Ben jij al bekend met de bezoekersrapporten van Google Analytics, maar wil jij ook weten wat bezoekers precies doen op jouw website?
Dan is Google Tag Manager iets voor jou!

Haal meer uit je Analytics rapportage met Google Tag Manager

Met Google Analytics kun je al veel te weten komen over de bezoekers van je website. Bijvoorbeeld hoeveel bezoekers je website bezoeken, waar ze vandaan komen, welke pagina’s het meest bekeken worden en op welke pagina’s bezoekers je website juist weer snel verlaten. Voor veel organisaties is deze informatie voldoende, maar als je meer wil weten over het gedrag van je websitebezoekers moet je een stap verder zetten.

Google Tag Manager is ontzettend handig in meetbaar maken van bezoekersgedrag en interacties of “gebeurtenissen” op jouw website. Zo kun je makkelijk een “tag” instellen (en testen!) om allerlei gebeurtenissen te meten, zonder tussenkomst van dure ontwikkelaars. Er zijn tags voor allerlei soorten interacties!

Bijvoorbeeld:

  • Een video bekijken;
  • Klikken op (specifieke) links;
  • Downloaden van bestanden;
  • Invullen van een formulier;
  • Klikken op telefoonnummers (bellen) of mailadressen (mailen).

Deze gebeurtenissen kun je met Tag Manager meten en doorsturen naar Google Analytics of Google AdWords voor inzichtelijke rapportage van je website prestaties!

Wat is Google Tag Manager en wat maakt het handig?

Kort gezegd is Google Tag Manager een tool voor het aanmaken en beheren van “tags”. Dat zijn stukjes code waarmee gegevens worden verzameld over je website en gebruikers. Deze gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar andere tools zoals Google Analytics en Adwords, maar ook Twitter en LinkedIn!

  • Eenvoudig tags/code plaatsen en aanpassen zonder hulp van IT;
  • Specifieke interacties en “conversies” worden meetbaar;
  • Je kan makkelijk je code live testen binnen Tag Manager;
  • Het is gratis!
Google Tag Manager Logo - Wat is Google Tag Manager?

Wil jij starten met Google Tag Manager?

Lees dan verder in onze Google Tag Manager Tutorial hoe je deze tool installeert en je eerste tags kan instellen voor snelle resultaten!

Tutorial: Google Tag Manager instellen op je website

Om je eigen tags aan te maken en te beheren moet je eerst Google Tag Manager instellen en installeren op je website. Hieronder lees je hoe je dat doet:

Net als alle andere tools en producten van Google heb je voor het gebruik van Google Tag Manager eerst een eigen Google Account nodig.

Stap 1 : Tag Manager account maken voor jouw website

Voordat je kunt starten moet je eerst nog een apart Tag Manager account aanmaken voor jouw bedrijf. Vul hiervoor eerst een passende Accountnaam in en kies je land in het menu.

Google Tag Manager instellen en Google Tag Manager account aanmaken

Vervolgens moet je een “container” instellen. Dit is waar alle toekomstige tags voor je website worden opgeslagen. Vul je webadres in als containernaam en selecteer “Internet” als gebruikslocatie.

Google Tag Manager instellen container aanmaken

Stap 2: Google Tag Manager installeren op je website

Als je een Tag Manager account hebt gemaakt wordt je vervolgens gevraagd om twee stukjes code op elke pagina van je website te plaatsen.
Zonder deze code kan Tag Manager niet meten wat er op een pagina gebeurt!

  • Het eerste stukje plaats je in de header van je website (tussen <head> en </head>).
  • Het tweede stukje code plaats je ook in de header, meteen na de <body> tag.
Google Tag Manager in WordPress?

Gebruik je WordPress op je website? Dan hoef je niet in de html code te duiken om Google Tag Manager te installeren. Met de Duracell Tomi GTM plugin hoef je alleen maar de Tag Manager code in te vullen. De plugin doet de  rest!

Google Tag Manager installeren

De Bouwstenen van Google Tag Manager

Tags zijn stukjes code (in JavaScript) die informatie versturen naar een derde partij, zoals bijvoorbeeld naar Google Analytics of Google Adwords. Welke informatie wordt verzameld stel je zelf in door unieke tags te maken waarin je specifieke variabelen meestuurt. Wanneer deze informatie wordt verzameld wordt bepaald door de trigger.

Triggers zijn condities waaraan voldaan moet worden voordat informatie wordt verzameld. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van een specifieke pagina of het klikken op een specifieke link.

Met Variabelen kun je aangeven welke informatie gemeten moet worden. Denk bijvoorbeeld aan de specifieke URL waarop iemand heeft geklikt of de URL van een pagina (de Click URL en Page URL variabelen), of aan een telefoonnummer of mailadres, maar ook constante variabelen zoals de UA trackingcode van Google Analytics.

Bouwstenen van Google Tag Manager

Google Tag Manager Tutorial – Je eerste tag instellen Google Analytics Tracking

Een goede eerste tag om in te stellen in Google Tag Manager is de Pagina-tag voor Google Analytics. Hiermee wordt elke keer dat een pagina op je website wordt geopend een seintje gegeven aan Analytics. Deze tag is makkelijk in te stellen en te testen en zorgt er ook nog eens voor dat je de oude Analytics code op je website niet meer nodig hebt!

De onderstaande stappen zijn geschikt voor de Universal Analytics versie van Google Analytics.

Google Tag Manger Werkruimte

Stap 1: Variabele voor Google Analytics Tracking aanmaken

  1. Ga in GTM naar het tabblad WERKRUIMTE en klik in het linkermenu op Variabelen.
  2. Klik op Nieuw en geef de variabele een naam (bijvoorbeeld GA Tracking ID).
  3. Klik op Variabele Configuratie en kies in het rechtermenu voor Instellingen voor Google Analytics.
  4. Vul in het veld Tracking ID vervolgens de Tracking ID voor jouw Google Analytics property in. Die kun je vinden in Google Analytics, in het menu Admin->Property Settings onder het kopje Basic Settings->Tracking ID.
  5. Om te voldoen aan de AVG privacywetgeving is het tegenwoordig ook aan te raden om verzamelde IP adressen van websitebezoekers te anonimiseren. Dit kun je doen door onder het kopje “Meer instellingen”  een extra veld toe te voegen genaamd anonymizeIp met de waarde true (zie afbeelding).
  6. Klik op Opslaan.
google tag manager tutorial

Stap 2: Tag en Trigger instellen

  1. Ga in GTM naar het tabblad WERKRUIMTE en klik in het linkermenu op Tags.
  2. Klik op de knop Nieuwe Tag en geef de tag een naam (bijvoorbeeld Google Analytics Basis).
  3. Klik op Tagconfiguratie en kies in het rechtermenu voor Google Analytics – Universal Analytics.
  4. Laat het Trackingtype op Paginaweergave staan.
  5. Kies bij het veld Google Analytics-instellingen voor de eerder aangemaakte variabel {{GA Tracking ID}}
  6. Kies in het blok Triggers voor de standaard trigger All Pages. Dit betekent dat deze tag wordt geactiveerd elke keer dat een pagina wordt geladen.
  7. Klik rechts bovenin op Opslaan.
Google Tag Manager Analytics page view tag

Stap 3: Testen van je Tag en verzenden voor gebruik

  1. Klik nu rechts bovenin op op Voorbeeld.
  2. Vul in het volgende scherm je webadres in. GTM probeert nu verbinding te maken met je website. Als dit is gelukt wordt je website geopend in een nieuw tabblad en krijg je rechtsonderin je browser een melding te zien dat de Debugger van GTM verbonden is.
  3. In het vorige tabblad ‘Tag Assistant [Connected]” zie je alle tags je hebt gemaakt. Tags die actief zijn worden getoond in het tabblad “Summary” onder het kopje “Tags Fired”. In dit voorbeeld zijn er tags aangemaakt voor Google Analytics, maar ook voor telefoon kliks, email kliks en whatsapp kliks.
  4. Controleer of je Google Analytics Basis tag onder het kopje Tags Fired staat. Zo ja, dan werkt je nieuwe Tag. Zo nee, dan heb je ergens een foutje gemaakt.
  5. Ga nu terug naar het WERKRUIMTE overzicht en klik op Verzenden en vervolgens op Publiceren.
Google Tag Manager debugger status
Google Tag Manager testen en debuggen

Stap 4: Controleren connectie met Google Analytics

In het “Realtime” tabblad van Google Analytics kun je controleren hoeveel gebruikers er in realtime actief zijn op je website. Dit is een goede manier om te controleren of je nieuwe Tag Manager data ook correct binnenkomt bij Analytics! Je kunt ook realtime gebruikersinteracties of “gebeurtenissen” bekijken die zijn ingesteld met Tag Manager.

Controle Google Analytics

Gefeliciteerd. Je hebt je eerste werkende Tag ingesteld!
Met deze Analytics Tag heb je de basis gelegd voor werken met Tag Manager en heb je de oude Google Analytics code niet meer nodig. Deze kun je dus (laten) verwijderen!

Tutorial: Klikken meten met Google Tag Manager

Voor de meeste marketeers is het interessant te weten wat bezoekers doen wanneer ze je website bezoeken. Denk hierbij aan het bekijken aan specifieke interacties zoals het bekijken van een video, het versturen van formulieren, downloaden van bestanden of het klikken op knoppen. De meeste interacties zijn te meten door te kijken naar klikken. Hieronder lees je stap voor stap hoe je voor specifieke acties de klikken kunt mete met Google Tag Manager.

Klikken op interne links meten

Een van de meest gebruikte tags is voor het bijhouden van kliks op interne links. Dat zijn links die verwijzen naar een pagina of bestand binnen je eigen website. Om een tag aan te maken waarmee je deze klikken kunt meten, doorloop je onderstaande stappen:

Stap 1: Click URL variabele activeren

Om klikken te kunnen meten moeten we eerst de variabele voor het element dat willen aanklikken activeren. Voor de meeste klik interacties is dat een URL.

  1. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Variabelen
  2. Klik onder Ingebouwde Variabelen op de CONFIGUREREN knop
  3. Scroll in het nieuwe menu naar beneden en selecteer Click URL

Google Tag Manager variabele Click URL

Stap 2: Trigger voor klikken op interne links aanmaken

Interne links en bestanden hebben 1 ding met elkaar gemeen, namelijk de domeinnaam van jouw eigen website.

  1. Klik nu in het tablad WERKRUIMTE in het linkermenu op Triggers
  2. Klik op NIEUWE TRIGGER en geef deze een naam (bijvoorbeeld Klik op Interne link)
  3. Kies bij Trigger Configuratie in het rechtermenu voor Klik – Alleen links
  4. Selecteer onder Deze trigger wordt geactiveerd door de optie Sommige klikken op links
  5. Pas de conditie aan zodat er staat Click URL -> bevat ->www.jouwbedrijf.nl
  6. Klik op Opslaan. Met deze trigger wordt een tag geactiveerd elke keer dat er op een interne link wordt geklikt.

Google Tag Manager trigger interne link klik

Stap 3: Tag voor klikken op interne links maken

  1. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Tags
  2. Klik op de knop Nieuwe Tag en geef de tag een naam (bijvoorbeeld Klik op Interne link)
  3. Klik op Tagconfiguratie en kies in het rechtermenu voor Google Analytics – Universal Analytics
  4. Kies bij Trackingtype voor Gebeurtenis
  5. Vul bij Categorie een logische naam in (bijvoorbeeld Interacties)
  6. Vul bij Actie een logische naam in (bijvoorbeeld Klik op Interne link)
  7. Klik bij Label op het legoblokje naast het veld en kies in het menu voor Click URL
  8. Hierdoor wordt dynamisch bijgehouden op welke interne URL er is geklikt.
  9. Laat het veld Waarde leeg en het veld Niet-Interactie Treffer op Onwaar staan.
  10. Kies bij het veld Google Analytics-instellingen voor de eerder aangemaakte variabel {{GA Tracking ID}}
  11. Kies bij Trigger voor de eerder gemaakte trigger: Klik op Interne link
  12. Klik rechts bovenin op Opslaan

Google Tag Manager Tag Interne link klik

Stap 4: Tag testen in GTM en Google Analytics

  1. Klik nu rechts bovenin op op Voorbeeld
  2. Vul in het volgende scherm je webadres in en laat de debugger verbinding maken met je website.
  3. In het vorige tabblad ‘Tag Assistant [Connected]” zie je nu al actieve (fired) en inactieve (not fired) tags. Als het goed is staat je nieuwe Tag nog op not fired.
  4. Open je website in het nieuw geopende debug venster in je browser en klik op een interne link, bijvoorbeeld in het menu.
  5. Controleer of je Klik op Interne link tag nu onder het kopje Tags Fired staat. Zo ja, dan werkt je nieuwe Tag. Zo nee, dan heb je ergens een foutje gemaakt.
  6. Ga nu terug naar het WERKRUIMTE overzicht en klik op Verzenden en vervolgens op Publiceren.
  7. Controleer in Google Analytics onder Realtime -> Gebeurtenissen of je nieuwe data ook binnenkomt bij Google Analytics. Dit kun je het beste doen door een of meerdere interne links in een ander tabblad een paar keer aan te klikken.

Google Tag Manager debug interne link klik

Klikken op telefoon meten / belletjes meten

Lees dit eerst:
Je kunt met GTM alleen belacties bijhouden van bezoekers op mobiele apparaten die op een telefoonnummer klikken of bezoekers die gebruikmaken van een belprogramma op de computer. Bezoekers die handmatig je nummer intoetsen op de telefoon kun je niet zien.

Telefoonnummers op websites werken net als interne links. In plaats van een URL vul bijvoorbeeld in: “tel:06-12345678” of een variatie hierop met streepjes ( – ) of een ( + ) voor landcode ervoor.

Stap 1: Click URL variabele activeren

Mocht je dit nog niet gedaan hebben, lees stap 1 voor interne links.

Stap 2: Trigger voor klikken op telefoonnummers / links maken

Alle telefoon knoppen en links hebben met elkaar gemeen dat er een url instaat die begint met tel:

  1. Klik in het tablad WERKRUIMTE in het linkermenu op Triggers
  2. Klik op NIEUWE TRIGGER en geef deze een naam (bijvoorbeeld Klik op Telefoon)
  3. Kies bij Trigger Configuratie in het rechtermenu voor Klik – Alleen links
  4. Selecteer onder Deze trigger wordt geactiveerd door de optie Sommige klikken op links
  5. Pas de conditie aan zodat er staat Click URL -> bevat ->tel:
  6. Klik op Opslaan. Met deze trigger wordt een tag geactiveerd elke keer dat er op link met telefoonnummer wordt geklikt.

Google Tag Manager trigger telefoon klik

Stap 3: Tag voor klikken op telefoon maken

  1. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Tags
  2. Klik op de knop Nieuwe Tag en geef de tag een naam (bijvoorbeeld Klik op Telefoon)
  3. Klik op Tagconfiguratie en kies in het rechtermenu voor Google Analytics – Universal Analytics
  4. Kies bij Trackingtype voor Gebeurtenis
  5. Vul bij Categorie een logische naam in (bijvoorbeeld Telefoon)
  6. Vul bij Actie een logische naam in (bijvoorbeeld Klik op telefoonnummer)
  7. Klik bij Label op het legoblokje naast het veld en kies in het menu voor Page Url
  8. Hierdoor wordt dynamisch bijgehouden op welke pagina er op het telefoonnummer is geklikt.
  9. Laat het veld Waarde leeg, tenzij je een specifieke geldwaarde wil hechten aan een klik op het telefoonnummer.
  10. Laat het veld Niet-Interactie Treffer op Onwaar staan.
  11. Kies bij het veld Google Analytics-instellingen voor de eerder aangemaakte variabel {{GA Tracking ID}}
  12. Kies bij Trigger voor de eerder gemaakte trigger: Klik op Telefoon
  13. Klik rechts bovenin op Opslaan

Google Tag Manager tag telefoon klik

Stap 4: Tag testen in GTM en Google Analytics

Het testen van je telefoon tag gaat net als bij het testen van klikken op interne links. Het enige verschil is dat je zelf op een telefoon url of knop moet klikken en de tag anders heet.

Klikken op email meten / emails meten

Lees dit eerst:
Je kunt met GTM alleen mailacties bijhouden van bezoekers die klikken op een mailadres en vervolgens de mail sturen. Bezoekers die handmatig emails sturen kun je niet zien.

Email interacties op websites werken net als interne links en telefoon interacties. In plaats van een URL vul bijvoorbeeld in: “mailto:info@jouwbedrijf.nl”.

Voor het aanmaken van de Tags en Triggers voor email-interacties volg je dezelfde stappen als bij meten van telefoon. Vervang “tel:” door het mailadres dat je wil meten (bijvoorbeeld mailto:info@jouwbedrijf.nl) of door “mailto:” voor alle mailadressen! Pas ook de namen van je Tags, variabelen en triggers aan. Bijvoorbeeld Klik op Telefoon wordt Klik op Email.

Klikken op Whatsapp meten

Lees dit eerst:
Je kunt met GTM alleen WhatsApp acties bijhouden van bezoekers die klikken op een whatsapp link en vervolgens een appje sturen. Bezoekers die handmatig een appje sturen kun je niet zien.

Whatsapp interacties op websites werken net als interne links, email en telefoon interacties. De meeste interacties bevatten een url die hierop lijkt: https://wa.me/1XXXXXXXXXX

Voor het aanmaken van de Tags en Triggers voor email-interacties volg je dezelfde stappen als bij meten van telefoon. Vervang “tel:” door de whatsapp link voor een specifiek nummer dat je wil meten (bijvoorbeeld wa.me/1XXXXXXXXXX ) of door “wa.me” voor alle whatsapp interacties! Pas ook de namen van je Tags, variabelen en triggers aan. Bijvoorbeeld Klik op Telefoon wordt Klik op WhatsApp.

Klikken op outbound links meten

Het meten van klikken op outbound links gaat vrijwel hetzelfde als bij interne links. Alleen moet je dan kiezen voor een extern domein i.p.v. je eigen domein bij de trigger, of je kan alle outbound links laten meetellen door een negatieve voorwaarde te gebruiken e.g. Click URL bevat niet jouw domeinnaam.

Stap 1: Click URL variabele activeren

Mocht je dit nog niet gedaan hebben, lees stap 1 voor interne links.

Stap 2: Trigger voor klikken op outbound links maken

Alle outbound links hebben met elkaar gemeen dat jouw eigen domeinnaam er niet inzit. Als je alle outbound link klikken wil meten als 1 interactie maak je dus een trigger voor klikken die jouw domein niet bevatten. Als je klikken op links naar een specifieke externe website of pagina wil meten, voer je dat in bij de click url.

  1. Klik in het tablad WERKRUIMTE in het linkermenu op Triggers
  2. Klik op NIEUWE TRIGGER en geef deze een naam (bijvoorbeeld Klik op Outbound link)
  3. Kies bij Trigger Configuratie in het rechtermenu voor Klik – Alleen links
  4. Selecteer onder Deze trigger wordt geactiveerd door de optie Sommige klikken op links
  5. Pas de conditie aan zodat er de juiste voorwaarde staat:
    1. Voor klikken naar 1 specifiek domein: Click URL -> bevat ->www.externewebsite.nl
    2. Voor klikken naar 1 specifieke externe pagina Click URL -> bevat ->www.externewebsite.nl/pagina/
    3. Voor alle externe klikken: Click URL -> bevat geen ->www.jouwbedrijf.nl
  6. Klik op Opslaan. Met deze trigger wordt een tag geactiveerd elke keer dat er op link naar een externe website wordt geklikt.

Google Tag Manager Outbound trigger

Google Tag Manager alle outbound links trigger

Stap 3: Tag voor klikken op outbound links maken

  1. Klik in het tabblad WERKRUIMTE in het linkermenu op Tags
  2. Klik op de knop Nieuwe Tag en geef de tag een naam (bijvoorbeeld Klik op Outbound link)
  3. Klik op Tagconfiguratie en kies in het rechtermenu voor Google Analytics – Universal Analytics
  4. Kies bij Trackingtype voor Gebeurtenis
  5. Vul bij Categorie een logische naam in (bijvoorbeeld Outbound)
  6. Vul bij Actie een logische naam in (bijvoorbeeld Klik op outbound link)
  7. Klik bij Label op het legoblokje naast het veld en kies in het menu voor Page Url
  8. Hierdoor wordt dynamisch bijgehouden op welke pagina er op de outbound link is geklikt.
  9. Laat het veld Waarde leeg, tenzij je een specifieke geldwaarde wil hechten aan een klik op het telefoonnummer.
  10. Laat het veld Niet-Interactie Treffer op Onwaar staan.
  11. Kies bij het veld Google Analytics-instellingen voor de eerder aangemaakte variabel {{GA Tracking ID}}
  12. Kies bij Trigger voor de eerder gemaakte trigger: Klik op Outbound link
  13. Klik rechts bovenin op Opslaan

Google Tag Manager outbound links tag

Stap 4: Tag testen in GTM en Google Analytics

Het testen van je outbound link tag gaat net als bij het testen van klikken op interne links. Het enige verschil is dat je zelf op een outbound link of knop moet klikken en de tag anders heet.

Welke Tags zijn er allemaal mogelijk?

Naast de standaard Tags voor Google Analytics die we eerder hebben besproken in de tutorial is het ook mogelijk om scripts van andere tools toe te voegen aan je website via Google Tag Manager.

Enkele van de meest gebruikte zijn tags voor social media platformen, zoals de Facebook Pixel, LinkedIn Insights, Twitter Universal Tag en Pinterest Tag.

Hiernaast is het mogelijk om diverse 3rd party leadgeneratie platforms te koppelen aan je website met Google Tag Manager en kun je scripts van andere Google diensten zoals Google Ads, Google Optimize en Google Surveys koppelen via GTM.

Vrijwel alle tools die koppeling met de website vereisen via een scriptje zijn via Google Tag Manager te installeren. Staat jouw specifieke tool niet in de lijst? Kies dan voor de optie ‘Aangepaste HTML’ of kijk in de template galerij van de GTM community of er een tag voor jou tussenzit!

Meer meten dan klikken en standaard scripts?

Wil je meer meten dan klikken op links of paginabezoekers of heb je aan een de standaard scripts van je favoriete tools niet genoeg? Kijk dan ook vooral bij de supportpagina’s voor Google Tag Manager van Google.

Hulp bij het instellen van Google Tag Manager?

Met de bovenstaande tutorial kun je zelf een aantal veelgebruikte tags instellen in Google Tag Manager voor het meten van specifieke gebruikersacties op je website. Wil je daarnaast nog stap-voor-stap begeleiding in het gebruik van Google Tag Manager, of wil je weten hoe je deze nieuwe data het beste kunt gebruiken om jouw website te verbeteren? Neem dan contact met ons op!

Meer weten over het gebruik van Google Analytics in combinatie met Google Tag Manager?
Meld je aan voor onze gratis Workshop Google Analytics voor Beginners!

Google Tag Manager overzicht van tags

Google Tag Manager instellen

Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Tag Manager? Of kunnen wij je stap-voor-stap door onze handleiding voor Google Tag Manager loodsen? Neem dan contact met ons op!

Help mij met Tag Manager

Over de auteur

Niels is SEO en SEA marketeer bij Saleswizard. Zijn focus ligt op onderzoek en de analyse van website prestaties met tools als Google Analytics en Tag Manager. Want meten is weten en dat leidt tot het beste resultaat!