Jouw bedrijf via Facebook pagina gratis promoten | 12 tips
Heb jij je eigen Facebook bedrijfspagina waar je regelmatig berichten op je tijdlijn post, maar zijn de enige vind ik leuks en reacties die je krijgt van vrienden en familie? Dan ben je zeker niet de enige! Als ondernemer wil je zo veel mogelijk potentiële klanten bereiken. En dat wil je uiteraard tegen zo min mogelijk kosten. Gelukkig is je bedrijf via je Facebook pagina gratis promoten zeker mogelijk! Daarom krijg je hier 12 eenvoudig te gebruiken tips waarmee jij je Facebook pagina, en daarmee je bedrijf, GRATIS kunt promoten!
Je Facebook pagina gratis promoten | 12 tips
- Tip 1: Maak gebruik van je Facebook statistieken
- Tip 2: Post leuke en relevante berichten voor je doelgroep
- Tip 3: Geef je doelgroep een kijkje achter de schermen
- Tip 4: Zoek de interactie op
- Tip 5: Wees consequent met posten
- Tip 6: Post een video
- Tip 7: Start een Facebook groep
- Tip 8: Betrek je medewerkers bij je Facebook pagina
- Tip 9: Organiseer wedstrijden of evenementen
- Tip 10: Koop geen vind ik leuks
- Tip 11: Facebook promoten via andere kanalen
- Tip 12: Voeg een recensieknop toe
- Je bedrijfspagina via Facebook gratis promoten: grijp alle kansen aan
Tip 1. Maak gebruik van je Facebook statistieken
Je hebt je Facebook statistieken vast weleens bekeken, maar wat betekenen ze? En als het aankomt op je Facebook pagina gratis promoten, hoe gebruik je ze dan? De statistieken van je Facebook pagina vertellen jou precies hoe een bericht presteert en daarmee ook welke soort berichten je Facebook promoten en welke niet. Je kunt precies terugvinden welke recente berichten relatief veel vind ik leuks en/of reacties kregen en op welke berichten niet tot nauwelijks gereageerd werd.
Je kunt je voorstellen dat je op die manier perfect kunt zien welke type berichten jouw doelgroep interessant vindt en welke niet. Hoe meer volgers, likes en reacties je krijgt, hoe waardevoller je statistieken worden. En hoe meer berichten je post, hoe beter je ze met elkaar kunt vergelijken. Die kennis kun je inzetten voor het schrijven van berichten die bijdragen aan je Facebookpagina gratis promoten. Daarmee komen we meteen bij de volgende tip.
Tip 2. Post leuke, relevante berichten voor je doelgroep
Wil je je bedrijf via Facebook promoten? Vraag jezelf dan eens af: wat bied ik mijn doelgroep? Wat willen mensen zien en waarom moeten ze mijn Facebook pagina bezoeken? Als het goed is komt dit overeen met de berichten die ze leuk vinden bij Tip 1. Heb je pas net een Facebook pagina aangemaakt en/of heb je nog weinig tot niks gedaan aan je Facebook promoten? Beantwoord voor jezelf deze twee vragen en noteer ze op papier. Als je je verder verdiept in wie je als bedrijf bent en wat je doet, is er altijd waardevolle informatie en waardevolle content te bedenken waarover je berichten kunt posten en waarmee je je Facebook pagina kunt promoten.
In welke branche je ook actief bent; dienst- en productinformatie doet het altijd goed. Of denk aan nuttige tips & tricks. Lanceer je binnenkort bijvoorbeeld een nieuw product of een nieuwe dienst? Dan kun je dit via je Facebook promoten door de spanning alvast opbouwen en een tipje van de sluier op te lichten (Maandag hebben we groot nieuws…!). Heb je even geen inspiratie? Kijk dan eens wat voor een soort berichten je concurrent post en hoe zij hun Facebook promoten?
Tip 3. Geef je doelgroep een kijkje achter de schermen
Je bedrijf gratis via Facebook promoten, begint met altijd vertrouwen uitstralen. Vriendelijk lachende gezichten van mensen zorgen gelukkig snel voor een vertrouwd gevoel bij iedereen. Geef je doelgroep daarom zo nu en dan een kijkje ‘behind the scenes’.
Dat doe je bijvoorbeeld door foto’s te delen van een vergadering, een brainstormsessie, jullie gezamenlijke vrijdagmiddag lunch of een medewerker die aan het werk is. Heb je een nieuwe medewerker? Stel hem of haar dan voor via je Facebook pagina met een leuke foto erbij! Door een kijkje in de keuken te bieden en de menselijke kant van je bedrijf te tonen, laat je zien dat je transparant bent. Deze sympathieke kant via Facebook promoten, kweekt bij je doelgroep al snel een boel vertrouwen.
Tip 4. Zoek de interactie op
Vergeet niet dat Facebook een sociaal medium is. Je kunt er rechtstreeks met je bezoekers communiceren. Zoek daarom zoveel mogelijk de interactie op om via je Facebook pagina je bedrijf gratis te promoten, meer volgers te binden en te behouden.
Eén goede manier om via Facebook te promoten, is door je doelgroep vragen te stellen. Let wel op dat je niet alleen maar vragen stelt als ‘Wat vind je het mooiste aan onze producten/diensten?’. Daar spreek je alleen de meest fanatieke fans mee aan. Om nieuwe fans te kweken, is het verstandig om bredere vragen te stellen waar iedereen op kan antwoorden. Denk hierbij aan de volgende mogelijkheden:
- Heb jij een favoriete…?
- Tips: Hoe doe jij…?
- Ervaring: Wat is jouw mooie leermoment geweest van…?
- Uitdaging: Vind jij dat (controversiële vraag)?
- Direct: Waarom doe jij…?
- Evenementen: Wie gaan er allemaal naar…?
- Tijd: Wat zijn jouw plannen voor vandaag…?
Lastig? Hier een paar voorbeeld van berichten voor wat inspiratie.
Je kunt de vraag ook specifieker maken door je doelgroep een keuze voor te schotelen. Door je doelgroep een keuze aan te bieden in een bericht, zou er zomaar eens een discussie kunnen ontstaan tussen de mensen die verschillende keuzes hebben gemaakt. Zo krijg je een actieve interactie zonder dat je zelf aan het gesprek mee doet. Daarnaast geef je je doelgroep de mogelijkheid om mee te beslissen. Je geeft ze hiermee het gevoel dat hun mening belangrijk is. Wat ook goed werkt, is om snel te reageren op mensen die een vraag stellen aan jou of je bedrijf. Ook hiermee laat je zien dat ze belangrijk voor je zijn!
Tip 5. Wees consequent met posten
Post veel en post regelmatig een bericht. Te veel posten bestaat niet. Te weinig posten wel, voor het beste effect plaats je minimaal 5 tot 10 keer per week een bericht. Het is daarbij handig om te weten wanneer je doelgroep actief is op Facebook.
Weet je dat niet precies? De beste momenten om met berichten je Facebookpagina te promoten, is dagelijks tussen 20.00 en 07:00 uur. Een bericht dat in dit tijdsbestek wordt geplaatst, ontvangt gemiddeld 14% meer interactie dan berichten buiten dat tijdsblok.
Tip 6. Post een video
Bij tip 3 las je al over het plaatsen van foto’s van medewerkers om de menselijke kant van je bedrijf te laten zien. Je kunt dit dynamischer maken door ook video’s en bewegende beelden te plaatsen.
Film bijvoorbeeld een dagje van een werknemer op zijn/haar werkplek, geef tips in videovorm en ga live bij een evenement bent. Het gebruik van een live uitzending is onder bedrijven heel populair voor Facebook promoten. Daarom krijgt een live video rechtstreeks op Facebook ook een voorrangspositie op de tijdlijn van je doelgroep. Facebook promoot dit al onder je volgers via een melding zodra je ‘live’ gaat met een video.
Zorg bij een videobericht altijd dat je goed hebt nagedacht over wat je doel is, wie je aan wil spreken en wat je boodschap is. De ideale lengte voor een ‘gewone’ Facebookvideo ligt tussen de 60 en 90 seconden. De ideale lengte voor een live-video is 15 tot 20 minuten.
Tip 7. Start een Facebook groep in slechts een paar stappen
Een vaak ondergewaaardeerde manier van Facebook promoten is het opstarten van een Facebook groep. Selecteer je trouwste volgers voor een besloten Facebook groep van je pagina. Door ze op deze manier een speciale plek te bieden, kunnen mensen elkaar leren kennen en creëer je een dialoog tussen jou, je klanten én je klanten onderling.
Facebook gebruikers die geen lid zijn van Facebook groepen, kunnen wel zien wie er lid zijn van de groep, maar ze kunnen de gedeelde berichten niet zien. Met een Facebookgroep maak je dus écht een unieke en speciale plek voor je trouwste fans en je Facebook gratis promoten. Hoe kun je je Facebook pagina gratis promoten in een Facebookgroep? Dat doe je in deze 4 eenvoudige stappen.
Stap 1. Groep aanmaken
Ga naar Facebook en klik bij de + knop rechtsboven op ‘Groep aanmaken’. Verzin een goede naam voor je groep die slaat op je bedrijf en je Facebook pagina.
Stap 2. Beschrijf de Facebookgroep
Bij deze stap voeg je een goede omschrijving van de Facebookgroep toe. Met de juiste omschrijving voor je Facebookgroep, weten jouw leden wat ze ervan kunnen verwachten. De omschrijving moet de volgende vragen van je volgers beantwoorden:
- Is deze groep geschikt voor me?
- Wat verwacht ik hiervan?
- Wat levert het me op/Ga ik hier tijd aan besteden?
- Heb ik iets gemeen met de andere de leden?
- Wie is de leider van de groep en vertrouw ik die persoon?
Stap 3. Kies een geschikte omslagfoto
De omslagfoto is het eerste wat iemand ziet. Zorg er daarom voor dat deze foto aansluit op de identiteit van je bedrijf en je Facebook pagina.
Stap 4. Huisregels en eerste bericht
Schrijf nu je je eerste bericht: een (warm) welkomstbericht waarin je je fans begroet. Zorg dat de toon van je bericht aansluit bij de andere van jouw berichten op je Facebook pagina. Vertel hier ook meteen bij wat je fans allemaal kunnen verwachten in deze groep en waarom ze zo bijzonder zijn. Motiveer hen ook om hun verhaal in de groep te delen. Maak tot slot de huisregels duidelijk. Jij bent de beheerder van de groep, dus jij bepaalt wat er allemaal wel en niet mag. Zo kweek je de cultuur en de sfeer die je wil hebben.
Tip 8. Betrek je medewerkers bij je Facebookpagina
Je bedrijf via Facebook gratis promoten op een simpele, maar effectieve manier? Vraag je werknemers of ze je Facebook pagina willen liken. Vraag ze ook meteen om ideeën en inspiratie voor een bericht. Zo laat je zien dat je hen serieus neemt en hun input waardeert.
Tip 9. Organiseer wedstrijden of evenementen!
Je bedrijf via Facebook promoten op een hele leuke en interactieve manier, is door je volgers iets in de vorm van een wedstrijd of een evenement te bieden. Denk hierbij aan een give-away (niet helemaal gratis), een bepaalde actie of een event -actie die interessant is voor je doelgroep. Stel jezelf wederom de vraag: ‘Wat wil mijn doelgroep?’
Hoe interessanter het voor hen is, hoe groter de kans is dat ze je bericht delen. En hoe meer mensen je bericht delen, heter ze jouw Facebook promoten, hoe meer kans op deelnemers, likes en nieuwe volgers. Heeft iemand gewonnen? Toon dan ook een foto van een trotse en blije winnaar. Een wedstrijd en een evenement kun je natuurlijk ook nog prima combineren!
Let bij wedstrijden wel op de spelregels die FB ervoor hanteert!
Tip 10. Koop geen vind ik leuks!
Je Facebook pagina gratis promoten via het kopen van vind ik leuks lijkt een slim idee, maar helaas is het dat niet. Koop geen vind ik leuks, hoe verleidelijk dat ook kan zijn, het is niet de moeite waard. Gekochte likes komen altijd van nep-accounts.
De mensen reageren niet op je berichten en zorgen niet voor nieuwe likes. Het levert je dus geen interactie en/of doorstroom op naar andere – ‘echte’- accounts. Kortom: gekochte likes zorgen nooit voor groei in je bereik.
Tip 11. Facebook promoten via andere kanalen
Je kunt je Facebook promoten door simpelweg op je website, via e mail, blogs en andere kanalen naar je Facebook pagina te linken. Crossmedia noemen we dat. Het maakt je beter vindbaar in Google en andere zoekmachines en het zorgt dat je doelgroep makkelijker tussen je belangrijkste kanalen switcht!
Dat maakt de kans groter dat ze je klant worden (en blijven). Heb je naast Facebook ook Instagram, LinkedIn of een ander social media kanaal? Zorg er dan voor dat je website, je e mail etc. naar je sociale media kanalen linken en dat die links goed zichtbaar zijn voor je doelgroep.
Ben je net gestart met het opzetten van een social media kanaal? Nodig je volgers dan uit om ook je andere kanalen te volgen.
Tip 12. Voeg een recensieknop toe
Je doelgroep via een bericht om een mening vragen is altijd een goed idee. Voeg daarvoor een recensie knop toe aan je pagina. Door je doelgroep, partners, klanten, medewerkers, vrienden en familie uit te nodigen een review over je bedrijf te schrijven op je Facebookpagina, toon je nogmaals dat de mening van je doelgroep belangrijk voor je is.
Ook potentiële nieuwe klanten nemen je hierdoor sneller serieus. Meer dan 90% van de bezoekers bekijkt eerst de reviews van een bedrijf voordat ze er ‘zaken mee willen doen’. Door op recensies van je doelgroep te reageren, laat je zien dat je reacties en serieus neemt, dat je iets doet met kritische opmerkingen en dat je bereid bent om je diensten of (nieuwe) producten bij te schaven.
Tenslotte worden recensies ook getoond in de zoekresultaten van Google. Ze geven een bezoeker een goed beeld van jouw product of dienst, de sterren zijn ook echte blikvangers die verkeer naar je website leiden. Zo gaat het via en door Facebook promoten vanzelf!
Je bedrijfspagina via Facebook gratis promoten: grijp alle kansen aan
Je bedrijfspagina via Facebook gratis promoten kan dus op vele manieren met relevante content. Zonder te hoeven adverteren via een gesponsord bericht of advertentie en zonder het kopen van likes.
Begin met het bekijken van je huidige Facebook statistieken om te zien welke berichten aanslaan bij je doelgroep en waardoor mensen zich aangesproken voelen. Bedenk op basis daarvan relevante berichten die slaan op jouw (nieuwe) producten of diensten, die jouw Facebook promoten en post die vervolgens consequent en op de juiste momenten.
Wees transparant en interactief in alles wat je op je Facebook pagina doet door bijvoorbeeld posts met foto’ s of (live) video’s op je tijdlijn te plaatsen met beelden achter de schermen en door je doelgroep regelmatig vragen te stellen en ze de mogelijkheid te bieden een recensie te plaatsen.
Vergeet niet je werknemers erbij te betrekken. Geef de meest trouwe leden van je doelgroep een bijzondere behandeling en nodig hen uit voor een ‘speciale’ Facebookgroep waarin je unieke en waardevolle informatie met hen deelt.
Geef je volgers iets extra’s door wedstrijden en/of evenementen te organiseren. Je kunt je bedrijf verder via Facebook promoten door ook op je andere social media kanalen, zoals Instagram en LinkedIn, e mail en je eigen website: je hebt dan in no-time gratis nieuwe volgers en goede resultaten!
Wil je hulp bij Facebook promoten?
Laat je het beheer en het promoten van je Facebook pagina liever over aan professionals of heb je hulp nodig?
Vraag nu om advies bij Saleswizard of overweeg om social media uit te besteden.