Wat is een goede Bounce Rate?
Is mijn bounce rate niet veel te hoog? Dat is een vraag die ik veel tegenkom onder klanten. Vaak op aangeven van goedbedoelende adviseurs of specialisten die natuurlijk graag met jouw ‘probleem’ aan de slag willen.
Maar voordat je iets wilt repareren dat mogelijk helemaal niet stuk is, is een beter begrip van bounce rate wel handig. Een hoge bounce rate hoeft namelijk helemaal niet zo verkeerd te zijn.
Hoe dat zit, leg ik je uit in dit blog over de zin en onzin van het meten en interpreteren van de bounce rate van je website.
Wat betekent bounce rate nu eigenlijk?
Bounce rate is de statistiek in Google Analytics die bijhoudt hoeveel mensen je website direct verlaten na het bezoeken van één pagina. Het bouncepercentage vind je onder andere in het Doelgroepoverzicht in Google Analytics.
Het bouncepercentage in onderstaande afbeelding is 59,94%. Dat betekent dat bijna zes van de tien bezoekers de website direct verlaten na het bezoeken één pagina. Maar wat zegt dat eigenlijk? Is dat veel of juist weinig?
Bounce rate benchmark
Gemiddeld blijkt dat de bouncerate van websites 58,1% is (zie het onderzoek van Digi Shuffle uit 2018). Shopping websites hebben gemiddeld de laagste bounce rates namelijk 47,39%. Nieuwssites kennen gemiddeld de hoogste bounce rate namelijk 66,99%.
Wat is een goede bounce rate?
Op veel blogs wordt gezegd dat een bounce rate hoger dan 50% slecht zou zijn en dat jij je zorgen moet maken. Dat is dus klinkklare onzin gezien de gemiddelde bouncerate van 58,1%
Er is bovendien niet echt een bepaald percentage dat goed of slecht is. De bounce rate is namelijk afhankelijk van de zoekintentie, het doel van je website en de branche waarin je actief bent.
Stel dat een gebruiker een vraag stelt in Google zoals “wat is een goede bounce rate”, belandt op jouw website en de pagina op jouw website geeft eenduidig antwoord. Waarom zou deze bezoeker dan nog verder bladeren? Het gevolg is een bounce van 100% wanneer je blog dus het volledige en goed geschreven antwoord geeft. Een laag bouncepercentage kan er in dat geval zelfs op wijzen dat de informatie op je pagina onvoldoende is.
Stel echter dat een bezoeker bijvoorbeeld googelt op “betonlook tegels” en belandt op jouw overzichtspagina met betonlook tegels. Als hij dan niet verder bladert, is een bounce rate van 100% natuurlijk wel veel te hoog. Kennelijk zijn je tegels dan niet mooi, is je website niet prettig of laadt de volgende pagina te langzaam.
Bounce rate gebruiken om je website te optimaliseren
Toch is het meten en bijhouden van je bouncepercentage wel zinvol. Zeker als je het percentage gebruikt om zaken met elkaar te vergelijken zoals pagina’s, verkeersbronnen of apparaten.
Pagina’s met een hoge bounce rate
Zo kan je in analytics het rapport bestemmingspagina’s gebruiken om pagina’s te identificeren met een bouncepercentage van 100%. Dikke kans dat er wat mis is op deze pagina’s. Misschien laadt de pagina te langzaam of laden afbeeldingen niet goed. Zo kun je de bounce rate gebruiken om je website stap-voor-stap te verbeteren.
Bouncepercentage vergelijken per apparaat
Daarnaast kan je het bouncepercentage vergelijken per versie (mobiel versus desktop) of zelfs per apparaat. Alhoewel de meeste websites nu wel responsive zijn (de vorm van de website past zich automatisch aan het formaat van het apparaat aan), kan het best zijn dat de weergave op bepaalde schermen niet optimaal is. In het gebruikte voorbeeld geeft het bouncepercentage van 88,94% reden voor onderzoek van de weergave op de Samsung Galaxy 10.
2 redenen waarom je niets aan een hoge bounce rate hoeft te doen
Als ‘leek’ denk je natuurlijk dat een te hoge bouncerate altijd een probleem is waar je direct wat aan moet doen. Dat is zeker niet altijd het geval. Ik noem twee voorbeelden waarom een hoge bouncerate geen probleem hoeft te zijn.
1. Lagere bounce = hogere conversie
Als je adverteert in Google, dan gaan kliks naar volgende pagina’s bijna altijd ten koste van je resultaat. Blijft men op je landingspagina en is de enige optie contact opnemen, dan is je bounce rate misschien 100% maar je conversiepercentage (het percentage dat contact opneemt) stijgt.
2. Lagere bounce leidt niet direct tot hogere posities in Google
Laat je niet wijsmaken dat een te hoge bounce rate leidt tot slechte posities in Google. Bounce rate is geen SEO factor. CTR (Click Through Rate) is dat mogelijk wel, maar zelfs daar staan vraagtekens bij.
9 manieren om toch je bounce rate te verlagen
Kom je tot de conclusie dat je bouncepercentage toch echt te hoog is, dan zijn er praktische manieren om het te verlagen. Ik noem de negen belangrijkste:
- verbeter de laadsnelheid van je website of pagina’s
- voeg een zoekfunctie toe aan je website
- geef interne links een opvallende markering
- gebruik duidelijke call-to-action knoppen
- verbeter je navigatie zowel in je hoofdmenu als in de footer
- optimaliseer de mobiele versie van je website
- wees voorzichtig met uitgaande links
- maak een goede 404-pagina
- vermijd keuzestress en help met de volgende klik (zoals een knop met “gerelateerde artikelen” of “volgende tip”.
Advies nodig voor het verlagen van je bouncepercentage op je website?
Ik kan me best voorstellen dat je advies of een second opinion wilt over het bouncepercentage van je website. Het ene blog zegt weer dit en het andere dat. Reden genoeg om je website gewoon eens helemaal te laten scannen. Waar zitten de verbeterpunten en waar mag je eigenlijk best trots op zijn? Laat mij weten hoe we contact met je op kunnen nemen, en ik neem je website van top tot teen door.
Vrijblijvende Online Marketing Scan
Wil je weten welke online marketing kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website met Google, Facebook of Remarketing? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvende en volledige online marketing Scan!