Op weg naar het verhaal van 6 social media experts
Met een goodiebag in de hand liepen Murphy en ik de trappen van het Theater aan de Parade in Den Bosch op. We waren benieuwd en enthousiast, ik omdat ik de hele dag bezig ben met Social Media, en Murphy omdat hij de hele dag bezig is met het verkopen van Social Media. Als powerduo hoopten we onze krachten te kunnen bundelen vandaag. We komen bovenaan de trappen uit bij een gigantische zaal met 900 mensen die niet kunnen wachten tot het congres begint en ze alle informatie op kunnen zuigen als een soort grote spons. We zoeken een plekje op de bovenste rij en het Social Media Ondernemer Congres 2019 begint.
Al snel wordt duidelijk dat Social Media geen exacte wetenschap is. Er is geen magische knop die al je problemen oplost (tot grote teleurstelling van een aantal mensen in de zaal) en je zult zelf moeten kijken wat werkt voor jou en jouw bedrijf. Maar om die reden gingen Murphy en ik ook. We willen geïnspireerd worden door anderen en leren van wat zij doen, want misschien kun je een heel klein stukje van wat zij doen wel gebruiken in je eigen aanpak.
Facebook Funnel Expert Youri Meuleman
De eerste spreker van de dag is Youri Meuleman. Een heel interessante spreker (Murphy is direct groot fan!) die op zijn 12e al een eigen webshop had en tegen de tijd dat hij 16 was waren dat er 8(!) geworden. En nu richt hij zich op Facebook marketing. Hij vertelt over de funnel die hij zelf heeft ontwikkeld en in zijn dagelijkse leven (als eigenaar van ondertussen al meerdere bedrijven) ook toepast. En, niet geheel onbelangrijk, hij had tijdens de borrel ook nog even tijd om met mij op een (veel te wazige) foto te gaan.
Maar nu door over de funnel: een funnel is een soort pad waar je je potentiële klanten op stuurt. Naarmate ze verder over dat pad gaan komen ze steeds nieuwe momenten tegen waarin ze worden benaderd om over te gaan tot een conversie. Het ligt vervolgens aan de (potentiële) klant zelf of (Youri beweert zelf dat het wanneer is) zij vervolgens ook iets gaan kopen. Youri neemt Murphy en mij in een half uur mee in zijn funnel en alle mogelijkheden die deze biedt.
Allereerst zet hij een Facebook advertentie op met een gratis weggever of hoge korting. Vervolgens promoot hij deze advertentie onder zoveel mogelijk mensen op Facebook om te kijken welke mensen geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar hij reclame voor maakt. Als fysiotherapeut (bijvoorbeeld) zou dit dus betekenen dat je een reclame maakt op Facebook waarin je mensen een gratis handleiding geeft over wat ze aan hun rugklachten (of nekklachten, of tennisarm etc.) kunnen doen. Deze gratis weggever of kortingsactie heeft als enige doel om het e-mailadres en eventuele andere informatie van mensen te krijgen.
Op basis van deze informatie kun je ze namelijk in een e-mail funnel stoppen waarbij ze een combinatie van waarde (dus blogs etc.) en sales (dus aanbiedingen, nieuwe producten en lanceringen etc.) in hun mailbox krijgen. Doordat ze al geïnteresseerd zijn in het onderwerp (ze wilden namelijk je gratis informatie en waren bereid hun e-mail daarvoor te geven) zullen ze op een gegeven moment je e-mails bekijken en tot conversie overgaan. In het geval van de fysiotherapeut merken ze dat de rugklachten niet overgaan, zullen ze een e-mail van jou, de fysiotherapeut die ze al een keer met die rugklachten heeft geholpen, zien en besluiten ze eerder bij jou een afspraak in te plannen dan bij een andere fysiotherapeut waar ze nog geen gratis tips van hebben ontvangen.
Dit is natuurlijk niet de enige manier om een funnel te gebruiken, het is de manier die Youri gebruikt en bij hem vindt passen. Als bouwbedrijf bijvoorbeeld zullen er vele stappen zijn die helemaal niet interessant zijn aan deze funnel. Maar andere stappen misschien destemeer?!
Social Media Influencer Charlotte van ‘t Wout
Charlotte was na Youri aan de beurt. Het was meteen duidelijk dat Charlotte een heel andere Social Media strategie had, of zoals ze zelf beweert: die heeft ze niet. Charlotte gebruikte als allereerste persoon in de wereld Instagram Stories om cursussen te verkopen (en geven!).
Nu hebben al meer dan 5000 ondernemers haar cursussen gekocht, maar hoe is ze daar gekomen? En hoe kun jij Instagram Stories inzetten voor jouw onderneming? Charlotte neemt mij en Murphy mee in een verhaal over haar Instagram Stories. (Weet je niet meer wat Instagram Stories zijn of hoe je er mee aan de slag kan? Lees dan snel even hoe dat ook alweer allemaal zit!).
Charlotte zag dat video’s de toekomst van Social Media waren, en wilde daar iets mee doen. Alleen kon ze nog niets met video. Ze blufte dus dat ze het kon en werd bij het AD aangenomen om filmpjes te gaan maken. Om te wennen aan de camera besloot ze Instagram Stories te gaan maken van zichzelf. Doordat deze verdwijnen na 24 uur vond ze dat minder eng om mee te beginnen. Door dit lang vol te houden kreeg ze een steeds grotere groep followers. Mensen bleken interesse te hebben in wat ze allemaal te vertellen had en waren geïnteresseerd in dingen die ze de hele dag (op haar werk en in haar vrije tijd) deed! Mensen bleken een band op te bouwen met haar, begonnen haar als vriendin te zien en geloofde daarom veel sneller dingen die zij zei. Toen zij vervolgens haar cursussen ging verkopen via haar Stories geloofden mensen haar toen ze zei dat ze nuttig, snel en praktisch zijn. Nu verkoopt natuurlijk niet iedereen cursussen via Instagram for a living, dus wat is het nut van Instagram Stories dan voor jou en mij?
Mensen kopen liever van personen die ze kennen/geloven/vertrouwen. Door een uniek kijkje achter de schermen te geven met behulp van Instagram Stories krijgen mensen een vertrouwensband met jou. Dit komt doordat je ze authentieke content laat zien. Je laat ze zien waarom jouw bedrijf nou zo leuk, uniek en goed is. Je laat verschillende medewerkers zien, verschillende werkzaamheden en verschillende taken. Via stories geef je mensen de indruk dat ze vrienden van je zijn. Zo denken ze aan je als ze je nodig hebben.
Verder heeft Charlotte nog wat praktische tips om je filmpjes authenticiteit te laten uitstralen:
- Stop je eigen persoonlijkheid/humor in je filmpje. Zorg dat je je filmpje zelf leuk vindt. Enthousiasme werkt aanstekelijk, en dat is ook te zien op beeld!
- Zorg ervoor dat er een element in je Story zit die een “oh dit is leuk!” reactie oproept bij de kijker. Zo blijf je verrassen en vernieuwen.
- Niemand is perfect en perfect is eigenlijk ook maar saai. Durf dus ook je mindere kanten/falen te laten zien. Het maakt je menselijk en anderen kunnen zich daardoor sneller met je identificeren.
Facebook Marketing Expert Mark Bongers
Vervolgens is de organisator van het Social Media Ondernemer Congres himself aan de beurt! Mark is in 2015 een nieuwe stap aangegaan en heeft een eigen bedrijf opgezet om ondernemers te kunnen helpen met hun Facebook marketing. De laatste 800 euro die hij op zijn bankrekening had heeft hij vervolgens in Facebook advertenties gestopt. Zijn vrouw verklaarde hem voor gek, maar het had succes. Mark is 4 jaar later een grote speler in het Facebook marketing gebeuren en helpt vele ondernemers.
Mark vertelt hoe hoe hij het idee kreeg voor het congres, hoe hij het heeft vol gekregen dankzij Facebook marketing en wat de laatste updates zijn op Facebook gebied.
Zo wordt het mogelijk om te adverteren op de Explore pagina van Instagram, waardoor het bereik van je advertentie nog groter kan worden. Het wordt daarnaast mogelijk om leads te genereren door een geautomatiseerd gesprek in Facebook Messenger waardoor mensen via meerdere mogelijkheden kunnen worden benaderd. En wordt er gewerkt aan (en waarschijnlijk rond maart 2020 uitgerold) om deze leadsfunctie ook in Whatsapp te kunnen gebruiken.
Na het praatje van Mark waren Murphy en ik weer volledig op de hoogte van alles wat op de planning staat bij Facebook, en tegelijkertijd geïnspireerd over de mogelijkheden die Facebook marketing biedt!
Na een lunch met broodjes (heel veel broodjes!) en iets te drinken ging het congres weer verder en gingen Murphy en ik met goede moed weer zitten voor het tweede deel.
Businesscoach Ninke van der Leck
Ninke begint na de pauze met een verhaal over waarom Social Media niet je hele leven moet beheersen en hoe je ervoor kunt zorgen, door middel van programma’s waarop je social media kunt inplannen en door al je content te verzamelen en op te slaan in bulk. Volgens haar zou dit je heel veel tijd schelen, die je vervolgens aan iets kunt besteden wat je veel belangrijker vindt! Ze begint haar verhaal door te vertellen dat ze zo opgeslokt werd door Social Media dat ze vastgeplakt zat aan haar telefoon en haar gezin op de tweede plek begon te zetten. Ze realiseerde zich dat ze het te ver had laten komen en ze het wilde omdraaien. In plaats van als een slaaf voor Facebook de hele dag beschikbaar te zijn, besloot ze Facebook voor haar te laten werken door alles in te plannen en automatisch te laten verlopen waardoor ze alleen nog maar hoefde te kijken op Facebook wanneer het haar uitkomt in plaats van de hele dag.
Maar verder viel Ninke tijdens dit praatje een beetje door de mand. Ze had inspirerende woorden, maar doordat ze een businesscoach is, en praten dus haar beroep is, gingen we er wel vanuit dat het goed zou klinken. Veel verder dan een mooi verhaal kwam ze helaas niet, zo concludeerde Murphy naast mij. En ook om mij heen in de zaal hoorde ik afkeurende geluiden. Mensen wilden het liefst allemaal meer tijd hebben voor hun gezin, maar als ondernemer die zelf zijn of haar Social Media beheert, is de realiteit vaak minder rooskleurig. Want Social Media is 24/7 en verwacht wordt dat jij als ondernemer snel genoeg reageert om de (toekomstige) klant niet kwijt te raken. Een goede oplossing hoe je dat aan moet pakken als je geen geld hebt om medewerkers in te huren die dit voor jou doen, had Ninke echter helaas niet.
Tekstschrijver en Contentmaker Dennis Gerritsen
Van Ninke gingen we door naar Dennis. Dennis is als persoon het meest onbekend van de hele lijst, maar dat is niet omdat hij niets heeft gepresteerd. Zijn bedrijf DARUM heeft miljoenen volgers op Facebook en Instagram. Maar als je van Dennis de gouden zet verwacht hoe jij ook miljoenen volgers krijgt kom je van een koude kermis thuis. Dennis geeft namelijk al meteen aan dat DARUM een uit de hand gelopen hobby is. In minder dan vier maanden is het uitgegroeid van een hobby met wat grappige tekstjes naar een pagina met ruim 100.000 volgers. Een gouden formule hoe je daar komt is er niet, geeft Dennis toe. Hij vertelt eerlijk hij het gedaan heeft: puur organisch door te vertrouwen op zijn eigen kracht en content.
YouTuber Giel de Winter
Als laatste spreker van de dag is Giel aan de beurt. Murphy en ik kijken om ons heen en zien dat wij een van de jongste mensen aanwezig zijn en zijn dan ook benieuwd of deze doelgroep Giel, en StukTV (zijn platform), wel kent. Maar Giel had zichzelf dat blijkbaar ook al bedacht en begon met een praatje over zichzelf, hoe hij als een soort rebel besloot StukTV op te zetten omdat hij vond dat er iets mis was met de televisie zoals die geregeld is (met de televisie die beslist wat jij kijkt, in plaats van jij die beslist wat je ziet – want als jij Goede Tijden Slechte Tijden wil zien en het is niet een doordeweekse dag om 20.00u heb je pech), en eindigde met een filmpje waarin StukTV werd geïntroduceerd. Vervolgens deed Giel waar Giel, volgens mij, het beste in is: chaos creëren. Giel stelt dat het hebben van een plan en een strategie onzin is. Dat je het gewoon moet doen en dat je niet moet vasthouden aan een plan. De mensen om mij heen beginnen zenuwachtig op en neer te schuiven op hun stoel, dit is niet wat ze hadden verwacht! Maar Giel gaat door, dat je als ondernemer van de gebaande paden af moet gaan en je gewoon je doel voor ogen moet houden. Dat je vertrouwen moet hebben in jezelf en vooral moet doen wat jij denkt dat goed is.
En hoewel de mensen om mij heen dit niet wilden horen, raakte Giel hier wel een kern van waarheid. Alle mensen die vandaag gesproken hebben tijdens het Social Media Ondernemer Congres vertelden hun Social Media strategie en waren ervan overtuigd dat dit de juiste manier was. Maar er is niet 1 manier, er zijn zoveel manieren als dat er mensen zijn op de wereld. Neem van iedere spreker iets maar maak er uiteindelijk je eigen plan van. Je eigen Social Media strategie voor jouw eigen Social Media. Er is niet 1 manier, kies wat bij jou past en ga van daaruit verder.
Mocht je nog hulp nodig hebben? Dan kun je altijd bij mij, of een van mijn collega’s terecht. Je kunt in contact komen via Social Media, of door ons ouderwets te bellen op 088-7709999.