Afgelopen augustus veranderde Google de wijze waarop bedrijven lokaal gevonden worden. Sindsdien vertoont Google bij lokale zoekopdrachten nog maar 3 vermeldingen uit Google Maps. Voor augustus vertoonde Google hier nog afwisselend 7 bedrijfsvermeldingen. Deze verandering heeft een flinke impact gehad op de lokale vindbaarheid van bedrijven. Het onderstaande maakt dat duidelijk.

Welke lokale resultaten toont Google?

De afbeelding hiernaast illustreert duidelijk welke resultaten Google vertoont, als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een bouwbedrijf in Arnhem. De pagina is opgedeeld in 3 onderdelen:

– Advertenties – de gele blokken
– Google Maps Resultaten- het blauwe blok
– Organische resultaten – het groene blok

Welke percentage klikt waarop?

Advertenties nemen het grootste en belangrijkste gedeelte van de pagina in. Dat is natuurlijk niet zo vreemd, want daar verdient Google aan. Een goede tweede plek wordt ingenomen door de Google Maps resultaten. Pas onderaan de pagina en als je verder naar beneden scrolt, vind je de organische resultaten. Het ‘marktaandeel’ van deze onderdelen is naar schatting als volgt verdeeld:

– Advertenties – 25%
– Google Maps – 15%
– Organische resultaten – 60%

Hoe word je lokaal gevonden

Drie manieren om lokaal gevonden te worden

Het voorgaande maakt duidelijk dat er dus 3 verschillende manieren zijn om lokaal gevonden te worden. Je adverteert in Google, je promoot je Google Maps vermelding of je wordt beter organisch gevonden. Hierna worden deze 3 manieren met elkaar vergeleken.

Lokaal Adverteren

Zelf ben ik een groot fan van het adverteren in Adwords. Er kleven veel voordelen aan en maar 1 nadeel, namelijk de kosten die je moet betalen per click. Voordelen van Adwords zijn:

+ Directe zichtbaarheid
+ Direct Resultaat
+ Snel op te starten
+ Stuurbaar en meetbaar
– Kosten per click

Google Maps

Het aantal vermeldingen mag dan zijn teruggedraaid van 7 naar 3 resultaten, het blijft natuurlijk wel aantrekkelijk om daar vermeld te worden. De voor- en nadelen zijn duidelijk:

+ Het is ‘gratis’
+ Eenvoudig te beheren
– Veel werk
– Geen garanties
– Niet stuurbaar

Organische Resultaten

Nog steeds vindt 60% zijn weg naar een lokaal bedrijf via de organische resultaten. Al neemt het advertentie-aandeel toe, toch loont het nog steeds om daar vindbaar te zijn:

+ Het is ‘gratis’
+ Meeste clicks zijn organisch
+ Lokale clicks converteren beter
– Minder snel resultaat
– Minder goed stuurbaar

Lokaal beter gevonden worden met Adwords

Met Adwords kan je direct starten met adverteren. Door te bieden en te betalen voor clicks, kan je vandaag al lokaal gevonden worden. Bij het inrichten van je advertentiecampagne kan je Adwords zo instellen dat je:

1. alleen relevante clicks koopt, bijvoorbeeld [bouwbedrijf Arnhem] als je een bouwbedrijf in Arnhem hebt
2. advertenties alleen zichtbaar zijn in je verzorgingsgebied bijvoorbeeld alleen in Arnhem.

De kosten van lokaal adverteren

Met Adwords kan je een maximaal budget beschikbaar stellen per dag dat je adverteert. Je kan de zoekwoorden planner van Google gebruiken om te bepalen welk budget je ongeveer nodig hebt. In de zoekwoorden planner voer je de woorden in waarop je gevonden wilt worden en de locatie.

Voorbeeldberekening Adwords

Google berekent op basis van historische gegevens hoeveel clicks er zijn te verwachten en wat daarvan de kosten zijn. In de afbeelding hiernaast is dat gedaan voor [bouwbedrijf Arnhem]. Per maand zijn er ongeveer 180 clicks te verdelen en de gemiddelde prijs per click is ongeveer €1,75. Als jouw aandeel in deze clicks circa 25% is, heb je een budget van €78,75 per maand nodig. Uiteraard kan je je campagne wel uitbreiden met meer woorden. Het benodigde budget neemt dan ook toe.

Lokaal gevonden worden met Adwords

Lokaal gevonden worden met Google Maps

Om beter gevonden te worden in Google Maps en mogelijk zelfs bij de eerste 3 lokale resultaten, is het zaak om je vermelding in Google met behulp van Google Mijn Bedrijf te optimaliseren. Voer daarvoor de volgende stappen uit:

1. Maak een Google Mijn bedrijf Account aan
2. Verifieer je bedrijfsvermelding in Google
3. Completeer je bedrijfsgegevens

Tips voor lokale zichtbaarheid in Google Maps

In een grote plaats zijn er natuurlijk meer bedrijven die strijden om een betere zichtbaarheid in Google Maps. Voor [bouwbedrijf Arnhem] zijn er in totaal 142 bedrijven die een vermelding hebben in Google Maps. Wil je beter lokaal gevonden worden in Google Maps? Volg dan de volgende tips bij het maken van je bedrijfsvermelding:

1. Voeg unieke foto’s van je bedrijf toe
2. Zorg voor veel (lokale) en goede reviews
3. Kies de juiste categorie (of categorieën)
4. Voeg regelmatig updates en foto’s toe

Daarnaast is het van belang dat de adresgegevens van je bedrijf consistent en eenduidig worden vermeld op je eigen website en in online bedrijvengidsen zoals telefoongidsen. Besteed dus veel aandacht aan de juiste vermelding van je bedrijf op internetpagina’s en online gidsen.

Lokaal gevonden worden in Google Maps

Lokaal gerichte zoekopdrachten

Circa 62% van de mensen maakt gebruik van lokaal gerichte zoekopdrachten. Bij het zoeken naar een bouwbedrijf, typt men dus niet alleen bouwbedrijf maar ook de plaats in. Bouwbedrijf Arnhem bijvoorbeeld. Om met deze zoekopdracht in Google beter gevonden te worden, kan je:

1. je Google Mijn Bedrijfsvermelding optimaliseren
2. de vermelding van je bedrijf in gidsen optimaliseren
3. je website of pagina optimaliseren voor deze zoekopdracht
4. zorgen voor relevante en lokale links naar de geoptimaliseerde pagina
5. zorgen voor Google reviews
6. je jouw social media interactie verbeteren

Daarnaast zijn er nog zo’n 172 andere ranking factoren ranking factoren van belang zoals bijvoorbeeld de websitesnelheid, mobiele geschiktheid etc.

rankingfactoren

Lokaal beter gevonden worden in de organische resultaten

De organische resultaten worden door alle veranderingen steeds verder naar beneden gedrukt. Maar toch verkrijgen deze nog steeds 60% van alle clicks. In het genoemde voorbeeld [bouwbedrijf Arnhem] bleken er 180 Adwords clicks te zijn per maand. Dat betekent er dus 432 clicks (4 * 180 * 60%) kunnen worden verkregen via de organische resultaten. De moeite waard dus om organische lokaal gevonden te worden.

Lokaal relevante resultaten

Veel mensen denken nog steeds dat er per zoekopdracht maar 1 top 10 pagina is. Maar dat is sinds begin 2012 al niet meer zo. Toen rolde Google namelijk de ‘onzichtbare’ update uit genaamd de Venice Update. Lokaal relevante zoekresultaten worden sindsdien vermengd met landelijk relevante zoekresultaten.

Google herkent je locatie

Google herkent aan je locatievoorziening op je telefoon of je internetverbinding, waar je fysiek aanwezig bent en schotelt je dan lokaal relevante resultaten voor. Zo resulteert in Amsterdam een volledig andere top 10 dan in Arnhem. In het voorbeeld waarbij wordt gezocht op [bouwbedrijf] is nog maar 1 zoekresultaat hetzelfde als je Arnhem vergelijkt met Amsterdam.

Organisch lokaal vindbaar

Lokale strategie voor lokale vindbaarheid

Om als bedrijf lokaal gevonden te worden bestaan er dus 3 verschillende manieren: Adwords, Organisch en Google Maps. Elke manier heeft zijn eigen herleidbare rendement in termen van bezoekers, informatie aanvragen en/of aankopen. Vooraf zijn de kosten en opbrengsten redelijk goed in te schatten.

Ontwikkel daarmee een lokale strategie voor je bedrijf waarop je je richt op 3 onderdelen:

1. Optimaliseer je Adwords campagne voor lokaal zoeken
2. Optimaliseer je bedrijfsvermelding
3. Optimaliseer je website en/of pagina’s

Wil je meer informatie of hulp bij het opzetten van een lokale strategie, vraag ons dan om vrijblijvend advies. Saleswizard heeft al ruim 600 klanten geholpen bij het verbeteren van hun lokale vindbaarheid. Graag laten we jou zien hoe we dat doen!

[large_spacing]

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.