Wat zijn Google Core Web Vitals? | Saleswizard
Google Updates, SEO

Wat zijn Google Core Web Vitals?

Core web vitals

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
16 februari, 2024

Wat zijn Google’s Core Web Vitals?

Core Web Vitals zijn snelheidsindicatoren van je website die Google gebruikt om een oordeel toe te kennen aan de gebruiksvriendelijkheid van de site. De Core Web Vitals omvatten drie nieuwe metrieken voor laadsnelheid (Largest Contentful Paint), stabiliteit ( Cumulative Layout Shift) en interactiviteit (First Input Delay) van je website.

Page experience Update

Google Page experience Update 2021

De gebruikerservaring speelt al langere tijd een rol in de ranking van je website. In eerdere updates heeft Google al verklaard dat de volgende factoren de vindbaarheid van je website kunnen beïnvloeden:

  1. Mobielvriendelijkheid
  2. Safe Browsing
  3. HTTPS (beveiligingscertificaat)
  4. Opdringerige Pop-ups en banners
  5. Paginasnelheid

Met de introductie van Core Web Vitals voegt Google daar dus drie nieuwe factoren aan toe: de LCP, CLS en FID. Deze page experience update wordt in juni 2021 door Google uitgerold. Vanaf dit moment zijn Google’s Core Web Vitals onderdeel van het ranking algoritme.

Core Web Vitals nader onder de loep

Deze nieuwe indicatoren vormen een aanvulling op de eerder geïntroduceerde First Contentful Paint (FCP) en kun je meten via Google’s Pagespeed Insights. De ‘Core Web Vitals’ bestaan uit drie nieuwe indicatoren, namelijk:

  1. Largest Contentful Paint (LCP)
  2. Cumulative Layout Shift (CLS)
  3. First Input Delay (FID)

Voordat ik uitleg wat de nieuw Core Web Vitals inhouden, ga ik eerst nog even in op het oudere FCP en het verschil met het nieuwe LCP. Met de Google developerstool Pagespeed Insights, kun je jouw website checken op de oude en nieuwe metrieken. Hierna zie je het resultaat van de website van Saleswizard.

Page speed insights

1. Wat is de First Contentful Paint (FCP)?

De FCP meet de tijd die verstrijkt tot de bezoeker van je website ervaart dat er iets gebeurt. Dit is dus het moment dat je website één van de elementen van je pagina heeft geladen.

De gebruikservaring is:

  • goed (groen) bij een laadtijd van 0 – 1 seconden
  • gemiddeld (oranje) bij een laadtijd van 1 – 3 seconden
  • slecht (rood) bij een laadtijd van > 3 seconden

De FCP verschilt van de LCP doordat de FCP het moment meet dat de website start met laden en de LCP meet dat de gebruiker ervaart dat de pagina volledig is geladen. De website van Saleswizard start net iets te laat met laden(FCP), maar is in zijn totaliteit zeer snel geladen (LCP).

2. Wat is de Largest Contentful Paint (LCP)?

De LCP registreert de tijd die verstrijkt tussen het moment waarbij de pagina begint met laden en het moment dat de grootste afbeelding is geladen en de gebruiker het idee heeft dat de pagina volledig zichtbaar en bruikbaar is.

De gebruikservaring is:

  • goed (groen) bij een laadtijd van 0 – 2,5 seconden
  • gemiddeld (oranje) bij een laadtijd van 2,5 – 4 seconden
  • slecht (rood) bij een laadtijd van > 4 seconden

De afbeelding met Pagespeed Insights toont aan dat de website van Saleswizard bijvoorbeeld geladen is in 1,4 seconden, ruim onder de grens van 2,5 seconden.

3. Wat is Cumulative Layout Shift (CLS)?

De CLS meet het totale aantal onverwachte layout verschuivingen op een pagina. Een layout verschuiving vindt bijvoorbeeld plaats als een button verschuift als er een foto wordt ingeladen.

De gebruikservaring is:

  • goed (groen) bij een CLS van 0 – 0,1
  • gemiddeld (oranje) bij een CLS van 0,1 – 0,25
  • slecht (rood) bij een CLS van > 0,25

De CLS van een verschuiving wordt berekend aan de hand van impact en afstand van de verschuiving. Als een verschuivend element bijvoorbeeld 75% van het scherm beslaat en de verschuiving 25% van het scherm betreft dan is de CLS 75% x 25% = 0,18.

Pagespeed Insights laat zien dat de website van Saleswizard met een CLS van 0,01 nauwelijks waarneembare verschuivingen geeft tijdens het laden.

4. Wat is de First Input Delay (FID)?

First Input Delay (FID) meet de tijd vanaf het moment dat een gebruiker op een link of button klikt tot het moment dat de browser begint met het verwerken van de opdracht. Het registreert de responsiviteit van de website op kliks van de gebruiker.

De gebruikservaring is:

  • goed (groen) bij een laadtijd van 0 – 100 milliseconden
  • gemiddeld (oranje) bij een laadtijd van 100 – 300 milliseconden
  • slecht (rood) bij een laadtijd van > 300 milliseconden

Pagespeed Insights laat zien dat de FID van saleswizard.nl 3 milliseconden is. Supersnel dus.

Hoe kun je de Core Web Vitals meten?

Er zijn een paar verschillende manieren om na te gaan of je website voldoet aan de laatste vereisten van Google’s Core Web Vitals:

  • Google Search Console
  • Pagespeed Insights
  • https://web.dev/measure

Zodra je inlogt op Google Search Console vind je bij de optie pagina functionaliteit het overzicht van alle mogelijke problemen. Onder het kopje site functionaliteit kun je de nieuwe indicatoren monitoren.

Pagespeed Insights was enige tijd beschikbaar om de paginasnelheid te meten. Deze tool is de uitgebreid met de FCP, CLS en FID indicatoren.

Web.dev is een initiatief van Google dat naast de nodige meettools ook allerhande informatie biedt voor gebruikers en developers. De laatste is natuurlijk zeer bruikbaar als je de Core Web Vitals wilt verbeteren.

Page Experience in Search Console

Hoe kun je de Largest Contentful Paint (LCP) score verbeteren?

De LCP meet dus de tijd die nodig is om het grootste stuk content op de pagina weer te geven. De volgende acties kunnen je FCP score verbeteren:

  • Maak gebruik van een snellere server
  • Optimaliseer de afbeeldingen
  • Zorg dat fonts rechtstreeks vanaf je server worden geladen
  • Vermijd het inladen van externe bronnen en scripts (Analytics, etc).
  • Optimaliseer en verklein het CSS
  • Optimaliseer het Javascript
  • Maak gebruik van browsercaching

Veel van deze acties zul je aan je webdeveloper moeten overlaten. Zelf kun je wel je steentje bijdragen door onder andere te kiezen voor de snelst mogelijke server, de kleinst mogelijke afbeeldingen, af te zien van sliders en andere fancy features en zo min mogelijk plugins te gebruiken.

Hoe kun je de Cumulative Layout Shift (CLS) verbeteren?

De CLS registreert dus het aantal onverwachte lay-out verschuivingen die gebruikers op de pagina ervaren. Je kunt de CLS verbeteren door:

  • afbeeldingsformaten mee te geven aan de afbeeldingen van je website;
  • geen dynamische content toe te voegen boven de bestaande content zoals advertenties, pop-ups en banners.
  • de implementatie van web fonts te verbeteren.

Hoe kun je de First Input Delay (FID) score verbeteren?

De FID meet de tijdsvertraging vanaf het moment dat de gebruiker input geeft tot wanneer de pagina reageert. Tips om de FID te verbeteren zijn:

  • Verminder het gebruik van third party (tracking) code
  • Optimaliseer het javascript
  • Verbeter de rendering van je pagina
  • Verlaag het aantal server requests en bestand downloads
  • Advertentieplatformen zoals Facebook en Google maken gebruik van tracking code om data via de webbrowser naar hun servers te sturen. Zodra deze data niet via de browser maar via de server wordt verstuurd, kan gigantische snelheidswinst worden geboekt.

Punt 2, 3 en 4 hebben te maken met de wijze waarop je website is opgebouwd. Om de pagina er zo uit te laten zien zoals bedoeld, verwerkt de browser HTML, CSS, Javascript en bestanden. Is de website goed opgebouwd, dan gebeurt dat efficiënt en snel. Maak je gebruik van een standaard of verouderd website thema, dan gebeurt dat niet efficiënt en laadt je website langzaam.

Bestaande en verouderde websites kun je daarom ook maar beperkt verbeteren. Soms is het verstandig, ook al ben je nog helemaal tevreden over het uiterlijk, de website helemaal opnieuw te laten bouwen.

Hoe belangrijk zijn Core Web Vitals voor je rankings in Google?

Google geeft aan vooral niet in paniek te raken als je website niet klaar is voor de page experience update. Alhoewel het altijd goed is bezig te zijn met user experience en pagespeed, zijn de Core Web Vitals een kleine ranking factor, aldus Google.

Voldoen aan de eisen van Core Web Vitals moet meer worden gezien als een beslissende factor bij gelijkspel tussen websites. Als de techniek, content en autoriteit van twee websites hetzelfde zijn, kunnen de Core Web Vitals van doorslaggevend belang zijn.

Grote spelers maken zich daarom ook niet enorm druk om de page experience update. Zij hebben inmiddels zoveel autoriteit opgebouwd, dat een klein technisch minpunt er niet veel toe doet.

Dat blijkt ook wel als je een aantal branches onderzoekt. Onderstaand overzicht maakt duidelijk dat geen enkele nummer 1 op alle Core Web Vitals goed scoort.

Dus, dan maar helemaal niets doen? Nee, zo eenvoudig is het helaas niet. Het is altijd verstandig om aan een betere gebruikservaring te werken en te zorgen voor de hoogst mogelijke websitesnelheid. Daarbij zijn de Google Web Vitals zoals hierna samengevat, een prima leidraad.

Eisen Google web vitals

Google Core Web Vitals laten verbeteren?

Zijn de Core Web Vitals van je website onder de maat? Dan kun je deze door ons laten verbeteren. We bieden je daarin de volgende mogelijkheden:

  • Optimaliseren bestaande WordPress website
  • Migratie design en content naar een geoptimaliseerd thema
  • Server side tagging configuratie en implementatie

Zoals al eerder gezegd, kun je een bestaand en verouderd thema niet voor de volle 100% optimaliseren voor snelheid. Maar dat wil niet zeggen dat het niet sneller kan. Met een snelle server, browsercaching, optimalisatie van afbeeldingen, CSS en Javascript kunnen wij de snelheid met 50-75% verbeteren en gemiddelde FCP, LCP, FID en CLS Scores behalen.

Beter is het om het thema volledig op maat te maken en te vernieuwen. Design en content nemen we over. De snelheidswinst is enorm en de FCP, LCP, FID en CLS Scores komen in het groen of zitten daar dicht tegenaan.

Het vernieuwen van het thema in combinatie met de implementatie serverside tagging zorgt wel voor groene waardes. Met server side tagging zorgen we dat de data niet langer via de browser, maar via de server wordt verstuurd. Daarmee wordt een enorme snelheidswinst geboekt.

Hierna heb ik onze tarieven vermeld*:

Core Web Vitals optimalisatie Realistische core web vitals scores Prijs
Optimalisatie bestaande website Gemiddelde scores € 600,-
Redesign website Gemiddeld/Goede scores € 1500,-
Redesign website en implementatie server side tagging Goede scores € 2050,-
Redesign webshop en implementatie server side tagging Goede scores € 2950,-

* Scores zijn onder voorbehoud van de gewenste functionaliteit van de website/webshop. Over het algemeen zorgen complexe berekeningen, functionaliteit en video, filters en database queries voor lagere Web Vital Scores.

** Google berekent voor Server Side tagging extra kosten van het gebruik van hun cloud server. Voor het gebruik van het Google Cloud Platform ontvang je een ‘gratis tegoed’ van €67,45. Voor de meeste kleinere websites voldoende. Voor grotere websites hangt het af van het gebruik. Reken ongeveer op €15,- per 1000 bezoekers.

Klaar voor de Google Page Experience Update?

De snelheid van je website was altijd al belangrijk, maar met de Google Page Experience Update wordt dit nu een belangrijke ranking factor in Google. Laat ons je website checken op mogelijk verbeteringen. Versla je concurrenten op website snelheid en ga aan de slag met het verbeteren van de Core Web Vitals. Neem contact op sales@saleswizard.nl en ontvang vrijblijvend advies!

Google Core Web Vitals verbeteren?

Wil je de Google Core Web Vitals laten verbeteren? Wil je een supersnelle website die alles uit WordPress haalt wat erin zit? Vraag meer informatie aan en we doen je graag een voorstel!

Stuur mij de mogelijkheden

Gerelateerde artikelen

  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren