Branding is meer dan een logo en een visitekaartje
Branding komt terug in alles wat je als bedrijf doet. Het is dus niet enkel het bedenken van een bedrijfsnaam en het laten ontwerpen van een logo en visitekaartje. Alle succesvolle bedrijven hebben een sterke branding, wat als uitgangspunt gebruikt wordt bij alles dat zij doen. Je ziet het terug in de vormgeving van je website, afbeeldingen die je gebruikt, de manier waarop je mails schrijft en zelfs hoe jij en je werknemers communiceren met klanten.
Sterke branding zorgt ervoor dat je bedrijf uniek en herkenbaar is voor nieuwe en bestaande klanten. Daarnaast zorgt het ervoor dat je bedrijf consistent is in alle communicatie-uitingen. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue: zij dragen ‘alles voor een glimlach’ uit in hun reclamespots, de verpakkingen van producten en zelfs de klantenservice.
Maar wat is branding precies? En hoe ontwikkel je een goede branding strategie voor jouw bedrijf? Dat leg ik je uit in dit blog.
Wat is Branding? – inhoud
Klik op één van onderstaande links om direct naar het betreffende onderdeel te gaan van dit blog over Branding.
1. Wat is branding?
2. Merkidentiteit: het verhaal achter je bedrijf
3. Van merkidentiteit naar brand design
4. Branding Strategie
5. Branding Checklist en Template
1. Wat is branding?
Branding is het proces waarmee een unieke en herkenbare (visuele) identiteit voor een bedrijf wordt ontwikkeld waardoor (positieve) eigenschappen en waarden aan dat bedrijf of product worden toegeschreven. Een consistente en goede doordachte branding strategie zorgt voor een beter onderscheid van de concurrentie en een duidelijke merkvoorkeur.
1.2 Hoe is branding ontstaan?
Oorspronkelijk is het branding afgeleid van het woord ‘brandmerken’. Vee-eigenaren konden zo hun dieren van elkaar onderscheiden en diefstal voorkomen. Later gebruikten adellijke families bijvoorbeeld familiewapens als vorm van branding. Symbolen als leeuwen en zwaarden representeerden orde en gezag. Bij de opkomst van massaproductie werden merken gebruikt om onderscheid te maken in logistieke stromen. Pas daarna werden merken gebruikt in reclame en marketing.
Werd branding vroeger dus vooral gebruikt om aan te geven dat iets jouw eigendom was, nu strekt branding veel verder. Branden is het zetten van je eigen stempel op jezelf, product, dienst en/of bedrijf om bewust onderscheidende, unieke en positieve associaties te creëren bij relevante doelgroepen. Het is dus veel meer dan even je logo ergens op plakken.
1.3 Waarom is branding belangrijk voor je bedrijf?
Goede branding leidt tot merkvoorkeur waardoor mensen bereid zijn meer te betalen voor een product of dienst. Eenmaal klant blijven klanten door merkvoorkeur langer loyaal en verrichten zij vaker herhaal aankopen. Mensen verbinden zich aan bepaalde merken vanwege de associaties die een bepaald merk oproept.
Met unieke en herkenbare branding onderscheidt jij je van de rest. Met goed branding maak je een gedenkwaardige indruk op klanten en laat je ook weten wat ze kunnen verwachten. Sturen op merkvoorkeur vergroot je marktaandeel en leidt tot duurzame groei, zo blijkt ook uit het onderzoek dat Ed Stibbe (één van Nederlands bekendste merkstrategen en gewaardeerd klant van Saleswizard) daarover heeft uitgevoerd.
Je merk combineert missie, visie, waarden, logo, huisstijl, beelden en tone of voice op een consistente en herkenbare wijze zodat direct de juiste associaties en gevoelens bij je bedrijf ontstaan. Samenvattend: goede branding helpt je meer te verkopen voor een betere prijs aan de juiste klanten. Branding verhoogt daardoor ook de (merk)waarde van je bedrijf.
1.4 Het gevaar van inconsistente branding
Het valt direct op als een merk niet consistent is.Het merk Volkswagen bijvoorbeeld staat voor kwaliteit en degelijkheid. Het dieselschandaal in 2015 waarbij VW sjoemelde met software, leidde tot grote schade voor het merk. Nauwelijks hersteld van deze afbreuk, zorgen de software fouten in het ID (intelligent design) platform voor elektrische auto’s opnieuw voor ernstige schade. Dit komt doordat deze acties in contrast staan met waar zij als merk voor staan (degelijkheid).
Ook veranderen markten, omstandigheden of strategieën. Wanneer de ‘why’ niet meer matcht met de ‘how’ of ‘what’ kan het voorkomen dat jouw huisstijl verkeerde associaties oproept. Zo heten Negerzoenen inmiddels Chocozoenen, heeft Albert Heijn de plofkip uit het assortiment gehaald en groeien de duurzaam leven merken van Unilever nu het snelst.
Als omstandigheden of visies dus veranderen is je merk wellicht toe aan een make-over.
Maar hoe pak je dat nu aan?
1.5 Branding Model en Canvas: in 4 stappen naar een sterk merk
Om een sterk merk te creëren is het belangrijk om je merkidentiteit aan te laten sluiten bij je doelgroep, merksymbolen en activiteiten die je als bedrijf onderneemt. Een sterk merk is consistent, herkenbaar en roept direct associaties op en is op alle niveaus goed doorgevoerd.
Dat klinkt allemaal mooi natuurlijk, maar hoe pak je dat nou in de praktijk aan. Er zijn zoveel boeken en blogs over geschreven en er zijn zoveel branding bureaus met verschillende meningen en adviezen. Ik had behoefte aan een soort van stappenplan en misschien jij ook wel.
Ik heb daarom een Branding Canvas ontwikkeld dat bestaat uit het top-down (her)definiëren van de:
- Merkidentiteit
- Brand Design
- Strategie
Hierna laat ik je met branding voorbeelden zien hoe je deze onderdelen stap-voor-stap kunt invullen. Voor een optimaal resultaat zul je wel elk onderdeel intern en extern moeten toetsen. Alleen op die manier kom je tot de kern van je merk en zorg je voor authenticiteit.
2. Merkidentiteit: het verhaal achter je bedrijf
Iedereen heeft een identiteit. Mensen, maar bedrijven ook alleen wordt dan gesproken over ‘merkidentiteit’. Doelen en drijfveren worden vaak niet uitgesproken maar het is wel hetgeen mensen in een organisatie bindt en boeit. Het delen van dezelfde visie maakt het samenwerken motiverend en inspirerend. Verschil van in visies leidt niet zelden tot conflicten en moeizame processen. Het onderzoeken en beschrijven van de merkidentiteit is daarom de logische eerste stap van het brandingsproces.
Er zijn veel boeken over geschreven waarvan ik “Find Your Why” van Simon Sinek het meest inspirerend vind. Dit praktische boek staat helemaal in het teken van de ontdekking van hetgeen jou en je team drijft. Hij gebruikt daarvoor het concept Golden Circle dat bestaat uit de ontdekking van het Why, How en What van jouw bedrijf. Het verhaal achter je bedrijf dus, ook wel storytelling genoemd.
Je kan de Golden Cirkel van jouw bedrijf opbouwen aan de hand van de volgende onderdelen:
- missie
- visie
- drijfveren
- karakter
- kernwaarden
- positionering
- merkbelofte
2.1 Missie: het bestaansrecht van je bedrijf
In de missie, ook wel mission statement genoemd, beschrijf je wat het bestaansrecht is van jouw organisatie. Wat je doet, waarom en voor wie dus. Vaak ook wel genoemd ‘purpose’ of ‘reason why’. Missies zijn kort, bondig, makkelijk te onthouden, streven een hoger doel na en werken meestal inspirerend.
Voorbeelden van missies zijn:
Google: “Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.”
HelloFresh: “Transform the way the world thinks about home cooking.”
Nike: ‘’Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld.’’
Tony’s Chocolonely’s missie: “Samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade.”
Als merk zijn we natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar ook SalesWizard heeft ook een missie. Onze missie luidt: “Wij behalen grote resultaten voor kleine bedrijven met online marketing!”
2.2 Visie: de toekomst van jouw bedrijf
In je visie beschrijf je hoe jij de toekomst ziet (in jouw branche) en welke rol voor jouw bedrijf is weggelegd. De visie is kortom het gewenste lange termijn perspectief van je bedrijf.
Voorbeelden van visies zijn:
Ikea: “Een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen.”
Hello Fresh: “Iedereen voorzien van gezonde ingrediënten en recepten om de chef in ons wakker te maken.”
Ballast Nedam: “Voorkeurspartner zijn van onze stakeholders, vanwege ons vermogen om passende oplossingen te bieden voor complexe bouwprojecten.”
Apple: “Geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen.”
De missie en visie van een bedrijf liggen dicht bij elkaar en zijn soms moeilijk van elkaar te onderscheiden. Dit maakte het mij wel duidelijk: “De missie is waar je voor staat en de visie is waar je voor gaat”.
2.3 Drijfveren, hoe kijkt je bedrijf naar de wereld?
Drijfveren zijn datgene wat een bedrijf (of persoon) daadwerkelijk beweegt. Drijfveren zeggen iets over je motivatie, je cultuur, waarden, de taal die je spreekt en de manier waarop je naar de wereld kijkt. Drijfveren geven bedrijven een positieve flow, het maakt de mensen die erin werken gelukkiger.
Volgens Harvard hoogleraar Paul R. Lawrence zijn er vier fundamentele, biologische drijfveren die bijdragen aan het geluk van de werknemers. Dat zijn het:
– behalen van resultaten/doelen
– samenwerken en verbinden
– vernieuwen en creëren
– bieden van zekerheid en structuur
Deze fundamentele drijfveren worden vaak weer verder onderverdeeld in:
Resultaat
Materialisme: belang dat je hecht aan een bezit.
Financieel: groei, winst, omzet en bonussen.
Status: verkrijgen van aanzien en prestige.
Verbinden
Samenwerken: in goede harmonie werken met collega’s en relaties.
Altruïsme: het belang van anderen voor het belang van de eigen organisatie stellen.
Mindfulness: zinvol bezig zijn in harmonie met eigen tijd en hier en nu.
Vernieuwen
Ontwikkeling: het kunnen ontwikkelen kennis, vaardigheden en ervaring.
Creativiteit: het ontwikkelen van nieuwe ideeën of producten.
Autonomie: onafhankelijk en eigengereid kunnen zijn en handelen.
Structuur
Zekerheid: het bieden van een vaste baan en inkomen.
Structureren: het zorgen voor orde en vaste regels van processen en gedrag.
Werkgeverschap: het bieden van goede arbeidsomstandigheden.
Macht: het beïnvloeden van gedrag en beslissingen van anderen.
2.4 Merkpersoonlijkheid, het karakter van je bedrijf
Elk bedrijf heeft net als mensen zijn eigen unieke karakter. Carl Gustav Jung bedacht daarvoor twaalf oorspronkelijke brand archetypes die iedereen gelijk herkent en die bepaalde gevoelens bij ons oproepen.
Deze onmiddellijk herkenbare karakters zijn uitermate geschikt om je bedrijf een passend en authentiek karakter te geven. Het zijn achtereenvolgens de:
- (ver)zorger (Volvo, Home Instead Thuisservice)
- heerser (Bijvoorbeeld Mercedes, Rolex)
- grapjas (M&M’s, Coolblue, Fanta)
- schepper (Apple, Tesla, Lego)
- onschuldige (Dove, Spa, ASN Bank)
- wijze (TNO, RIVM, ACM, NOS)
- ontdekker (Range Rover, Bever)
- magiër (Akzo Nobel, Efteling, Red Bull, Disney)
- rebel (Virgin Atlantic, Harley Davidson)
- held (Armani, BMW)
- gewone man (Hornbach, Hema, Bavaria)
- minnaar (Victoria’s Secret, Chanel, Haagen Dazs)
Een merkpersoonlijkheid werkt enorm handig in de communicatie. Wat en waarover je communiceert, kan je voortdurend toetsen aan je karakter. Red Bull zal niet zo snel met wetenschappelijke onderbouwingen komen dat Red Bull goed voor je is. Range Rover zal niet zo snel een auto voor de gewone man op de markt brengen. Met je zogenaamde brandarchetype weet je gewoon snel of iets wel of niet passend is voor je bedrijf. Zonder dat te hoeven uitleggen.
2.5 Kernwaarden: overtuigingen van je bedrijf
Kernwaarden geven in enkele woorden weer wat de kern is van een organisatie of bedrijf. Kernwaarden zorgen ervoor dat ‘de neuzen dezelfde kant op staan’. De kernwaarden sluiten aan bij de drijfveren: ze laten zien waar je bedrijf voor staat en wat de idealen zijn. Kernwaarden beschrijven de principes van waaruit wordt gewerkt, wat er van medewerkers wordt verwacht en hoe je wil omgaan met klanten. Voorbeelden zijn klantgericht, voordelig, betrouwbaar, innovatief, snel, etc. Kies je te veel kernwaarden dan zeg je eigelijk niets. Beperk jezelf daarom tot 3 kernwaarden waarin je duidelijk anders bent dan anderen.
Merkwaarden zijn de externe vertaling van je kernwaarden. Merkwaarden geven je kernwaarden lading en onderscheidenheid. Merkwaarden geven, mits consistent toegepast, je merk een betrouwbaar, herkenbaar en authentiek gevoel dat echt onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie.
Voorbeelden van goed gevonden merkwaarden zijn:
- Interpolis: Duidelijkheid | Glashelder.
- Coolblue: Humor | Alles voor een glimlach.
- Starbucks: Volmaaktheid | Inspire & nurture the human spirit.
- Hello Fresh | Klantgerichtheid | Klanten verrassen en inspireren.
- Eneco: Duurzaamheid | Duurzame energie van iedereen.
Kernwaarden leg je niet zomaar van bovenaf op. Kernwaarden vertegenwoordigen voor een deel de ambitie, cultuur en realiteit. Als geformuleerde merkwaarden te ver af staan van de praktijk, wordt je merk minder geloofwaardig en herkenbaar. Het moet wel kloppen dus. Over goede merkwaarden zegt iedereen: ‘Kan niet missen! Dat is nu typisch voor onze organisatie.’
2.6 Positionering en Buyer Persona’s
Hoe beter je weet wie je klant is, hoe beter jij je kan inleven in zijn behoeften, drijfveren en emoties. Elk bedrijf heeft natuurlijk meer dan één klant, daardoor is het moeilijk om een ‘echte’ persoon in te beelden. Een buyer persona kan dat oplossen. Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een persoon die als het ware je ideale klant representeert. Persona’s brengen je doelgroepen als het ware ‘tot leven’ te brengen binnen je organisatie. Zij geven een naam en gezicht aan ‘de klant’ met motieven, verlangens en doelen in het leven. Persona’s geven heel concreet aan hoe je je klanten moet benaderen.
Het buyer persona profiel is een puntsgewijze omschrijving van iemands baan, leeftijd, geslacht, digitaal gedrag, interesses, doelen, levenshouding, zorgen en koopproces. In onderstaande afbeelding vind je een voorbeeld van de buyer persona voor Tesla.
2.7 Merkbelofte, sterke merken komen hun beloftes waar
De merkbelofte is een logisch gevolg op je visie, missie, waarden, persoonlijkheid en positionering. Het is als merk handig als je de merkbelofte kunt samenvatten in één zin. Voorbeelden van goede merkbeloftes zijn:
Coolblue: “Alles voor een glimlach.”
Apple: “Challenging the status quo.”
KPN: “Het netwerk van Nederland.”
Audi: “Voorsprong door techniek.”
Niet nakomen van je merkbelofte kan als een boemerang terugkeren. Zo is Coolblue wel eens een pakketje van me kwijtgeraakt. Het bleek een drama om mijn bestelling uiteindelijk te krijgen en een glimlach was er niet meer bij. Op het moment dat je geen bereik met KPN hebt, vliegen de grappen je om de oren en als Audi moet sjoemelen met Diesels is het natuurlijk niet best. Het beste voorbeeld van een misplaatste merkbelofte is die van de belastingdienst:
Belastingdienst: “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.”
Iedereen die wel eens met de belastingdienst te maken heeft gehad zal beamen dat ze het je echt niet makkelijker maken. Vraag het maar eens aan de ouders die onterecht zijn beschuldigd van fraude in de kinderopvangtoeslag affaire.
3. Van merkidentiteit naar brand design
Branding komt tot uiting in je merksymbolen. Merksymbolen zijn de visuele representatie van je merk en omvatten merknaam, logo, kleuren, typografie, tone-of-voice en beelden die je gebruikt. Mits goed geïmplementeerd roepen deze direct de juiste associaties op (je merkidentiteit), zorgen voor beter herkenbaarheid en dus hogere merkwaarde. De belangrijkste onderdelen van brand design zijn:
- Merknaam
- Slogan
- Logo
- Typografie
- Kleuren
- Tone-of-voice
- Beelden
- Brand Book
3.1 Merknaam
Sterke merknamen zijn herkenbaar, onderscheidend, eenvoudig en goed te beschermen. Merken kunnen volledig fictief, willekeurig, suggestief of beschrijvend zijn.
De sterkste merken zijn meestal 100% fictief denk aan Google, Twitter of Amazon. Suggestieve merken duiden meestal de aard, kwaliteit of een kenmerk aan zoals Gazelle(snelheid), Airbus of Kickstarter. Willekeurige merknamen gebruiken bestaande woorden die niets te maken hebben met de categorie van producten, zoals Apple voor computers of Domino’s voor pizza. Beschrijvende merken beschrijven je product of dienst. Voorbeelden zijn Burger King, Fietswinkel.nl of Beterbed.
Beschrijvende merknamen zijn moeilijk vast te leggen en te beschermen. Met fictieve merknamen zit je bijna altijd goed. Beschikbaarheid en registratie van een merknaam doe je bij het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom (BOIP).
3.2 Logo
Succesvolle logo’s vertellen het verhaal van je bedrijf en dragen de kernwaarden uit. Een goed logo past bij je doelgroep, je kernwaarden, is tijdloos, veelzijdig, eenvoudig opvallend en herkenbaar. Het valt nog niet mee om een goed logo te bedenken.
Veel gemaakte fouten zijn:
- te veel willen zeggen
- te veel kleur
- te veel lettertypes
- onleesbare logo’s
- verkeer associaties
- overmatig design
Goede logo’s zijn direct herkenbaar en zo eenvoudig dat een kind het kan natekenen. Denk maar de M van McDonalds of de appel van Apple.
3.3 Slogan
De visie, missie en kernwaarden die je hiervoor hebt opgeschreven wil je natuurlijk ook zichtbaar maken voor klanten. Dit doe je door middel van een slogan, of one-liner genoemd.
Voorbeelden van slogans zijn:
Praxis: “Voor de makers” (kernwaarden: helpen, open, actief en positief)
Kruidvat: “Steeds verrassend, altijd voordelig’’ (kernwaarden: betrouwbaar, veelzijdigheid)
Maggi: “Een beetje van jezelf, een beetje van Maggi” (kernwaarden: vertrouwen, simpel, klantgericht)
TUI: “Discover your smile” (kernwaarden: geluk, zelfontplooiing, levenslust)
Een goede slogan is niet te ingewikkeld, mensen moeten hem ten slotte makkelijk kunnen onthouden. Bij de term ‘glashelder’ denk je meteen aan Interpolis en als men het over een Miele heeft kun je dit automatisch aanvullen met “..er is geen betere”. Om te zorgen dat een slogan goed blijft hangen werken rijm en alliteratie ook erg goed: “Duyvis, als er een fuif is!”
3.4 Kleuren
Kleur geeft krachtige signalen af en is een belangrijk element van je visuele merkidentiteit. Sommige merken hebben inmiddels een dusdanige sterke merkherkenning opgebouwd dat we hun kleuren al herkennen zonder hun bedrijfsnaam te zien. Denk aan het rood-zwart van Coca Cola of de kleurencombinatie van Google. Kleuren wekken emoties op die dus moeten passen bij je merkidentiteit:
Rood: vuur, warmte, energie, gevaar, kracht, liefde
Paars: creativiteit, luxe, magie, verfijning, spiritueel
Blauw: betrouwbaar, wijs, kalmte, zakelijk,
Bruin: aards, evenwichtig, essentieel, minimalistisch
Geel: vrolijk, opgewektheid, speels, nieuwsgierigheid
Groen: natuur, ontspanning, rust, duurzaam
Grijs: vlak, neutraal, saai
Zwart: macht, tijdloos, elegantie, rebels, dood
Oranje: vreugde, inspirerend, interessant, actief
Wanneer je een kleur hebt gekozen is het belangrijk om deze gericht toe te passen. Het beste werkt om deze in een huisstijl toe te passen met hooguit één steunkleur, om het geheel rustig en duidelijk te houden. Wat wel een goede optie is om met diverse verzadigingen van één kleur te werken, bijvoorbeeld lichtblauw, donkerblauw en een wat grijsblauwe tint.
3.5 Typografie
Typografie kan het beste worden omschreven als: de kunst van het vormgeven, opmaken, zetten en drukken van tekst. Typografie is belangrijker dan je zou mensen vermoeden. Een lettertype wekt emoties op en die moeten passen bij je merk. Tegenwoordig zijn er zowel voor print als het web honderden verschillende lettertypes beschikbaar. Deze zijn in de delen in:
- Serif (bijvoorbeeld Times New Roman) staat voor klassiek, traditioneel, betrouwbaar en comfortabel.
- Sans Serif (bijvoorbeeld Helvetica) staat voor stabiel, schoon en modern.
- Script (bijvoorbeeld Delius) staat voor klassiek, elegant en creatief.
- Display (bijvoorbeeld Cooper Black) uitzinnig fantasievol tot expressief.
- Modern (bijvoorbeeld Helvetica Neue) progressieve, sterke of chique uitstraling.
3.6 Tone of voice
Tone of voice is de manier waarop je bedrijf communiceert zowel in spraak als in tekst. Tone of voice punt wordt vaak vergeten, maar is ontzettend belangrijk, vooral als er veel verschillende mensen meewerken aan je website, brochures, social media en offertes.
Ook hier is het belangrijk om eerst weer even terug te grijpen naar je merkidentiteit en in het bijzonder je merkpersoonlijkheid en persona. Waar staat je merk voor? Wat wil je overbrengen? Wie is je doelgroep? Mensen op leeftijd of van hoge klasse zul je moeten aanspreken met de u-vorm, terwijl jongeren zich met ‘u’ meestal niet aangesproken voelen. Ben je zorgverlener en is je werk erg serieus, of verkoop je speelgoed en games?
Keuzes die je kunt maken in schrijfstijl zijn:
- formeel – informeel
- zakelijk – luchtig
- persoonlijk – onpersoonlijk
- directe of indirecte persoonsvorm
- persoonsvorm jij, u, hij of zij
- spreektaal versus schrijftaal
- lange zinnen versus korte zinnen
- moeilijkheidsgraad teksten (zie ook flesh reading ease)
Zodra je duidelijk hebt hoe je wilt communiceren als merk, zowel intern als naar buiten, is het erg handig om dit net als de huisstijl vast te leggen in een handboek. Hierdoor kun je er voor zorgen dat een bericht op social media of in de nieuwsbrief dezelfde sfeer en energie heeft als een vacature of producttekst op de website.
3.7 Beelden
Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Grote kans dat je niet lang hoeft na te denken over welk merk het gaat in de voorgaande collage. Foto’s, video, illustraties en animaties vormen daarom een belangrijk onderdeel van je visuele identiteit. Beelden kunnen je merk sterker neerzetten maar ook ondermijnen. Als je bedrijf bijvoorbeeld mensen centraal zet, gebruik je foto’s van mensen in plaats van animaties. Is kwaliteit een onderscheidende merkwaarde, laat dat ook tot uiting komen in je fotografie. Gebruik dan geen zelfgemaakte en goedbedoelde foto’s van je niet opgeruimde werkplek of werkplaats. Is je bedrijf vernieuwend, plaats die stockfoto dan niet maar neem de tijd om eigen beeldmateriaal te maken.
Sterke merken hebben daarom een herkenbare beeldtaal. Om dat voor elkaar te krijgen leg je ‘richtlijnen’ en ‘kaders’ vast in een beeldconcept. Je legt vast welke beelden bij je merk passen, bijvoorbeeld:
- maak je gebruik van modellen of echte klanten en werknemers?
- breng je werkdynamiek in kaart of gebruik je geportretteerde foto’s?
- staan je producten op de voorgrond of de de klanten?
- Gebruik je sfeerbeelden of zijn het de details die het verschil maken?
3.8 Brand Book, meer dan een huisstijl
In je Brand Book leg je de merkidentiteit en alle uitingen van je merk vast. Samen vormen deze je huisstijl. Een Brand Book gebruik je om consistent en herkenbaar te zijn. Het helpt mediavormgevers, copywriters, videomarketeers en online marketeers om consistentie te werken. Denk aan drukwerk, het webdesign, social media marketing en advertentieteksten.
Een Brand Book bespaart tijd: alle regels en richtlijnen zijn namelijk voor iedereen op één plek te vinden. En belangrijker het zorgt voor consistentie en herkenbare branding.
4. Branding Strategie
Merkidentiteit en Brand Design vormen de basis voor je (online) marketing strategie. Het bepaalt wat je communiceert, op welke kanalen en op welke manier. Een accountantskantoor bijvoorbeeld zul je niet snel zien op Snapchat, eerder op Linkedin. Van Apple zul je niet snel een advertentie zien met de tekst “laagste prijsgarantie”, terwijl dat voor Action juist weer wel de merkbelofte is.
Met marketing draag je natuurlijk bij aan je merkbeleving. De uitingen die je in je marketing activiteiten gebruikt, wil je immers laten aansluiten bij wie je bent. Hetzelfde geldt voor je logo, kleuren, fotografie en tone of voice. Marketing maakt je de brand zichtbaar en tastbaar.
Je marketingactiviteiten moeten kortom het goede gevoel oproepen dat bij je merkidentiteit past. In alle fasen van je customer journey, wil je dat je merk op de juiste manier ervaren wordt. Op welke woorden wil je in Google gevonden worden, welke berichten plaats je op Social Media en hoe adverteer je in Google en op Social Media om beter zichtbaar te zijn.
Branding komt kortom tot uiting in je:
- Online marketing strategie
- Social media strategie
- Content Strategie
- SEO / SEA Strategie
- Linkbuilding strategie
Bij de uitvoering van elk van deze strategieën zul je voortdurend moeten toetsen en bewaken of de activiteiten bijdragen aan het sterker maken van je merk. De keuze voor korte termijn resultaat kan daarbij afbreuk doen aan je zorgvuldige opgebouwde merkwaarde. Sterke merken regisseren hun marketing activiteiten zodanig dat elke activiteit bijdraagt aan de waarde van het merk. Uiteindelijk versterken de verschillende marketing activiteiten elkaar dankij het feest van de herkenning.
Is je merk aan een flinke rebranding toe?
Is het gevoel bij je nieuwe website niet goed? Heb je het idee dat de plank volledig wordt misgeslagen bij je online advertenties? Moet je alles tien keer uitleggen en begrijpen je medewerkers maar niet wat je bedoelt? Wil je met je bedrijf naar het volgende level? Grote kans dat je aan de slag moet met je branding.
Doe dan even een stap terug en neem de tijd om je merkidentiteit vast te leggen. Houd je merksymbolen tegen het licht en overweeg één of meerdere onderdelen aan te passen. Datzelfde geldt voor je marketing activiteiten. Controleer of je consistent bent in je branding en communicatie.
Elk bedrijf krijgt ermee te maken. Wanneer je gaat starten, als je nieuwe producten introduceert of als je bedrijf is gegroeid. Wil je als bedrijf je branding verbeteren? Wil je jouw mer beter in de markt zetten? Wij helpen je om de eerste stappen te zetten, bijvoorbeeld met het ontwikkelen van je merkidentiteit of het ontwerpen van je Brand Book. Meer weten? Neem contact op via het formulier op deze pagina of stuur me gewoon een mailtje.
Branding Checklist en Template
Wil je aan de slag met je merk? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons de uitgebreide branding checklist en template.