Hoge kosten in Google Ads maar weinig resultaat?
Wil jij direct starten met kosten besparen in Google Ads? En zoek je Google Ads tips om kostbare fouten in advertenties te voorkomen? In dit blog bespreken we hoe Google bakken met geld verdient aan de onoplettendheid van adverteerders en hoe je advertenties zo efficiënt mogelijk kan opzetten. Je krijgt van ons maar liefst 20 tips om jouw Google Ads campagnes verder te optimaliseren en geld te besparen. Zo houd je meer geld over voor effectieve advertenties en behaal je met hetzelfde budget meer resultaat!

Google verdient geld aan jouw vertrouwen en onoplettendheid
In Q2 van 2021 verdiende Alphabet (het moederbedrijf van Google) volgens hun eigen investeerders rapportage maar liefst 62 miljard dollar! Het merendeel van deze inkomsten komt uit advertenties op Google Search, Display, Shopping en YouTube. Een groot deel van deze advertentie inkomsten wordt verdiend aan klikken en impressies die de adverteerder niks opleveren, omdat er wordt geadverteerd op niet-relevante zoekwoorden, plaatsingen, tijden, doelgroepen en nog veel meer fouten.
Hoe kan dit? Adverteerders geven de touwtjes te veel uit handen aan Google wanneer ze beginnen met adverteren, met als resultaat hoge kosten. Ondernemers hebben daarom in eerste instantie vaak de indruk dat Google Ads veel geld kost en weinig oplevert. Omdat Google een marktaandeel heeft van meer dan 90% kunnen de meeste ondernemers echter niet zonder deze advertenties. Met de onderstaande Google Ads tips voor zoekadvertenties kun je direct starten met geld besparen op Google Ads en jouw campagnes efficiënter inrichten.
Google Ads besparen? Lees hieronder onze 20 Google Ads tips en veelgemaakte fouten
- Tip 1: Gebruik geen Google Ads Express / Slimme campagnes
- Tip 2: Check of je website goed werkt en geschikt is voor mobiele gebruikers
- Tip 3: Vermijd brede zoekwoorden
- Tip 4: Te veel zoekwoorden in een advertentiegroep
- Tip 5: Zoekwoorden met lage kwaliteitsscore
- Tip 6: Uitsluiten niet-relevante zoekopdrachten en concurrenten
- Tip 7: Ga niet meteen voor een automatische biedstrategie
- Tip 8: Vermijd Display netwerk en Google zoekpartners bij zoekadvertenties
- Tip 9: Aanwezigheid op locatie in plaats van interesse
- Tip 10: Gebruik Nederlandse en Engelse browsertaal
- Tip 11: Kies bewust voor doelgroep observatie of targeting in Google Ads
- Tip 12: Stel een logische advertentieplanning in
- Tip 13: Vermijd interne concurrentie tussen advertentiegroepen
- Tip 14: Vergeet geen gebruik te maken van advertentie extensies
- Tip 15: Bodaanpassingen voor specifieke apparaten
- Tip 16: Geen of verkeerde conversietracking
- Tip 17: Bottraffic en malafide klikken blokkeren
- Tip 18: Pas op met regels en scripts en overige automatisering
- Tip 19: Pas op met Google aanbevelingen
- Tip 20: Geduld hebben helpt meer dan paniek aanpassingen
- Hulp bij het besparen op Google ads of bij het instellen van je campagnes?
- Bonustips…
Tip 1: Gebruik geen Google Ads Express / Slimme campagnes
Google Ads Express, tegenwoordig bekend onder de naam ‘Slimme Campagnes‘ is een snelle en volledig geautomatiseerde manier om te starten met adverteren in Google. Slimme campagnes zijn speciaal ontworpen voor ondernemers met weinig tijd en kennis van Google Ads. Dit systeem stond voorheen bekend als Google Boost en Adwords Express. Tegenwoordig wordt er ook gesproken van de ‘slimme modus’ of ‘slimme campagnes’ van Google Ads.
Het voordeel is dat je snel kunt starten met adverteren zonder kennis van Google Ads, zelfs zonder eigen website. Je advertenties verwijzen in dat geval naar je Google Mijn Bedrijf vermelding. Het nadeel is dat je controle over de uitgaven en advertentieweergave zeer beperkt is. Lees hier meer over slimme campagnes en andere campagnetypes van Google.
Hoe werken slimme campagnes? Je kiest enkele brede zoekwoorden uit, geeft een locatie, doel en budget op en Google bepaalt zelf hoe ze dat advertentiebudget inzetten. Resultaat: snel vertoningen en klikken, maar geen enkel inzicht in hoe het geld wordt uitgegeven, geen mogelijkheid om aanpassingen hierin te doen, en geen analyse mogelijkheden.
Veel geld investeren in een Google Ads Express of slimme campagne is dus niet aan te raden. Om kosten op Google Ads te besparen raden wij aan om over te stappen van Ads Express of Slimme advertentiemodus op Expertmodus en reguliere zoekcampagnes.

Tip 2: Check of je website goed werkt en geschikt is voor mobiele gebruikers
De belangrijkste factor voor effectieve Google Ads advertenties is dat bezoekers terecht komen op een goed werkende website. Vaak zien we advertenties die eindigen op landingspagina’s die niet meer bestaan, geredirect worden, langzaam laden of slecht te navigeren zijn. Dit is vooral het geval bij oudere websites die bezocht worden op mobiel. Mobiele gebruikers zijn doorgaans meer dan de helft van al je bezoekers (afhankelijk van jouw soort bedrijf). Als jouw website niet goed werkt op PC, mobiel of tablet zal het resultaat zijn dat bezoekers je website verlaten zonder te converteren.
Je hebt dan een hoge ‘bounce rate‘ en een slechte gebruikerservaring op de website. Dit wordt meegerekend in de advertentie kwaliteit en in hoe hoog jouw advertentie in de rangschikking komt te staan.
Lage advertentie rangschikking en het uitblijven van conversies betekent dat er geld verspild wordt. Besparen op Google Ads kosten begint daarom altijd met het controleren van de website. Check of deze geschikt is voor alle devices en of de laadtijd goed genoeg is. Lees hier meer over het belang van pagespeed en de nieuwe Google Core Web Vitals.
Besparen op Google Ads door juiste zoekwoordkeuze
Hoeveel geld jij uitgeeft aan je Ads campagne is afhankelijk van je budget, maar ook van je gekozen zoekwoorden. Verschillende zoekwoorden hebben verschillende aanbevolen kosten per klik, maar ook verschillende intenties en resultaten. Om te besparen op Google Ads is het dus belangrijk dat je goed kijkt naar de zoekwoorden waarop je adverteert. Kijk ook welke advertenties hierbij getoond worden en of deze zoekwoorden de kosten waard zijn. Lees hieronder onze Google Ads tips voor zoekwoorden.
Tip 3: Vermijd brede zoekwoorden
In Google Ads zijn er momenteel 4 ‘match types’ te gebruiken om zoekwoorden op te geven voor advertentie targetting van breed naar exact:
- brede zoekwoorden (broad match)
- +gemodificeerde +brede +zoekwoorden (modified broad match)
- “woordgroepen” (phrase match)
- [exacte zoekwoorden] (exact match)
Hoe breder je zoekwoorden laat matchen door Google, hoe meer vrijheid je Google geeft om jouw advertenties te laten zien voor zoekopdrachten die lijken op de zoekwoorden die je hebt opgegeven. Het resultaat kan hierbij zijn dat je advertenties worden weergegeven voor minder relevante zoekwoorden. Dit kost klikken en budget.
Een voorbeeld: gebruik van de brede match ‘rode schoenen’ kan ervoor zorgen dat jouw advertenties ook worden weergegeven voor ‘rode laarzen’ of voor ‘roze schoenen’. Om dit soort mismatches te voorkomen en geld te besparen op Google Ads raden wij dus aan om te kiezen voor modified broad match, phrase match en/of exact match zoekwoorden in plaats van brede zoekwoorden.
Let wel op dat je je zoekwoorden niet te strak instelt door alleen exact match zoekwoorden te gebruiken. Hierdoor loop je mogelijk effectieve zoekopdrachten mis.
Tip 4: Te veel zoekwoorden in een advertentiegroep
Iedere ondernemer wil natuurlijk op heel veel zoekwoorden gevonden worden. Hierdoor hebben veel adverteerders de neiging om op veel zoekwoorden tegelijk te adverteren. Advertentiegroepen zitten daardoor volgepropt met zoekwoorden. Het advertentiebudget is echter niet oneindig hoog. Het gevolg is hierdoor dat je het advertentiebudget te dun uitsmeert over deze zoekwoorden. Zoekwoorden die leads opleveren krijgen hierdoor te weinig budget en aan zoekwoorden die niks opleveren wordt geld verspilt. Door te snoeien in het aantal zoekwoorden en alleen de best presterende zoekwoorden te houden, kun je dus besparen op Google Ads.
Tip 5: Zoekwoorden met lage kwaliteitsscore
Wil je als Google Ads adverteerder gevonden worden op bepaalde zoektermen? Zorg dan ook dat die zoektermen terugkomen in de advertenties en op de landingspagina. Vaak zien we bij bestaande advertentiecampagnes dat er heel veel zoekwoorden in 1 advertentiegroep staan, die niet altijd terugkomen in de advertentie of op de landingspagina. Het resultaat is dat de kwaliteitsscore van dat zoekwoord daalt en je bezoekers op een pagina terechtkomen die niet aansluit bij hun zoekopdracht. Een lage kwaliteitsscore zorgt ervoor dat jij meer moet betalen om hoog in Google te staan met je advertentie. Besparen in Google Ads vereist daarom dat je zorgt voor een goede match. Een goede match zorgt niet alleen voor betere scores, maar ook voor hogere conversiepercentages en dus meer opbrengst uit jouw advertenties.

Tip 6: Uitsluiten niet-relevante zoekopdrachten en concurrenten
Naast de hierboven besproken zoekwoorden match types heb je in Google Ads ook de mogelijkheid om zoektermen uit te sluiten voor advertentieweergave. Dit doe je met uitsluitingszoekwoorden. In onze ervaring kun je een hoop geld besparen door zoekopdrachten met de verkeerde intentie uit te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan zoekers met vragen, maar geen koopintentie, zoekers die zelf iets willen doen in plaats van jouw dienstverlening af te nemen, of zoekers die iets gratis of zo goedkoop mogelijk willen.
Voorbeelden van goede uitsluitingszoekwoorden:
- Wat is, Hoe, Waarom, Wanneer etc
- Zelf, zelf doen
- Gratis, goedkoop, tweedehands, aanbieding, korting
- Vacature, baan, solliciteren
- Opleiding, school, afstuderen, stage
- Beoordeling, review, ervaringen
- Afbeelding, download, pdf, afkorting, voorbeeld
Concurrenten uitsluiten
Naast zoekopdrachten met de verkeerde zoekintentie is het in veel gevallen ook aan te raden om de bedrijfsnamen van concurrenten uit te sluiten in Google Ads. Wij zien namelijk vaak dat klikken op zoekopdrachten naar de concurrent nauwelijks converteren maar wel veel geld kosten. Dit komt omdat zoekopdrachten met een bedrijfsnaam erin meestal al de duidelijke intentie hebben om zaken te gaan doen met die concurrent. De overweging om in dat stadium nog te kijken naar alternatieven wordt slechts zelden gemaakt.
Google Ads fouten bij het instellen van de campagne
De slimme campagnes van Google Ads zijn bedacht om adverteren zo makkelijk mogelijk te maken. Je hoeft vrijwel niks in te stellen. Het nadeel hierbij is echter dat je alles aan Google overlaat, waardoor je soms adverteert op woorden, tijden of doelgroepen die niet passen bij jouw bedrijf. Lees hieronder over enkele veelgemaakte fouten bij het instellen van nieuwe ads campagnes.
Tip 7: Ga niet meteen voor een automatische biedstrategie
Bij het aanmaken van een nieuwe campagne adviseert Google om als biedstrategie te kiezen voor een automatische biedstrategie. Deze tip is handig bij conversies maximaliseren met een Doel CPA, maar deze tip geldt ook voor klikken maximaliseren, conversiewaarde maximaliseren, Doel ROAS en doelvertoningspercentage. Met een automatische biedstrategie geef je Google de vrijheid om de kosten per klik aan te passen (verhogen), wanneer Google denkt dat dit ervoor gaat zorgen dat jij meer vertoningen, klikken of conversies krijgt. Daarnaast geef je Google de vrijheid om het gehele budget op te maken. Dit is bij handmatige biedstrategieën niet het geval.
Converies Maximaliseren / Doel CPA
Om te bepalen wat waarschijnlijk conversies oplevert, heeft Google een hoop data nodig. Bijvoorbeeld: de zoekopdrachten waar vaak op geklikt wordt (hoge CTR) en welke zoekopdrachten vaak converteren. Bij een nieuwe campagne heeft Google die data echter nog niet. Automatische aanpassingen zullen dus op flinterdunne data gebaseerd zijn. Hiernaast zijn conversies maximaliseren en Doel CPA biedstrategieën zeer gevoelig voor veranderingen in de veiling. Stel dat er tijdelijk voor een (seizoens)product of dienst minder vraag is en dus minder zoekopdrachten, dan zal een automatische biedstrategie compenseren door meer te bieden per klik. Dit kan van de een op de andere maand een verhoging van meer dan 100% in je kosten per klik tot gevolg hebben.
Klikken maximaliseren
Klikken maximaliseren probeert zo veel mogelijk klikken te behalen, ongeacht het tijdstip, de kosten of de locatie op de advertentiepagina. Een gevolg is dat deze strategie doorgaans voor laaghangend fruit gaat. Dat wil zeggen: goedkope klikken, laag op de pagina, op tijdstippen waarop weinig concurrenten actief zijn. Dit zijn vaak niet de klikken die leiden tot conversies. Dit is dus mogelijk weggegooid geld.
Waar moet je dan wel voor kiezen?
Begin met een handmatige biedstrategie voor nieuwe campagnes met CPC’s gebaseerd op onderzoek met de Google Ads zoekwoordenplanner. Als je binnen een maand enkele conversies binnen weet te krijgen, kun je vervolgens kiezen om over te stappen op verbeterde CPC of een automatische biedstrategie.
Tip 8: Vermijd Display netwerk en Google zoekpartners bij zoekadvertenties
Bij het instellen van een Google Ads campagne voor het zoeknetwerk (Google zoekresultaten) adviseert Google standaard om ook te adverteren in het Display netwerk en bij Google zoekpartners. Als je met een standaard tekstadvertentie in het Display Netwerk gaat adverteren ligt het voor de hand dat deze advertenties weinig zullen opleveren. Het Display Netwerk is namelijk bedoeld voor opvallende beeldadvertenties. Deze optie kun je dus het beste uitschakelen.
Voor de meeste campagnes is het ook aan te raden om de Google zoekpartners uit te schakelen. Google zoekpartners zijn websites van Google zelf en andere websites die Google advertenties kunnen weergeven. Dit geeft jou bijvoorbeeld de mogelijkheid om advertenties te tonen op Google Maps, Shopping, YouTube, Gmail maar ook ongerelateerde sites zoals Nu.nl, De Telegraaf en honderden andere onbekende sites. Mocht je op zoek zijn naar zoveel mogelijk bereik voor je campagne en je hebt budget over? Dan kun je dit uitproberen. Is dat niet het geval? Dan kun je deze optie het beste uitschakelen, want je advertentie wordt ongecontroleerd op plekken weergegeven, waar deze niet per se het beste resultaat oplevert.

Tip 9: Aanwezigheid op locatie in plaats van interesse
Wanneer je een Google ads campagne aanmaakt, vraagt Google je binnen welke locatie je advertenties wilt tonen. Je kunt hierbij kiezen voor wereldwijd, in Nederland, specifieke provincies, plaatsen of zelfs een specifieke straal rondom een locatie. Dit is nuttig wanneer je een specifiek werkgebied wilt bedienen.
Waar je echter goed op moet letten, is dat Google standaard probeert te adverteren voor zoekers die voldoen aan de voorwaarde “Aanwezig of interesse in een locatie”. Dat betekent dat ook mensen van buiten jouw doelgebied advertenties te zien kunnen krijgen. Om betere resultaten te krijgen is het daarom aan te raden om deze optie op alleen “Aanwezigheid” te zetten. Deze keuze staat achter een uitklap optie verstopt. Dit is een van de manieren waarop Google eigenlijk misbruik maakt van jouw onoplettendheid.

Tip 10: Gebruik Nederlandse en Engelse browsertaal
Wanneer Google Ads je vraagt om een taal te kiezen voor je advertentie targeting zul je geneigd zijn om alleen Nederlands te kiezen. Deze taalkeuze gaat echter niet over of iemand Nederlandstalig is, maar welke browser taalinstelling de zoeker gebruikt. In de praktijk hebben veel Nederlanders de browser ingesteld op Engels. Het is dus aan te raden om zowel Nederlands als Engels op te geven bij de taalkeuze om te voorkomen dat je zoekopdrachten misloopt.

Tip 11: Kies bewust voor doelgroep observatie of targeting in Google Ads
Bij het maken van een campagne wordt ook de mogelijkheid gegeven om specifieke doelgroepen te targetten voor je advertenties. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties tonen aan mensen die volgens Google:
- Bepaalde demografische kenmerken hebben (Gedetailleerde demografie)
- Bepaalde interesses hebben (Affiniteit)
- Actief onderzoek doen of plannen maken voor iets (In-Market)
- Interactie gehad hebben met jouw bedrijf (Remarketing)
- Behoren tot doelgroepen die je zelf hebt ingesteld (Gecombineerde doelgroepen)
Doorgaans wordt door Google aangeraden om gebruik te maken van de observatie functie voor doelgroepen. Hiermee kun je op basis van de doelgroep bodaanpassingen doen. Je kunt bijvoorbeeld een bodverhoging doen voor zoekers met een eigen huis (Demografie), zoekers met interesse in tuinieren (Affiniteit), zoekers in de markt voor nieuwe auto’s (In-Market) en zoekers die jouw website hebben bezocht (Remarketing).
Vooral de remarketing doelgroep is belangrijk voor adverteerders. Hiermee kun je het klik bod aanpassen om je advertentie hoger te tonen voor bezoekers die eerder jouw website hebben bezocht, maar (nog) niks hebben gekocht. Daarmee verhoog je de kans dat bezoekers alsnog converteren.
Met de optie targeting kies je ervoor om alleen advertenties te tonen aan zoekers die tot jouw gekozen doelgroep behoren. Een voordeel is bijvoorbeeld dat je hiermee beter B2B kan adverteren. Een nadeel is dat Google doelgroepen niet waterdicht zijn en dat je mogelijk veel potentiële klanten misloopt op deze manier. Een te strakke targeting of verkeerde doelgroep bodaanpassingen kunnen dus geld kosten.

Tip 12: Stel een logische advertentieplanning in
Standaard wordt er door Google 24/7 geadverteerd. Op deze manier wordt jouw advertentie getoond aan iedereen die zoekt op elk moment. Niet elk moment is echter even rendabel. Bezoekers die midden in de nacht zoeken naar een schilder, zullen die schilder waarschijnlijk niet ook ’s nachts bellen. En daar zit de schilder ook niet op te wachten. Kortom, er wordt niet geconverteerd en de klik is mogelijk weggegooid geld. Het is dus beter om dat geld uit te geven tijdens je openingstijden. Gelukkig kun je de advertentieplanning aanpassen om te adverteren op specifieke dagen en zelfs op specifieke tijden.

Tip 13: Vermijd interne concurrentie tussen advertentiegroepen
Als je tip 4 hebt gelezen, weet je al dat het een slecht idee is om al je zoekwoorden in één advertentiegroep te proppen. Het beste is om groepen zoekwoorden te maken die aan elkaar gerelateerd zijn. Maak bijvoorbeeld een groep voor 1 specifieke plaats of dienst. Hierbij moet je wel goed opletten dat je niet dezelfde of sterk gelijkende zoekwoorden toevoegt aan verschillende advertentiegroepen. Dit kan namelijk tot gevolg hebben dat deze advertentiegroepen met elkaar gaan concurreren. Hierdoor stijgen je kosten per klik, wat zonde is van het geld.
Voorbeeld zoekopdracht: ‘dakdekker in arnhem’
Stel, jij hebt je advertentiegroepen opgesplitst in lokale targeting en landelijke targeting (binnen 1 campagne) met de zoektermen +dakdekker +arnhem in de advertentiegroep lokaal en +dakdekker in de landelijke advertentiegroep. Hier matchen de zoektermen in beide advertentiegroepen met de zoekopdracht. Er is dus sprake van interne concurrentie.
Tip 14: Vergeet geen gebruik te maken van advertentie extensies
Advertentie extensies zijn een Google Ads functie waarmee je aanvullende bedrijfsinformatie aan je advertentie kunt toevoegen zonder extra kosten. De enige voorwaarde is dat je advertentie hoog genoeg staat in de rangschikking (doorgaans in de top 3). Welke informatie kun je extra weergeven?
Denk hierbij aan je telefoonnummer, bedrijfslocatie, reviews, extra sitelinks, website informatie, productprijzen en highlights (voor USP’s). Je kunt tegenwoordig zelfs een contactformulier direct aan je advertentie toevoegen middels leadformulier extensies.
Wanneer je geen extensies hebt ingesteld zal je advertentie minder opvallen, met een lagere CTR en lagere kwaliteit als gevolg. Hierdoor loop je mogelijk dus omzet mis.

Tip 15: Bodaanpassingen voor specifieke apparaten
In Google Ads tip 2 heb je kunnen lezen dat het belangrijk is dat je website goed werkt op computer, tablet en mobiel en dat mobiele gebruikers tegenwoordig >50% van je websitebezoekers zijn. Om deze reden is het verstandig om in de gaten te houden wat je prestaties per apparaattype zijn.
Is het merendeel van jouw bezoekers mobiel gebruiker, maar wordt er veel minder geconverteerd dan op de computer? Dan is het verstandig om het CPC bod voor computer gebruikers te verhogen en het CPC bod voor mobiel gebruikers te verlagen.
Als je weet dat jouw website niet zo goed werkt voor mobiele of tablet gebruikers, zorg dan dat je alleen advertenties toont aan computergebruikers om jouw budget optimaal in te zetten. Zo hoef je geen geld uit te geven aan apparaat gebruikers die jou niks opleveren.

Tip 16: Geen of verkeerde conversietracking
Om te bepalen of al die advertentie klikken ook van meerwaarde zijn voor je bedrijf is het noodzakelijk om conversies in te stellen. Zonder ingestelde conversies kun je namelijk niet bepalen of de zoekwoorden de kosten waard zijn of niet. Als je geen conversies hebt ingesteld, kan het dus zijn dat je zonder het te weten heel veel geld besteedt zonder meetbaar resultaat.
Conversies kun je op meerdere manieren instellen. Zo maakt Google Ads doorgaans zelf al enkele standaard conversies met betrekking tot je bedrijfsvermelding en Google Maps:
- Bezoeken aan je website via Google Mijn Bedrijf of Google Maps (Local Actions – Website Visits)
- Klikken op het telefoonnummer in je advertentie of GMB / GM (Clicks to call)
- Routebeschrijving openen (Local actions – Directions)
- Menu bekijken, indien restaurant (Local actions – Directions)
- Bestelling plaatsen, indien restaurant (Local actions – Directions)
- Deelacties, reviews en andere acties (Local Actions – Other engagements)
Deze conversies zijn doorgaans echter niet de belangrijkste. Wat je beter kunt doen is telefoontjes, e-mails, appjes, chats, bestellingen en verzonden formulieren op je website bijhouden via Google Tag Manager en Google Analytics.
Attributie: Conversies toewijzen aan de juiste klik
Conversies helpen je inzicht te krijgen in welke zoekwoorden en klikken hebben geleid tot een waardevolle interactie op je website of met je advertentie. Doorgaans wordt door Google de conversie toegewezen aan de laatste interactie. Dit wordt ‘attributie’ genoemd.
Veel bezoekers zullen echter niet al bij de eerste klik contact met je bedrijf willen opnemen. Als er geen haast bij is, zullen mensen wellicht nog een 2e of 3e keer terug moeten komen voordat ze converteren. Stel dus dat iemand jouw website in eerste instantie heeft gevonden via een advertentie, maar pas een maand later via bladwijzer de website bezoekt om contact op te nemen, dan wordt die conversiewaarde niet toegekend aan je advertentie. Voor volledige conversie attributie is het dus aan te raden om het attributiemodel te wijzigen van ‘Laatste klik’ naar ‘Positie gebaseerd’, zodat je het complete plaatje krijgt. Hierdoor voorkom je dat je aanpassingen doet op basis van incomplete data.
Conversiewaarde
Heb je meerdere conversies die je bijhoudt, maar zijn sommige belangrijker dan anderen? Is bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte belangrijker dan een filmpje kijken? Zorg dan dat je die conversies een waarde toekent. Deze waarde wordt door het algoritme van Google gebruikt om te optimaliseren voor conversies die meer waard zijn. Hiermee kun je ook voorkomen dat je heel veel conversies met mindere waarde krijgt en weinig waardevolle conversies.

Tip 17: Bottraffic en malafide klikken blokkeren
“Kunnen met Google Ads mijn concurrenten niet op mijn advertenties klikken om mijn budget op te maken?”
Dit is een vraag die we regelmatig krijgen. Gelukkig heeft Google Ads zelf al de mogelijkheid om malafide klikken tot op zekere hoogte te weren. Wanneer Google Ads detecteert dat er overmatig vaak op jouw advertentie wordt geklikt door 1 ip-adres, dan kan dit ip adres geblokkeerd worden voor verdere advertentieweergave. Helaas is dit systeem nog niet zo ver gevorderd dat alles geblokkeerd kan worden.
Om te voorkomen dat bots, concurrenten of andere ongewenste klikkers jouw budget opmaken, kun je gebruik maken van een klikfraude preventie tool. Met een tool als ClickCease kun je bijvoorbeeld alle bots weren, net als zoekers die binnen korte tijd (te) vaak klikken en gebruikers van VPN services.
Waarom zou je dit gebruiken? Afhankelijk van jouw budget en de hoeveelheid klikfraude kun je wel duizenden euro’s besparen op je Google Ads uitgaven. Dit geld kan vervolgens ingezet worden voor niet-frauduleuze klikken.

Tip 18: Pas op met regels en scripts en overige automatisering
Voor de geavanceerde adverteerder maakt Google het ook mogelijk om aan de hand van regels of scripts automatische bodaanpassingen te doen. Stel bijvoorbeeld dat je ongeacht de klikkosten altijd op plek 1 wilt staan. Dan kun je een regel/script instellen dat bij afname in het absolute top vertoningspercentage van je advertenties automatisch je CPC bod wordt verhoogd.
Voordeel is: het scheelt heel veel tijd en je kunt sneller reageren dan wanneer je handmatig aanpassingen doet. Nadeel is: als je niet goed op je scripts let, kunnen ze ook ongewenste aanpassingen doen die je onnodig veel geld kosten. Dit geldt al helemaal wanneer je door de automatisering vergeet dat het script actief is.
Tip 19: Pas op met Google aanbevelingen
Google geeft tegenwoordig campagnes een 0-100% score aan de hand van jouw gewenste advertentiedoel. Hierbij doet Google diverse aanbevelingen om de score te verhogen. Deze aanbevelingen lopen uiteen van het verhogen van je budget en klikprijzen tot het toevoegen of verwijderen van diverse zoekwoorden.
Let op dat je deze aanbevelingen niet zonder te kijken opvolgt. Niet elke biedstrategie is geschikt voor jouw campagne, niet elk zoekwoord past bij jouw bedrijf en je hoeft ook zeker niet altijd je budget te verhogen als je dat niet wilt.
Google aanbevelingen helpen jou om mogelijke verbeterpunten van je campagne te spotten, maar zijn zeker niet altijd de juiste keuze voor jouw Google ads campagnes.

Tip 20: Geduld hebben helpt meer dan paniek aanpassingen
Gaat je campagne nog niet zo hard als gehoopt of heeft deze een dip in het aantal conversies? Breng niet in een keer meerdere grote wijzigingen aan. Hierdoor kun je namelijk niet zien wat het daadwerkelijke effect is van elke wijziging en maak je mogelijk meer stuk dan dat je verbetert.
Afnames in het aantal klikken, vertoningen en conversies kunnen tijdelijk zijn. Dit kan afhankelijk zijn van het aantal zoekopdrachten, een afname in zoek interesse of tijdelijke bodverhogingen door concurrenten. Breng wijzigingen in je Google Ads campagnes dus altijd stapsgewijs aan, zodat je de verbetering of verslechtering van je campagne meetbaar houdt. Vermijd paniek wijzigingen!
Klaar om jouw advertentiecampagnes te verbeteren?
Google Ads goed instellen was al moeilijk. En de aanbevelingen en automatische biedstrategieën van Google maken het weliswaar makkelijker, maar niet perse beter. Laat ons je ads campagnes checken op mogelijk verbeteringen. Versla je concurrenten in de Ads resultaten en ga aan de slag met het verbeteren van je Google Ads campagnes. Neem contact op via sales@saleswizard.nl en ontvang vrijblijvend advies!
Hulp bij het besparen op Google ads of bij het
instellen van je campagnes?
Met deze 20 tips en fouten kun jij aan de slag om eigen campagnes te verbeteren. Kom je er zelf niet uit of heb je meer hulp nodig om je campagne op rails te krijgen? Vraag meer informatie aan en we doen je graag een voorstel!
Ben je er nog??? Lees dan deze bonustips voor display en shopping adverteerders…
Google Display ads besparen? Let op je plaatsingen!
Wil je naast Google Search Ads ook je display advertenties optimaliseren? De belangrijkste bespaar methode is om goed te kijken naar je plaatsingen.
Standaard worden display advertenties op alle websites, android apps en YouTube kanalen weergegeven. In een app of youtube filmpje is een klik op een advertentie snel gemaakt, maar niet altijd de bedoeling. Hierdoor krijg je veel ‘per ongeluk’ klikken.
Als je geen plaatsingen hebt uitgesloten, zul je mogelijk in je klik rapportages veel android spelletjes en youtube kanalen voor kinderen zien staan. De grootste kostenpost voor foute klikken zijn namelijk klikken door kinderen die even de telefoon of tablet van hun ouders hebben gekregen.
Als je display advertenties wilt inzetten, is het dus sterk aan te raden om apps en YouTube kanalen uit te sluiten. Welke precies is afhankelijk van jouw product of dienst.
Google Shopping ads besparen? Gebruik CSS Partners!
Wil je jouw webshop producten promoten via Google Ads? Dan zul je een Google Shopping campagne moeten opzetten. Hierbij worden jouw producten direct in de Google zoekresultaten getoond en in het Google shopping tabblad. Maar wist je dat Google Shopping niet de enige productvergelijker is die in Google advertenties getoond kan worden?
Je zult als je goed kijkt ook resultaten van ProductHero, Kieskeurig, Beslist en andere vergelijkers in de Google resultaten zien staan met advertenties. Dit zijn ook gewone Google Shopping advertenties, maar deze kosten maarliefst 20% minder per klik! Het enige dat je hoeft te doen om 20% minder te betalen is om jouw Google shopping advertenties via een zogenoemde CSS partner te laten lopen.
