Interne zoekfunctie nog te vaak onderbelicht
Bijna elke website heeft wel een interne zoekfunctie. Deze bevindt zich vaak in het midden of rechts boven in de header van een website. Een enorm handige functie voor website bezoekers, maar nog te vaak is het belang van deze functie onderbelicht. We zetten een zoekfunctie op onze website en doen er vervolgens niks mee. Terwijl deze functie juist enorm veel informatie verschaft over jouw website bezoekers. Hoog tijd dus om de zoekopdrachten in jouw interne zoekfunctie te gaan meten!
Een schat aan informatie over jouw bezoekers
Alleen al het feit dat het conversiepercentage van bezoekers die gebruik maken van een interne zoekfunctie veel hoger ligt dan bezoekers die niet gebruik maken van de zoekfunctie, is al een goede reden om te gaan meten. Maar het meten van de interne zoekfunctie verschaft ook enorm veel informatie. Denk bijvoorbeeld aan:
Vind producten/diensten die je nog niet aanbied en voeg ontbrekende informatie toe
Het kan voorkomen dat website bezoekers zoeken op bepaalde producten die je helemaal niet in het assortiment hebt. Wellicht is het dan interessant om deze producten toe te voegen aan jouw assortiment. Voor informatieve websites kan het zo zijn dat bezoekers zoeken op informatie die je nog niet op de website hebt staan.
Vanaf welke pagina’s gebruiken mijn bezoekers de zoekfunctie?
Door te achterhalen vanaf welke pagina’s bezoekers de zoekfunctie gebruiken, leer je jouw website bezoekers beter te begrijpen. Blijkbaar missen de bezoekers op deze pagina’s essentiële informatie.
Analyseer of jouw bezoekers tevreden zijn over de zoekfunctie
Door te analyseren waar bezoekers jouw website verlaten na het intypen van een zoekterm kom je erachter of bezoekers tevreden zijn over de werking van jouw zoekfunctie.
In 4 stappen de zoekopdrachten meten in mijn zoekfunctie
Hopelijk is het belang van de interne zoekfunctie al aardig duidelijk gemaakt. Tijd dus om het gebruik eens goed te gaan analyseren. Maar hoe begin je nu met meten? Door onderstaande stappen door te lopen kun je je interne zoekopdrachten meten en zet je een belangrijke stap richting het beter begrijpen van jouw website bezoekers.
Stap 1:
Log in bij Google Analytics en ga naar het tabblad ‘Beheerder’ en klik op ‘Instellingen weergeven’.
Stap 2:
Ga vervolgens naar ‘Zoekopdrachten op site bijhouden’ en zet ‘Site Search bijhouden’ op ‘Aan’.
Stap 3:
Tot slot vul je de ‘Queryparameter’ in. Om hierachter te komen voer je zelf een zoekopdracht uit op jouw website. De queryparameter is één letter of woord voor het is-teken (=) in de URL na een zoekopdracht. In onderstaande voorbeeld is de queryparamter de letter ‘s’.
Stap 4:
Nadat je dit ingevoerd hebt klik je op opslaan en ben je klaar om te gaan meten. De gegevens van jouw zoekfunctie zijn te vinden onder Gedrag -> Zoekopdrachten op site. Let wel op dat de resultaten pas na 48 uur zichtbaar zijn.
Nog vragen?
Aan de hand van bovenstaande stappen kun je eenvoudig zelf de zoekfunctie op jouw website gaan meten. Kom je er zelf niet helemaal uit? Aarzel dan niet om even contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag!