Clickprijzen in Google Adwords stijgen tot absolute hoogte!
Sinds Google in februari 2016 de advertenties aan de rechterzijde heeft verwijderd, zijn de clickprijzen in Google Adwords tot bizarre hoogtes gestegen. Prijzen van meer dan €5, – per click zijn allang geen uitzondering meer. In sommige branches en steden wordt er zelfs meer dan €20,- voor een click geboden. Voor de zoekopdracht [Slotenmaker Rotterdam] bijvoorbeeld wordt gemiddeld al € 26,49 geboden. Waarom worden er zulke hoge bedragen geboden en betaald?
Google Adwords: De beste bieder wint!
Google Adwords werkt met een uniek veilingsysteem. Op elk zoekwoord kan je bieden en afhankelijk van de hoogte van jouw bod en de kwaliteit van je advertentie, word je advertentie vertoond op een bepaalde positie. Eenvoudig gezegd is de formule: Positie = Bieding x Kwaliteit. Met een goede kwaliteit van je advertentie behaal je een hogere positie. Maar uiteindelijk zul je ook gewoon meer moeten bieden.
Waarom stijgen clickprijzen in Adwords zo hard?
Veel meer adverteerders
De meest eenvoudige verklaring is het toenemende aantal adverteerders op Adwords. Het aantal zoekopdrachten is gestegen, maar het aantal adverteerders nog veel meer. De stijgende clickprijzen worden al jarenlang veroorzaakt door het toenemende aantal adverteerders. Mede vanwege het goede resultaat dat kan worden behaald.
Toename mobiel gebruik
Was het percentage mobiele gebruikers in 2012 nog maar 8%, nu is dat in veel gevallen al meer dan 50%. Het aantal mobiele zoekopdrachten overtreft tegenwoordig het aantal desktop zoekopdrachten. Op de mobiele apparaten zijn nog minder advertentieposities te vergeven. Minder aanbod en een stijgende vraag, leidt ook hier tot stijgende clickprijzen.
Verwijdering Sidebar in Google zoeken
Afgelopen februari heeft Google de advertenties aan de zijkant verwijderd. In plaats daarvan vertoont Google alleen nog maar 4 resultaten aan de bovenzijde en 3 tot 4 advertenties aan de onderzijde van de pagina. Daardoor is het aantal mogelijkheden tot adverteren nog verder beperkt. Sinds deze wijziging, zijn de clickprijzen als een komeet omhoog geschoten.
Meer adverteerders en minder advertentiemogelijkheden
Het succes van Google Adwords en het resultaat dat daarmee kan worden behaald, is een van de belangrijkste oorzaken van de stijgende prijzen. Gecombineerd met een afname van advertentiemogelijkheden door toenemend mobiel gebruik en verwijdering van de sidebar, worden de hogere biedingen eenvoudig verklaard. Maar waarom worden zulke bedragen geboden en wat is de grens?
Is € 26 euro per click nog wel rendabel?!
In het voorbeeld van de slotenmaker zijn de gemiddelde starttarieven € 75,-. Het vervangen van hang- en sluitwerk levert echter ook het een en ander op. Gemiddeld zal de opbrengst daardoor per opdracht rond de €225 liggen. Stel dat er 50% marge wordt behaald, dan mag er maximaal €125,- aan marketing worden besteed. Dat zijn in dit geval dus maximaal 5 clicks per opdracht. Alhoewel dit een hoge conversie is, is het zeker niet onmogelijk. Wel is duidelijk dat er minder voor de adverteerder overblijft en meer voor Google. En dat je de Adwords Advertenties supergoed moet instellen!
10 tips die je helpen meer rendement uit je Adwords Clicks te halen
Gezien de alsmaar stijgende clickprijzen, is het bittere noodzaak alles uit je Adwords Clicks te halen. Hierna heb ik de belangrijkste voor je op een rij gezet:
- Target exacte zoekwoorden
- Zorg dat je advertentie 100% aansluit bij de zoekopdracht
- Maak gebruik van SiteLinks
- Val beter op met sterren en recensies
- Maak gebruik van highlights
- Richt “alleen bellen” advertenties voor mobiel in
- Maak gebruik van geografische targetting
- Stel de conversiecode goed in
- Zorg voor een supersnelle website
- Koppel Google Analytics aan je Adwords campagne
Gratis review van jouw Google Advertentiecampagne
Wil je weten of jij alles haalt uit jouw Google Adwords campagne? Saleswizard is Google Partner en onze Adwords Prestatie Index maakt duidelijk dat wij tot de top van Google Partners behoren. Wij bieden je nu een gratis Google Adwords Review aan. Onze Adwords specialist neemt jouw Adwordscampagne nauwgezet onder de loep. De aanbevelingen worden 1-op-1 met je doorgenomen. De review is volledig gratis en vrijblijvend. Meer weten? Vul het formulier op deze pagina 1.