Hoe ga je aan de slag met Whatsapp for Business
Wil jij sneller en makkelijker contact onderhouden met je klanten? Probeer dan WhatsApp for Business! Je website bezoekers hoeven geen contactformulier meer in te vullen, maar kunnen jou gewoon een appje sturen. Zo maak je de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk. WhatsApp for Business is snel, makkelijk en betrouwbaar voor het hebben en onderhouden van contact met je klanten. Lees hieronder meer over de mogelijkheden voor jouw bedrijf en hoe je Whatsapp for Business instelt.
Inhoud Whatsapp for Business blog
In dit blog vind je alle functies van Whatsapp for Business en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf.
- Wat is Whatsapp for Business?
- WhatsApp Business API (voor grote bedrijven)
- De voordelen van WhatsApp Business op een rijtje
- Hoe stel je WhatsApp for Business in?
- Extra mogelijkheden voor jouw bedrijf
- Voeg extra bedrijfsinformatie toe
- Gesprekken beheren vanaf je desktop
- Automatische berichten versturen met Whatsapp for Business
- Koppel je WhatsApp met je Facebook en start met adverteren
- Advertenties maken met de optie om een WhatsApp bericht te sturen
- Stel een WhatsApp klik in als doel voor je website!
- Download vandaag de app van WhatsApp en communiceer direct met je klanten
Wat is WhatsApp for Business?
WhatsApp for Business is een gratis app die speciaal ontwikkeld is voor mkb-bedrijven. De app is gratis te downloaden in de App Store voor Apple of in de Google Play store voor Android. Op dit moment hebben 12,5 miljoen mensen dat al gedaan zoals is te lezen in onderstaande tabel.
Met WhatsApp for Business kun je snel en makkelijk contact hebben en onderhouden met al deze mensen. Het is voor bezoekers van je website een kleine stap om op die WhatsApp knop te drukken en je een vraag te stellen. In plaats van dat ze een contactformulier moeten invullen van een contactformulier. Als bedrijf kun je zo ook sneller inspelen op de vraag van de klant. Want iedereen vindt het fijn om snel reactie te krijgen. WhatsApp for Business biedt talloze mogelijkheden om perfect te communiceren met je klanten.
WhatsApp Business API (voor grote bedrijven)
Ben je een groot bedrijf en wil je ook met je klanten communiceren via WhatsApp? Dat kan! Met de WhatsApp Business API kunnen grote bedrijven service verlenen en belangrijke meldingen versturen aan hun klanten over de hele wereld. Door deze app te gebruiken kun je als bedrijf op een snelle, veilige en betrouwbare manier contact onderhouden met je klanten. Ook het opstellen van een marketingstrategie is met de WhatsApp Business API een mogelijkheid. Vind hier meer informatie over WhatsApp Business API.
De voordelen van WhatsApp Business op een rijtje
- Je kunt gebruik maken van je vaste nummer. Bij de normale WhatsApp kan je alleen gebruik maken van een 06-nummer. Bij WhatsApp Business is het ook mogelijk om het vaste nummer van je bedrijf te gebruiken.
- Je kunt automatisch berichten versturen. Reageer automatisch met een begroeting of een afwezigheidsbericht voor je klanten. Het fijne hiervan is dat klanten alvast kennis met je bedrijf kunnen maken of weten wanneer ze een bericht terug kunnen verwachten.
- Je kunt een bedrijfsprofiel creëren. Het voordeel van een bedrijfsprofiel is dat je handige informatie aan je klanten geeft zoals je bedrijfsadres, een kleine omschrijving van je bedrijf, het e-mailadres van het bedrijf, maar ook een link naar je website. Zo geef je je klanten direct je contactgegevens.
- Je kunt je klanten labelen. Niets is fijner dan een georganiseerde telefoon en chats. Met WhatsApp Business kun je jouw contacten of chats een label geven. Het voordeel hiervan is dat de gesprekken makkelijker terug kunt vinden.
- Je kan snel antwoord geven. Als klant is het fijn om direct antwoord te krijgen op je vraag. Met de functie snelle antwoorden kun je veel verzonden berichten bewaren en hergebruiken.
Hoe stel je WhatsApp for Business in?
Om WhatsApp for Business in te stellen dien je de ‘WhatsApp Business’ app te downloaden. Dit kan voor zowel Apple als Android.
1. Download en installeer de app WhatsApp Business
Zodra je de app WhatsApp for Business hebt geïnstalleerd, vraagt WhatsApp je om akkoord te gaan met de servicevoorwaarden en privacybeleid. Na het akkoord dien je jouw telefoonnummer te verifiëren. Gebruik het nummer waarmee klanten je voortaan kunnen bereiken en bevestig de code per sms.
Vaste bedrijfsnummer verifiëren
Er kan ook gekozen worden om je vaste bedrijfsnummer te verifiëren in plaats van een mobiel telefoonnummer. Wanneer je een vast nummer gebruik is het niet altijd mogelijk om de code te bevestigen per sms, daarom raden wij je aan om ervoor te kiezen om de code doorgebeld te krijgen. Je krijgt dan een telefoontje met een computerstem die jou een verificatiecode doorgeeft. Deze code kun je vervolgens invullen in de app. Hierna is je telefoonnummer geverifieerd.
2. Voer je bedrijfsinformatie in
Na de verificatie kun je beginnen met het invullen van je eerste bedrijfsinformatie. Start met het toevoegen van je bedrijfsnaam en logo. Let bij het toevoegen van je foto erop dat het logo altijd in een cirkel wordt getoond. Het beste is om binnen deze cirkel te blijven om zo de beste weergave van je logo te krijgen, het optimale formaat van je afbeelding is 1:1 (vierkant). Na het startscherm kan je nog meer handige bedrijfsinformatie aan je account toevoegen, dit wordt later toegelicht in dit blog.
3. Het startscherm
Zodra je de bedrijfsgegevens hebt ingevuld ben je klaar om te communiceren met je klanten via WhatsApp Business. Hierna kom je in het startscherm terecht, hier zie je de volgende opties:
- Status: net als op je privé WhatsApp kan je hier ook je status 24 uur delen met anderen. Deel hier tekst, foto’s, video’s, GIFs of acties met je klanten. Deze functie is te vergelijken met de Storie-functies van Facebook en Instagram.
- Gesprekken: via deze functie kan je ook bellen of videobellen met je klanten. Je kan instellen of deze gesprekken via 4G of Wifi-verbinding lopen.
- Chats: dit zijn al je gesprekken met klanten of potentiële klanten.
- Instellingen: via deze optie zie de extra opties bij je Business account, zoals: bedrijfstools, gekoppelde apparaten, account en meldingen.
4. Laat klanten weten dat je WhatsApp for Business aanbiedt
Nu je nummer is gekoppeld met WhatsApp for Business is het handig om dit ook kenbaar te maken aan je klanten. Zorg er daarom voor dat er een link of icoon op je website staat waar bezoekers op kunnen klikken en direct een gesprek met je starten. Via instellingen → Bedrijfstools → korte link kun je jouw WhatsApp link kopiëren en toevoegen aan je website. Naast een link kan je ook kiezen voor een QR-code. Deze code kunnen klanten scannen en zo ook een gesprek beginnen. Als je hulp nodig hebt met het toevoegen van je WhatsApp link aan je website helpen wij je graag verder. Je account is nu helemaal klaar om gebruikt te worden!
Extra mogelijkheden voor jouw bedrijf
WhatsApp for Business biedt nog meer mogelijkheden voor jouw bedrijf. Zo kan je extra bedrijfsinstellingen toevoegen, gesprekken beheren vanaf je desktop en automatische berichten sturen. Hieronder lees je hier meer over.
Voeg extra bedrijfsinformatie toe
Na het verifiëren van je nummer en het invoeren van je bedrijfsinformatie is het ook mogelijk om extra bedrijfsinformatie te tonen over jouw bedrijf. Je klanten zien de extra informatie bij contactinformatie als ze je telefoonnummer hebben toegevoegd als contact. Het toevoegen van bedrijfsinformatie vind je bij instellingen → Bedrijfsinstellingen → profiel. Hier kan je de volgende informatie toevoegen:
- Je bedrijfsadres + locatie op de kaart
- Categorie
- Korte aanvullende informatie over je bedrijf
- Je openingstijden
- Je e-mailadres
- De website van je bedrijf
Gesprekken beheren vanaf je desktop
Werkt de klantenservice achter een desktop? Geen probleem. Met WhatsApp Business is het mogelijk om de gesprekken vanaf een desktop te beheren. Je kunt WhatsApp op twee manieren koppelen met je desktop:
- Via WhatsApp Web. Ga naar de website web.WhatsApp.com en koppel je desktop via je telefoon door middel van een QR-code. Deze code vind je in de WhatsApp app bij Chats → WhatsApp Web → klik vervolgens op het plusje en scan de QR-code vanaf je desktop. Hierna kun je chatten via de desktop.
- Via een applicatie. Je kan ook een desktop app downloaden waarmee je direct kan chatten. Deze applicatie is beschikbaar voor Mac en Windows. Het koppelen van je account werkt hetzelfde als de stappen via WhatsApp Web. De applicatie kan je downloaden via www.WhatsApp.com/download.
Door WhatsApp Business te openen op de computer kan je sneller reageren op je klanten.
Automatische berichten versturen met Whatsapp for Business
Zoals eerder in dit blog aangegeven, kan je met WhatsApp for Business automatisch berichten sturen. Zo heb je de mogelijkheid om je klanten een automatische begroeting te sturen. Je kan automatische berichten instellen als iemand voor het eerst een bericht stuurt of je klant al 14 dagen inactief is geweest.
Naast een begroeting kan je ook een afwezigheidsbericht instellen. Zo kan je bijvoorbeeld een automatisch antwoord instellen dat buiten kantooruren valt of in je vakantieperiode. Zo zien je klanten de reden waardoor een reactie wat langer op zich laat wachten. Het automatisch berichten sturen vind je bij instellingen → Bedrijfstools → onder het kopje berichtinstellingen.
Met automatische berichten val je op ten opzichte van je concurrenten. Probeer in deze berichten een balans te vinden tussen uniek en informatief. Kortom: een bericht dat echt bij je bedrijf en doelgroep past. Wij raden deze functie zeker aan!
Koppel je WhatsApp met je Facebook en start met adverteren
Ook een leuke mogelijkheid van WhatsApp for Business is dat je het kan gebruiken bij je Facebook advertenties. Facebook biedt je de mogelijkheid om speciale advertenties te maken waarbij gebruikers rechtstreeks via een actieknop bij je advertentie via WhatsApp contact met je kunnen opnemen. Hiervoor moet je wel eerst je WhatsApp koppelen aan je Facebook bedrijfspagina.
Er zijn twee manieren om je WhatsApp nummer te koppelen aan je Facebook pagina. hieronder leg ik ze in het kort uit:
Koppelen via WhatsApp:
- Open de WhatsApp Business-app.
- Op Android, tik op Meer opties. Op iPhone, tik op Instellingen.
- Klik op Bedrijfstools → Facebook en Instagram.
- Klik op Facebook → doorgaan. Hierna opent de inlogpagina van Facebook.
- Voer je inloggegevens voor je Facebook-account in. Klik op Aanmelden.
- Selecteer de Facebook-pagina die je wilt koppelen aan je WhatsApp Business-account. Klik vervolgens op Toevoegen → Gereed.
- Je ziet nu de knop WhatsApp-bericht sturen op je Facebook-pagina. Als je bent teruggekeerd naar de WhatsApp Business-app, is je gekoppelde Facebook-pagina zichtbaar bovenaan het scherm Facebook en Instagram.
Koppelen via Facebook
- Ga naar de Facebook-bedrijfspagina waar je WhatsApp aan wil koppelen.
- Open instellingen.
- Klik in de linkerkolom op WhatsApp.
- Kies je landcode.
- Voer je WhatsApp-telefoonnummer in en klik op Code verzenden.
- Je ontvangt nu een code, voer deze code in en klik op bevestigen.
Je hebt je Facebook-pagina nu aan WhatsApp gekoppeld.
Advertenties maken met de optie om een WhatsApp bericht te sturen
Zodra je Facebook en WhatsApp gekoppeld hebt is het mogelijk om WhatsApp als actieknop aan je bedrijfspagina, maar ook je advertenties toe te voegen. Hiermee kan degene direct via WhatsApp contact met jouw bedrijf opnemen. Super laagdrempelig!
Hoe stel je nou zo’n advertentie in? Nou dit is eigenlijk vrij simpel. Je kan bij verschillende soorten campagnedoelstellingen (verkeer, chatberichten en conversies) gebruik maken dan de functie WhatsApp. Je kan dan op set-niveau de optie kiezen om bezoekers door te laten klikken naar een chatbericht. Hier selecteer je vervolgens de optie WhatsApp. Maak vervolgens de rest van je advertentie af. En Voila! Bezoekers kunnen nu rechtstreeks via WhatsApp contact met je opnemen.
Er is ook de mogelijkheid om eerdere websitebezoekers die niet zijn overgegaan tot contact te benaderen met een Facebook advertentie. Zo kan je die specifieke bezoekers triggeren met de actieknop ‘WhatsApp bericht sturen’ om laagdrempelig contact op te nemen.
Via deze manier van benaderen en adverteren kan je bezoekers gemakkelijk en laagdrempelig contact met je bedrijf op te nemen. Ben je benieuwd wat je nog meer met Facebook kunt? Lees dan onze andere blogs over Facebook.
Stel een WhatsApp klik in als doel voor je website!
Gebruik je voor je website Google Tag Manager en Google Analytics? En wil je dat de klik op je WhatsApp nummer of button worden gemeten? Met de programma’s Google Tag Manager en Google Analytics kan je meer inzicht krijgen in je website bezoekers en conversies. Lees hier meer over in onze blogs over Google Tag Manager en Google Analytics. Bied jij al een WhatsApp functie aan of wil je ermee starten? Wij helpen je daar graag bij.
Download vandaag de app van WhatsApp en communiceer direct met je klanten
WhatsApp for Business is voor de meeste bedrijven een mooie aanvulling op hun klantenservice. Zo sta je direct klaar voor je klanten zonder dat je daarvoor je privénummer hoeft te delen, of dat het je privégesprekken in de weg staat. Het gebruik van WhatsApp Business is nu gratis, maar dit zal hoogstwaarschijnlijk niet altijd zo blijven.
Whatsapp for Business voor jouw bedrijf
Download vandaag nog WhatsApp for Business. Mocht het niet lukken met je account, wij helpen je er graag mee!