Artikel Marketing wordt gevaarlijke bezigheid

Veel mensen maken gebruik van artikel marketing of guestblogging om links naar hun website te verkrijgen. Na de eerdere antispam maatregelen van Google, is het nu de beurt aan artikel marketing. Matt Cutts kondigt in zijn blog aan dat deze manier van linkbuilden zijn langste tijd heeft gehad. Sterker nog, websites die gebruikmaken van artikel marketing lopen een grote kans om bestraft te worden met lagere posities in Google.

Artikel marketing voor SEO doeleinden

Artikel marketing en bloggen is oorspronkelijk uit zuivere motieven ontstaan om kennis en inhoud te delen met de wereld. En om te bouwen aan je merk of je autoriteit op internet. Dit heeft een grote hoeveelheid interessante blogs, bloggers en blogsites opgeleverd. De laatste jaren is artikel marketing echter meer en meer een spammy bezigheid geworden. Met behulp van artikel marketing is het immers eenvoudig mogelijk links naar je eigen website te verkrijgen. Deze praktijk wordt nu dus aan banden gelegd door Google. Oppassen geblazen dus voor mensen die vooral gebruik hebben gemaakt van artikel links.

Loopt jouw website gevaar?

Door deze strenge nieuwe richtlijnen kan het best zo zijn dat ook jouw website gevaar loopt. Bijvoorbeeld omdat je in het verleden gebruik hebt gemaakt van een artikel marketing. Of omdat je een seobedrijf hebt ingeschakeld die daar op grote schaal gebruik van heeft gemaakt. Of omdat je gewoon veel hebt geblogd op andere websites, over jouw vak en/of jouw website. Of omdat mensen veel bloggen over jouw website en naar jou linken omdat je een interessant blog hebt. Het lijkt erop dat Google maar weinig onderscheid maakt. Ook al heb jij je niet bezig gehouden met spammy linkbuilding technieken, toch kan je website en de positie daarvan in Google gevaar lopen.

Onnatuurlijk linkprofiel

linkprofile

Wat is een natuurlijk linkprofiel

In principe is Google tegen elke vorm van linkbuilding met als doel de zoekmachine resultaten te beïnvloeden. Maar aan de andere kant zijn dezelfde links nog steeds enorm van belang voor Google om websites te kunnen ranken. Naar schatting is het belang van links nog steeds zo’n 45%. Alles draait daarbij om het criterium van een natuurlijk linkprofiel. Een natuurlijk linkprofiel omvat:

  • een ‘natuurlijke’ mix van startpagina-, directory-, social media en artikel links;
  • links op websites wisselende pagerank en domain authority;
  • links die afwisselend dofollow en nofollow zijn;
  • in de anchortekst veel gebruik maken van het merk en de domeinnaam en in mindere mate van het woord waarop je graag gevonden wil worden

Wat moet in elk geval je niet meer doen

Daarnaast zijn er ook een flink aantal DON’TS, plaats geen:Stop artikelmarketing

  • links op pagina’s met veel uitgaande links
  • links op websites die links verkopen
  • sitewide links bijvoorbeeld in de footer
  • grote hoeveelheid links in een korte tijd
  • links op irrelevante pagina’s
  • links op websites die te maken heb met een Google penalty
  • links midden in artikelen met als anchortekst het woord waarop je graag gevonden wilt worden

Heb je dit in overvloed gedaan, dan is de kans groot dat je te maken krijgt met een penalty en plotselinge daling van je zoekmachine posities. Daarnaast kan je een melding krijgen in je Google Webmaster Tools dat er sprake is van onnatuurlijke links.

Linkprofiel analyse

Om vast te stellen of je website gevaar loopt om bestraft te worden, kun je het beste een linkprofiel analyse (laten) uitvoeren. Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee je deze analyses kunt uitvoeren, bijvoorbeeld Majestic Seo, Moz en Cognitive Seo. De afbeelding hierboven is afkomstig van Cognitive SEO. Zij pretenderen dezelfde algoritme’s te gebruik om links te classificeren als natuurlijk of onnatuurlijk. Wij gebruiken meestal alle drie de tools gecombineerd met Google Webmastertools om een uitgebreide analyse uit te voeren.

Damage Repair?

Ziet je linkprofiel er niet natuurlijk uit, dan is het de hoogste tijd om je website op te schonen. Dat is een arbeidsintensief werkje want je zult 1 voor 1 de webmasters moeten benaderen om de links te verwijderen. Tegelijk kan je de verhoudingen verbeteren door te werken aan goede kwaliteitslinks. Als laatste resort biedt Google ook de Disavow Tool aan. Daarmee kan je aangeven welke links je verwijderd wil hebben uit je linkprofiel.

 

Moet je nu volledig stoppen met bloggen en artikel marketing?

Artikel marketing wel of niet doen?Het antwoord daarop is nee. Maar het is wel verstandig goed na te denken over je blogactiviteiten. Artikel Marketing kan namelijk nog steeds bijdragen aan je naamsbekendheid en je imago. Het kan ook rechtstreeks bijdragen aan het verkeer op je website. Maar als je artikel marketing alleen gebruikt om links te verkrijgen naar je website kan je daar beter mee stoppen. Datzelfde geldt voor gesponsorde (tekst)advertenties op populaire websites. Maak je om een andere reden veel gebruik van artikellinks, zorg er dan wel voor dat deze nofollow zijn. Als een link nofollow is, dan draagt de linkwaarde in termen van pagerank of domain authority niet bij aan je eigen website. Links in social media zijn allemaal nofollow en kunnen dus gewoon gebruikt blijven worden. Daarnaast bevat een natuurlijk linkprofiel altijd wel enkele links van artikelen. Je kan immers ook niet verhinderen dat anderen over jouw website schrijven. Kortom, artikel marketing kan nog steeds bijdragen aan je online strategie. Om te zorgen voor naamsbekendheid, direct verkeer, promotie en een natuurlijk linkprofiel.

Toch gebruikmaken van artikelmarketing?

Alhoewel het dus linke soep is om zo maar artikelen te gaan posten met veel links naar je website, kan artikel marketing mits goed uitgevoerd nog steeds wel zin hebben. Maar dan moet je het goed doen. Dat betekent dat je een goed artikel moet laten schrijven dat echt wat bijdraagt. In je artikel breng je niet allen links aan naar je eigen website, maar ook naar websites van anderen met een hoge autoriteit. Tot slot van rekening moet je goede websites vinden waarop jij je artikel kan posten. Veel artikelwebsites doen je posities meer schade dan goed.

Vrijblijvend advies of second opinion?

Wij kennen ze wel; SEO bedrijven die duizenden links of artikelen met links aanbieden voor enkele tientjes. Maar heb jij er ook gebruik van gemaakt? Of twijfel je aan de duurzaamheid van je huidige linkbuildingstrategie? Of heb je te maken gehad met een plotselinge daling van je posities in Google? Wij voeren graag een scan uit van je huidige linkprofiel en adviseren je over de te volgen route om deze robuuster te maken. Vul het formulier in op de rechterzijde of bel ons op 088-7709999.

Saleswizard realiseert per jaar circa 300 websites voor MKB bedrijven met duurzame posities in Google. De activiteiten zijn gebaseerd op een goed design, seo-vriendelijke techniek en goed content op de website. Meer weten? Vul het formulier in op de rechterzijde!

Gratis Linkprofiel Analyse

Vraag vrijblijvend informatie aan

Naam (*)

E-mailadres (*)

Telefoonnummer (*)

Opmerking/vraag

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.