7 tips om je klanten te overtuigen

Met hoog scoren in Google ben je er nog niet. Jouw teksten moeten de lezer overtuigen om jou in te schakelen. Hoe doe je dat? Het schrijven van een goede commerciële SEO tekst vereist kennis van zaken. Daarom geven wij je graag een aantal tips waarmee je zelf aan de slag kunt. Zo word je goed gevonden door zoekmachines én sleep je klanten binnen. Met onze schrijftips wordt 2016 voor jou een topjaar!

Schrijf voor jouw klant, niet voor Google

Met de juiste zoektermen kun je in Google goed gevonden worden, maar uiteindelijk schrijf je een tekst om je klanten te bereiken. Je wilt immers dat zij van jouw diensten gebruikmaken. Prop een artikel daarom niet vol met zoektermen, waardoor het stuk niet meer leesbaar is. Zorg dat 2-3% van je tekst uit zoekwoorden bestaat. Vermijd krom Nederlands en besteed aandacht aan de inhoud.

Kies een pakkende titel

Met een titel kun je een goede indruk achterlaten bij jouw lezers, want slechts 2 van de 10 mensen leest de rest van het stuk. Hoe pakkender je titel, des te meer kans dat mensen verder lezen. Onze tips:

  • Gebruik data en percentages
  • Hanteer overtuigend taalgebruik
  • Schrijf een unieke koptekst
  • Leer van je concurrentie
  • Geef lezers het gevoel dat ze iets missen als ze niet op jouw aanbod ingaan

Maak je tekst eenvoudig te lezen

Mensen houden niet van lezen. Niet meer dan 25 % van een webtekst wordt ook echt gelezen door bezoekers. Zorg ervoor dat jouw lezer met één oogopslag weet waar de tekst over gaat. Hieronder vind je onze tips:

  • Werk met pakkende tussenkopjes;
  • Zorg voor voldoende witruimte;
  • Gebruik bulletpoints, bijvoorbeeld met je diensten;
  • Houd alinea’s kort (maximaal 4 regels), anders haakt de lezer af;
  • Schrijf korte zinnen en vermijd het gebruik van moeilijke woorden.

Er is een handig test voor de leesbaarheid van je tekst. Meer daarover lees in het artikel: “Wat is de Flesch Reading Ease test?

Spreek jouw klanten persoonlijk aan

Wat spreekt je meer aan? ‘Veel mensen hebben baat bij…’ of ‘Jij hebt baat bij…’. Voor de lezer maakt dit een groot verschil. Richt je altijd tot jouw klanten. Spreek jouw lezers aan met ‘u’ in plaats van ‘men’ en voorkom dat je lezers afhaken.

Benadruk voordelen en USP’s

Wil je klanten binnenhalen, dan moet je drempels wegnemen en overtuigen. Speel daarom in op het verstand met overtuigende argumenten.

Noem bijvoorbeeld voordelen in plaats van specificaties. Je kunt schrijven: ‘Onze hekken voldoen aan Europese normen’. Maar je kunt het ook anders brengen: ‘U kunt erop rekenen dat onze hekken veilig zijn, want ze voldoen aan strenge Europese normen’.

Bedenk wat jou onderscheidt van de concurrenten. Wat is jouw unique selling point? Zeg bijvoorbeeld: ‘Wij zijn bij een lekkage binnen 45 minuten ter plaatse.’ Maak duidelijk dat de lezer voor jou moet kiezen en niet voor een ander.

Social proof werkt heel overtuigend. Mensen doen graag wat een ander ook doet. Benoem dus een concreet aantal klanten, succesvolle projecten of een cijfer voor klanttevredenheid. Voorbeeld: ‘Onze opdrachtgevers beoordelen ons gemiddeld met een 9,6’.

Denk aan overtuigende woorden

Onderzoeken tonen aan dat je beter normatieve bijvoeglijke naamwoorden kunt gebruiken dan neutrale woorden. Op die manier krijgt de lezer een positief gevoel tijdens het lezen. Maar welke woorden gebruik je dan om in te spelen op het gevoel?

  • Schrijf positieve woorden, zoals gemak, plezier, kwaliteit
  • Of denk aan overtuigende woorden, zoals geheimen, tips, trucs
  • Geef informatie met bijvoeglijke naamwoorden, zoals deskundig, mooi, klantgericht
  • Of geef informatie met werkwoorden, zoals profiteren, besparen, genieten
  • Bied zekerheid en hanteer krachtige termen, zoals altijd, absoluut en verzekerd

Gebruik precieze getallen

Met cijfers, getallen en statistieken kun je prima overtuigen. Het laat namelijk zien dat je verstand van zaken hebt. Ben je eerder overtuigd door ‘vele jaren ervaring’ of door ‘ruim 25 jaar in het vak’? Wees zo precies mogelijk en zorg ervoor dat je lezer voor jou kiest.

Wij helpen je graag

Vind je het nu nog steeds lastig om overtuigende teksten te schrijven? Geen probleem. Onze vakkundige tekstschrijvers staan altijd graag voor je klaar. Allen hebben een universitaire achtergrond en samen hebben zij meer dan 15 jaar ervaring. Ook voor het schrijven van Engelse teksten draaien zij hun hand niet om. Zij zorgen ervoor dat jouw bedrijf goed gevonden wordt in Google én weten hoe zij jouw klanten moeten bereiken. Geen wonder dat onze klanten ons met een 9,2 beoordelen.

Over de auteur

Jordy