Handleiding: Meer verkopen met Dynamische Facebook Ads
Facebook, Instagram, Social Media

Meer verkopen dankzij Dynamische Product Ads van Facebook

Facebook Dynamische Product Ads Header

Geschreven door
Tim Hornes

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Zorg dat geïnteresseerde website bezoekers terugkomen

Hoewel dynamische product ads van Facebook al een tijdje bestaan zie ik dat nog veel bedrijven er geen gebruik van maken. Een gemiste kans. Want deze advertentievorm stelt je in staat geïnteresseerde websitebezoekers die geen bestelling plaatsen alsnog te converteren.

Stel dat je in je zoektocht naar een nieuw paar schoenen een bepaalde productpagina hebt bezocht. Je besluit het paar nog niet te kopen en gaat naar Facebook om je tijdlijn te checken. Op je tijdlijn zie je het paar schoenen dat je zojuist hebt bekeken. Herkenbaar? Deze advertentie is een voorbeeld van een Dynamische Facebook Ad. Facebook onthoudt wie er op jouw website is geweest en welke producten diegene heeft bekeken. Vervolgens helpt Facebook je om de geïnteresseerde websitebezoeker terug naar je website te krijgen.

Benodigdheden voor Dynamische Facebook Ads

Dynamische Facebook Ads helpen je met het weergeven van de juiste producten aan de juiste mensen op het juiste moment. Dynamische Ads werken als volgt: Een potentiële klant bezoekt je website en bekijkt wat producten. De Facebook Pixel onthoudt welke producten worden bezocht. Wanneer je vervolgens een dynamische advertentie maakt kun je instellen dat iedereen die interesse toonde in een bepaald product, dit product nog eens te zien krijgt via Facebook Ads.

Om te starten met dynamische Facebook ads heb je het volgende nodig:

  1. Facebook Business Manager
  2. Een product feed
  3. Facebook Product Catalogs

Beginnen met Facebook Dynamische Ads

Afhankelijk van wat voor soort product je via de dynamische ads onder de aandacht wilt brengen maak je gebeurtenissen aan. Hieronder een lijst met standaard e-commerce gebeurtenissen.

Facebook gebeurtenissen

Wat is een ‘gebeurtenis’ en welke gebeurtenissen moet je bijhouden?

In dit geval is een gebeurtenis een bepaalde actie die wordt uitgevoerd op je website. Heb je een webshop? Dan wil je dat de Facebook Pixel conversies meet en dus bijhoudt wanneer iemand de laatste pagina van het afrekenproces heeft bereikt. Interessanter kan zijn om bij te houden welke bezoekers iets hebben toegevoegd aan hun winkelwagen zonder uiteindelijk af te rekenen. Dit zijn mensen die duidelijk interesse hebben in een product (want ze voegen het toe aan hun winkelwagen), maar uiteindelijk toch niets bestellen. Door hen nog eens in contact te brengen met het product dat ze in de winkelwagen stopten heb je een grote kans dat ze uiteindelijk toch iets bestellen. Je kunt ze ook over de streep trekken door bijvoorbeeld het product met korting aan te bieden.

Je kunt zoveel gebeurtenissen aanmaken als je wilt. Wanneer de gebeurtenissen zijn ingesteld begin je met het maken van de product feed.

Hoe je precies Facebook gebeurtenissen instelt lees je in ons blog over Facebook gebeurtenissen.

Een product feed aanmaken voor dynamische ads

Een product feed is een bestand dat alle benodigde informatie over jouw producten bevat. Meestal gebruik je voor een product feed een .csv, .tsv of .xml bestand. Wanneer je een product feed in excel hebt kun je via ‘opslaan als’ kiezen voor een van deze bestandstypen.

Een product feed bevat alle producten en de benodigde informatie van die producten en is als volgt opgebouwd:

Facebook Product Feed

Je maakt dus voor ieder stukje informatie een kolom aan. Vervolgens maak je een lijst met producten en vul je in iedere kolom de juiste informatie in. Dit kan erg veel werk opleveren. Gelukkig kan je in de meeste gevallen een product feed exporteren uit de webshop. Hoe dit precies werkt verschilt per webshop.

Het is verstandig om in ieder geval de volgende informatie in de product feed op te nemen:

Facebook Product Feed voorbeeld

Een productcatalogus maken

Nu we de product feed hebben kunnen we beginnen met het maken van de productcatalogus in Facebook. Ga naar de Catalogus Manager in je Facebook Business Manager account. Kies vervolgens het type dat het beste bij jouw product past.

Facebook Product Catalogus Categorie

Vervolgens ga je de catalogusinstellingen configureren. Allereerst kies je voor ‘productinformatie uploaden’. Hiermee geef je aan, aan de hand van de product feed de informatie te willen uploaden. Je kunt er ook voor kiezen om het e-commerce platform te koppelen.

Facebook Catalogusinstellingen configureren

Als je meerdere zakelijke Facebook accounts hebt is het belangrijk dat je aangeeft voor welk bedrijf de catalogus is. Als laatste onderdeel van deze stap geef je de catalogus een naam en klik je op ‘maken’.

Nu heb je de productcatalogus gemaakt. Tijd om hem te vullen.

Productcatalogus vullen met je product feed

Als je alle voorgaande stappen hebt doorlopen ben je nu in het ‘Catalogi overzicht’. Mocht je Facebook tussentijds hebben weggeklikt dan kom je hier als volgt:
In Facebook Business Manager ga je naar het menu links bovenin. Klik hierop en ga naar ‘Catalogi’ (onder Middelen).

Aan de linkerkant van het scherm ga je naar ‘Gegevensbronnen voor producten’. Vervolgens klik je rechts bovenin op ‘Producten toevoegen’. Door op ‘Use Data Feeds’ te klikken kun je je product feed uploaden.

Belangrijk is nog om te kiezen voor ‘Eenmalig uploaden’ of ‘Een planning instellen’. Met een planning instellen kun je de product feed automatisch periodiek updaten. Hiervoor dien je wel de product feed up-to-date te houden. Bijvoorbeeld wanneer er een prijswijziging is voor een bepaald product of wanneer een product niet meer op voorraad is.

Een dynamische ads campagne opzetten

Om een dynamische ad campagne op te zetten maak je een nieuwe advertentiecampagne aan en kies je voor ‘Verkopen uit catalogus’’ als campagnedoelstelling.

Vervolgens selecteer je de product catalogus die je wilt promoten en klik je op ‘Doorgaan’.

Facebook Dynamische Ads Campagne doelstelling

De advertentieset van de campagne is grotendeels hetzelfde als de advertentieset van andere Facebook Ads campagnes. Informatie over advertentiesets invullen in het algemeen vind je hier.

Wat wel anders is bij dynamische ads is de doelgroep selectie. Je kunt kiezen om mensen te retargeten op basis van welke pagina’s ze hebben bezocht op je website. Of je kunt zelf een doelgroep inrichten.

Facebook Retargeting

Wanneer je kiest voor de retarget optie krijg je een aantal verschillende opties. Je kunt bijvoorbeeld iedereen targeten die een product heeft toegevoegd aan het winkelwagentje maar niets heeft gekocht. Je kunt ook een product laten zien aan mensen die dat product op jouw website hebben bekeken.

Maar je kunt ook mensen die al klant zijn targeten met een mooi upsell voorstel. Denk hierbij aan het aanbieden van printerinkt aan mensen die 2 maanden geleden een printer bij je hebben gekocht.

Facebook Retarget opties

De advertentie vormgeving

Net als het invullen van de advertentieset is het vormgeven van de advertentie veelal hetzelfde als bij een normale advertentie. Meer hierover lees je in ons blog over een Facebook advertentie maken.

Er zijn echter wel een paar extra opties. Zo kun je bepalen welke informatie uit de product feed moet worden weergegeven en waar deze precies moet staan.

Dynamische product ads vormgeven

Wanneer je aan de linkerkant van het scherm op ‘Afbeeldingen aanpassen’ klikt, krijg je extra opties zoals bijvoorbeeld de vorm en kleur van de prijs tag.

Dynamische product ads vormgeving opties

Als je tevreden bent met de opmaak van de advertentie kun je hem publiceren.

Instructievideo voor het aanmaken van een Dynamische Product Ad campagne

In onderstaande video neem ik kort de stappen door die nodig zijn om een Dynamische Product Ad campagne op te zetten.

Hulp nodig met het maken van dynamische Facebook ads?

Loop je bij het maken van je dynamische advertenties ergens tegenaan? Of wil je wat meer weten over Facebook Marketing in het algemeen? Wij helpen je graag verder en kunnen een uitgebreide Facebook Ad campagne voor je opzetten. Wil je meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee over een succesvolle Social Media strategie.

Hulp nodig met Facebook Ads?

Laat jij momenteel kansen liggen om meer online omzet te behalen? Wij kunnen je helpen met het goed opzetten van Facebook campagnes, waaronder ook de dynamische Facebook Ads. Wil je meer weten over wat we voor je kunnen betekenen? Check dan ons Facebook Marketing aanbod.

ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?