TikTok Marketing: Alles wat je moet weten om TikTok succesvol in te zetten voor jouw bedrijf | Saleswizard
Social Media, TikTok, Tools & tips

TikTok Marketing: Alles wat je moet weten om TikTok succesvol in te zetten voor jouw bedrijf

TikTok Marketing

Geschreven door
Lisa

Bijgewerkt op
15 februari, 2024

TikTok groeit ontzettend hard en is populairder dan ooit, maar hoe maakt je hier als bedrijf optimaal gebruik van? Hoe bereik je de juiste doelgroep en hoe zorg je ervoor dat jouw video’s opvallen tussen alle andere TikToks? In dit blog brengen wij je helemaal op de hoogte en lees jij hoe TikTok marketing ingezet kan worden om meer bekendheid te vergaren voor jouw bedrijf.

Wat is TikTok eigenlijk?

Je hebt er vast wel eens van gehoord: TikTok. Dit snelgroeiende sociale media platform uit China was lange tijd vooral populair onder jonge tieners, maar inmiddels is het platform ook enorm populair onder menig volwassene. De van origine Chinese app Douyin werd in 2017 gelanceerd voor de westerse markt onder de naam TikTok. Met de app kunnen korte filmpjes gemaakt worden, vaak van 15, 30 of 60 seconden. Deze video’s bestonden in het verleden vaak voornamelijk uit playback en dans, maar inmiddels varieert het aanbod van recept of tutorial tot grappige sketches en zelfs hele soaps met korte ‘afleveringen’. Wil je weten hoe je een TikTok account aanmaakt? Kijk dan eens hier.

Saleswizard TikTok marketing

Welke doelgroep zit op TikTok?

Zoals we eerder in dit blog benoemden was TikTok in het begin vooral populair onder jonge tieners, maar de app staat inmiddels al een hele tijd in de top 10 van meest gedownloade apps. Het aantal gebruikers van TikTok staat nu op ongeveer 3,0 miljoen, tegenover 10,3 miljoen gebruikers op Facebook en 6,6 miljoen op Instagram. Hierbij is het wel belangrijk om te vermelden dat het dagelijkse aantal Facebook gebruikers daalt, waar TikTok juist ontzettend hard groeit. Vooral onder twintigers is deze groei het geval. Er zitten nu naar schatting 695.000 twintigers op TikTok, tegenover 360.000 vorig jaar. De verwachting is dat deze groei alleen maar doorzet.

Waarom is TikTok zo populair geworden?

We hebben dus kunnen zien dat TikTok in een korte tijd enorm is gegroeid, maar hoe heeft de app in zo’n korte tijd zoveel gebruikers weten te winnen? Hieronder noemen wij een paar voorbeelden van aspecten die TikTok differentiëren van andere sociale media platformen:

  • Je hebt voor TikTok maar een korte concentratiespanne nodig en kunt de video’s goed tussendoor bekijken. Tijdens het koken, in het OV of in de pauze scroll je makkelijk even door de app heen.
  • In de app staat de gebruiker centraal. Het zijn de gebruikers die zelf content maken en bepalen wat er wel en niet goed werkt. Hierdoor is de content die op de app te vinden is wel constant in ontwikkeling en zul je goed op de hoogte moeten blijven van de laatste trends.
  • Gebruikers kunnen samen content maken en video’s op elkaar afstemmen door o.a. de duet functie. Op deze manier kunnen gebruikers onbeperkt doorborduren op elkaar video’s.
  • TikTok speelt voor veel jongeren en jongvolwassenen momenteel een grote rol in hun identiteitsvorming. Op TikTok is sprake van veel acceptatie en het is een plek waar de gebruikers zichzelf kunnen zijn.
  • De video’s zijn echt en oprecht, vaak met een niet zo hoge productiewaarde. Je hoeft dus geen expert te zijn, als je maar over genoeg creativiteit bezit.

In het voorjaar van 2020, tijdens de start van de pandemie, maakte TikTok de grootste ontwikkeling door van platform met voornamelijk dansende kinderen naar een platform voor iedereen om je creativiteit te uiten tijdens de lockdowns. Zo maakte 1 artiest een korte video met een verzonnen liedje genaamd ‘bored in the house’, waarna er met dit geluid wel 3.1 miljoen video’s zijn geplaatst door andere gebruikers. In het eerste kwartaal van 2020 is de app wel 315 miljoen keer gedownload. Genoeg reden om nu nog te beginnen met TikTok marketing.

TikTok #boredinthehouse

Wat is TikTok marketing?

Op TikTok kun jij ook als bedrijf enorm veel bereiken, mits jouw doelgroep zich op de app bevindt natuurlijk. De app is beschikbaar in meer dan 150 landen, waardoor het bereik van jouw content enorm kan zijn. Vooral kleine bedrijven kunnen met TikTok marketing een enorme groei doormaken wanneer de video’s veel worden bekeken. Indien het jou relevant lijkt om tijd te gaan investeren in deze app kun je dit op twee manieren aanvliegen, door middel van betaalde of organische TikTok Marketing. Op beide manieren kun je de doelgroep bereiken en hen wijzen op jouw product of dienst.

Organisch scoren op TikTok

Indien je geen advertentiebudget hebt, maar wel een hoop tijd, is organisch bereik een goed startpunt voor jouw TikTok marketing avontuur. Het voordeel van organisch tegenover betaald adverteren op TikTok is naast de mindere kosten tevens de geloofwaardigheid van je product of dienst. Wel is het voor een goed organisch bereik erg belangrijk dat jouw video opvalt. Dit kun je o.a. doen door het gebruik van humor of van populaire geluiden of trends in jouw video’s. Via het TikTok Creative Center kun je precies terugvinden welke geluiden, hashtags of video’s er op dit moment ‘trending’ zijn. Klik hier om een kijkje te nemen, de link opent in een nieuw tabblad, dus je kunt daarna rustig naar deze blog terugkeren. Vergeet niet om bovenaan de resultaten om te schakelen van ‘Yesterday’ naar ‘Last 30 days’ voor een betere weergave van de daadwerkelijke huidige trends.

TikTok Creative Center - Organisch scoren op TikTok

Een goed voorbeeld van een bedrijf met veel organisch bereik is Duolingo, een app waarmee je een andere taal kan leren. Het bedrijf maakt veel video’s met hun uil-mascotte in de hoofdrol, welke miljoenen keren worden bekeken. Zo heeft een video van Duolingo over Google Translate bijvoorbeeld wel 27,2 miljoen weergaven. Hierbij is de personificatie van Duo, de mascotte, de winnende factor als het gaat om de populariteit van de video’s. Wel is het goed om te weten dat het maken van social media content en TikTok marketing de full time baan is van een van de medewerkers, en er een hoop onderzoek en planning aan iedere video voorafgaat.

Hoe krijg je meer views op TikTok

Hoe krijg je meer views op TikTok?

Wanneer je een TikTok account hebt en video’s plaatst, is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat deze video’s ook daadwerkelijk veel bekeken worden. Gelukkig zijn er veel manieren om het aantal ‘views’ of weergaven van een video omhoog te krijgen en jouw TikTok marketing zo een boost te geven.

  • Voeg hashtags toe aan je videos. Om erachter te komen welke hashtags ‘trending’ zijn kun je een kijkje nemen in het Creative Center. Wanneer je deze gebruikt is de kans groter dat je via het algoritme van TikTok op de For You pagina verschijnt.
  • Houd je video’s kort. Niemand op TikTok zit te wachten op hele lange video’s, en korte video’s kijkt men ook sneller meerdere keren.
  • Gebruik populaire geluiden of liedjes onder je video’s.
  • Maak een tutorial of een how-to. Laat bijvoorbeeld zien hoe jouw product werkt of geef uitleg over de soort dienst die je aanbiedt.
  • Maak je video authentiek en ‘entertaining’. Zorg dat je boodschap geloofwaardig is en maak gebruik van humor.

Hoe werkt betaald adverteren op tiktok?

Adverteren op TikTok doe je in een speciale omgeving die ook wel de TikTok Ads Manager wordt genoemd. De advertentie structuur is hier als volgt:

  • TikTok Ads Manager: Vanuit hier beheer je het TikTok advertentie account
  • Ad Campaign: De fundering van je advertentie, hier bepaal je o.a. het soort advertentie
  • Ad Group: Hier bepaal je de doelgroep, plaatsing, budget en biedingen
  • Ad Creative: De tekst en video/inhoud van je advertentie
  • Landing Page: De uiteindelijk doel URL van je advertentie

Binnen een campagne kun je net als bij Facebook meerdere advertentiegroepen en advertenties maken. Op deze manier kun je goed testen welke doelgroep het meest interessant is of welke soort advertentie het beste loopt.

Soorten tiktok advertenties

Wat voor een soort advertenties zijn er op TikTok

  • Brand Takeover: De duurste soort advertentie, enkel gebruikt door grote merken. Bij deze advertentie vallen alle knoppen en TikTok elementen weg en is de video volledig full screen te zien.
  • TopView: Semi full screen video welke je te zien krijgt bij het openen van de app als een van de eerste drie video’s in je TikTok feed. Deze video’s zijn tot 60 seconden lang.
  • In-Feed Ads: Dit zijn de video advertenties die je tijdens het scrollen te zien krijgt, met een lengte van 9 tot 15 seconden. In-Feed Ads de meest gebruikte soort TikTok advertenties.
  • Branded Hashtag Challenge: Perfect voor het verkrijgen van content, gemaakt door gebruikers. Zo had het Italiaanse merk PhotoSi een challenge waarbij ze TikTok gebruikers vroegen om een jeugdfoto na te maken en hun hashtag te gebruiken.
  • Branded Effects: Een andere manier om je gebruikers actief te betrekken, namelijk door het maken van effecten en stickers die zij kunnen toevoegen aan video’s.
TikTok Marketing

Hoeveel kost een advertentie op TikTok

De kosten van een TikTok advertentie variëren ontzettend erg van soort tot soort.  Aangezien adverteren op TikTok nog in de kinderschoenen staat is het nu nog erg goedkoop vergeleken met bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. Zo betaal je op moment van schrijven van dit blog gemiddeld 10 cent tot 1 euro per 1000 weergaven van je TikTok advertentie. Bij Facebook ligt dit op 3 tot 25 euro per 1000 weergaven. Het perfecte moment dus om nu nog met TikTok marketing te beginnen.

Hoe maak je een goede TikTok advertentie?

Een groot voordeel van TikTok marketing tegenover veel andere platformen is dat een advertentie erg veel lijkt op normale TikTok content. Zo zijn de like, comment en share knoppen behouden en is het enige opvallende verschil de CTA knop onderaan het scherm met termen zoals ‘meer informatie’ of ‘meer kopen’. Wanneer het je dan ook nog eens lukt om een video te maken die niet meteen overkomt als een advertentie behaal je al snel hele goede resultaten met betrekking tot hoe lang en vaak de video advertentie bekeken wordt. Onderzoek van TikTok wijst uit dat advertenties die aansluiten bij de stijl en het gevoel van TikTok 13% langer wordt bekeken.

Tools voor TikTok

Om een goede advertentie te maken kun je gebruikmaken van veel verschillende tools. Je kunt bewerken in de TikTok app zelf, met diverse gratis en betaalde tools op internet, maar ook met je reguliere bewerk programma zoals Adobe Premiere pro. Indien je een advertentie maakt via de Ads manager kun je gebruikmaken van de gratis TikTok video editor vol handige tools. Binnen deze video editor kun je video’s maken en video’s optimaliseren.
Zo kun je uit meer dan honderd bestaande templates kiezen waar je enkel foto’s, logo’s en tekst aan toe hoeft te voegen, je kunt foto’s en video’s uploaden en automatisch video’s laten genereren of met de editor handmatig knippen en plakken. Vervolgens voeg je met enkele klikken geluid, TikTok effecten en automatische ondertiteling toe.

TikTok video editor

Toch nog hulp nodig met TikTok marketing?

Kun je niet wachten om met organische video’s en/of advertenties op TikTok aan de slag te gaan,
maar heb je daarbij behoefte aan wat begeleiding?
Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Ja, neem contact op

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?