Soms geloof ik mijn oren niet!
Dagelijks bezoek ik klanten om hen te adviseren over online marketing. Een geweldige job, want ik ontmoet zo fantastische mensen met mooie bedrijven en ondernemers met enorm veel passie en gedrevenheid.
Deze gesprekken lopen nooit volgens één stramien. Mensen die mij een beetje kennen, beginnen nu vast te grinniken. Ik ben namelijk geen ‘verkoper’ die het boekje volgt. Ik uit gewoon mijn mening en durf out-of-the-box advies te geven. Of ik nou aardig wordt gevonden of niet, ik heb áltijd het beste voor met mijn klanten.
Alleen soms valt mijn mond open van verbazing en geloof ik werkelijk mijn oren niet. Geloof het of niet, deze onzinnige redenen om niets te doen met online marketing (en met Saleswizard) komen regelrecht uit de praktijk.
1. Mijn computerman kan ook wat jullie doen
Nogal wat ondernemers die ik spreek, laten hun computerman de website beheren. Want hij doet ook de e-mail al, wordt er dan gezegd. Misschien moet je er om lachen, maar echt, ik hoor dat nog best vaak. Omdat het IT bedrijf de mail beheert, moet het ook de website beheren en de online marketing regelen.
Dat is ongeveer hetzelfde als wanneer je een dakdekker vraagt om ook je vloer te leggen. Ze leggen toch allebei?
Computerbedrijven zijn goed in wat ze doen. Misschien weten ze veel van servers, routers, internetverbindingen en computers. Maar ik verzeker je: 99 van de 100 IT bedrijven weten niets van online marketing. En dat is zonde, want zo laat je veel kansen liggen.
Laat je online marketing daarom verzorgen door echte online marketing specialisten.
2. Mijn website heeft mij nog nooit wat opgeleverd
Sommige ondernemers die ik spreek, geven aan dat hun website hen nooit wat heeft opgeleverd. Dus waarom investeren in een nieuwe website en SEO? Echt, ik hoor het ondernemers soms zeggen.
Vaak weten ze niet eens dat klanten hen via internet vinden en bellen. De boekhouder kijkt alleen naar de kosten en niet naar de opbrengsten. Klanten werven zonder website, is ook gewoon niet mogelijk. 99% van de mensen vindt tegenwoordig hun weg via internet. En als ze je dan niet hebben gevonden via Google, dan zullen ze je zeker online uitchecken.
Meten en weten waar je bezoekers vandaan komen en hoe vaak ze bellen is tegenwoordig zo eenvoudig. Met Google Analytics en Tagmanager kun je alles meten wat je maar wilt. Als ondernemer heb je dus geen excuus meer om zo onwetend te zijn!
3. Het mag niet van mijn vrouw
“Ik ga het mijn vrouw bespreken.”. Op zich vind ik dat heel verstandig. Als ik belangrijke investeringen doe, bespreek ik dat natuurlijk ook met mijn vrouw.
Het probleem is alleen dat zij niet bij de bespreking is geweest. Het is namelijk meer dan een verkoopgesprek, dat ik met mijn klanten voer. Ik neem alles door. Van de website, vindbaarheid in Google, aanwezigheid op social media tot aan de hele commerciële positionering en strategie.
Als dan een gesprek van twee uur wordt samengevat in “Ik heb een gesprek met Saleswizard en zij willen mijn online marketing verzorgen, vind je dat ik dat moeten doen”, snap ik wel dat je vrouw nee zegt.
Jij bent de ondernemer, jij neemt de beslissingen. Ga daar niet voor uit de weg. Als je ergens in gelooft, ga ervoor!
4. Ik heb iemand die het voor €25,- voor me kan regelen
Ja echt, zo’n aanbod om het voor €25,- te regelen wordt nog serieus genomen. Het gemiddelde tarief van een loodgieter is €46,- ex BTW, maar de hele online marketing kan je je natuurlijk wel voor €25,- regelen. Het is niet gek, als het dan niets oplevert….
Ik ben zelf niet zo’n techneut. Het heeft mij jaren gekost om te begrijpen wat mijn collega’s soms bedoelen. Ik weet precies wat er allemaal mogelijk is, maar vraag me niet om het uit te voeren. En als ik zie wat mijn collega’s allemaal doen, weten en kunnen dan ben ik nog steeds onder de indruk. Maar om het allemaal even voor 25,- te regelen dat kan natuurlijk niet. Dan kun je nog beter helemaal niets doen….
5. Niet nodig, ik heb al voldoende klanten
Het feit dat je al voldoende klanten hebt, is natuurlijk een prestatie om trots op te zijn. Maar om dan maar niets te doen aan online marketing, dat is echt enorm zonde!
Naar je klanten en medewerkers mag je best uitstralen dat je het gewoon goed doet als bedrijf. Door je online goed te profileren, is het mogelijk een hoger tarief te vragen voor je diensten. Nieuwe medewerkers willen graag bij een succesvol bedrijf werken. Laat zien waar je (terecht) trots op bent en laat de website en social media voor je gaan werken!
6. Ik moet op de kosten letten
Natuurlijk moet je op de kosten letten. Dat moeten we allemaal. Online marketing kost natuurlijk geld, maar de belangrijkste vraag is “Wat loop je mis als je niet investeert?”. We moeten allemaal kosten maken om onze diensten en producten aan de man te brengen. De grootste fout die je kunt maken, is besparen op marketing. Succesvolle bedrijven blijken gemiddeld meer dan 13% te investeren in marketing. Hoeveel investeer jij?
Ik ga altijd met klanten in gesprek over hoe je nog meer geld aan marketing kunt uitgeven. Mits rendabel natuurlijk. In moderne termen heet dat tegenwoordig Return on Ad Spend (ROAS). Wij berekenen alle opbrengsten met de online marketing formule. Geen vage doelen dus, maar concrete extra omzet is wat wij ons als doel stellen voor jou.
7. Ik ben al goed vindbaar. Als mensen zoeken op mijn bedrijf, sta ik bovenaan
Zo af en toe geven mensen aan dat ze al bovenaan in Google staan, op de eigen bedrijfsnaam wel te verstaan…..Het zou niet best zijn als mensen je op je eigen bedrijfsnaam niet kunnen vinden.
Maar dat is natuurlijk niet hoe nieuwe en potentiële klanten zoeken in Google. Klanten zullen vooral zoeken op de diensten die je aanbiedt of de producten die je verkoopt. Als je extra klanten wilt trekken met je website, zul je dus zeker aan de vindbaarheid van je website moeten werken.
Geen kansen meer laten liggen met online marketing
Vraag jij je af waarom je concurrenten harder groeien dan jij? Waarom ze jou aan alle kanten voorbij gaan? Grote kans dat ik je kan vertellen waarom. Als je geen kansen meer wilt laten liggen, maak dan een afspraak met mij. Vul je contactgegevens in via de onderstaande knop, en dan kom ik binnenkort bij jou op bezoek!
Maak een afspraak met Rob
Wil je weten welke online marketing kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website met Google, Facebook of Remarketing? Laat ons weten hoe we contact met je kunnen opnemen en Rob komt bij jou op bezoek voor advies!