Podcast maken en inzetten voor online marketing
Een podcast maken en inzetten voor online marketing wordt steeds populairder. Mensen luisteren er naar in de trein, op de fiets, terwijl ze een ommetje maken of wanneer ze met de auto naar hun bestemming rijden. Misschien heb je zelf ook al naar een aantal podcasts geluisterd. Maar misschien ben je nog helemaal niet bekend met dit medium. Uit de ‘Podcast Monitor’ van Markteffect van december 2021 blijkt dat ongeveer 46% van de Nederlanders dagelijks, of af en toe, een podcast beluisteren. En de populariteit neemt alleen maar toe. Daarom heb ik voor je uitgezocht wat een podcast precies is en hoe je zelf ook een podcast kunt maken en plaatsen. Uiteraard bekijk ik ook de marketingmogelijkheden van dit medium: hoe kun je een podcast inzetten voor je bedrijf?
Inhoud
- Wat is een podcast?
- Waarom luisteren mensen graag naar een podcast?
- Podcast: populairder dan ooit!
- Wat heb je nodig om zelf een podcast te maken?
- Welke software heb je nodig?
- Start met een script voor je podcast
- Tips voor zelf een podcast maken
- Je podcast promoten en ‘branden’
- Hoe je podcast op iTunes plaatsen?
- Hoe je podcast op Spotify plaatsen?
- Podcasts als marketinginstrument
- Mogelijkheden voor podcast advertising
- Podcasts gebruiken voor (online) marketing
Wat is een podcast?
Een podcast is een digitaal geluidsbestand in de vorm van een soort radio-uitzending dat je overal en altijd kunt beluisteren. De term podcast is een samentrekking van iPod en Broadcast. Een podcast is (meestal) gratis te beluisteren en gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen. Denk aan sport, het dagelijkse nieuws, comedy, technologie of werk gerelateerde onderwerpen. Er zijn een aantal platforms met een breed aanbod podcasts. Zo vind je op Spotify, iTunes en de app Google Podcasts voor elk wat wils. Een podcast is ideaal te beluisteren als je even niets hoeft te doen of een taak wilt uitvoeren waarbij je niet teveel hoeft na te denken. Bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent, in bad zit of het huishouden doet. Vaak zijn podcasts informatief en leerzaam, andere podcasts zijn juist verhalend en bedoeld voor ontspanning.
Waarom luisteren mensen graag naar een podcast?
Het grote voordeel van podcasts is dat je zelf bepaalt wat je wil luisteren. Waar je vroeger continu van radiozender wisselde om iets leuks of interessants te vinden, is dat niet langer meer nodig. Je kunt namelijk op ieder moment van de dag zelf een aansprekend onderwerp uitkiezen en daarover een podcast beluisteren. Ben je toe aan iets luchtigs en grappigs? Dan kies je voor een leuke comedy show. Wil je graag iets leren over online marketing, psychologie of filosofie? Kies dan voor een educatieve podcast! Maar ook op het gebied van maatschappij en cultuur, business en technologie en sport en spel is er genoeg interessants te vinden. Wil je de podcast die je beluistert even onderbreken? Geen probleem. Je gaat op een later moment gewoon weer verder.
Podcast: populairder dan ooit!
Podcasts groeien enorm in populariteit. Inmiddels luisteren al zo’n 6,4 miljoen mensen in Nederland weleens naar een podcast. En steeds meer mensen maken ook zelf een podcast. Ook grote mediabedrijven wagen zich er (weer) aan. Ruim 17 jaar geleden introduceerde Apple-topman Steve Jobs de podcast op iTunes. Het probleem toen was dat er veel radioamateurs waren die een podcast gingen opnemen waardoor de kwaliteit nogal wisselde. De podcast werd toen geen hit, maar dat is nu veranderd. Voornamelijk hoogopgeleide jongeren en young professionals zijn verantwoordelijk voor de wederopstanding van de podcast met een maandbereik van 13 procent.
Wat heb je nodig om zelf een podcast te maken?
Ga je graag zelf aan de slag bij het maken van een podcast? Voor het maken van een podcast heb je niet veel nodig! Voor een goede podcast maak je allereerst een goed script. Ook een goede microfoon is onmisbaar. En voor het opnemen van je podcast vanachter de computer zijn tal van handige softwaretools die je kunt gebruiken om je podcast op te nemen. Resonate, Audacity en Garageband zijn goede opties. Je kunt overigens ook (online) vergadertool Zoom gebruiken voor het opnemen van je podcast. Sommige podcastopname-apps hebben ook direct edit-tools, waarmee je eventuele ‘eehs’ en versprekingen kunt knippen en een intro of outro – al dan niet met een themamuziekje – kunt toevoegen. Ook kun je het geluid nabewerken, zodat zacht pratende deelnemers toch nog goed verstaanbaar zijn.
Welke software heb je nodig?
Er zijn verschillende soorten softwareprogramma’s om losse audiobestanden tot één geheel te maken. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld Audacity. Audacity is er voor zowel Windows als Apple. Met deze gratis audiobewerkingsapp maak je eenvoudig de basis van je podcast. Voor een professioneel klinkende en afgewerkte podcast, kun je ervoor kiezen om Adobe Audition aan te schaffen. Dat vraagt om een financiële investering, maar je krijgt er zeker wat voor terug! Adobe Audition is een professioneel programma dat ook zeer gebruiksvriendelijk is voor de beginner of hobbyist.
Link naar video ‘How to use Audicity’
Link naar video ‘Adobe Audition tutorial’
Start met een script voor je podcast
Voordat je een podcast gaat maken, is het natuurlijk handig om een actieplan te maken. Dat begint met het maken van een goed script. Zeker als je nog niet zo bekend bent met het maken van een podcast, is het handig om een script helemaal uit te schrijven en daarbij antwoorden van allerlei vragen op papier te zetten. Wat voor een podcast ga je maken? Ontspannend of juist informatief? Geef je een kijkje in de keuken van je bedrijf of ga je juist buiten je comfortzone? Verzamel allerlei ideeën die jouw klanten relevant kunnen vinden, denk aan interviews met interessante mensen of aansprekende onderwerpen.
Je podcast promoten en ‘branden’
Hoe zorg je ervoor dat je podcast zin heeft? Zorg dat mensen je podcast makkelijk kunnen beluisteren en maak er reclame voor. Dat kan via de socialmediakanalen van jouw bedrijf, maar je kunt er ook reclame voor maken en/of op Spotify zetten. Maak je podcast ook herkenbaar met een herkenbaar logo! Daarnaast kun je zelf een herkenningstune (laten) maken die aan het begin en aan het eind van je podcast zal klinken. Zo maak je je podcast herkenbaar en draagt het bij aan de branding van je bedrijf!
Tips voor zelf een podcast maken
Hoe zorg je ervoor dat jouw podcast goed wordt beluisterd? En hoe zorg je ervoor dat mensen blijven luisteren? Hieronder enkele tips voor de perfecte afwerking van een podcast.
- De gemiddelde spanningsboog van mensen is ongeveer 25 minuten, maak de podcast dus niet te lang
- Zorg ervoor dat je de mensen iets geeft om naar te luisteren en maak je podcast afwisselend
- Zorg ervoor dat je afwisselende gasten hebt in de podcast
- Knippen, knippen, knippen! Probeer de informatie zo kort en bondig als mogelijk te houden. Dit doe je door in je audiobestanden te knippen
- Zorg voor passende, herkenbare en duidelijke achtergrondgeluiden die je achter de gesproken tekst plakt
- Bedenk met welke frequentie je een podcast uit wilt brengen, dan weten mensen waar ze op kunnen rekenen!
- Je bouwt pas een publiek op als je regelmatig een podcast maakt op basis van een vast uitzendschema met voldoende (interessante!) onderwerpen!
Podcast plaatsen met RSS-feed
RSS staat voor Really Simple Syndication. Deze ‘feed’ zorgt er voor dat streamingdiensten als Spotify en iTunes automatisch een seintje krijgen dat ze nieuwe content kunnen ophalen als je een nieuwe podcast aflevering uploadt. Zo maak je eenvoudig een RSS-feed voor je podcast.
- Maak een gratis RSS Podcasting-account aan
- Bevestig je e-mailadres en selecteer de knop ‘Nieuwe podcast’
- Voeg vervolgens de details van je (nieuwe) podcast toe, inclusief titel, beschrijving en de RSS-adresfeed en klik op ‘Volgende
- Voeg auteursgegevens, categorieën (maximaal drie), je podcast-afbeeldingen toe en selecteer ‘Opslaan en voltooien’.
Hoe je podcast op iTunes plaatsen?
- Open iTunes en ga naar de iTunes Store
- Klik rechts op het pijltje naast ‘Muziek’ en selecteer ‘Podcasts’ in de rechter zijbalk.
- In diezelfde zijbalk klik je op ‘Een podcast indienen’
- Je bent nu in het scherm waar jij je podcast kunt toevoegen aan iTunes.
- Plak de link naar jouw RSS-feed in het tekstvak en klik op ‘Ga door’.
- Log in met je Apple-account of maak een nieuwe aan
- Apple gaat nu je podcast goedkeuren. Dit kan enkele dagen duren. Zodra je podcast is goedgekeurd, krijg je daarvan een e-mail. Je podcast staat op iTunes!
Hoe je podcast op Spotify plaatsen?
- Log in op Spotify, ga naar https://podcasters.spotify.com en klik op ‘Get started’
- Geef de URL op van je RSS-feed
- Spotify stuurt vervolgens automatisch een code naar het e-mailadres in je RSS-feed. Zo kunnen ze controleren dat je echt de eigenaar bent van de podcast. (Het is dus belangrijk dat je toegang hebt tot het e-mailadres dat in je RSS-feed staat!)
- Vul in: Land, taal, categorie van je podcast.
Podcasts als marketinginstrument
Werken podcasts ook als marketinginstrument? Het antwoord is ja! Uit onderzoek van Marketing Facts blijkt dat luisteraars van podcasts geen moeite hebben met reclame in uitzendingen. Sterker nog: de bereidheid om te betalen voor reclamevrije podcasts is (nog altijd) laag. Dus dat biedt kansen voor de marketeers onder ons. Luisteraars tolereren reclame- en sponsorberichten ook meer als de makers van de podcast hun best doen om er iets leuks van te maken. Daarnaast blijkt dat 61% van de luisteraars actief op zoek gaat naar een product of merk na het horen van een gesponsord bericht. Uit het eerdergenoemde onderzoek van Markteffect uit december 2021 is dat nog altijd tussen de 20% en 35%. De uitkomsten van deze onderzoeken laten dus uitstekende marketingmogelijkheden zien. Steeds meer bedrijven kiezen er daarom ook voor om zelf een podcast te maken of een samenwerking te starten met een podcastmaker. Een aantal grote bedrijven, zoals KLM en KPN waagt zich er ook aan, en met succes.
Mogelijkheden voor podcast advertising
Podcast advertising is goed in je marketingstrategie op te nemen. Je kunt je communicatieboodschap ook gebruiken voor je audio-advertentie. Je voegt zo een waardevol extra kanaal toe. Wanneer je doelgroep moeilijk bereikbaar is voor visuele advertenties kun je deze alsnog bereiken met podcast advertenties. Er zijn een aantal manieren van reclame maken die je kunt inzetten. Dit zijn er drie:
- Sponsoring & hostread: hiermee ga je een samenwerking aan met een specifieke podcast die goed bij je merk past. De maker of host spreekt dan een ‘hostread ad’ uit die in de show wordt verwerkt.
- Pre-roll advertising: dat is een advertentie die direct voor de start van de podcast wordt afgespeeld. Deze advertentie is ongeveer 15, 30 of 60 seconden lang.
- Branded serie: Zelf kun je uiteraard ook een podcast maken, of laten maken. Je kunt daarvoor gerust een professionele podcastmaker inschakelen voor een mooi resultaat.
Bekijk goed welke soort podcast advertising het beste past bij jouw bedrijf.
Podcasts gebruiken voor (online) marketing
Je hoeft niet per se je bedrijf te promoten om kennis te maken met de wereld van podcasts in combinatie met marketing. Er zijn namelijk genoeg marketing podcasts te beluisteren! Onderstaande podcasts zijn bijvoorbeeld zeker de moeite waard om te luisteren:
Tot slot
Neem eerst een aantal proefafleveringen op voordat je je eerste podcast online zet. Laat iemand anders alle fouten noteren tijdens het opnemen. Dat scheelt je veel tijd tijdens het bewerken. Geef je podcast(afleveringen) een SEO-vriendelijke naam en omschrijving. Zo kan het publiek je podcast sneller vinden. Vraag mensen nadrukkelijk om een review of reactie achter te laten. Ook dat maakt je podcast sneller vindbaar.
Elke organisatie heeft een goed verhaal nodig. Nu kun jij je podcast gebruiken als nieuw middel om het verhaal van jouw onderneming te vertellen. Als je het goed doet, luistert jouw doelgroep binnenkort met aandacht en plezier naar jouw verhaal Succes!