zoekwoorden, metabeschrijving en links. Woordjes tellen dus. Door het gebruik van kunstmatige intelligentie zoals Rankbrain, Bert en het meeste recente Smith, begrijpt de Google het waarom van een zoekopdracht beter en weet ook welke content een persoon daarbij verwacht. De belangrijkste SEO trend is dan ook dat Google steeds beter in staat is tekst te lezen en te begrijpen. Daardoor snapt het de zoekopdracht beter en weet het ook beter de juiste informatie te matchen aan de zoekintentie.

Waarom is de zoekintentie zo belangrijk voor SEO?

Als je voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker, geef je precies de juiste informatie waar ze naar op zoek zijn op bovendien een manier die ze als prettig ervaren. Heb je bijvoorbeeld wel de juiste informatie op je website, maar laadt je website heel erg traag dan is dat natuurlijk niet zo prettig. Check hiervoor ook het artikel “Technische SEO Audit”. Is je website snel, maar sluit de informatie weer niet aan bij de vraag van de gebruiker, dan sluit je ook niet aan bij de zoekintentie.

Als je vandaag succesvol wil zijn in SEO, dan moet zoekintentie de basis vormen van alle content op je website. Links en andere SEO factoren zijn nog steeds belangrijk, maar als jouw content niet aansluit bij de zoekintentie, dan kan je het wel zo’n beetje vergeten op nummer 1 te ranken.

Maar welke zoekintenties zijn er eigenlijk? En welk type content past dan bij welke zoekintentie?

4 soorten zoekintentie

Welke soorten zoekintenties zijn er?

Er zijn 4 verschillende soorten zoekintenties:

      1. informerend
      2. navigerend
      3. commercieel
      4. transactioneel

De voorgaande infographic maakt duidelijk hoe we met Saleswizard met content inspelen uitgaande van deze 4 soorten zoekintenties. Hierna leg ik wat uitgebreider uit wat de verschillende zoekintenties zijn en hoe je daar op kan inspelen.

1. De informerende zoekintentie

Bij de informerende zoekintentie is de gebruiker op zoek naar informatie. Voorbeelden zijn “hoe maak ik een instagram bedrijfsprofiel?” of “hoe maak ik een een Linkedin bedrijfspagina”.

2. De navigerende zoekintentie

De navigerende zoekintentie heeft als bedoeling om bedrijven of diensten in de buurt of in een bepaalde plaats te vinden. Bijvoorbeeld “Internet marketing Arnhem”, “adres Saleswizard” of ‘kachels online” als je online kachel webshops zoekt.

Er is inmiddels een duidelijk onderscheid tussen diensten en producten. Diensten (loodgieter, timmerman, schoonheidsspecialist, etc) zoekt men vaak lokaal. Producten (kraan, deur, gezichtscrème, etc) daarentegen vooral online. Of lokaal als naar het soort winkel wordt gezocht dat deze producten verkoopt, bijvoorbeeld “Fietsenwinkel Arnhem”.

3. De commerciële zoekintentie

De commerciële zoekintentie omvat zoekopdrachten die de gebruiker intypt om een betere beslissing te kunnen nemen. Bijvoorbeeld  “beste hardloopschoenen” of “goedkoopste kachels”. En vooral zoekopdrachten die vlak voor de aankoop worden gedaan zoals reviews + de naam van het bedrijf (of naam van het product).

4. De transactionele zoekintentie

Bij de transactionele zoekintentie is de gebruiker zover in de customer journey dat hij of zij op het punt staan een aankoop te doen. Bijvoorbeeld “seo teksten laten schrijven”, “links kopen” of “kraan online bestellen”.

Vaak gebruikte woorden per zoekintentie

Hoe herken je het soort zoekintentie?

Het soort zoekintentie blijkt meestal wel uit de woorden die worden gebruikt in de zoekopdracht. En dan in combinatie met je belangrijkste zoekterm. Stel je wilt een aanbouw aan je huis en je woont in Arnhem. Dan kan de zoekintentie met de volgende zoekopdrachten worden vastgesteld:

Informerend:

  • wat kost een aanbouw
  • hoe maak je een aanbouw
  • aanbouw huis

Navigerend:

  • bouwbedrijf arnhem
  • aannemer arnhem
  • bouwbedrijven in arnhem

Commercieel:

  • reviews {naam bouwbedrijf}

Transactioneel:

  • offerte aanbouw
  • aannemer gezocht
Zoekintentie versus zoekvolume

Zoekintentie versus zoekvolume en prijs per klik

Zoekopdrachten met als zoekintentie ‘informerend’ hebben een hoog volume en kosten niet zo veel als je daarop adverteert in Google . De conversie (informatie aanvragen, kopen, etc) is echter relatief laag. De gebruiker zit namelijk nog in de zogenaamde awareness fase van de customer journey. Deze persoon is nog slechts aan het oriënteren.

Navigerende en transactionele zoekopdrachten kennen een veel lager zoekvolume maar een veel hogere klikprijs in Google ads. De conversie is flink hoger dan bij informerende zoekopdrachten. In de grafiek hiervoor wordt dat weergegeven.

Als we voortborduren op het voorbeeld van het bouwbedrijf in Arnhem en dit bedrijf zou willen adverteren in Google Ads, dan gelden de volgende cijfers (deze cijfers zijn geen geheim, je kan ze zelf opzoeken in de zoekwoorden hulpplanner):

Zoekintentie versus kostprijs per klik

Adverteren op informerende zoekopdrachten lijkt goedkoper, maar is dat niet

Op het eerste gezicht lijkt adverteren op de informerende zoekopdrachten aantrekkelijker. De kliks zijn talrijker en de cost per click (CPC) goedkoper, toch? Klopt, maar de conversie is veel lager dan zoekopdrachten met navigerende of transactionele zoekintentie (respectievelijk 0,27%, 8% en 20%). Laten we het doorrekenen, dan wordt het snel duidelijk:

Adverteren op “aanbouw huis”

Kosten: Zoekvolume (4400) x Click Trough ratio (15%) x CPC (0,91 euro) = € 600,60

Leads: Zoekvolume (4400) x Click Trough ratio (15%)  x Conversie 0,27% = 1,78

Cost per lead: Kosten (€ 600,60) / Leads (1,78 ) = € 337,41

Adverteren op “Bouwbedrijf Arnhem” 

Kosten: Zoekvolume (320) x Click Trough ratio (15%) x CPC (1,70 euro) = € 81,60

Leads: Zoekvolume (320) x Click Trough ratio (15%)  x Conversie 8% = 3,84

Cost per lead: Kosten (€ 81,60) / Leads (3,84) = € 21,25

Adverteren op “offerte aanbouw” 

Kosten: Zoekvolume (50) x Click Trough ratio (15%) x CPC (3,43 euro) = € 25,72

Leads: Zoekvolume (50) x Click Trough ratio (15%)  x Conversie 20% = 1,5

Cost per lead: Kosten (€ 25,72) / Leads (1,5) = € 17,15

Ondanks de lagere CPC’s is een campagne gericht op informerende zoekopdrachten, dus veel minder rendabel dan campagnes gericht op navigerende of transactionele zoekopdrachten. Moet je daarom de informerende zoekopdrachten helemaal negeren? Nee, maar daar kom ik later nog op terug.

Zoekintentie en de customer journey

Zoekintentie en de customer journey

Alhoewel het in de meeste gevallen dus niet rendabel is om te adverteren op zoekopdrachten met informerende zoekintentie, geldt dat niet voor SEO. SEO is namelijk uitermate geschikt om je bedrijf helemaal aan het begin van de customer journey in beeld te krijgen bij je potentiële klant. Door uitgebreid je doelgroep te informeren over je producten en diensten, kom je eerder in beeld bij de doelgroep en het levert je ook meer website bezoekers op. Mogelijk is de conversie niet zo hoog, maar er zijn veel mogelijkheden om de websitebezoeker alsnog tot conversie te bewegen.

Hetzelfde geldt voor categoriepagina’s van een webshop en plaatspagina’s voor een lokaal bedrijf voor zoekopdrachten met een navigerende intentie. Misschien dat het gezien de concurrentie moeilijk is hoog te ranken op een hoofdcategorie zoals “fietsen”. Maar het is al eenvoudiger om te ranken op “zwarte kinderfietsen jongens”. Datzelfde geldt voor lokale bedrijven. Het is moeilijk om te landelijk hoog te ranken op “loodgieter” maar het wordt al eenvoudiger om te ranken op “loodgieter Arnhem”. Ook voor navigerende zoekopdrachten levert SEO veel rendement op.

Remarketing stelt je vervolgens in staat om gerichte advertenties te laten zien aan alle personen die je website in eerdere fases hebben bezocht en ‘transactioneel zoeken‘. Advertentiekliks zijn vaak goedkoper bij advertenties gericht op personen die je website eerder hebben bezocht. Meestal is de conversie ook hoger, want jouw bedrijf is al eerder bij de doelgroep in beeld geweest.

Met de juiste content beter inspelen op zoekintenties

De Google zoekresultaten zijn een uitstekende bron van informatie om de verwachte content bij zoekopdrachten vast te kunnen stellen. Zoek naar “Waarvoor gebruik je een klauwhamer” en  de zoekresultaten bevatten vooral foto’s en blogs met informatie. Zoek je naar “beste klauwhamers” dan zie je vooral websites met lijstjes. Zoek je naar “klauwhamers” zie je vooral categoriepagina’s  van webshops. Zoek je naar en ” klauwhamer kopen” dan zie je zowel winkels in de buurt als webshops. Dit zijn respectievelijk informerende, commerciële, navigerende en transactionele zoekopdrachten.

Probeer je met een informatief blog hoog te ranken op “klauwhamer kopen” dan lukt dat niet. Probeer je met een productpagina hoog te ranken op “Wat is een klauwhamer” dan lukt dat ook niet. Wil je tijdens de hele customer journey in beeld blijven bij de potentiële klant en hoog ranken, dan zul je dus per zoekintentie moeten investeren in:

  • informatieve blogs;
  • gebruiksvriendelijke en goed gestructureerde categoriepagina’s;
  • reviews en beoordelingen;
  • duidelijke productpagina’s en met snelle check-out.

Maar hoe kom je er achter wat mensen verwachten als ze iets zoeken in Google? Met de volgende 3 manieren, kom je een heel eind.

3 manieren om beter aan te sluiten bij de zoekintentie

De beste bron om te achterhalen wat mensen precies zoeken is het zoekresultaat zelf in Google. Google de zoekterm waarop je wilt ranken en de volgende zoekresultaten geven je alle inzichten die je nodig hebt.

1. Rich Snippets

Steeds vaker zie je rich snippets verschijnen in Google. Rich snippets zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van de betreffende pagina. Voorbeelden zijn samenvattingen en FAQ’s (mensen vragen ook…). Zie de afbeelding hierna van het zoekresultaat “search intent”. Getoond wordt een samenvatting met daaronder verschillende vragen die mensen stellen zoals “How do I optimize for Search intent?”. De vraag stellen is hem beantwoorden: probeer met je content antwoord te geven op vragen die mensen stellen in jouw branche.

2. Google suggesties

Google suggesties bestaan al sinds 2008 en helpen je met het vinden van de juiste content, zonder dat je altijd veel moeite hoeft te doen. Google genereert deze suggesties terwijl je typt en baseert de suggesties op basis van (jouw) historisch zoekgedrag. Ook deze suggesties vormen daarom een perfecte bron van informatie.

3. De eerst 3 zoekresultaten in Google

Als zoekintentie de belangrijkste ranking factor is, mag je aannemen dat de eerste drie resultaten in Google dan ook het beste aansluiten bij deze zoekintentie. Als je deze analyseert weet je welke content wordt verwacht. Afbeeldingen, video, producten, lijstes, stappenplannen, etc. Maar ook op welke zoekwoorden de pagina nog meer rankt (en je dus in je content kan verwerken).

Als je bijvoorbeeld zoekt op “search intent” dan wordt Ahrefs met het blog “What is search intent” als eerste getoond. Hetzelfde blog rankt met nog eens 216! andere zoektermen in Google. Deze zoektermen geven je ruim voldoende input om te achterhalen wat mensen zoeken en wat de zoekintentie is.

Snippets en search intent

Zoekwoorden analyse opnieuw uitgevonden

Een beter begrip van zoekintentie, helpt je enorm bij het uitvoeren van de zoekwoorden analyse. Door alle gevonden zoekwoorden eerst te ordenen op zoekintentie en daarna pas op clusters van soortgelijke zoektermen, krijgt je contentstrategie snel meer vorm. Zo zijn er clusters van woorden meer geschikt voor een blog, zijn andere woorden weer geschikt voor een categoriepagina en andere weer voor een product of servicepagina. Al naar gelang de zoekintentie.

Wil je hier hulp bij, laat het me weten door contact te zoeken via het formulier op deze pagina!

Zoekintentie gebruiken om je SEO te verbeteren

Wil je weten welke SEO- kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website met informerende, navigerende of transactionele zoekopdrachten? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons vrijblijvend advies.

ik wil advies

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?