Voor de enthousiaste doe-het-zelver hebben we een aantal veelgemaakte fouten op het gebied van linkbuilden op een rij gezet. We hopen dat je er wat aan hebt. Als je linkbuilding wil uitbesteden, kan dat natuurlijk ook.

1. Links ruilen

Het ruilen van links op linkruilpagina’s is een veelgebruikte en gemakkelijke manier voor het verkrijgen van links naar je website. Alleen verbiedt Google het zogenaamde excessieve gebruik van linkruil zoals je hier kunt nalezen. In plaats van dat het je website omhoog helpt, kan je website zelfs dalen door een bovenmatig gebruik van linkruil.

2. Links kopen

Het kopen van links leidt al snel tot een onnatuurlijk linkprofiel en is eenvoudig vast te stellen. Bijvoorbeeld doordat het aantal links naar je website heel snel toeneemt. Of doordat veel links van hetzelfde Ip adres afkomstig zijn. Of door eenzijdig gebruik van anchortekst. In al deze gevallen stelt het anti-spam algoritme van Google een onnatuurlijk linkprofiel vast en daalt je website in plaats van te stijgen.

3. Focus op Pagerank

Ergens heb je gehoord dat links van websites met een hoge Pagerank belangrijk zijn. Wat van belang is om te weten dat niet de pagerank van de website maar de pagerank van de pagina waarop jouw link staat van belang is. Dus als je een linkje van een pagerank 3 website krijgt op de partnerpagina met een pagerank n/a, dan raak je alleen maar verder van huis.

4. Focus op 1 keyword

Nog niet zo lang geleden was het mogelijk te scoren met je website door te focussen op veel links met een en hetzelfde keyword. Als je bijvoorbeeld gevonden wilde worden op het woord “auto”, dan was het zaak om veel links naar je website te verkrijgen met de anchortekst (link titel) “auto”. Sinds de Penguin update eerder dit jaar, werkt een eenzijdige focus op 1 keyword juist averechts.

5. Focus op de homepage

Als je website echt over interessante inhoud beschikt, dan is het logisch dat niet alle links naar alleen je homepage verwijzen. Het is natuurlijker dat er in bepaalde mate ook naar onderliggende pagina’s op je website wordt gelinkt.

6. Startpagina links

In het verleden werkte het goed om je website bij zoveel mogelijk startpagina’s aan te melden. Inmiddels zijn er echter zoveel startpagina’s met weinig bezoekers en/of geen enkele pagerank, dat de werking van honderden startpagina’s niet meer opweegt tegen een enkele kwaliteitlink.

7. Geen relevantie

Op het moment dat je website over auto’s gaat en je hebt veel binnenkomende links van bijvoorbeeld websites over tuinieren, dan is er geen sprake van relevante links. Waarom zou je vanaf een tuinpagina een link verwachten naar een auto pagina? Dat is niet logisch en draagt dus niet bij aan je vindbaarheid.

8. No follow links

In een groot aantal forums of blogsites is het mogelijk een je profiel een link naar je website te maken. Veel bedrijven maakten daarom veel forumprofielen aan en reageerden op blogs met een hoge pagerank. Voor webmasters is het echter eenvoudig om deze linkjes op no follow te zetten. Deze linkjes worden wel gezien maar tellen niet mee in de ranking van je website. Een te groot aantal no follow links duidt op forum- of blogspam. Iets waar je je verre van moet houden en zeker niet bijdraagt aan de vindbaarheid van je website.

9. Eenzijdige linkbronnen

Linkbronnen zijn media waarop jouw website vermeld wordt. Linkbronnen zijn bijvoorbeeld websites, startpagina’s, blogs, social media, forums. Als je website echt interessant is dan is het logisch dat je linkprofiel een gezonde mix vertoont van al deze linkbronnen. Social media is bijvoorbeeld het laatste jaar veel belangrijker geworden.

10. Footer of sidewide links

Als je een linkje krijgt op de footer of blogroll van een website met enorm veel pagina’s, dan krijg je in 1 keer even zoveel links met het zelfde keyword naar je website. En daarmee leg je dus automatisch, zonder dat je daarover enige controle hebt, te veel focus op 1 zoekterm.

11. Exact keyword match

Veel websitepromoters gaan enthousiast aan de slag met 1 zoekterm, zowel binnen de eigen website als daarbuiten. Als dat precies overeenkomt met het woord waarop je gevonden wil worden, dan is dat niet natuurlijk. Zorg daarom ook voor wat links zoals lees hier verder, of lik hier. Dat is veel natuurlijker.

Vind je dit artikel leuk? Wil je dit dan sharen via de knoppen onderaan deze pagina? Dan vinden wij super!

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.