Wat is lokale SEO? | 9 tips voor lokale vindbaarheid | Saleswizard
Google Mijn Bedrijf, Online Marketing, SEO

Wat is lokale SEO? | 9 tips voor lokale vindbaarheid

Wat is lokale SEO?

Geschreven door
Dennis

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een marketingtechniek die zich richt op lokale zoektermen. Dit helpt je om hoger in Google te komen bij lokale zoekopdrachten. Zo ben je als bedrijf met een fysieke locatie, of een bepaald servicegebied, beter zichtbaar voor iemand die op zoek is naar jouw product of dienst. En dat kan je veel extra klanten opleveren!

Google’s eigen cijfers tonen namelijk aan dat maar liefst 46% van alle zoekopdrachten een lokale zoekintentie heeft. Dat 76% van de lokale zoekopdrachten op mobiel binnen een dag tot een winkelbezoek leidt en dat 28% ook daadwerkelijk iets koopt.

In dit artikel neem ik je mee in de wereld van lokale SEO. Je ontdekt wat er nodig is om je bedrijf beter zichtbaar te maken in de lokale zoekresultaten. En je leert hoe een gratis Google Bedrijfsprofiel je hierbij helpt. Hierna ontvang je 9 tips voor een succesvolle lokale SEO strategie en geef ik je een bonustip voor hyper lokale SEO content!

Beter vindbaar in lokale zoekresultaten en meer verkopen

Het grote voordeel van lokale SEO is dat je alleen concurreert met lokale bedrijven en niet met heel Nederland. Prettig voor je bedrijf, dat zo hoger in de zoekresultaten terecht komt. Maar ook voor potentiële klanten die zo makkelijk jouw lokale product of dienst kunnen vinden. Met andere woorden: lokale SEO brengt vraag en aanbod bij elkaar!

Hierdoor zul je met een lokale zoekopdracht zoals ‘lunch Arnhem’ ook daadwerkelijk lunchrooms in Arnhem vinden in de zoekresultaten. En er is meer: want Google heeft speciale producten ontwikkeld die lokale bedrijven nog beter zichtbaar maken bij een lokale zoekopdracht. Hiervoor heb je een Google Bedrijfsprofiel nodig.

Aanvraagscherm Google bedrijfsprofiel

Lokale vindbaarheid verbeteren met Google Bedrijfsprofiel

Een Google Bedrijfsprofiel (GBP) – voorheen ‘Google mijn bedrijf’ – is een online profiel waarmee je gratis je vindbaarheid vergroot. Door een profiel aan te maken en dit te laten verifiëren door Google, wordt het zichtbaar in de lokale resultaten. Onderzoek toont aan dat de aanwezigheid van een GBP het consumentenvertrouwen met maar liefst 100% vergroot!

Bovendien wordt je bedrijf met een GBP ook weergegeven in enkele speciale Google producten. Dit zijn de Local 3 Pack, de Local Finder en Google Maps. De ranking binnen deze producten gebeurt op basis van je profiel en staat volledig los van je website.

Ieder lokaal bedrijf droomt van een toppositie in deze producten, omdat je hiermee bovenaan Google’s SERPs (zoekresultaten) terechtkomt. Jouw onderneming is dan het eerste dat men ziet na een zoekopdracht. Dit levert je vanzelfsprekend veel extra kliks op en mogelijk dus ook extra klandizie! Een GBP speelt dan ook een sleutelrol in een lokale SEO strategie.

Local 3 Pack

Google's Local 3 Pack op een smartphone.

Doe je een lokale zoekopdracht zoals ‘lunch Arnhem’? Dan vind je nog boven de lokale organische resultaten, het Local Pack met de drie hoogst gewaardeerde GBP’s en een landkaart met hun locaties. Met de filters kun je verder finetunen op je persoonlijke voorkeuren, zoals een bepaald aantal sterren of specifieke openingstijden.

Local Finder

Google Business Profiles in de Google Finder.

Wil je graag meer dan drie opties bekijken? Klik dan op ‘meer plaatsen’ onderaan de Local Pack en je komt terecht in de Local Finder. Je ziet dan ook de andere GBP’s waar je zoekterm op van toepassing is. Klik rechtsboven op kaart voor een overzicht van de locaties.

Google Maps

Lokale zoekopdracht voor "lunch Arnhem" in Google Maps op een smartphone.

Een lokale zoekopdracht doen kan ook via ‘Google Maps’. Dit werkt verder op dezelfde manier als met de Local Pack en Local Finder, maar je vindt dan resultaten uit een groter gebied. De lijst met zoekresultaten is dan ook aanzienlijk langer. Door de juiste filters aan te klikken, vind je precies wat je zoekt. 

Voor wie is lokale SEO interessant?

Dankzij de explosieve groei van mobiel internet in de afgelopen jaren, zoeken we tegenwoordig hoofdzakelijk via onze smartphone. Wist je dat maar liefst 78% van de lokale zoekopdrachten op een mobiele telefoon gericht op een product of dienst leidt tot een aankoop in een fysieke winkel? Je loopt als bedrijf dus behoorlijk wat klandizie mis wanneer je als bedrijf slecht scoort in de lokale zoekresultaten.

Dat maakt lokale SEO erg interessant voor bedrijven met een fysieke locatie of een bepaald servicegebied, zoals: fysieke winkels, bedrijven met meerdere vestigingen, franchises en gebiedsgebonden services.

Fysieke winkels

Als lokale ondernemer met een fysieke winkel, wil je graag de aandacht trekken van alle potentiële klanten in je omgeving. Want stel dat je een lunchroom hebt, en iemand in de nabije omgeving is via de telefoon op zoek naar een lekkere lunch. Dan wil je natuurlijk dat deze persoon naar jouw lunchroom wordt doorverwezen.

Vrouw navigeert op straat met haar smartphone.

Bedrijven met meerdere vestigingen en franchises

Ook franchise ondernemingen en bedrijven met meerdere locaties kunnen van lokale SEO profiteren. Het lastige is natuurlijk dat ze op meerdere locaties zitten, terwijl een website en GBP op de eigen locatie gericht moeten zijn. De oplossing is gelukkig eenvoudig: voor elke vestiging kun je een eigen lokale landingspagina en GBP aanmaken.

Dit vraagt om een inspanning van (of voor) elke vestiging om ze van unieke lokale content te voorzien. Zo zorg je niet alleen voor een goede lokale vindbaarheid, maar voorkom je ook dat jouw lokale pagina’s en GBP’s te veel op elkaar lijken: dit noemen we ‘duplicate content’. Duplicate content wordt niet door Google geïndexeerd en is dus ook niet zichtbaar in de zoekresultaten.

Zorg daarom voor hyper lokale SEO content om alle webpagina’s en GBP’s uniek en beter vindbaar te maken. Hier kom ik later op terug.

Gebiedsgebonden servicebedrijven

Er zijn natuurlijk ook de bedrijven die bezorgen of diensten verlenen binnen een bepaald geografisch gebied – ook zij hebben baat bij lokale SEO. Denk hierbij aan een pizzeria die bezorgt in de nabije omgeving, maar ook aan  loodgieters en een schilders die een groter werkgebied hebben. 

Omdat de plaats waar de dienst geleverd wordt ver van de vestiging af kan liggen, wordt je bedrijf niet altijd vanzelf gevonden. Een goede lokale SEO strategie is dus onmisbaar als je door klanten in een groter werkgebied gevonden wilt worden.

Wat zijn de voordelen van lokale SEO?

Als ondernemer wil je natuurlijk niet alleen een mooi product leveren, maar ook omzet genereren en groeien. Door je GBP en website te optimaliseren voor lokale SEO, zul je merken dat je na verloop van tijd meer potentiële klanten bereikt, meer conversies doet en een grotere naamsbekendheid opbouwt.

Meer potentiële klanten bereiken

Door beter vindbaar te zijn in de lokale zoekresultaten, kom je als lokaal bedrijf vaker naar boven bij een zoekopdracht. Hoe vaker je gevonden wordt, hoe groter de kans op nieuwe klanten. Ook gevonden worden in de Local 3 Pack, Local Finder, Google Maps en de organische zoekresultaten levert je in potentie meer klanten op.

Meer conversies

Vaker gevonden worden, vergroot natuurlijk ook de kans op een conversie. Dat kan via je website, maar ook via je Google Bedrijfsprofiel. Want gegevens als je telefoonnummer, locatie en de openingstijden zijn ook hier te vinden. Maak daarom altijd werk van je GBP, want steeds meer potentiële klanten nemen na het vinden van je bedrijf direct contact op zonder je website te bezoeken.

Glimlachende bloemiste in haar winkel.

Verbeteren van je reputatie

Reputatie is alles voor een bedrijf, en reviews zijn hierbij een belangrijke bron van informatie voor de consument. Wat vinden anderen van jouw onderneming en wat zijn hun ervaringen? Een profiel met gemiddeld 4 of 5 sterren wekt vertrouwen. Vooral wanneer dit op een groot aantal reviews gebaseerd is.

Maar ook de manier waarmee je omgaat met negatieve reviews is een goede graadmeter voor de consument. Service is dus de sleutel! Want je kunt jezelf nog zo goed aanprijzen, als de waardering van je klanten slecht is, zullen potentiële klanten het niet vertrouwen en liever even verder kijken. 

Wees dus niet bang als je een keer slechte review krijgt. Maar zie het als een kans om je bedrijf op een positieve manier te profileren. Zo bouw je stap voor stap aan je online reputatie.

9 tips voor een succesvolle lokale SEO strategie

Nu je weet wat lokale SEO is en wat het je onderneming kan opleveren, is het tijd om aan de slag te gaan om je positie in Google te versterken met een goede strategie! Er is helaas geen snelle fix waarmee je snel op nummer één in Google komt, dit vereist tijd en toewijding. 

Een goede lokale SEO strategie rust op drie pijlers: techniek, content en linkbuilding. Door hier serieus mee aan de slag te gaan, kun je op termijn die felbegeerde toppositie bereiken.

Om je op weg te helpen, vind je hieronder 9 tips voor een succesvolle lokale SEO strategie. Zo kun je online je lokale vindbaarheid op alle vlakken verbeteren.

Nummer 1 op Google

Tip 1: aanmaken Google Bedrijfsprofiel (GBP)

Zoals gezegd, speelt een GBP een grote rol in iedere lokale SEO strategie. Want voor zowel de Local 3 Pack, Local Finder als Google Maps heb je een profiel nodig om erin te worden vernoemd. Het aanmaken van een GBP is dan ook zonder twijfel de eerste stap op weg naar een effectieve lokale SEO strategie. 

Zorg dat je alles invult, je profiel voorziet van goede foto’s en een treffende omschrijving van je bedrijf. Hierin verwerk je natuurlijk ook direct de voor jouw branche relevante zoekwoorden! Maar daarbij houdt het niet op, want een GBP moet je actief bijhouden voor een correcte werking. 

Dit betekent dat je ervoor zorgt dat de informatie up-to-date blijft en dat je regelmatig nieuwe berichten, foto’s of video’s plaatst. Maar ook de Q&A sectie in het GBP is van belang. Dit is de plaats waar je met klanten kunt communiceren en de unieke persoonlijkheid van jouw onderneming naar voren kunt laten komen. Dit maakt het ook een uitstekende plaats om die vijf-sterren Google reviews te verzamelen. 

Wil je een stap-voor-stap handleiding voor het aanmaken van een Google Bedrijfsprofiel? Bekijk dan zeker de tutorial: Google mijn bedrijf aanmaken van mijn collega. 

Tip 2: werk aan je reputatie

Online vindbaarheid is één ding. Maar hoe krijg je een potentiële klant zover dat ze ook daadwerkelijk met je in zee gaan? Hiervoor moet je eerst hun vertrouwen winnen. En omdat alles zich online afspeelt, zijn het je communicatie en je online reviews die je reputatie bepalen.

Vertrouwen winnen van de klant

Met een goede online reputatie trek je potentiële klanten over de streep. Zo bepaalt de manier waarop je online communiceert voor een groot deel hoe mensen over je bedrijf denken. Heb je een energiek jong bedrijf dat altijd service met een glimlach levert? Laat dit dan ook duidelijk doorklinken in je communicatie.

Reageer snel en correct op vragen en opmerkingen – zowel positief als negatief – om te laten zien dat je betrokken bent. Hier kun je het beste een vast moment op de dag voor inplannen. Want een snelle reactie getuigt van een goede service, en is ook een ranking factor in de Local 3 Pack.

De beste service verlenen

Een goede service is dan ook onmisbaar om positieve reviews binnen te slepen, zowel online als offline. Neem daarom beide serieus en zorg dat je die 5 sterren reviews verdient!

Want hoe meer je er verdient, hoe beter dit is voor je (online) reputatie én je positie in de Local 3 Pack. Voor een toppositie en het klantvertrouwen tellen namelijk niet alleen het gemiddelde aantal sterren mee, maar ook het aantal reviews.

Bewijs verzamelen met reviews

Hoe beoordeel je een bedrijf dat je nog niet kent? Juist, met behulp van reviews! Iedereen die informatie zoekt waardeert reviews. Zeven op de tien consumenten geeft aan een bedrijf meer te vertrouwen als het beschikt over goede reviews. 

Opvallend genoeg plaatsen de meeste mensen zelf geen reviews. Soms omdat ze niet weten hoe dit moet, maar ook omdat ze zich niet altijd realiseren hoe belangrijk deze reviews voor bedrijven zijn geworden. 

De makkelijkste manier om meer reviews te verzamelen is dan ook door er gewoon naar te vragen. Dit kan via een e-mail, met een bericht op je website of gewoon face-to-face. Omdat niet iedereen weet hoe dit precies in zijn werk gaat, is het handig om hiervoor een link of instructie aan te leveren.

Reactie op een negatieve Google review.

Tip 3: on page optimalisatie

Voor een succesvolle lokale SEO strategie is het van groot belang om je website hier op in te richten. Zo begrijpt Google wat de toegevoegde waarde van jouw website (en dus je bedrijf) is voor een lokale zoekopdracht. En je zorgt voor een prettige gebruikerservaring voor de mensen die de site bezoeken. Loop daarom je website eens kritisch na op de onderstaande punten.

Zorg voor aantrekkelijke content

De inhoud van je website; dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Voorkom dat je content maakt waar niemand op zit te wachten en doe eerst een zoekwoorden onderzoek. Dan ben je beter vindbaar, en het helpt je ook aan onderwerpen waar potentiële klanten naar zoeken.

Content posten kan in de vorm van een blog, video, podcast, infographic of iets anders. Zolang het maar waarde heeft voor je bezoekers. Met kwalitatief goede content onderscheid je je van de massa. Hierdoor gaan andere bedrijven (websites) je als autoriteit zien en naar je verwijzen in hun artikelen. Dat levert je weer mooi extra backlinks en verkeer op!

Daarnaast zijn mensen sociale dieren: leuke of interessante content delen ze graag met anderen. Maak het hen gemakkelijk en zorg dat delen met één druk op de knop mogelijk is. De tekst: “Deel dit artikel” met daarachter enkele social media buttons is net zo effectief als eenvoudig.

NEON tekst: wees briljant!

Plaats interne links

Google’s algoritme begrijpt steeds meer, maar echt begrijpend lezen doet ie nog niet. Daarom is het belangrijk om Google hier een beetje bij te helpen. Want om de juiste websites te kunnen koppelen aan een zoekopdracht, moet Google weten waar een website over gaat.

Daar komen interne links om de hoek kijken. Dit zijn de gekleurde woorden in de tekst die je – als je erop klikt – naar een ander deel van de website doorverwijzen. Zo vertel je Google en de bezoekers van je website welke pagina’s belangrijk zijn. Overdrijf daarom niet met het plaatsen van interne links en zorg ervoor dat de ankertekst (de woorden waar de link aan gekoppeld is) een goede omschrijving geeft van de bestemming van de link.

Mobile responsive

Meisje smartphone

Wist je dat bijna 80% van de zoekopdrachten voor retailzaken gebeurt via de mobiele telefoon? Dan wil je natuurlijk wel dat je website er op de mobiele telefoon goed uitziet. Controleer daarom altijd of je website er op alle schermgroottes goed uitziet en (prettig) werkt. Dit kun je visueel doen of door je website te laten beoordelen door een online tool, zoals Googles mobile friendly checker.

Optimaliseer afbeeldingen en metadata

Afbeeldingen maken je website aantrekkelijk en verduidelijken je verhaal. Maar zorg er wel voor dat je de afbeeldingen op je website optimaliseert. Dit begint met kiezen van het juiste bestandsformaat en ervoor te zorgen dat de afbeelding niet groter is dan nodig.

Zo voorkom je onnodige laadtijden op je website. Prettig voor je bezoekers, maar ook voor je ranking omdat ‘pagespeed’ (laadsnelheid) één van de factoren is waar Google je website op beoordeelt.

Google kan niet zien wat er op een afbeelding staat, maar begrijpt wel de zogenaamde metadata die eraan vastzit. Metadata is verborgen informatie die gebruikt wordt om een website te indexeren.

Fotos optimaliseren

Door je afbeeldingen een duidelijke bestandsnaam en alt-tekst omschrijving mee te geven, snapt Google beter waar je website over gaat. Het is daarom zeker aan te raden om hier ook relevante lokale zoektermen in te plaatsen.

Metadata beperkt zich niet tot de afbeeldingen, maar is ook aanwezig voor andere onderdelen van je website. Een handige plugin voor je website die je kan helpen met het optimaliseren van je website is Yoast. Hierin kun je ook een meta-omschrijving ingeven voor je website. Dit is de omschrijving die je terugziet in de Google-zoekresultaten.

Deze info helpt niet voor de lokale vindbaarheid van je website, maar kun je zien als een soort mini-pitch. Sta je bijvoorbeeld niet op nummer één van de zoekresultaten, maar kort eronder? Met een pakkende tekst in de meta-omschrijving, vergroot je de kans dat een potentiële klant toch voor jouw website kiest.

Gebruiksvriendelijke website

Wanneer het op de gebruiksvriendelijkheid van je website aankomt, geldt: less is more! Je website heeft een bepaald doel, en alles wat kan afleiden, kun je maar beter weglaten.

Zorg met een overzichtelijke en goed werkende website dat je bezoekers in zo min mogelijk klikken vinden wat ze zoeken. Zo voorkom je dat ze gefrustreerd of geïrriteerd afhaken door het ‘hippe’ webdesign. Dit is natuurlijk ook van toepassing op de kwaliteit – en relevantie – van je teksten.

Tip 4: externe links en verwijzingen

Google bepaalt de waarde van je website aan de hand van een aantal factoren. Dit wordt uitgedrukt in Domain Authority (DA). Met externe links en verwijzingen kun je deze autoriteit opkrikken. Hiervoor kun je gebruik maken van backlinks, online directories en de media.

Backlinks

Wanneer een andere website een link plaatst naar jouw website, noemen we dit een backlink. Google ziet dit als een aanbeveling en kent jouw website dan meer autoriteit toe. Hoe meer websites naar je verwijzen, hoe belangrijker je bent. En hoe meer DA deze websites zelf hebben, hoe meer punten Google je toekent.

Online directories

Online directories zijn websites waar je je NAW-gegevens en webadres op kunt plaatsen. Via deze websites wordt de bezoeker doorverwezen naar de aangemelde bedrijven. Dit zijn makkelijk te realiseren backlinks, waarvoor je je alleen maar hoeft aan te melden. Soms kan dit gratis, maar meestal moet je hier iets voor betalen.

De waarde van dit soort links is de afgelopen jaren wel afgenomen. Anno 2022 gaat het daarom minder over de DA die de backlinks van online directories je opleveren. Het gaat vooral om het verkeer dat op deze manier naar je website wordt gedirigeerd. Vraag je daarom altijd af: is dit een website die mijn potentiële kopers bezoeken en vertrouwen?

Veel online directories hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld van eenvoudige registers tot websites die waarde toevoegen aan de bedrijven die bij hen staan aangemeld.

Denk maar aan recensiewebsites zoals ‘Tripadvisor’ en ‘The Fork’, of registers gericht op een specifieke bedrijfstak zoals Werkspot.nl en natuurlijk Google Bedrijfsprofiel! Maar ook websites met een grote betrouwbaarheid als de Kamer van Koophandel of Facebook, dat dagelijks door miljoenen mensen wordt bezocht.

Facebook

Media

Plaatselijke media, zoals nieuwssites en lokale kranten, beschikken over websites met een bovengemiddelde DA. Af en toe het nieuws halen kan dus geen kwaad. En je werkt dankzij hun bereik ook meteen aan je naamsbekendheid.

Heb je een succes behaald, een bijzondere prestatie geleverd, besta je 25 jaar of organiseer je een lokaal evenement? Neem dan gerust zelf contact op met de lokale media door ze te tippen, of bied ze een kant-en-klaar artikel aan.

Nieuwssites zijn altijd op zoek naar nieuws, omdat hun rubrieken iedere dag weer gevuld moeten worden. Een gratis artikel in ruil voor een backlink is dan altijd welkom. Heb je beet? Probeer de relatie dan warm te houden, daar profiteren beide partijen van.

Tip 5: wees scherp op veranderingen in het Google algoritme

Google is voortdurend bezig met het verbeteren van het algoritme. Wat vandaag goed werkt, kan volgende week passé zijn. Houd daarom goed oog op de statistieken van je website en ‘Google’ jezelf regelmatig om te zien of er nog veranderingen in de volgorde van de zoekresultaten zijn.

Bij een forse daling kan het zomaar zijn dat er een update is geweest in het algoritme. De enige manier om je positie terug te winnen is door je content aan te passen.

Ben je inmiddels op weg een echte lokale SEO specialist te worden? Een update van het algoritme biedt je ook kansen. Door actief te zijn op fora kun je op de veranderingen inspelen en de concurrentie aftroeven!

Google

Tip 6: houd de concurrentie in de gaten

Wees bij het opbouwen van een online reputatie niet te trots om regelmatig een kijkje bij de concurrentie te nemen. Staan ze hoger in Google of zijn ze je voorbij gestreefd? Bekijk dan goed wat de verschillen met hun website zijn.

Wat voor soort content maken ze? Welke lokale zoekwoorden hebben ze gebruikt? En waar komen hun backlinks vandaan? Het runnen van een website is een continu proces.

Tip 7: lokale linkbuilding

Linkbuilding is één van de pijlers van iedere succesvolle SEO strategie, en dat is voor lokale linkbuilding niet anders. Een goede plek om te beginnen met het verzamelen van lokale links is te kijken waar lokale concurrenten hun backlinks vandaan halen en die aanpak te kopiëren. Ook samenwerken met anderen is een goede tactiek om meer links te verzamelen.

Ben je een ambachtelijke bakker die brood levert aan een plaatselijke lunchroom? Vraag dan gewoon of ze je online willen vernoemen als leverancier, of dat ze een nieuwsbericht over jullie samenwerking willen plaatsen. In ruil daarvoor kun jij ook verwijzen naar hun website.

Connected

Tip 8: rapporteer spam

De juiste lokale zoekwoorden spelen een grote rol in je online vindbaarheid. Sommige bedrijven kunnen de verleiding om vals te spelen dan ook niet weerstaan. Bekende trucs voor snel resultaat zijn het spammen van zoekwoorden of deze stiekem toevoegen aan je bedrijfsnaam.

Hoewel dit niet is toegestaan volgens de Google-richtlijnen, zijn ze niet heel actief met de handhaving ervan.

Zelf ook valsspelen is echter niet aan te raden, omdat een Google straf meer kwaad doet dan het voordeel dat je ermee behaalt. Je netjes aan de regels houden, levert je op de lange termijn dus meer op. Maar ondertussen kan het knap vervelend zijn als een concurrent de regels aan zijn laars lapt, waardoor een toppositie in de zoekresultaten buiten je bereik blijft.

Wat kun je ertegen doen? Google biedt je de mogelijkheid om valsspelers te rapporteren. Zoals gezegd, ze zijn niet zo snel met handhaven, maar niet geschoten is altijd mis!

Tip 9: meten is weten

Wil je je positie in de lokale zoekresultaten verbeteren of behouden? Proberen te achterhalen waarom je positie stijgt of daalt, is stap één. En je baseren op betrouwbare data is natuurlijk de basis van ieder onderzoek.

Hiervoor zijn handige tools beschikbaar, zoals het gratis analyseprogramma Google Analytics. Hiermee kun je vrijwel alle activiteiten op je website inzichtelijk maken. Ook je GBP verzamelt informatie waarmee je je voordeel kunt doen.

Analytics 1

Bonus Tip: hyper lokale SEO content!

Zoals beloofd: de bonus tip! Wil je het maximale uit lokale SEO halen? Zorg dan voor hyper lokale SEO content! Waar Lokale SEO zich richt op steden, richt hyperlokale SEO zich op stadsdelen, wijken, straten en bekende herkenningspunten.

Zo richt je je op een nog specifieker gebied met nog minder concurrentie en komt een toppositie sneller binnen handbereik. Je profiteert dan optimaal van zoekopdrachten op de mobiele telefoon in de buurt van je winkel. Daarnaast is hyper lokale SEO content ook een goede manier voor franchises en bedrijven met meerdere vestigingen om zich van elkaar te onderscheiden.

Kansen voor hyperlokale SEO in lokale zoekopdrachten

Mobiel internet heeft ons de vrijheid gegeven om direct in onze behoeftes te voorzien. Hierdoor vloeien online en offline steeds verder in elkaar over. Loop je ergens op straat en besluit je ineens dat je NU door een kapper geknipt wilt worden of ergens een broodje wilt eten?

Even zoeken op de telefoon en je weet precies waar je zijn moet. Dit biedt grote kansen voor lokale ondernemers die hun hyperlokale SEO op orde hebben.

Wat zijn de stappen?

Omdat hyperlokale SEO hoofdzakelijk gericht is op mobiel, is het mobile-friendly maken van je website de eerste stap. Daarnaast heb je natuurlijk een GBP nodig om een toppositie in Google Maps en de Local 3 Pack te bemachtigen. En tot slot heb je hyper lokale SEO content nodig om je GBP-profiel en website mee te vullen.

Smartphone met een winkel luifel.

Hoe zorg je voor hyper lokale SEO content?

Hyperlokale SEO begint net als iedere SEO strategie met een zoekwoorden onderzoek. Heb je een lijstje met hyper lokale zoekwoorden samengesteld? Voer ze dan consequent in op zowel je website als je GBP om een betere ranking in de directe omgeving van je winkel te krijgen. Plaatsen waar ze in ieder geval moeten terugkomen zijn:

  • Pagina titels
  • Geschreven content (bodytekst en tussenkopjes)
  • Meta-omschrijvingen
  • Alt-tekst van afbeeldingen
  • Bedrijfsomschrijving GBP

Tips: hyper lokale SEO content

Hoe laat je hyper lokale content subtiel terugkomen op je website? Ter inspiratie vind je hieronder een aantal voorbeelden/tips.

  • Een goede plek voor hyper lokale SEO content is de routebeschrijving naar je winkel. Benoem dan niet alleen het adres, maar neem je omgeving eens goed onder de loep naar herkenbare punten. Zit je tegenover een museum of een universiteit, vlakbij het station of naast McDonalds? Vermeld dit dan. Leg uit uit waar mensen hun auto kunnen parkeren, hun fiets kunnen stallen en bij welke halte ze kunnen uitstappen als ze met het openbaar vervoer komen.
  • Plaats foto’s van de omgeving en bekende herkenningspunten en zorg ervoor dat je de naam benoemt in de alt-tekst en bestandsnaam.
  • In een GBP heb je 750 tekens om je bedrijf te omschrijven. Zorg ervoor dat je hier ook enkele bekende herkenningspunten, buurten of straten in benoemt. Dit kan een wereld van verschil maken.
  • Ook je blogs en berichtgeving zijn zeer geschikt. Wordt er een lokaal evenement georganiseerd, heb je een leuke kortingsactie, of iets anders waarover je over wil vertellen? Schrijf er een blog over en zorg dat je hierin de hyper lokale zoekwoorden gebruikt.
Landmark de Erasmus brug in Rotterdam.

Hyper lokale SEO in de praktijk

Voor de vindbaarheid is het exact intypen van deze zoekwoorden vaak niet eens nodig. Met een zoekopdracht als “lunch in de buurt” worden alle lunchrooms in de buurt van je locatie gevonden.

Onderzoek toont aan dat Google bedrijven extra hoog waardeert als ze werk maken van hyperlokale SEO. Heb jij dit goed voor elkaar? Dan scoor je dus extra punten bij Google en heb je een grote kans op een toppositie in de Local 3 Pack, Google Maps en de zoekresultaten.

Aan de slag met lokale SEO

Nu je weet wat lokale SEO is, én hoe je je lokale vindbaarheid in Google een boost kunt geven, kun je aan de slag! Wil je hierbij de hulp van een lokale SEO-specialist, zodat je zelf op je core-business kunt blijven focussen? SEO is onze passie en we helpen elke dag bedrijven hun online ambities waar te maken. Neem dus gerust contact met ons op via sales@saleswizard.nl!

Hulp nodig met lokale SEO?

Wil je gebruik maken van onze SEO kennis om jouw onderneming beter zichtbaar te maken in de lokale zoekresultaten? Klik op de button! We doen je graag een voorstel.

Ja, neem contact op

Gerelateerde artikelen

  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren