Wil jij op een betrouwbare manier leads of conversies meten uit Contactform 7?
Lees dan hieronder hoe je met een goede bedanktpagina en Google Analytics nauwkeurig leads en conversies kan meten!
Contactform 7 conversies meten doe je met een ‘bedanktpagina’
Een ‘bedanktpagina’ is een pagina waar bezoekers naar doorverwezen kunnen worden als ze een contactformulier of ander soort formulier succesvol hebben ingevuld. Het hoofddoel van zo’n pagina is om bezoekers op de hoogte te stellen dat hun informatie of vraag correct is verstuurd. Deze bevestiging is niet alleen nuttig voor bezoekers, maar ook voor het meten van leads en conversies via formulieren. Een bedanktpagina bevestiging maakt het meten van conversies namelijk extra betrouwbaar.
Wat maakt de bedanktpagina betrouwbaar?
1. Je voorkomt meervoudige verzendingen van je contactformulier
Met een bedanktpagina geef je expliciet aan dat het versturen van een bericht is geslaagd. Hiermee verlaag je de kans dat bezoekers je formulier meerdere malen invullen. Elke unieke informatieaanvraag hoort namelijk maar 1 keer te tellen als conversie, ongeacht of je formulier 1 of 10 keer wordt ingevuld.
2. Je vermijdt meetfouten door spam of incorrecte ingevulde formulieren
Sommige manieren om formulier verzendingen te meten registreren enkel de “klik” op een verzendknop, ongeacht of de informatie in het formulier correct is of dat het gaat om spam. Door alleen correct ingevulde en verstuurde formulieren te meten voorkom je meetfouten. Dit kun je makkelijk doen door alleen de geldige bezoeken aan een bedanktpagina te meten. Hiernaast is het aan te raden om spam via formulieren te verminderen door gebruik te maken van anti-spam plugins voor Contactform 7. Enkele voorbeelden zijn: Honeypot voor Contactform 7 en Akismet.
Meer weten over conversies meten? Lees dan verder …
Formulier conversies meten in 4 stappen
✅ Stap 1 – Maak een mooie bedanktpagina in WordPress
Zorg ervoor dat je een pagina aanmaakt die de volgende elementen bevat:
- Een bedanktbericht voor het invullen van je contactformulier
Bijvoorbeeld:
“Bedankt voor het invullen van ons contactformulier. Ik neem zo spoedig mogelijk contact met u op.”
- Een passende URL
Bijvoorbeeld:
“www.jouwdomein.nl/bedankt/
- No-Index instellingen zodat je bedanktpagina niet vanuit Google bezocht wordt
De bedankt pagina wil je juist uit Google houden om te voorkomen dat bezoekers/bots via een andere route dan je contactformulier op deze pagina komen. Dit leidt namelijk tot meetfouten! Om een pagina uit Google te houden kun je gebruik maken van je robots.txt bestand of van de geavanceerde instellingen van de Yoast SEO plugin (nog een aanrader!).
✅ Stap 2 – Zorg dat alle Contact Form 7 formulieren doorverwijzen naar je bedanktpagina
In WordPress kun je dit op 2 manieren doen. Met een script in je header.php bestand, of met een plugin.
- Doorverwijzen met een script doe je zo:
Ga naar Weergave > Editor in WordPress en open de Thema-Header (header.php)
Zoek de <body> tag in dit bestand en plaats onderstaand stukje code zo hoog mogelijk na de <body> tag. Dit script luistert voor succesvol verzonden mails vanuit contact form 7. Wanneer een formulier succesvol wordt verzonden wordt de paginabezoeker doorverwezen naar je bedanktpagina.
Vervang de url in het scriptje door je eigen bedankt url!
<!--Bedankt pagina tracking script--> <script> document.addEventListener( 'wpcf7mailsent', function( event ) { location = 'https://www.jouwdomein.nl/bedankt/'; }, true ); </script> <!--Einde Bedankt pagina tracking script-->
- Doorverwijzen met de Contact Form 7 Redirection plugin
Het is ook mogelijk om een plugin te downloaden die bezoekers doorverwijst naar een specifieke pagina naar keuze. Download hiervoor de Contact Form 7 – Redirection plugin. Deze plugin voegt een nieuw instellingen tabblad toe aan Contact Form 7 waarmee je redirects kan instellen voor elk aparte contactformulier.
Ons advies is om het script te gebruiken (mits je weet wat je doet). Elke extra plugin kan namelijk een vertragende werking hebben op je website. Als je niet zeker weet wat je doet werkt de plugin echter ook prima!
✅ Stap 3 – Bezoek aan de bedanktpagina instellen als doel in Google Analytics
We willen alleen geldige conversies meten in Google Analytics, dus zien we een een ingevuld formulier pas als lead of conversie als de bedanktpagina door bezoekers is bereikt. Om deze leads of conversies te registreren maken we gebruik van ‘doelen’ in Google Analytics.
- Een doel maken voor het bereiken van de bedanktpagina doe je zo:
- Open het Analytics account van je website en ga naar de pagina ‘Beheerder -> Doelen’.
- Klik op ‘Nieuw Doel’.
- Kies onder Doelconfiguratie de optie ‘Aangepast’ en klik op doorgaan.
- Geef onder Doelbeschrijving een naam op voor je doel, bijvoorbeeld “Formulier Bedanktpagina bereikt”.
- Kies bij Type doel voor ‘Bestemming’. Klik vervolgens op doorgaan.
- Vul bij Doeldetails in dat je ‘Bestemming’ gelijk is aan /bedankt/
- Verifieer je doel. Als je de pagina net hebt aangemaakt hoort het conversiepercentage 0% te zijn.
- Klik op opslaan.
✅ Stap 4 – Conversies meten en testen in Google Analytics
Nu je een doel hebt aangemaakt kunnen we conversies meten doordat ingevulde formulieren worden geregistreerd in Google Analytics. Zorg wel dat je de nieuwe bedanktpagina test op de website en de conversie tracking test in Google Analytics.
- Regels voor marketeers bij het testen van contactformulieren
Bij het testen van een contactformulier vul je als marketeer meestal nepgegevens in die mogelijk voor verwarring kunnen zorgen bij de ontvanger van je contactformulieren. Zorg er dus voor dat:
- je duidelijk aangeeft dat het ingevulde formulier een test voor conversie tracking betreft.
- de ontvanger niet hoeft te reageren op de informatie of contact aanvraag.
Alternatief kun je ervoor kiezen om tijdens het testen een tijdelijk mailadres aan je contactformulier te koppelen in de instellingen van Contact Form 7. Zorg wel dat je na het testen weer het juiste mailadres terugzet!
- Contactformulier testen in 5 stappen
- Zorg dat je het mailadres voor je contactformulier tijdelijk op je eigen mailadres zet.
- Vul een contactformulier in en klik op verzenden.
- Controleer of je wordt doorverwezen naar de /bedankt/ pagina.
- Controleer in het Analytics rapport ‘Realtime > Conversies’ of je conversie/doel wordt geregistreerd.
- Na het testen pas je het contactformulier weer terug aan met het juiste mailadres.
Tip! Gebruik je bedanktpagina voor meer dan alleen conversies meten!
Wist je dat je een bedanktpagina ook kan inzetten om bezoekers verdere acties te laten ondernemen op je website? Heeft iemand net informatie aangevraagd via je contactformulier? Dan kun je de bezoeker ook vragen om een van de volgende acties te ondernemen:
- Aanmelden voor je nieuwsbrief;
- Invullen van een enquete;
- Deelnemen aan Facebook acties (bijvoorbeeld voor extra korting op je volgende aankoop);
- Direct te bellen als ze niet willen wachten;
- Meer interessante artikelen of producten te bekijken;
- … en nog veel meer!
Meer weten over het gebruik van Google Analytics?
Meld je aan voor onze gratis Workshop Google Analytics voor Beginners!
Google Analytics instellen
Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics? Of kunnen wij je stap-voor-stap door deze handleiding voor Google Analytics loodsen? Neem dan contact met ons op!