Ben jij al bekend met de bezoekersrapporten van Google Analytics, maar wil jij ook weten wat bezoekers precies doen op jouw website?
Dan is Google Tag Manager iets voor jou!

Haal meer uit je Analytics rapportage met Google Tag Manager

Met Google Analytics kun je al veel te weten komen over de bezoekers van je website. Bijvoorbeeld hoeveel bezoekers je website bezoeken, waar ze vandaan komen, welke pagina’s het meest bekeken worden en op welke pagina’s bezoekers je website juist weer snel verlaten. Voor veel organisaties is deze informatie voldoende, maar als je meer wil weten over het gedrag van je websitebezoekers moet je een stap verder zetten.

Google Tag Manager is ontzettend handig in meetbaar maken van bezoekersgedrag en interacties of “gebeurtenissen” op jouw website. Zo kun je makkelijk een “tag” instellen (en testen!) om allerlei gebeurtenissen te meten, zonder tussenkomst van dure ontwikkelaars. Er zijn tags voor allerlei soorten interacties!

Bijvoorbeeld:

  • Een video bekijken;
  • Klikken op (specifieke) links;
  • Downloaden van bestanden;
  • Invullen van een formulier;
  • Klikken op telefoonnummers (bellen) of mailadressen (mailen).

Deze gebeurtenissen kun je met Tag Manager meten en doorsturen naar Google Analytics of Google AdWords voor inzichtelijke rapportage van je website prestaties!

Wat is Google Tag Manager en wat maakt het handig?

Kort gezegd is Google Tag Manager een tool voor het aanmaken en beheren van “tags”. Dat zijn stukjes code waarmee gegevens worden verzameld over je website en gebruikers. Deze gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar andere tools zoals Google Analytics en Adwords, maar ook Twitter en LinkedIn!

  • Eenvoudig tags/code plaatsen en aanpassen zonder hulp van IT;
  • Specifieke interacties en “conversies” worden meetbaar;
  • Je kan makkelijk je code live testen binnen Tag Manager;
  • Het is gratis!
Google Tag Manager Logo - Wat is Google Tag Manager?

Wil jij starten met Google Tag Manager?

Lees dan verder in onze Google Tag Manager Tutorial hoe je deze tool installeert en je eerste tags kan instellen voor snelle resultaten!

Google Tag Manager instellen op je website

Om je eigen tags aan te maken en te beheren moet je eerst Google Tag Manager instellen en installeren op je website. Hieronder lees je hoe je dat doet:

Net als alle andere tools en producten van Google heb je voor het gebruik van Google Tag Manager eerst een eigen Google Account nodig.

Stap 1 : Tag Manager account maken voor jouw website

Voordat je kunt starten moet je eerst nog een apart Tag Manager account aanmaken voor jouw bedrijf. Vul hiervoor eerst een passende Accountnaam in en kies je land in het menu.

Google Tag Manager instellen en Google Tag Manager account aanmaken

Vervolgens moet je een “container” instellen. Dit is waar alle toekomstige tags voor je website worden opgeslagen. Vul je webadres in als containernaam en selecteer “Internet” als gebruikslocatie.

Google Tag Manager instellen container aanmaken

Stap 2: Google Tag Manager installeren op je website

Als je een Tag Manager account hebt gemaakt wordt je vervolgens gevraagd om twee stukjes code op elke pagina van je website te plaatsen.
Zonder deze code kan Tag Manager niet meten wat er op een pagina gebeurt!

  • Het eerste stukje plaats je in de header van je website (tussen <head> en </head>).
  • Het tweede stukje code plaats je ook in de header, meteen na de <body> tag.
Google Tag Manager in WordPress?

Gebruik je WordPress op je website? Dan hoef je niet in de html code te duiken om Google Tag Manager te installeren. Met de Duracell Tomi GTM plugin hoef je alleen maar de Tag Manager code in te vullen. De plugin doet de  rest!

Google Tag Manager installeren

De Bouwstenen van Google Tag Manager

Tags zijn stukjes code (in JavaScript) die informatie versturen naar een derde partij, zoals bijvoorbeeld naar Google Analytics of Google Adwords. Welke informatie wordt verzameld stel je zelf in door unieke tags te maken waarin je specifieke variabelen meestuurt. Wanneer deze informatie wordt verzameld wordt bepaald door de trigger.

Triggers zijn condities waaraan voldaan moet worden voordat informatie wordt verzameld. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van een specifieke pagina of het klikken op een specifieke link.

Met Variabelen kun je aangeven welke informatie gemeten moet worden. Denk bijvoorbeeld aan de specifieke URL waarop iemand heeft geklikt of de URL van een pagina (de Click URL en Page URL variabelen), of aan een telefoonnummer of mailadres, maar ook constante variabelen zoals de UA trackingcode van Google Analytics.

Bouwstenen van Google Tag Manager

Google Tag Manager Tutorial – Je eerste tag instellen

Een goede eerste tag om in te stellen in Google Tag Manager is de Pagina-tag voor Google Analytics. Hiermee wordt elke keer dat een pagina op je website wordt geopend een seintje gegeven aan Analytics. Deze tag is makkelijk in te stellen en te testen en zorgt er ook nog eens voor dat je de oude Analytics code op je website niet meer nodig hebt!

Google Tag Manger Werkruimte

Stap 1: Variabele voor Google Analytics Tracking aanmaken

  1. Ga in GTM naar het tabblad WERKRUIMTE en klik in het linkermenu op Variabelen.
  2. Klik op Nieuw en geef de variabele een naam (bijvoorbeeld GA Tracking ID).
  3. Klik op Variabele Configuratie en kies in het rechtermenu voor Constant.
  4. Vul in het veld Waarde vervolgens de Tracking ID voor je Google Analytics in. Die kun je vinden in Google Analytics, in het menu Admin->Property Settings onder het kopje Basic Settings->Tracking ID.
  5. Klik op Opslaan.
Google Analytics Tracking ID

Stap 2: Tag en Trigger instellen

  1. Ga in GTM naar het tabblad WERKRUIMTE en klik in het linkermenu op Tags.
  2. Klik op de knop Nieuwe Tag en geef de tag een naam (bijvoorbeeld Google Analytics Basis).
  3. Klik op Tagconfiguratie en kies in het rechtermenu voor Universal Analytics.
  4. Laat het Trackingtype op Pagina staan.
  5. Vink het vakje Overschrijven van instellingen in deze tag inschakelen aan.
  6. Klik op het legoblokje en selecteer GA Tracking ID.
  7. Kies in het blok Triggers voor de standaard trigger All Pages.
  8. Klik rechts bovenin op Opslaan.
Google Tag Manager Eerste Tag

Stap 3: Testen van je Tag en verzenden voor gebruik

  1. Klik nu rechts bovenin op op Voorbeeld.
  2. Open je website in een nieuw tabblad en laad een pagina. Je krijgt als het goed is onderin een extra venster te zien van GTM.
  3. Kijk in het tabblad Summary of de Google Analytics Basis tag onder het kopje Tags Fired On This Page staat. Zo ja, dan werkt je nieuwe Tag. Zo nee, dan heb je ergens een foutje gemaakt.
  4. Ga nu terug naar het WERKRUIMTE overzicht en klik op Verzenden en vervolgens op Publiceren.
Google Tag Manager testen

Stap 4 (Optioneel): Controleren connectie met Google Analytics

In het “Realtime” tabblad van Google Analytics kun je controleren hoeveel gebruikers er in realtime actief zijn op je website. Dit is een goede manier om te controleren of je nieuwe Tag Manager data ook correct binnenkomt bij Analytics! Je kunt ook realtime gebruikersinteracties of “gebeurtenissen” bekijken die zijn ingesteld met Tag Manager.

Controle Google Analytics

Gefeliciteerd. Je hebt je eerste werkende Tag ingesteld!
Met deze Analytics Tag heb je de basis gelegd voor werken met Tag Manager en heb je de oude Google Analytics code niet meer nodig. Deze kun je dus (laten) verwijderen!

Tags voor marketeers

De meest gebruikte tags voor marketeers hebben te maken met het meten van specifieke gebeurtenissen of ‘conversies’ in Google Tag Manager. Hieronder lees je hoe je stap voor stap tags instelt voor het meten van linkkliks, telefoontjes, mails, en formulieren.

Conversies meten in Google Tag Manager – Kliks op specifieke links

Een van de meest gebruikte tags is voor het bijhouden van kliks op links.

  1. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Variabelen
  2. Klik onder Ingebouwde Variabelen op de CONFIGUREREN knop
  3. Scroll in het nieuwe menu naar beneden en selecteer Click URL
  4. Klik nu in het linkermenu op Triggers
  5. Klik op NIEUWE TRIGGER en geef deze een naam (bijvoorbeeld Klik op www.jouwbedrijf.nl)
  6. Kies bij Trigger Configuratie in het rechtermenu voor Klik – Alleen links
  7. Selecteer onder Deze trigger wordt geactiveerd door de optie Sommige klikken op links
  8. Pas de conditie aan zodat er staat Click URL -> bevat ->www.jouwbedrijf.nl
  9. Klik op Opslaan. Nu worden alle kliks op links die verwijzen naar deze link URL bijgehouden
  10. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Tags
  11. Klik op de knop Nieuwe Tag en geef de tag een naam (bijvoorbeeld GA Klik op www.jouwbedrijf.nl)
  12. Klik op Tagconfiguratie en kies in het rechtermenu voor Universal Analytics
  13. Kies bij Trackingtype voor Gebeurtenis
  14. Vul bij Categorie een logische naam in (bijvoorbeeld Interacties)
  15. Vul bij Actie een logische naam in (bijvoorbeeld Klik op www.jouwbedrijf.nl)
  16. Klik bij Label op het legoblokje naast het veld en kies in het menu voor Click URL
  17. Hierdoor wordt dynamisch bijgehouden op welke externe URL er is geklikt.
  18. Laat het veld Waarde leeg en het veld Niet-Interactie Treffer op Onwaar staan.
  19. Onder Google Analytics-instellingen vink het selectievakje voor overschrijven aan.
  20. Klik bij Tracking-ID op het legoblokje en kies voor de eerder aangemaakte variabele GA Tracking ID of vul de Tracking ID van je Google Analytics account handmatig in.
  21. Kies bij Kies een trigger de eerder gemaakte trigger: Klik op www.jouwbedrijf.nl
  22. Klik rechts bovenin op Opslaan
  23. Klik nu rechts bovenin op op Voorbeeld
  24. Open je website in dezelfde browser en laad een pagina. Je krijgt als het goed is onderin een extra venster te zien van GTM
  25. Zoek op je website naar de specifieke link die je wilt controleren. Klik op deze link.
  26. Kijk in het tabblad Summary of de GA Klik op www.jouwbedrijf.nl tag onder het kopje Tags Fired On This Page staat. Zo ja, het werkt. Zo nee, heb je ergens een foutje gemaakt.
  27. Ga nu terug naar het WERKRUIMTE overzicht en klik op Verzenden en vervolgens op Publiceren.
  28. Controleer in Google Analytics onder Realtime -> Gebeurtenissen of je nieuwe data ook binnenkomt bij Google Analytics. Dit kun je het beste doen door de link in een ander tabblad een paar keer aan te klikken.

Conversies meten in Google Tag Manager – Telefoon

Lees dit eerst:
Je kunt met GTM alleen belacties bijhouden van bezoekers op mobiele apparaten die op een telefoonnummer klikken of bezoekers die gebruikmaken van een belprogramma op de computer. Bezoekers die handmatig je nummer intoetsen op de telefoon kun je niet zien.

Telefoonnummers op websites werken net als links. In plaats van een URL vul bijvoorbeeld in: “tel:06-12345678” of een variatie hierop met streepjes ( – ) of een ( + ) voor landcode ervoor.

  1. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Variabelen
  2. Klik onder Ingebouwde Variabelen op de CONFIGUREREN knop
  3. Scroll in het nieuwe menu naar beneden en selecteer Click URL
  4. Klik nu in het linkermenu op Triggers
  5. Klik op NIEUWE TRIGGER en geef deze een naam (bijvoorbeeld Klik op telefoonnummer)
  6. Kies bij Trigger Configuratie in het rechtermenu voor Click – Just Links
  7. Selecteer onder Deze trigger wordt geactiveerd door de optie Sommige klikken op links
  8. Pas de conditie aan zodat er staat Click URL -> bevat -> tel:
  9. Klik op Opslaan. Nu worden alle kliks op links die verwijzen naar een telefoonnummer bijgehouden
  10. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Tags
  11. Klik op de knop Nieuwe Tag en geef de tag een naam (bijvoorbeeld GA Belactie)
  12. Klik op Tagconfiguratie en kies in het rechter menu voor Universal Analytics
  13. Kies bij Trackingtype voor Gebeurtenis
  14. Vul bij Categorie een logische naam in (bijvoorbeeld Belacties)
  15. Vul bij Actie een logische naam in (bijvoorbeeld Klik op telefoonnummer)
  16. Klik bij Label op het legoblokje naast het veld en kies in het menu voor Click URL
    Hierdoor wordt dynamisch bijgehouden op welke telefoonnummer er is geklikt.
  17. Laat het veld Waarde leeg en het veld Niet-Interactietreffer op Onwaar staan.
  18. Onder Google Analytics-instellingen vink het checkboxje voor overschrijven aan.
  19. Klik bij Tracking-ID op het legoblokje en kies voor de eerder aangemaakte variabele GA Tracking ID of vul de Tracking ID van je Google Analytics account handmatig in.
  20. Kies bij Kies een trigger de eerder gemaakte trigger: Klik op telefoonnummer
  21. Klik rechts bovenin op Opslaan
  22. Klik nu rechts bovenin op op Voorbeeld
  23. Open je website in dezelfde browser en laad een pagina. Je krijgt als het goed is onderin een extra venster te zien van GTM
  24. Zoek op je website naar de specifieke link die je wilt controleren. Klik op deze link.
  25. Kijk in het tabblad Summary of de GA Belactie tag onder het kopje Tags Fired On This Page staat. Zo ja, het werkt. Zo nee, heb je ergens een foutje gemaakt.
  26. Ga nu terug naar het WERKRUIMTE overzicht en klik op Verzenden en vervolgens op Publiceren.
  27. Controleer in Google Analytics onder Realtime -> Gebeurtenissen of je nieuwe data ook binnenkomt bij Google Analytics. Dit kun je het beste doen door de link in een ander tabblad een paar keer aan te klikken.

 

Conversies meten in Google Tag Manager – Mail

Volg dezelfde stappen als bij meten van telefoon, maar vervang “tel:” door het mailadres dat je wil meten of door “mailto:” voor alle mailadressen! Pas ook de namen van je Tags, variabelen en triggers aan bijvoorbeeld GA Belactie -> GA Mailactie

Conversies meten in Google Tag Manager – Formulieren

Voor het bijhouden van formulier verzendingen gaan we ervan uit dat je Contactform 7 of een dergelijke plugin gebruikt en elk formulier in HTML een eigen ID hebt meegegeven. Dit kun je in Contactform 7 doen door in de shortcode van het contactformulier het volgende toe te voegen: html_id=”FORM-ID

  1. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Variabelen
  2. Klik onder Ingebouwde Variabelen op de CONFIGUREREN knop
  3. Scroll in het nieuwe menu naar beneden en selecteer Form ID
  4. Klik nu in het linkermenu op Triggers
  5. Klik op NIEUWE TRIGGER en geef deze een naam (bijvoorbeeld Formulier verzonden)
  6. Kies bij Trigger Configuratie in het rechtermenu voor Formulierverzending
  7. Selecteer onder Deze trigger wordt geactiveerd door, de optie Alle Formulieren
  8. Klik op Opslaan. Nu worden de verzendingen van alle formulieren op je website bijgehouden.
  9. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Tags
  10. Klik op de knop Nieuwe Tag en geef de tag een naam (bijvoorbeeld GA Formulier verzonden)
  11. Klik op Tagconfiguratie en kies in het rechter menu voor Universal Analytics
  12. Kies bij Trackingtype voor Gebeurtenis
  13. Vul bij Categorie een logische naam in (bijvoorbeeld Formulier ingevuld)
  14. Vul bij Actie een logische naam in (bijvoorbeeld Formulier verzonden)
  15. Klik bij Label op het legoblokje naast het veld en kies in het menu voor Form ID
    Hierdoor wordt dynamisch bijgehouden welk formulier is ingevuld en verstuurd.
  16. Laat het veld Waarde leeg en het veld Niet-Interactietreffer op Onwaar staan.
  17. Onder Google Analytics-instellingen vink het selectievakje voor overschrijven aan.
  18. Klik bij Tracking-ID op het legoblokje en kies voor de eerder aangemaakte variabele GA Tracking ID of vul de Tracking ID van je Google Analytics account handmatig in.
  19. Kies bij Kies een trigger de eerder gemaakte trigger: Formulier verzonden
  20. Klik rechts bovenin op Opslaan
  21. Klik nu rechts bovenin op op Voorbeeld
  22. Open je website in een nieuw tabblad en laad een pagina. Je krijgt als het goed is onderin een extra venster te zien van GTM
  23. Vul op je website een formulier in en klik op verzenden.
  24. Kijk in het tabblad Summary of de GA Formulier verzonden tag onder het kopje Tags Fired On This Page staat. Zo ja, het werkt. Zo nee, heb je ergens een foutje gemaakt.
  25. Ga nu terug naar het WERKRUIMTE overzicht en klik op Verzenden en vervolgens op Publiceren.
  26. Controleer in Google Analytics onder Realtime -> Gebeurtenissen of je nieuwe data ook binnenkomt bij Google Analytics. Dit kun je het beste doen door de het formulier in een ander tabblad een paar keer te versturen.

Google Tag Manager Privacy maatregelen

Google Tag Manager verzamelt als deze gekoppeld is aan tools als Google Analytics informatie over je website bezoekers. In het kader van de nieuwe AVG wetgeving is het dus verplicht om bezoekers te informeren over het gebruik van Tag Manager en dergelijke cookies op je website.

Ook is het verstandig om het IP-adres van bezoekers te anonimizeren. Dit kan door bij het maken van de eerder genoemde variabele: GA Tracking ID te kiezen voor het type “Instellingen voor Google Analytics” in plaats van “Constant”. Onder het kopje “Meer instellingen” voeg je vervolgens een extra veld toe genaamd anonymizeIp met de waarde true (zie afbeelding).

google tag manager tutorial

Hulp bij het instellen van Google Tag Manager?

Met de bovenstaande tutorial kun je zelf een aantal veelgebruikte tags instellen in Google Tag Manager voor het meten van specifieke gebruikersacties op je website. Wil je daarnaast nog stap-voor-stap begeleiding in het gebruik van Google Tag Manager, of wil je weten hoe je deze nieuwe data het beste kunt gebruiken om jouw website te verbeteren? Neem dan contact met ons op!

Meer weten over het gebruik van Google Analytics in combinatie met Google Tag Manager?
Meld je aan voor onze gratis Workshop Google Analytics voor Beginners!

Google Tag Manager instellen

Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Tag Manager? Of kunnen wij je stap-voor-stap door onze handleiding voor Google Tag Manager loodsen? Neem dan contact met ons op!

Help mij met Tag Manager

Over de auteur

Niels Kruitbosch

Niels is SEO en SEA marketeer bij Saleswizard. Zijn focus ligt op onderzoek en de analyse van website prestaties met tools als Google Analytics en Tag Manager. Want meten is weten en dat leidt tot het beste resultaat!