Google Analytics 4: Het nieuwe analytics! | Saleswizard
Google Analytics

Google Analytics 4: Het nieuwe analytics!

Google analytics 4

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Google Analytics 4: de nieuwe standaard

Google Analytics 4 is de opvolger van het huidige Google Analytics (Universal Analytics) en biedt tal van vernieuwende mogelijkheden om het gedrag van gebruikers te meten en analyseren. Het was al sinds juli 2019 te testen als de ‘App + Web’-Bèta’ en nu is het de nieuwe standaard voor Google Analytics.

Google Analytics 4 maakt gebruik van machine learning, biedt betere cross-platform informatie, houdt meer rekening met privacy en is veel gebruiksvriendelijker. Toekomstige verbeteringen zullen alleen nog maar beschikbaar zijn in GA4. GA4 zal dan ook uiteindelijk het huidige Universal Analytics gaan vervangen. Lees in dit blog meer over de veranderingen en hoe je kan overstappen naar Google Analytics 4.

Waarom introduceert Google Analytics 4?

Het huidige Google Analytics is in 2005 door Google gekocht van Urchin Analytics. Vandaar ook dat de analytics code nog steeds begint met UA-XXXX. In de basis maakt Google nog steeds gebruik van dezelfde technologie die nu al ruim twintig jaar oud is. Vanwege de exponentiële groei van het internetgebruik en ook het aantal verschillende apparaten waarvan wij allemaal gebruik maken, kan deze oude technologie het niet meer bolwerken. Google heeft daarom gekozen voor geheel nieuwe aanpak waarmee het al 2 jaar experimenteert: Google Analytics 4. Maar hoe verschilt het oude analytics met het nieuwe?

Dashboard GA4

Verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4

Waar het Universal Analytics (UA) gebruik maakt van sessies en pageviews, is Google Analytics 4 (GA4) helemaal gebaseerd op events. Statistieken zoals bounce rate en het aantal pagina’s per sessie zijn allemaal gebaseerd op de koppeling tussen een sessie en een paginaweergave. Deze statistieken zijn door het gebruik van Games, Apps en Video echter steeds minder zeggend. Het gaat immers om wat een gebruiker feitelijk doet op een website of in een App. Dat wordt in GA4 vastgelegd in gebeurtenissen (events).

Google Analytics 4 is gebaseerd op Machine Learning en Big Data. Daarmee verkrijg je waardevolle inzichten in het gedrag van je websitebezoekers, kun je de marketinginspanningen beter beoordelen op hun waarde en ontvang je automatisch inzichten waarmee je de gebruikservaring kunt verbeteren en zelfs voorspellingen kunt doen over het gedrag van gebruikers op je website.

Events meten in Google Analytics 4

Welke soorten events kun je met Google Analytics 4 meten?

Zodra je GA4 hebt ingesteld op je website, beschik je over de volgende standaard events die worden vastgelegd:

  • Paginaweergaven
  • Scrolls
  • Uitgaande kliks
  • Zoeken op de site
  • Video-engagement
  • Bestand downloads

Wil je meer soorten events meten zoals click-to-call, click-to-email of het verzenden van een contactformulier, dan kun je deze instellen met Google tagmanager. Hetzelfde geldt voor het meten van e-commerce gebeurtenissen zoals ‘voeg toe aan winkelwagen’ of ‘afrekenen’. Verderop in dit blog volgt de uitleg.

Wat is nieuw in Google Analytics 4?

Het nieuwe Google Analytics komt niet alleen met een meer toegankelijke user interface, het biedt je ook een aantal nieuwe mogelijkheden. De komende maanden en jaren zal Google de functionaliteit nog flink uitbreiden. Google heeft er een redelijk overzichtelijke walkthrough voor gemaakt die ik hierna heb gedeeld.

Levenscyclus Rapport

In plaats van metingen en rapporten gebaseerd op sessies en paginaweergaven, staat in GA4 de gebruiker van je website centraal.

Google Analytics 4 gebruikt user ID’s en andere signalen om vast te stellen of de events van een nieuwe of bestaande gebruiker zijn. Dit stelt je in staat om een volledig beeld te krijgen van de customer journey van een klant.: van eerste klik tot conversie. Als bezoekers bijvoorbeeld eerst een video op Youtube zien en daarna op je website een bestelling doen, kun je dat met GA4 voortaan meten.

Aangepaste acquisitie rapporten

Ook is het rendement op marketing inspanningen met GA4 beter vast te stellen. Het onderscheid wordt nu gemaakt tussen de hoeveelheid nieuwe gebruikers per marketing kanaal en de hoeveelheid verkeer. Tegelijk is het aantal betrokken gebruikers zichtbaar. Betrokkenheid wordt gemeten in gebruikers die langer dan 10 seconden op je website zijn en/of scrollen, meerdere pagina’s bezoeken of converteren. Voor betrokkenheid zijn nieuwe KPI’s beschikbaar.

Betrokkenheid in plaats van bounce rate

In Universal Analytics staat bij het gedrag van gebruikers de tijd op de website en de bounce rate centraal. In GA4 staat de betrokkenheid centraal in de vorm scrollen, clicks of andere vormen van user engagement. Stel dat een gebruiker je website bezoekt, op je website op de belknop klikt en direct daarna de website verlaat, dan leidt in UA tot een hoge bounce rate (als slecht ervaren) en in GA4 tot een hoge betrokkenheid. GA4 geeft dus een beter beeld. In de afbeelding hierna zie je hoe dit rapport er in GA4 uit ziet.

Het is mogelijk allerlei soorten handelingen van een websitebezoeker te volgen. Je kunt gebruikmaken van de vele standaardgebeurtenissen of zelf gebeurtenissen definiëren die je wilt volgen. De mogelijkheden om gedrag te volgen zijn vrijwel onbeperkt.

Betrokkenheid in GA4

Doelgroepen en machine learning

GA4 is helemaal ingericht op machine learning. Met machine learning kan Google Analytics 4 het gedrag van een gebruiker voorspellen. Je kunt daarbij denken aan het instellen van doelgroepen die volgens machine learning binnen 7 dagen zullen converteren of juist niet (churn). Het rendement op bijvoorbeeld Google Ads of Shopping kan daardoor flink toenemen. Ook krijg je geautomatiseerde inzichten waarmee je de customer journey kunt verbeteren.

Cookieless Remarketing

Cookies zijn nodig voor remarketing doeleinden en advertentie personalisatie. Vanwege privacy zullen deze steeds minder voor marketingdoeleinden beschikbaar zijn. Safari en Chrome bereiden zich al voor op het uitfaseren van alle third-party cookies. GA4 machine learning moet de mogelijkheden van Cookies gaan vervangen.

Analyse hub

GA4 biedt allerlei soorten analyses aan met de nieuwe Analyse Hub waarmee je eigen analyse rapporten kunt maken of gebruik kunt maken van templates. Templates waarmee je kunt zien wat het gebruikersgedrag is of hoe het klanttraject eruit ziet, van eerste websitebezoek tot conversie.

Cross Platform data

Maak je gebruik van een App en een website, dan wordt met GA4 data verzameld en geanalyseerd op basis van dezelfde gebruiker. Dus je krijgt alle website en app data van dezelfde gebruiker in één overzicht.

Sneller en uitgebreider

Als je al langer gebruik maakt van Universal Analytics, dan zal je ongetwijfeld al zijn opgevallen dat de applicatie steeds trager wordt. GA4 is beduidend sneller. Het biedt nieuwe en verbeterde analysemogelijkheden en dit zal de komende jaren alleen maar verder worden uitgebreid. De ontwikkeling van Universal Analytics staat daarentegen stil. Sterker nog, binnen 1 tot 2 jaar zal de ondersteuning worden stopgezet.

Nadelen Google Analytics 4

Overstappen naar GA4 biedt je niet alleen voordelen, maar ook nadelen. Alhoewel Google het upgraden naar GA4 zo makkelijk mogelijk heeft gemaakt, blijft het overstappen lastig. GA4 is niet zomaar een nieuwe versie van Analytics maar een geheel nieuwe manier van meten en analyseren van je websitebezoek:

  • veel rapportages uit Universal Analytics zijn verwijderd of verplaatst
  • populaire KPI’s als bounce rate bestaan niet meer
  • de manier waarop je tags kunt toevoegen is compleet anders
  • de wijze van meten is anders, waardoor je verschillen in aantallen sessies en gebruikers zult gaan zien
  • de e-commerce set-up is weliswaar uitgebreider, maar vergt een volledig nieuwe implementatie

Plan daarom voldoende tijd in voor de migratie naar Analytics 4 en vooral om te wennen aan de nieuwe functies. Ik raad je ook aan om het oude analytics voorlopig gewoon naast GA4 te blijven gebruiken. Maar ik adviseer je wel nu alvast te upgraden zodat GA4 kan beginnen met het verzamelen van data.

Upgraden naar Google analytics 4

Upgraden naar Google Analytics 4

Maak je al gebruik van Universal Analytics? Dan is het upgraden heel eenvoudig. Doorloop daar de volgende stappen:

  • login op Google Analytics
  • klik op Beheerder en vervolgens op Upgraden naar GA4
  • maak een nieuwe Analytics 4 property aan
  • voeg de webstream toe aan de property
  • gebruik Google tag manager om het Metings ID aan je website toe te voegen

Hierna is je nieuwe analytics klaar voor gebruik en kun je via de homepage de nieuwe mogelijkheden gaan verkennen.

Gebeurtenissen instellen in Google Analytics 4

Met behulp van tagmanager is het vrij eenvoudig om gebeurtenissen te ’taggen’ zodat deze in Google Analytics worden gemeten. Dat kan bijvoorbeeld het bezoeken van een pagina (bedanktpagina na het aanvragen van informatie) zijn, of het klikken op een knop op je website (bijvoorbeeld de belknop). Aan een gebeurtenis kun je verschillende parameters koppelen. In de afbeelding hierna is bijvoorbeeld de parameter click URL gebruikt voor het vastleggen van de gebeurtenis. Het ziet er best moeilijk uit, maar dat valt reuze mee. Start dus met taggen!

Gebeurtenissen definiëren in Google analytics 4

Conversies instellen in Google Analytics 4

Conversies kunnen voor een bedrijfswebsite het aanvragen van informatie, het openen van een chat, bellen of mailen naar een bedrijf zijn. Voor een webshop zijn aankopen natuurlijk de belangrijkste conversies. Als je geen conversies meet, weet je niet wat je marketing campagnes opleveren. Daarnaast zijn conversies enorm belangrijk voor het advertentie algoritme van Google Ads. Je kunt dus niet zonder conversies.

Het vastleggen van conversies is in GA4 een stuk eenvoudiger geworden. Met een eenvoudig schuifbalkje kun je conversies namelijk aan- of uitzetten. In de afbeelding hierna zie je hoe dat werkt.

Conversies vastleggen in Google analytics 4

Zowel het oude analytics als het nieuwe GA4 gebruiken?

Gebruik je GA4 naast Universal Analytics, dan ga je zeker verschillen zien in aantallen gebruikers en andere rapporten. Analytics 4 is namelijk beter in staat om dezelfde gebruiker te herkennen op verschillende platformen, via verschillende kanalen of op verschillende tijdstippen. Maak dus niet de fout om de rapporten met elkaar te vergelijken.

Gelukkig is het mogelijk om het nieuwe Analytics 4 naast het oude Universal Analytics te blijven gebruiken. Ik adviseer je dat ook te doen om te wennen aan de nieuwe rapporten en inzichten. Het zal nog minimaal een jaar duren voordat Universal Analytics helemaal verdwijnt. Maar dat het oude analytics ophoudt te bestaan, dat is zeker. Dus nu al upgraden? Ja! Nu al helemaal vervangen? Nee…

Hulp nodig bij Google Analytics 4?

Heb je hulp nodig bij het upgraden naar Google Analytics 4? Laat je gegevens achter en we nemen direct contact met je op.

Help mij met GA4

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?