Het locatiefilter in Google is plots verdwenen
Google heeft stilletjes het locatiefilter verwijderd. Tot voor kort was het eenvoudig mogelijk om je automatisch herkende fysieke locatie in Google aan te passen met behulp van het locatiefilter. Google herkent namelijk automatisch je locatie aan de hand van je IP-adres of aan de functie in je mobiele telefoon die je locatie doorgeeft. Meestal handig natuurlijk. Maar als je wilt weten waar je website wordt getoond in een andere locatie is dat minder handig. Het locatiefilter was beschikbaar via de knop zoekhulpmiddelen zoals hieronder wordt getoond. Sinds gisteren kan je helaas niet meer van deze functie gebruikmaken.
Via een omweg kan je toch het locatefilter blijven gebruiken
Ook al is deze handige functie verwijderd, via een omweg is het toch nog mogelijk om het locatiefilter te blijven gebruiken. Dat doe je door in de search string van Google in de balk van je browser bijvoorbeeld &near=utrecht toe te voegen. Hieronder heb ik de voorbeelden met en zonder &near=Utrecht weergegeven. In de eerste afbeelding zie het zoekresultaat van [Loodgieter]. Google herkent mijn locatie Arnhem en geeft relevante resultaten weer in Arnhem. In de tweede afbeelding heb ik in de browserbalk [&near=Utrecht] toegevoegd (in het rood gemarkeerd). Ik krijg nu ondanks mijn locatie in Arnhem, toch de resultaten in Utrecht.
Met plaats gecombineerde zoekopdrachten belangrijk
Een willekeurige Google gebruiker zal deze truc natuurlijk niet gebruiken. Als je fysieke locatie bijvoorbeeld Arnhem is en je bent zoals bovenstaand voorbeeld op zoek naar een loodgieter in Utrecht, dan zul je als normale gebruiker Utrecht aan je zoekopdracht toevoegen. Meer gebruikers zullen dus de plaats aan hun zoekopdracht toevoegen. De zoekopdrachten waarbij de plaats wordt toegevoegd aan de zoekopdracht, zullen daarom aan belang toenemen.
Locatietargeting in Adwords belangrijker
Als je in Google zoekt naar [loodgieter Utrecht], dan verschillende de Adwords advertenties wel ten opzichte van het resultaat waarbij met behulp van [q=loodgieter%near=utrecht] werd gezocht. Dat betekent dat locatietargeting in Adwords nog belangrijker is geworden. Ook de gecombineerde opdrachten van zoekopdracht + plaats kun je beter aan aan je campagnes toevoegen.