Minder nieuws van bedrijven
Facebook geeft voortaan minder prioriteit aan het nieuws van bedrijven, uitgevers en andere commerciële partijen. In je eigen newsfeed voeren voortaan berichten van je eigen vrienden en pagina’s waarmee jij interacteert de boventoon. Facebook verandert regelmatig het newsfeed algoritme dat bepaalt wat jij te zien krijgt als Facebook gebruiker. Maar uit de aankondiging via zijn eigen Facebook account kunnen we nu toch opmaken dat deze Facebook Update 2018 voor een flinke verandering gaat zorgen.

Wat betekent deze Facebook Update 2018 voor bedrijven?
De afgelopen jaren heeft Facebook sowieso al het aantal weergaves van bedrijfspagina’s teruggebracht. In 2017 alleen al heeft dat ervoor gezorgd dat uitgevers 25% minder bezoekers kregen via Facebook, zie daarvoor dit onderzoek van Parse.ly. Gemiddeld ziet nog maar 5-17% van je paginalikes of volgers een update van jouw pagina. Het streven naar meer volgers en likes op je pagina vind ik daarom al langer een zinloze tactiek. Met deze aankondiging van Facebook, zal het zomaar posten van updates op je bedrijfspagina ook tot een zinloze activiteit verworden….
Wat betekent deze Facebook Update voor jou?
In zijn eigen blog kondigt Mark aan het oude Facebook terug te willen brengen. Als Facebookgebruiker zul je daarom meer nieuws zien van je vrienden, familie en groepen waar je lid van bent. Je zult minder nieuws zien van bedrijven, merken en uitgevers. Als je tussen de regels door leest, maakt Facebook een uitzondering voor bedrijven en pagina’s die een community vormen. Bijvoorbeeld pagina’s rondom TV programma’s of voetbalteams waarbij veel interactie tussen de Facebookgebruikers plaatsvindt. Vooral dat laatste geeft wat richting over de manier waarop jij je Facebook Marketing kunt veranderen.
Maak je Facebookposts en reacties menselijker
Betrokkenheid van je volgers, ook wel engagement genoemd, is meer dan ooit succesfactor 1. Succesvolle Facebookpagina’s blijken persoonlijk te communiceren en hebben daardoor een actieve en interactieve groep met volgers. De volgende tactieken zorgen voor meer engagement:
- vermijd het gebruik van geautomatiseerde tools voor planning en reacties op berichten;
- gebruik je statistieken om te zien wat je doelgroep wel en niet aanspreekt;
- reageer persoonlijk en snel op elke reactie;
- nodig gebruikers uit deel te nemen aan een discussie of te reageren op je post;
- bouw een community rond je merk of bedrijf, bijvoorbeeld door je eigen groep aan te maken;
- maak meer gebruik van LIVE video.
Het gebruik van LIVE video blijkt bijvoorbeeld 6 keer meer interacties op te leveren dan gewone video. Ook daarbij is het dan natuurlijk wel de bedoeling en interactieve video te maken waarbij je echt de discussie aangaat met je publiek. Maak je posts dus persoonlijker en ga zoveel mogelijk interactie aan met je fans. Let daarbij wel op de streep die Facebook eerder al trok.
Vermijd Engagement Bait en zorg voor authentieke betrokkenheid
Vooruitlopend op deze update, heeft Facebook eind 2017 nog aangekondigd Engagement Bait te gaan bestraffen. Engagement Bait is de tactiek waarbij de interactie wordt gestimuleerd door te vragen om:
- Like deze Post als je vindt dat ….
- Reageer met “Ja” als je vindt dat…
- Deel deze post als je tegen …..bent
Eerder werden Win & Like acties al op dezelfde manier bestraft. Pagina’s die deze tactieken hanteren, merken dat aan het bereik van hun posts. Deze dalen naar vrijwel nul.
Facebookadvertenties worden belangrijker
De Facebook Update heeft geen consequenties voor de manier waarop bedrijven kunnen adverteren. Dat blijft ongewijzigd. Doordat Facebookpagina’s minder vaak gratis worden weergegeven, zal er meer geadverteerd moeten worden voor eenzelfde bereik. Op korte termijn zal dat ongetwijfeld een gevolg hebben voor de klikprijzen van Facebook. Sommige experts verwachten dat deze in de nabije toekomst daarom zullen verdubbelen. De “Bringing people closer together” Facebook Update 2018 wordt daarom ook wel gezien als een slimme truck om de advertentie inkomsten te verhogen. Hoe dan ook, de wijze waarop bedrijven adverteren zal een flinke professionalisering moeten doormaken, wil deze rendabel blijven.
Combineer gratis Facebook posts en advertenties op de best mogelijke wijze
Voor veel bedrijven zal het een flinke uitdaging worden het gratis bereik op niveau te houden. Advertenties kunnen daarom als aanvulling worden gebruikt voor de promotie van diensten en producten. Het gratis bereik kan worden verbeterd door met de op deze manier verkregen fans, volgers en klanten in gesprek te gaan. Vragen te stellen, feedback te vragen of ideeën te genereren. Op deze manier en goed gecombineerd kunnen beide manieren van Facebook marketing elkaar versterken.
Meer weten over deze Facebook Update en Facebook Adverteren?
Schrijf je in voor de aankomende Facebook Workshop!
Regelmatig organiseert Saleswizard workshops voor bestaande klanten en toekomstige relaties. In circa tweeënhalf uur word je op de hoogte gebracht van alle tips & tricks waaronder dus deze nieuwste Facebook Update 2018. Deelname is gratis. Klik hier voor de “Workshop Facebook voor bedrijven“
Vrijblijvende Online Marketing Scan
Wil je weten welke online marketing kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website met Google, Facebook of Remarketing? Laat ons weten hoe we contact met je kunnen opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvende en volledige online marketing Scan.