“Never waste a good crisis”
Winston Churchill deed zijn uitspraak “Never waste a good crisis” vlak na de Tweede Wereldoorlog en voor de oprichting van de Verenigde Naties. Het leerde ons de realiteit te accepteren en te denken in mogelijkheden en oplossingen buiten de gebaande paden.
De coronacrisis stelt ondernemers voor grote uitdagingen. Wanneer je geconfronteerd wordt met een gedwongen sluiting, omzetdalingen van 60-90% en zorg voor je werknemers, is het moeilijk om te denken in kansen. Maar ondernemers zijn gelukkig positief en blijven ondanks de coronacrisis altijd op zoek naar deze kansen.
Eén ding is zeker: er komt een periode na de coronacrisis en je kunt er maar beter klaar voor zijn. Hierna heb ik daarom 14 online marketing kansen voor je verzameld.
1. Speel in op veranderend consumentengedrag als gevolg van de coronacrisis
Op 15 maart nam het kabinet met de sluiting van scholen, restaurants en café’s verregaande maatregelen in de strijd tegen corona. In één harde klap kwam de economie tot stilstand.
Het gedrag van consumenten veranderde volledig van de ene op de andere dag:
- consumenten vermijden nu op grote schaal risico’s
- verschuiving naar oriënterend zoekgedrag
- grote uitgaven worden uitgesteld
- gigantische toename van online shopping
- maaltijden op grote schaal thuisbezorgd
- social media tijdsbesteding neemt toe
- verandering van bestedingsgedrag
- meer tijd voor persoonlijke ontwikkeling
- zzp’ers zijn weer in grote getalen beschikbaar
- grote deelname aan online communities
- mensen geven (gelukkig) gehoor aan de oproep thuis te blijven
Hoe je hier het beste op inspeelt, verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf. Maar denk aan de volgende mogelijkheden:
- verkoop je nog niet online, ga dit dan direct doen;
- doe de belofte niet-goed-geld terug;
- bedenk extra garanties en omruilvouchers;
- vertaal je fysieke diensten naar online cursussen;
- werk met aankoopkorting of koop-nu-betaal-later;
- wees zeer actief op social media;
- biedt zzp’ers de kans terug te keren in vast dienstverband;
- investeer nu in zoekverkeer en zet je remarketing campagnes alvast klaar
2. Zet je eigen webshop online
Mogelijk verkocht je producten nu vooral in je winkel, op je fysieke locatie of in je restaurant. Dan is dit echt wel het moment om producten online aan te bieden.
3. Vergroot je online marketing kennis met gratis cursussen
Veel online marketing tools bieden nu gratis cursussen aan. Ik heb er een paar voor je verzameld die de moeite waard zijn:
- Blogging for business – aHrefs – Besparing $799.
- Moz Academy – Moz – Besparing $2420,-.
- Advanced SEO Course – Craig Campbell – $799.
- Corona Crisis Kit – IMU – €4.750.
- Allround SEO training – Yoast – €229,-.
4. Ontwikkel je eigen online cursus
Bezoeken cursisten normaal gesproken jouw locatie voor een opleiding of cursus? Dan kun je deze nu online aanbieden. Gebruik de tijd die je nu vrij hebt om de cursus te ontwikkelen en online aan te gaan bieden. Wie weet heb je er straks nog een business model bij!
Er zijn verschillende plugins beschikbaar om je cursus online aan te bieden en te verkopen. Ik heb er een paar voor je verzameld:
- Lifter vanaf $99 per jaar
- Learndash vanaf $159 per jaar
- Paid Membership Pro gratis zonder support
- WooCommerce Memberships $199 per jaar
5. Start je eigen bezorgdienst
Tot nu had je restaurant of lunchcafé misschien alleen een website, eventueel met de mogelijkheid tot reserveren. Je kan vaste klanten de mogelijkheid bieden online te bestellen en het eten af te halen of te laten bezorgen.
Klanten blijken dit in grote getalen te doen, zo blijkt wel uit de afhaal webshop die wij hiervoor aanbieden. Maaltijden raken zelfs uitverkocht, zo hard loopt het.
Wil je ook een afhaal webshop voor je restaurant? Binnen 24 uur heb je jouw afhaalshop online.
6. Verbeter de content op je website
Nog maar een paar weken geleden was iedereen gewoon te druk om te werken aan de website. Extra pagina’s, extra blogs meer optimalisatie, het leek niet meer nodig. Hoe anders is het nu?
Gebruik de beschikbare tijd om te werken aan je positie in Google. Optimaliseer je website, voeg extra content toe en start met bloggen. Je hebt nu de tijd om je contentstrategie vorm te geven. Misschien levert het nu niets op, maar je investeert wel in de toekomst.
7. Deel je kennis en ervaring met blogs en whitepapers
De afgelopen jaren heb je veel kennis en ervaring opgedaan. Je hebt veel projecten met succes afgerond. Alleen je was gewoon te druk om dit te delen op je website, blog of portfolio.
Je hebt nu de kans om foto’s, projecten en ander materiaal te verzamelen. En je website te voorzien van mooie updates.
8. Start met Social Media
Social distancing is eigenlijk een verkeerde term. Anderhalve meter afstand, ok. Maar dat hoeft je niet te belemmeren juist meer sociaal contact te zoeken. Misschien kan het niet meer fysiek, maar wel online. Social media is daar uitermate geschikt voor.
Ben je niet actief op social media? Dan is nu het moment om vaart te zetten achter je social media strategie!
9. Stel remarketing in op je website
Een nieuwe auto? Die verbouwing? Of renovatie? Een nieuw dak? Consumenten kijken mogelijk wel op je website, maar stellen het liever even uit. Vroeg of laat begint het dak toch te lekken of rijdt de auto niet meer. En dan wil je natuurlijk wel in beeld zijn.
Dat kan je regelen door gebruik te maken van tracking pixels van bijvoorbeeld Facebook, Google, Linkedin of Pinterest. Gaat de economie weer op aan, dan ben jij de eerste die potentiële kopers weet te benaderen met gerichte advertenties.
10. Laat juist nu video en foto content ontwikkelen
Wil je online zichtbaar zijn, dan kun je niet zonder video of foto’s. Natuurlijk zijn dat investeringen die je nu misschien liever niet doet. Maar er zijn ook voldoende redenen om juist nu video- en fotomateriaal voor je bedrijf te laten maken. En wel hierom:
- Je helpt freelancers aan omzet die ze nu kunnen gebruiken en je helpt jezelf aan een betere deal;
- Er is meer tijd om dit te regelen en te plannen;
- Opnames zijn makkelijker te organiseren nu de ‘winkel’ gesloten is.
11. Organiseer webinars en blijf in contact met je klanten
Het is een beetje vreemd en onwennig misschien, maar door het geven van webinars blijf je wel in contact met je klanten. Probeer het eerst op je werknemers en misschien neem je daarna wel de stap naar klanten. Dit zijn de tools die je kunt proberen:
- https://zoom.us, gratis basisversie, $13,99 per maand
- https://hangouts.google.com, gratis
- https://www.webinargeek.com, vanaf $9,- per maand
- https://www.join.me/nl, vanaf €9,- per maand
- https://home.webinarjam.com, vanaf $499 per jaar
- https://www.gotomeeting.com/nl-nl/webinar vanaf $89 per maand
- https://demio.com/, vanaf $34 per maand
Ga je voor goedkoop dan is Webinargeek ongetwijfeld de beste keuze. Ga je voor kwaliteit, dan kies je voor Gotomeeting. De meeste tools kennen een gratis evaluatieperiode. Dus probeer uit en kies wat het beste bij jou past.
12. Claim je steun van Facebook en Google
Het is nog even afwachten maar zowel Facebook als Google hebben steun aangekondigd aan kleine bedrijven. Facebook heeft $100 miljoen steun beloofd. Via deze pagina kun jij je aanmelden bij Facebook. Google heeft $340 miljoen toegezegd aan kleine bedrijven. Je hoeft hiervoor niets te doen. Als je sinds begin 2019 adverteert in Google, ontvang je vanzelf een melding in je Google ads account.
13. Bied gratis diensten en producten aan
Heb je producten over die je niet kunt bewaren? Of mensen in dienst die even niets te doen hebben? Bied ze dan gratis aan. Je verdient er misschien geen omzet mee, maar wel veel goodwill. Zo bood onze klant Moak Pancakes de afgelopen week gratis pannenkoeken aan zorgpersoneel in Amsterdam. Saleswizard biedt bestaande klanten tijdelijk gratis seo teksten. Stuur mij een e-mail als je daar gebruik van wil maken!
14. Vernieuw of verbouw je website nu de ‘winkel’ gesloten is
Misschien was je afgelopen tijd wel te druk om iets aan je website te doen. Of is je website gewoon verouderd. Of zag je op tegen het extra werk dat je er even niet bij kon hebben. Nu je de handen iets meer vrij hebt, kom je er eindelijk aan toe. Is je website aan vernieuwing toe? Laat dan nu je nieuwe website bouwen. Heb je even geen geld? Wij denken graag met je mee. Laat nu je website vernieuwen en betaal hem later!
Vrijblijvend sparren?
Spreekt één van deze online marketing kansen je aan? Of meerdere? Of heb je andere ideeën waarover je graag wilt sparren? Laat het me weten en stuur mij een mail. Ik neem direct contact met je op!
Online marketing kansen tijdens de coronacrisis
Wil je ondanks de crisis of juist daarom praten over online marketing kansen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende sparringsessie!