Conversiepercentages van 64.284 websites onderzocht

Als je veel geld besteedt aan bijvoorbeeld Google Adwords, dan wil je natuurlijk weten welk conversie percentage normaal is. En dus ook hoeveel kliks je nodig hebt om een conversie (offerteaanvraag of verkoop) te behalen. We vonden een zeer nuttig onderzoek van Unbounce waarbij het conversiepercentage van 64.284 websites werd onderzocht. Deze informatie kan je gebruiken om te bepalen of je wel optimaal rendement haalt uit je website of landingpage.

Wat is conversie en hoe kan je dat meten?

Het conversiepercentage is het percentage bezoekers op je website dat voldoet aan een doel dat je bepaalt. Een doel kan zijn een aankoop, een offerte-aanvraag of het downloaden van meer informatie. Je kan conversies instellen met Google Analytics of met met behulp van de conversietag van Google Adwords. Elke keer dat een bezoeker dan een offerte aanvraagt of een aankoop doet, wordt dan geregistreerd als een conversie. Door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers, stel je het conversiepercentage vast.

Gemiddelde conversiepercentage per branche

In de grafiek hierna wordt per branche zowel het gemiddelde conversiepercentage als het hoogste percentage weergegeven. Het gemiddelde conversiepercentage over alle branches is 3,96%. Het hoogste conversiepercentage dat werd behaald is 27,4%. Websites over Reizen, Consultancy, Geldzaken en Beroepsstudies boeken over het algemeen wat hogere respons. Websites over Vastgoed, Zakelijke Dienstverlening en Bouw behalen een iets lagere respons.

Conversiepercentage Adwords

Maximaal een conversie van 1,4%

Als je de aan bouw gerelateerde websites nader bekijkt, dan blijkt dat 45,1% van de websites minder dan 1,4% respons behaalt. Er zijn dan bijna 100 bezoekers nodig voor een offerte- of informatieaanvraag. Hierna staan de bouw gerelateerde klikprijzen in Adwords vermeld. Er moet gemiddeld € 2,35 worden betaald voor een klik. Dat zou betekenen dat de helft van de bouwbedrijven ongeveer € 170 moet betalen voor een aanvraag. En dat is te veel om een goed rendement te boeken.

Branche Zoekopdrachten Klikprijs
loodgieter 12100 € 3,46
isolatie 9900 € 0,96
stukadoor 12100 € 1,75
aannemer 6600 € 1,62
gevelreiniging 3600 € 3,37
dakdekker 4400 € 3,64
glasservice 1000 € 4,67
rietdekker 1000 € 3,23
gemiddeld € 2,35

Verdubbel het rendement op je investering in Adwords

Het blijkt dus prima mogelijk om het conversiepercentage op je website te verhogen. Voor bijna de helft van de websites kan de conversie omhoog met een factor twee. En daarmee kan je het rendement op je website verdubbelen. Investeer dus aandacht en tijd aan je website of landingpage. Behaal je minder dan 3,96% respons uit je kliks, dan is het de moeite waard om aan je website te sleutelen. Meer respons en een hogere conversie ligt in het verschiet!

Tips om de conversie te verhogen

Natuurlijk is jouw bedrijf uniek en heb jij een specifiek aanbod en service voor je klanten. Maar toch zijn er een aantal belangrijke regels die je moet toepassen als jij de conversie op je website wilt verhogen:

  • Maak voor elk belangrijke zoekopdracht een eigen landingpage.
  • Schrijf een overtuigende headline bovenaan je pagina.
  • Gebruik daarna zo min mogelijk woorden
  • Gebruik zo veel mogelijk woorden die aansluiten bij het doel van je pagina.
  • Verwijder social links en social share buttons.
  • Beperk de navigatie tot het hoogst noodzakelijke.
  • Vermijd negatief taalgebruik.
  • Gebruik recensies en andere middelen om het vertrouwen te verhogen.
  • Maak gebruik van een duidelijke en opvallende Call-To-Action CTA).

Verhoog de conversie met een landingpage

Vrijblijvend Advies

Saleswizard beheert ruim jaarlijks meer dan 1,2 miljoen euro aan Adwordsbudget voor haar klanten. Daarnaast is Saleswizard Premier Partner van Google en beschikt over ruime ervaring en expertise op het gebied van Adwordsbeheer en Conversie Optimalisatie. Wil je vrijblijvend advies over je website of jouw landingpage? Bel 088-7709999 voor meer informatie of nog eenvoudiger; vul het formulier in op deze pagina!

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.