Storytelling eenvoudig uitgelegd

Heb jij wel eens gehoord van ‘storytelling’? Dit begrip is de laatste jaren een ware trend geworden op het gebied van marketing. Het zogenaamde ‘corporate storytelling’ is een manier om het imago van je bedrijf persoonlijker te maken en daarmee vertrouwen te wekken bij de klant. De hoogste tijd dus om uit te zoeken wat storytelling precies is en hoe je dit inzet voor jouw bedrijf! In dit blog onthul ik de geheimen achter goede storytelling.

Wat is storytelling?

Storytelling is precies wat de naam suggereert: je vertelt een verhaal. Door middel van ‘corporate storytelling’ vertel je aan potentiële klanten het verhaal van jouw bedrijf. Zo bind je je klanten op een emotioneel niveau aan jouw merk. Klanten kiezen nou eenmaal graag voor bedrijven die ze sympathiek vinden. Deze bedrijven hebben de gunfactor. In dit blog lees je hoe je mensen verbindt aan jouw verhaal, en dus aan jouw bedrijf!

Achterhaal je merkverhaal

Een merkverhaal is een korte tekst waarin je vertelt wie jij bent en wat je doet. Het is een verhaal dat gaat over de missie, visie, de oprichting en het ‘waarom’ van jouw merk. Je gebruikt een merkverhaal om potentiële klanten aan je te binden. Het geeft je de mogelijkheid om de kern van je bedrijf helder aan je klanten te communiceren.

Waarom storytelling inzetten voor jouw bedrijf?

De laatste jaren zijn bedrijven steeds vaker negatief in het nieuws gekomen, waardoor veel mensen wantrouwiger zijn geworden tegenover bedrijven. Ze doen liever zaken met organisaties waar ze zich in herkennen, en binden zich dus graag aan een bedrijf met een duidelijke persoonlijkheid. Goede storytelling over je merk levert jou meer bereik, meer klanten en dus meer winst op! En nu denk je misschien: ‘maar ik ben kapper, hovenier of schilder, voor mij gaat storytelling niet werken’. Echter heeft iedereen een goed verhaal, jij dus ook.

Storytelling voorbeeld-Tony Chocolonely

Samen maken we chocolade 100% slaafvrij

Een voorbeeld van prachtige corporate storytelling is die van Tony Chocolonely. Dit merkt heeft veel klanten aan zich weten te binden met hun inspirerende verhaal. Ze staan vooral bekend om hun missie: ‘samen maken we chocolade 100% slaafvrij’. Wanneer je de naam van het bedrijf hoort dan associeer je dit meteen met hun verhaal. Zonder het verhaal zou Tony Chocolonely volledig kansloos zijn geweest, maar omdat ze tot de verbeelding van zoveel mensen weten te spreken zijn ze zo ontzettend populair.

Echt Hema

Een voorbeeld van een bedrijf met een hoge gunfactor is de Hema. Er zijn zelfs Hema filialen in het buitenland te vinden! Deze winkel sluit naadloos aan bij de Nederlandse cultuur: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ook de rookworsten en de tompoucen zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Deze producten worden gebruikt als ware iconen, je ziet de Hema rookworsten zelfs op t-shirts, tassen en als opblaasbaar figuur voor in het zwembad!

Hoe gebruik ik storytelling als marketingtool?

Door het volgen van onderstaand stappenplan zet je eenvoudig en snel je merknaam op de kaart. Door het beantwoorden van een aantal vragen kom je erachter wat jouw merkverhaal is. Dat is het verhaal wat jij wilt vertellen aan je klanten!

Stap 1: Waar sta ik voor?

Begin met het benoemen van ‘het waarom’ van jouw verhaal. Wat maakt jou uniek en waarmee onderscheid je je van de concurrent? Dat kunnen kleine dingen zijn. Stel je eens voor dat je een schilder wilt inhuren om je huis te schilderen. Beide schilders maken een sympathieke indruk, hanteren een scherpe prijs, kunnen snel bij je langskomen en hebben ruime ervaring in hun vakgebied. Welke schilder kies je? 10 van de 10 keren kies je voor degene die het merkverhaal vertelt dat jou aanspreekt. Wanneer milieu voor jou belangrijk is, dan kies je waarschijnlijk de schilder die werkt met natuurvriendelijke producten. Ben je meer een mensenmens? Dan kies jij misschien de ondernemer die een kans biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Als je het waarom beantwoord, kom je erachter waar jouw bedrijf voor staat. Beantwoord hiervoor de volgende vragen:

  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • Wat is voor mij belangrijk?
  • Wat maakt mij uniek?

Zet de antwoorden van deze vragen eens op papier en voilà: de ‘waarom’ van jouw bedrijf is beantwoord!

Stap 2: Waar komt mijn bedrijf vandaan?

Waar komt je bedrijf vandaan? Waarom ben je met je bedrijf gestart? Of wat was de situatie waaruit je bedrijf is ontstaan? Je klanten willen graag informatie over de geschiedenis van je merk. Een voorbeeld van een bedrijf met een bijzonder ontstaansverhaal is LEGO. Mede door dit boeiende verhaal is LEGO nog steeds een grote speler op de huidige speelgoedmarkt. Andere bedrijven, zoals La Chouffe, verzinnen hun hele ontstaansverhaal.

Van LEGO kan je alles maken

LEGO is uitgevonden door een timmerman uit Denemarken. In eerste instantie produceerde hij meubels, maar hij maakte ook miniatuurversies van zijn producten. Deze miniatuurversies werden door zijn leerlingen gebruikt als voorbeeld van hoe ze de grote meubels moesten maken. De timmerman merkte na een tijd dat hij het maken van deze miniatuur producten veel leuker vond! Langzaam maar zeker werden zijn producten populair als speelgoed, en zo is LEGO ontstaan.

La Chouffe - voorbeeld van een verzonnen verhaal

Chouffe nog aan toe!

Op de website van La Chouffe lees je over hun zogenaamde ontstaansgeschiedenis. De kabouters zouden het recept voor La Chouffe bier hebben gevonden in een toverboek in de vallei van de feeën. Dit drankje zou de oorsprong zijn van de levensvreugde, en daarom is La Chouffe bier volgens hen zo populair. Als eenmanszaak zou ik je niet aanraden om de geschiedenis van je bedrijf te verzinnen, je kunt het beter houden bij de waarheid.

Stap 3: Wie spelen/speelden er een rol in mijn verhaal?

De volgende stap in het schrijven van je bedrijfsverhaal is het benoemen van de belangrijkste ‘personages’. Wie waren er betrokken bij het ontstaan van jouw bedrijf? Wie hielp je om de knoop door te hakken of je bedrijfsidee vorm te geven? En wie spelen er op een andere manier een rol? Zet deze namen eens op een rij, en vergeet natuurlijk jezelf niet!

Stap 4: Wat is mijn missie?

Wat is jouw drijfveer? Welk probleem wil je voor je klanten oplossen? Een sterke missie en visie maken een sterk bedrijf. Denk na over een missie die aansluit bij het karakter van je bedrijf. Belangrijke kenmerken van een goede missie en visie zijn:

  • Ze inspireren
  • Ze roepen een bepaald gevoel op
  • Ze zijn onderscheidend

Houd het kort en houd het concreet, dat komt het sterkst over.

Oxfam Novib -missie als basis voor storytelling

Samen verslaan we armoede

Een voorbeeld van een bedrijf met een mooie missie is Oxfam Novib. Deze organisatie streeft naar een wereld zonder armoede. Op hun website lees je hoe zij zich inzetten om armoede aan te pakken met structurele oplossingen. Dit is een goed voorbeeld van een missie, het spreekt tot de verbeelding, is enorm inspirerend en toch concreet.

Stap 5: Niemand is perfect

Zoals ik eerder in dit blog al benoemde doen mensen liever zaken met mensen dan met bedrijven. En geen mens is perfect. Ga dus op zoek naar de rauwe randjes van je merk. Welke moeilijke keuzes heb je moeten maken? Ben niet bang om deze informatie een rol te geven binnen het verhaal van je bedrijf. Vertel bijvoorbeeld wat je ervan geleerd hebt en wat deze dingen vertellen over jouw persoonlijkheid. Op deze manier maak je jouw verhaal niet mooier dan het is, daar prikken mensen toch meteen doorheen. Door eerlijk te zijn over je bedrijf stel je je kwetsbaar op. Klanten waarderen dat enorm.

Populaire trends in storytelling

De markt, en daarmee ook marketing, is constant in beweging. Ook in 2020 zien we weer nieuwe trends ontstaan op het gebied van storytelling. Deze zet ik graag voor je op een rijtje:

    1. Eerlijke, transparante verhalen. In onze huidige maatschappij waarin fake news steeds meer de overhand krijgt, heeft de consument behoefte aan transparantie. Ze kiezen voor eerlijke en betrouwbare bedrijven.
    2. Zorgzame bedrijven. Het zijn de verhalen over de zorgzaamheid van jouw bedrijf die het verschil gaan maken. Klanten verwachten dat je zorg draagt voor hen en voor je omgeving.
    3. Verhalen over leiderschap. Momenteel is het een grote chaos in de wereld, er wordt paniek gezaaid en alle politici schreeuwen door elkaar. Verhalen over leiders die de weg wijzen doen het daarom erg goed.
    4. Verhalen met impact. Misschien wel de belangrijkste trend van 2020. De klant verwacht dat bedrijven bijdragen aan een beter milieu en een betere wereld. Wie zijn negatieve klimaatafdruk verdoezelt zal flink verliezen aan populariteit.

Hulp nodig met jouw bedrijfsverhaal?

Durf jij de uitdaging aan te gaan om jouw bedrijf door middel van storytelling op de kaart te zetten? Of ben je zelf niet zo’n schrijver? Misschien vind je het lastig om de antwoorden die je zojuist hebt opgeschreven tot een helder verhaal te vormen. Schakel dan de hulp in van Saleswizard! Wij gaan jou helpen om je bedrijf beter vindbaar te maken met een doordachte contentstrategie en je merknaam uit te dragen. Wil jij graag gebruik maken van onze schat aan kennis en ervaring? Laat dan je gegevens achter via de onderstaande knop, of stuur mij een email!

Storytelling en social media

Het valt niet mee mensen te boeien en binden op social media. Storytelling kan je zeer daar zeer goed bij helpen. Ontdek wat storytelling kan doen voor jouw bedrijf en neem contact op.

Help mij met mijn verhaal

Over de auteur

Frank is online marketing specialist en heeft er veel plezier in zijn kennis te delen. Dagelijks helpt hij ondernemers met online marketing. Ook is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.